Mies vietiin ambulanssilla.... =(

:hug: :flower: aloittajalle...sappikivikohtaus tuntuu ylävatsalla kylkikaaren alla.oikealla ja kipu säteilee usein selkään saakka :x mulla ainakin tuntuu kohtausten aikana että hengittäminenkin on yhtä tuskaa...ja kipu on todella kovaa,hyvä kun ei taju mene.mulle kun ei ne tabut ees auttanut vaan aina piti päivystykseen mennä.viikko sitten piti oma leikkausaika perua :snotty:
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Kyllä oli poissaoleva ihan oikeesti.Läpsin poskille ja kovaan ääneen puhuin että mihin sattuu.Löitkö pääsi?eikä oikein vastannut.Hätänumeroon soitin niin haastatteli siinä myös,oli puuromaista puhe,mut orientoitunut,ties nimensä ja ikänsä ja että sattuu vatsaan.

Mut ei muistanut kaatumista.
Tietty isku päähänkin voi tehdä sekavuutta.
Mut musta se kramppas kun tulin siihen.
Tai sitten kun ihan hikinen oli,niin oli sellasta sekavuus hytkymistä.

voi että.Soitan nyt ne serppiarvot...
:/
 
kolmen isä
"Sappikivet ovat lähes puolella oireettomia. Oireina voi olla ylävatsakipuja, turvotusta, röyhtäilyä sekä ilmavaivoja. Tyypillinen sappikivikohtaus on pian aterian jälkeen ilmaantuva oikeanpuoleinen ylämahakipu, joka yleensä hellittää tunnin parin kuluessa. Kipu säteilee usein selän puolelle lavan seutuun. Kipukohtauksen pitkittyessä saattaa kehittyä sappirakon tulehdus eli kolekystiitti. Oireet syntyvät kun kivi tukkii sappitiehyeen estäen sappirakon normaalin toiminnan."

Tuossa ei ainakaan puhuta pantamaisesta puristuksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotipsykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubu:
No jos selviää tähystysleikkauksella niin on jouluksi jo kohtalaisessa kunnossa! Multa poistettiin marraskuun lopulla sappi tähystyksessä ja olin parissa päivässä jo lähes normikunnossa. Ja mikä parasta vaivat katosivat samantien... tsemppiä ja hyvää joulua, toivottavasti saat miehesi jouluksi kotio!
Miten tuo sappikivikohtaus tulee? Millaisia oreita ennen? Tänään kävin apteekissa kun ylämahaa pakottaa. Suklaata olen mussuttanut kovasti. Silloin tällöin tulee noita kipeitä ylämahakipuja.
Toi on närästystä :)
Mulla ei kyllä närästys mahassa tunnu vaan poltteluna kurkussa. Ylävatsakivut johtui juuri sappikivistä.
Kunnon närästys tuntuu todellakin ylämahaviiletelyinä/ pantamaisena, vannemaisena puristuksena pallean kohdalla.Kurkun polttelu on lievää närästystä.
Tuollainen kipu voi olla myös sappikipua. Älä anna väärää tietoa! Olen kokenut sappikivet joten tiedän että voi olla MYÖS sitä.
No tottakai voi olla! Älä pillastu siellä. minä kuvasin VAAN närästyksen oireita!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
ja vielä:haimatulehdus voi johtua myös sappikivistä :saint:
tai jostain ihan muusta. Minulle se tuli rv12, en käytä ollenkaan alkoholia ja mitään järkevää selitystä sille ei osattu antaa. Onneksi saatiin hyvin hoidettua ja raskauskin eteni ihan normaalisti.

ja ap:lle, toivottavasti saatte pian selvyyttä siihen, mikä miehelläsi on.
 
kolmen isä
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
"Sappikivet ovat lähes puolella oireettomia. Oireina voi olla ylävatsakipuja, turvotusta, röyhtäilyä sekä ilmavaivoja. Tyypillinen sappikivikohtaus on pian aterian jälkeen ilmaantuva oikeanpuoleinen ylämahakipu, joka yleensä hellittää tunnin parin kuluessa. Kipu säteilee usein selän puolelle lavan seutuun. Kipukohtauksen pitkittyessä saattaa kehittyä sappirakon tulehdus eli kolekystiitti. Oireet syntyvät kun kivi tukkii sappitiehyeen estäen sappirakon normaalin toiminnan."

Tuossa ei ainakaan puhuta pantamaisesta puristuksesta.
Ja ei myöskään sekavuutta ja puheen puuroutumista.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
"Sappikivet ovat lähes puolella oireettomia. Oireina voi olla ylävatsakipuja, turvotusta, röyhtäilyä sekä ilmavaivoja. Tyypillinen sappikivikohtaus on pian aterian jälkeen ilmaantuva oikeanpuoleinen ylämahakipu, joka yleensä hellittää tunnin parin kuluessa. Kipu säteilee usein selän puolelle lavan seutuun. Kipukohtauksen pitkittyessä saattaa kehittyä sappirakon tulehdus eli kolekystiitti. Oireet syntyvät kun kivi tukkii sappitiehyeen estäen sappirakon normaalin toiminnan."

Tuossa ei ainakaan puhuta pantamaisesta puristuksesta.
Kyllä yleisesti ottaen puhutaan pantamaisesta puristuksesta, joillakin jopa "supistelee" eli tulee kipu, hellittää, kipuilee, hellittää. Mulla oli pantamaista puristusta kohtauksessa joka pitkittyi ja tuli tulehdus.
 
millipilli
:hug: Toivottavasti syy selviää pian. Vähän reilu vuosi sitten meillä mies säikäytti kun soitti klo 23 illalla ensiavusta ja sanoin saaneensa "kai jonkun lievän sydänkohtauksen" kiekkoreeneissä. Oli tullut kova hengenahdistuskohtaus ja tuntopuutokset kaikkiin raajoihin. Eniten mut säikäytti sitten se kun ensiavussa näin miehen ja sen kuinka säikähtänyt ite oli... appiukko tuli päästämään mua käymään siellä (poika oli nukkumassa) ja siitä mies lähti sitten TAYSaan ambulanssilla. Se odottaminen kotona oli ihan hirveää. Me onneksi päästiin säikähdyksellä ja miehellä oli ilmeisesti jonkinlainen stressiperäinen paniikkikohtaus tms. Kotiutui sairaalasta vielä samana yönä. Mutta se odottaminen kotona puhelin kädessä... voimia teille!! :hug: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
"Sappikivet ovat lähes puolella oireettomia. Oireina voi olla ylävatsakipuja, turvotusta, röyhtäilyä sekä ilmavaivoja. Tyypillinen sappikivikohtaus on pian aterian jälkeen ilmaantuva oikeanpuoleinen ylämahakipu, joka yleensä hellittää tunnin parin kuluessa. Kipu säteilee usein selän puolelle lavan seutuun. Kipukohtauksen pitkittyessä saattaa kehittyä sappirakon tulehdus eli kolekystiitti. Oireet syntyvät kun kivi tukkii sappitiehyeen estäen sappirakon normaalin toiminnan."

Tuossa ei ainakaan puhuta pantamaisesta puristuksesta.
Ja ei myöskään sekavuutta ja puheen puuroutumista.
Mutta se kun kaatui ja löi päänsä,se voi tehdä puheen puuroutumisen.
Ja kipu.

ite synnytyksissä oon ollut aika puuropuheinen!!

Mut iso kiitos kaikille,ihanaa miten ootte mukana näin sykkänä hetkenä...
vanhin poika on tässä hereillä vielä,tukena ja turvana.

Sanoi että hän laittaa tallin ovet kiinni ja lukkoon-hän on nyt mies talossa kun isäntä sairaalassa.
Ihana. 14 vee murkku.

Hoiti pikkusiskoa tuossa niin esimerkillisesti että.
 

Yhteistyössä