Mies valittaa, että ostan lapselle liikaa vaatteita. Miten paljon vaatteita teidän 1,5-vuotiailla on??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaateongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselle ei tuu ostettua uutta kovin usein, en enää kasva ja sottaan vähän.
Lähinnä sillon ostan kun huomaan että jokin on kulutettu tai tulee tilanne ettei ole sopivaa vaatetta.Samaten pojalle ostan tarpeenmukaan, en varastoon.

Ihme miehiä teillä. Vai onko se sitten mun mieheni, joka on outo :). Meillä ei ole mies ikinä sanonut mitään mun ostoksistani. Ostaa itsekin vaatteita lapsille. Pojalla (4-vuotta) onkin jo ainakin 3-4 takkia kevääksi - KAIKKI nuo on mieheni ostamia :) Oli kuulemma niin halpa tai oli niin hyvännäköinen... Kyllä tuo mies syitä näyttää keksivän.

Tyttärelle ostaa harvemmin, kun tämä on niin kronkeli vaatteiden kanssa ettei mies uskalla kysymättä ostaa, mutta jos neiti on matkassa, niin usein ostaa jotain vaatettakin. Mun mieheni tykkää siitä, että lapset on hyvin puettuja. Ja mitään ei saa puuttua. On myös tarkka siitä, että vaatteet ovat puhtaita, joten hänelle voi hyvin uskoa lasten vaatetuksenkin.

Onko tää jotenkin outoa? :)

Mulla kaksi poikaa, kotihoidontuella ollaan. Tykkään ostaa lapsille vaatetta, vaikka vähän enemmän kuin on tarpeen. Ja en osta mitään kalliita merkkijuttuja tyyliin t-paita 20e. Vaan h&m vaatteiden hinnoilla pitäisi kaikki vaatteet saada. Ja 80%lasten vaatteista on kirpparilta.Pesen pyykkiä kerran viikossa. Eli noin 3-4koneellista viikossa yhtenä samana päivänä.

Ulkoiluun liittyviä vaatteita meillä on tasan1kpl joka laatua. Jos joku on märkä/likainen, niin emme ulkoile ennekuin on vaatteet taas käyttökunnossa. Kun ei ole tarhassa niin ei tarvii monia vaatteita.

Bodyja meillä on 1,5vuotiaalla 7kpl semmoisia just sopivia ja 8 vähän liian isoja valmiiksi jo hyllyssä jos ne sopivat menee kaikki likaisiksi.

Puseroita(tai vetskaripaitoja) 12kpl joita monesti bodyjen päällä. Mutta vain 3kpl on sellaisia joita oikeestaan käytän useammin.

Collegehousuja 5kpl ja sitten 10kpl vähän hienompia tai harvemmin pidettäviä housuja (farkut/samettihousut/lappuhaalarit jne)

Sukkia 10kpl

Sukkahousuja 2kpl

yöpukuja 4kpl

Pikkuhousuja 18kpl jotka otetaan käyttöön kesällä kun aloitamme vaipatta olon opettelun. Niitä kuluu alussa useat päivässä:)

OSta säkin kirpparilta niin voi olla vähän ylimääräisiäkin vaatteita, eikä tarvii miettiä montako euro niihin on mennyt. Kun 2eurolla saa paidat ja housut. ja 10eurolla haalarin. Sukat, sukkahousut ja pikkuhousut ostan aina uusina.

Meillä oli alkuun ihan samaa ihmettelyä vaatteiden määrästä, hinnasta ja kiertonopeudesta. Pari ekaa vuotta vaan on sitä, että aina pestään, ostetaan uutta ja myydään vanhaa. Muutama päivä pojan kanssa avasi meillä miehen silmät :D Tajusi, että yöpukuja menee melkein yksi per yö, ainakin jos syö aamupuuron yöpuku päällä, kuten mies tykkää tehdä :D Samoin paidat ja housut on usein vaihdettava kesken päivän tai ainakin seuraavalle päivälle. Pyykkiä vaan tulee ja jollei joka päivä halua pestä, vaatteita on oltava. Matkoja ja viikonloppureissuja varten vaatteita tarvitsee useamman päivän edestä.

Meille ei 7 vaatekertaa riittäisi millään. 14 olen pitänyt miniminä. Yleensä vaatekertoja on reilu 20. Housuja ehkä hiukan vähemmän. Kauhean tarkkaan en ole laskenut. Toisaalta kierrätän myös paljon, joten tuleehan sitä ostosrahaa varsinkin ulkovaatteista kierrättämällä. Ja joo, joka hankintaa en kyllä edes näytä. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi. Eipä mieskään joka nappikuuloketta mulla hyväksytä.

Meillä on ihan liikaa vaatteita, molemmilla tytöillä on ehkä kolmen ihmisen vaatteet per nenä, pojalla pikkasen vähemmän. Paitoja on varmaan 50-60 (siis pelkkiä pitkähihaisia)..

Pienempiä vaatteita meillä oli enemmän, mutta nyt on käytössä noin koko 86 ja vaatteita on hiukan liian vähän. Huutiksesta olen yrittänyt katsella, mutta hinnat ovat nousseet aika koviksi. Tai sitten vaatepaketit ovat sellaisia, että osan haluaisin, mutten kaikkea. Mutta onhan se selvä, että lapset tarvii vaatteita ja niitä likaantuu vähintään yhdet per päivä. Ehkä kerran viikossa selvitään koko päivä niin siistisi, että samat housut voi laittaa vielä seuraavanakin päivänä.

Miksi te ette käytä ruokalappuja ja kunnon essuja lapsillanne jotta yöpuvut ei menisi aamupuurosta likaisikssi??? Meillä on usein päällä hihallinen ruokalappu, ja ei taatusti mene ruokaa paidalle. Ja poika saa syödä ja sotkea itse. Ja kun minä syötän, niin voi olla pienempikin tavallinen ruokalappu päällä.
Vaatteet menisi samantien pesuun 5krt päivässä jos meillä ei tehtäisi näin. Minä nimittäin en siedä ollenkaan likaisia vaatteita. En edes pieniä tahroja. SAman tien menisi pesuun...

Alkuperäinen kirjoittaja iina:
Miksi te ette käytä ruokalappuja ja kunnon essuja lapsillanne jotta yöpuvut ei menisi aamupuurosta likaisikssi??? Meillä on usein päällä hihallinen ruokalappu, ja ei taatusti mene ruokaa paidalle. Ja poika saa syödä ja sotkea itse. Ja kun minä syötän, niin voi olla pienempikin tavallinen ruokalappu päällä.
Vaatteet menisi samantien pesuun 5krt päivässä jos meillä ei tehtäisi näin. Minä nimittäin en siedä ollenkaan likaisia vaatteita. En edes pieniä tahroja. SAman tien menisi pesuun...

No 1.5v kyllä söi ihan ite ja palvelua ei herunut. Housut kuitenkin voivat likaantua, kun ruokaa tippuu tai maitomuki kaatuu. ja hihat ui keitossa. Päiväkodissa ei käytetä kumikaapuja, vaikka ruokalappuja käytetäänkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
No eihän 7paitaa meidän pikkupossulle riittäs edes moneksi päivää ja ikää kohta se 1,5v. Kyl sitä vaatetta saa olla ellei kokoajan halua pyykätä ja raajat venyy sitä tahtia että aina lyhyet hihat/lahkeet.

no niin!

Enää en kyllä uskalla yhtään paitaa noiden 7kpl lisäksi ostaa, ettei ukko hermostu... mutta niitä housuja on PAKKO ostaa...

Meillä ratkastiin tää asia niin että mä ostan paljon kirppikseltä vaatteita.Ei tuu kalliiks kun ostaa vaan ne siistimmät "edustusvaatteet" kaupasta

Miksi sä ostat niitä vaatteita miehen nähden vai etkö pääsen ilman miestä ostoksille? Osta salaa, mitä sä niitä sille luettelet tai esittelet. Tuskin se kuitenkaan siellä kaapilla käy päivittäin tonkimassa ootko ostanu jotain tai ei, tai sun tarvii etsiä kuitit päivän shoppailuista? Näin minä tekisin, jos mulla olis mies joka ei ymmärrä että kasvava lapsi tarvitsee vaatetta. Tai perkaa miehesi kaappi niin että siellä vain vain 1 vaate per viikonpäivä eikä yhtään ylimääräistä ja hidastele pyykinpesussa, tämän jälkeen kysy että hyvinkö piisas :wave:

Tulipas ketjusta mieleen, että on taas aika käydä poikien vaatekaapit läpi. Jos sitä samalla laittais pienemmän pojan vaatteet myyntiin, kun seuraava onkin sitten tyttö. :)

Alkuperäinen kirjoittaja iina:

Samaa ihmettelin, ei oo kauhee vaiva laittaa sitä ruokalappua tai sitten heittää yökkäriä pois. Ja on sitten vielä vaikka myyntikunnossa jossain vaiheessa, kun ei oo yhtään hillotahraa puvussa :)
Meillä vanhemmat lapset ei enää käytä ruokalappua (4 ja 2), koska eivät enää sotke ruuan kanssa ja kaikki mitä menee lusikkaan, menee myös suuhun.
Vauvalla on tietenkin käytettävä, jos ei pysyviä porkkanatahroja halua.

Yhteistyössä