Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Muista nuo sanat, jos asia joskus tulee ajankohtaiseksi. Tosipaikan tullen ei ole ihan helppo toimia sillä tavalla kuin etukäteen on ehkä suunnitellut, ja mitä on toisille opettanut. Jos sun on noin helppo antaa miehesi vain lähteä, niin väkisinkin tulee mieleen miten sitoutuneita te toisiinne oikeasti olette?
Arvaa mitä? Ei me ollakaan sitoutuneita. Ei siis ollenkaan. Se kaikissa näissä jutuissani olikin pointtina. Sitoutuminen on olevinaan niin hieno asia, mutta ei se sitä oikeesti ole. Sitoutuminen on vapauden riistämistä. Ja vapauden puolesta mä oonkin kaikissa kirjoituksissani puhunut. Itse ajattelen niin, että ihminen on syntynyt vapaaksi, ei kukaan toinen ihminen voi sitä omistaa. Jos kerran toinen ei omista toista, niin silloin ei myös _oleta_, että toinen on huomennakin vieressä.
Jokainenhan teistä varmaan muistaa teidän suhteenne alkuaikoja? Tavattiin, kun siihen oli mahdollisuus ja vietettiin laatuaikaa yhdessä. Käytiin lempiravintolassa tai huviajeluilla autolla muuten vain nauttien musiikista, vauhdista ja toisistaan, käveltiin käsi kädessä puistossa, pelattiin korttia tai istuttiin yhdessä sohvan nurkassa sylikkäin torkkupeiton alla katsomassa hyvää leffaa, juteltiin kaikesta maan ja taivaan välillä, keksittiin aina yhdessä kaikkea kivaa. Silloin ei vielä ollut varmuutta, että nähdäänkö huomenna vai vasta ensi viikolla, kun kummallakin oli vielä niitä omia kavereita ja menoja. Soiteltiin illalla toiselle hyvät yöt, sanottiin puhelimeen rakastavansa ja näkevänsä unta toisistaan... Vai oonko mä ainoa, kellä on näitä vaaleanpunaisen romanttisia muistoja suhteen alusta? Kyllä uskon, että teistä on jokaikinen kokenut sen tunteen ainakin kerran elämässä -- tuskin monikaan teistä olisi muuten päätynyt äitien keksustelupalstalle.
Sitten yhtäkkiä tulee kuin taikaiskusta se itsekäs ajatus: mä haluun, että hän on mun oma "kulta", "mussukka", "hani", jne, kukin valitsee nimittelysanan omien mieltymystensä mukaan, mutta tärkeintä tässä ei olekaan enää se, miksi toista kutsuu, vaan etuliite "minun oma". Jopa sanomalla viattoman sanaparin "minun poikaystävä", viestitään itsellenne ja kaikille muille, että nyt omistetaan tämä ihminen. Sitten, kun ajatus toisen omistamisesta iskostuu kunnolla alitajuntaan, aletaan puolustamaan omaa reviiriään. "Toinen on minun omaisuuttani enkä päästä ketään hänen lähelle. Ainakaan naispuolista. Ainakaan metriä lähemmäs. Eikä hän saa mennä minnekään kysymättä minulta lupaa, etten minä vain loukkaannu tai jopa suutu hänelle."
Tiedättekö muuten, mikä synnyttää nämä ajatkuset? Kaikki rakastuneet ovat narkomaaneja. He ovat riippuvaisia oksitosiini-nimisestä aineesta, jota kutsutaan myös rakkaushormoniksi, mikä erittyy niin miehillä kuin naisilla esim. orgasmin aikana. Ja miten narkkarit oireilevat? Heidän täytyy suurentaa annosta. Ja nyt heille ei enää riitäkään satunnaiset illat ja viikonloput, vaan he alkavat vaatia itselleen jatkuvasti lisää aikaa. Nyt toisen _täytyy_ olla vieressä joka päivä ja joka yö. Ja sitten he pakkaavat kamat ja muuttavat yhteen asumaan.
Jossain vaiheessa he tajuavat, että ei enää välttämättä ees pärjää ilman toista, että yhteinen koti ja jääkaappi on paljon kätevämpi ja ylimääräistä rahaakin alkaa kenties jäädä enemmän, kun laskut puolittuu. Ruoanlaittokin on helpompaa, kun toinen voi tarvittaessa auttaa tai vaikka käydä kaupassa sillä aikaa kun toinen tekee ruokaa. Ja siivoamisesta on tullut helpompaa -- toinen siirtelee tavaroita, kun toinen imuroi. Nyt ei enää kumpikaan niin haluakaan menettää toista, ja mukavuussyistä mennään naimisiin. Ja ettei toinen ehdi karata, ennen kuin ihastumisen ensihuuma haihtuu, hankitaan yhteinen asuntolaina, koira ja lapsi. Siinä sitten ollaan niin sidottuja (hienommin sanottuna "sitoutuneita" ) toisiinsa, ettei enää irti pääse ees rimpuilemalla. Ja vieläpä ollaan tilanteesta kovin ylpeitä ja onnellisia, ja pidetään oikein kilpailua siitä, että kenen kumppani sitten on eniten kypsä ja sitoutunut ( ts. sidottu ) ja kenen taas "sitoutumiskammoinen p***apää".
Mä haluan, että mies vie minut ulos syömään muulloinkin kuin hääpäivänä ja ostaa mulle joskus kukkia muuten vain eikä silloin, kun hänen _kuuluu_ se tehdä. Sorry vaan, mutta vaikka miten te mulle omia arvojanne tyrkyttäisitte, mä valitsen sen, että meillä on miehen kanssa joka päivä ensitreffit, mä en halua haihduttaa sitä ihanaa alkuhuumaa sitoutumalla itse tai sitomalla toista. Haluan, että ollaan joka päivä vapaita jäämään tai lähtemään ja tiedetään, että riippumatta siitä, lähteekö toinen päiväksi töihin vai kuukaudeksi Intiaan, niin ollaan, aina iloisia, kun tavataan. Onnellinen jälleentapaaminen ja räksyttävä vaimo/ tilityksiä joka tekemisestä vaativa aviomies ei vain sovi yhteen.
Ja nimimerkille gab, vielä, kuten sanoin, ei olla kumpikaan sitoutuneita toisiimme, mutta ei se estänyt meitä viettämään 5 onnellista vuotta yhdessä ja saamaan yhteisen lapsen, joka täyttää pian 4v. Ja kuten varmaan arvaatte jo, emme ole naimisissa, vaikka kokemusta avioliitostakin kummallakin on ja molemmilla lapsi entisestä avioliitosta. Lapsistamme kuitenkin kannetaan molemmat yhdessä vastuuta, niin kuin kaikki "normaalitkin perheet". Meidän on hyvä olla näin, en uskonut, että se ketään niin paljoa häiritsisi. Suvaitsevaisuuskin on asenteista kiinni.