Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..

  • Viestiketjun aloittaja Erimielisyyttä
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Meidän pojan ope on jo 3 kokeessa velottanut pisteitä väärästä lausekkeen teosta,vaikka vastaus on oikea =(...ehkä poika nyt viimein oppisis laittamaan ne kerrottavat oikeassa järjestyksessä.Saa nähdä seuraavassa kokeessa josko onnistuisi.jakolaskussa jo sitten tulee väärä vastaukset ,jos ei osaa oikeen lauseketta laittaa...
 
"muhvi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730633:
No tässä koko hiton ketjussahan sinä olet sanonut, ettei 3x4 ole oikein. :D
Minähän sanoin ainoastaan, että lause "3x4 (kolmessa kasassa neljä karkkia)"
on loogisesti oikein. Siis että "kolmessa kasassa neljä karkkia" voidaan kirjoittaa 3x4.

En viitannut siihen että se olisi oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen, joka oli siis "neljässä kasassa kolme karkkia", joka olisi siis numeromuodossa 4x3.
 
"muhvi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730585:
Ja mitenkäs muuten tilavuuksia laskettaessa? Mikä silloin on kertoja ja kerrottava, kun tulontekijöitä onkin kolme
Silloin ei puhuta kertojasta ja kerrottavasta, ne ovat käytössä ainoastaan kahden tekijän tuloissa.
 
"vieras"
No ei se aina ole reilua, eikä mee niin miltä näyttää.

Mun lapsi oli vastannut uskonnonkokeen kysymykseen "mitä Jeesus sanoi...?" siten miten asia Raamatussa menee sanasta sanaan. Oppikirjassa asia oli kuitenkin lyhennetty ja sanat olikin eri, eikä lapsi saanut siitä pisteitä! Kertakaikkiaan väärin!
 
"muhvi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730623:
Ja kerro vielä, minkä säännön mukaan niiden paikkoja ei saa vaihtaa keskenään.
En ole väittänytkään, etteikö niitä saisi yleisesti ottaen vaihtaa keskenään. Kyse on ollut koko ketjun ajan sanallisen tai kuvitetun tehtävän muuttamisesta matemaattiseen muotoon, ei mistään vaihdantasäännöistä, joista tietenkin jokainen peruskoulun käynyt on samaa mieltä.
 
"vieras"
Kun alussa puututaan noin voimakkaasti siihen, että luvut pitää merkitä tietyssä järjestyksessä, niin myöhemmin siitä voi olla haittaa kun lapsi ei älyä vaihtaa järjestystä. Koko juttu on puhtaasti keinotekoinen ja sen korostaminen ei auta matematiikan oppimista.
 
Vääntäkää vaikka maailman tappiin tuosta kertolaskusta, niin vältätte puhumasta siitä, mikä aiheessa on oleellista. Argh.
Anteeksi nyt vaan, mutta kyllähän sekin on oleellista aiheen kannalta. Kyse kuitenkin on siitä, onko lapsen tehtävä arvosteltu täysin ehdottoman oikein, vai onko kyseessä tulkinnanvarainen asia - silloin minusta myös on eroa siinä, millä tavalla asiasta jutellaan lapsen kanssa jos jutellaan, ja millä tavalla opettajan.

Täällä käsittääkseni suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että asia olisi pitänyt hoitaa toisin.

Meillä kävi taannoin kokeessa niin, että pyydettiin kirjoittamaan lause X englanniksi. Lapsi kirjoitti lauseen, joka oli eri kuin oppikirjassa mutta täysin oikein, sekä kieliopin että merkityksen kannalta- tulos ½ pistettä kahdesta. Kaveri kirjoitti oppikirjassa olleen lauseen mutta väärin - tulos 2-/2. Ei lapsi pidä englanninopettajaa nyt yhtään sen vähemmän arvossa kuin ennen, vaikka kerroimme lapselle että reilu arvostelutapa olisi ollut se, että hän olisi saanut tehtävästä 2 pistettä, sillä lause oli täysin oikein, siitä huolimatta ettei lause ollut sama kuin kirjassa.

Samoin olisin ap:n tapauksessa kertonut lapselle, että sinun laskemasi lasku on täysin oikein - opettaja vain haluaa että merkitset sen tietyllä tavalla. Olisin kertonut myös, että kyse on lähinnä siitä että alussa opetellaan mekaanisesti sovittuja asioita, ja myöhemmin niitä kuitenkin saa soveltaa.
 
3x4 kolme karkkia neljässä kasassa
3x4 kolmessa kasassa neljä karkkia
4x3 neljä karkkia kolmessa kasassa
4x3 neljässä kasassa kolme karkkia

Tehtävä ei ole yksiselitteinen!
Olen ihan samaa mieltä. Jos aloittajan mukaan neljässä rivissä on kolmen karkin ryhmiä, voi sen myös ajatella kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä eli kuten lainatussa tekstissä.

Jos tehtävään ei ole eritelty muuta sääntöä, molemmat kertolaskumerkinnät ovat oikein ja aloittajan mies on oikeassa, kun korjasi opettajalle asian. Miten kukaan opettajan tehtävässä toimiva voi muuta väittää - kunnollisia perusteluja, kiitos??? Kertolaskun vaihdannaisuus on tässä vähän sama kuin suomen kielen sanajärjestys, joka on vapaa.

-Kivelä - Lukiotason matematiikan tietosanakirja, laskulait

-Suomen kielen sanajärjestys
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="muhvi";25730942]Onhan se oleellista, onko isä oikeassa vai ei :)[/QUOTE]

Se on yksi oleellinen osa-alue jutusta, minunkin mielestäni.

Tosin, oli oikeassa tai ei, toimintatapa ei ole fiksu. Ei lasta välikäteen, tai hernettä nenään. Ihan voi keskustella asiasta, suoraan opettajan kanssa.
 
"vieras"
2x3x4 voisi olla vaikka että on olemassa kaksi arkkua, jossa kussakin 3 pussia. Ja joka pussissa neljä omenaa. Jos halutaan piirtää. Siinä vaiheessa kun lapsi osaa laskea tuolla ei vain ole merkitystä, vaan on hyvä opettaa lasta ajattelemaan abstraktisti.

Kun rokottaa pisteitä siitä että lukuja ei ole laitettu 'oikeaan' järjestykseen, kertoo siitä että lasta halutaan pitää pakolla konkreettisessa ajattelussa kiinni. Nuo kuvat on hyviä siinä vaiheessa kun opetellaan matematiikkaa käytänön esimerkein ja jos on pulmia oppimisessa, termien kertoja ja kerrottava käytöllä voi olla apua. Mutta missä on yksilön huomioonottaminen opetuksessa? Se ei tarkoita sitä että huomioidaan vaan oppimisongelmaiset.
 
meak
[QUOTE="muhvi";25730702]Ei, vaan se ensimmäinen luku siinä kahden tekijän tulossa on silti se kertoja. Riippumatta aukikirjoittamisesta, riippumatta hahmottamisesta.[/QUOTE]

Kyllä, ensimmäinen luku on kertoja, mutta hahmottamisesta riippuu se kumman luvun tehtävän ratkaisija valitsee kertojaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"lisko"
Nolo mies! Ja voit sanoa hänelle ettei myöskään ymmärtänyt tehtävän tarkoitusta. Tuossa tapauksessa 3x4 on ihan eri asia kuin 4x3. 3x4 tarkoittaa kolmea neljän karkin ryhmää joka on eri asia kuin 4 kolmen karkin ryhmää. No, eipä opettaja enää ihmettele ettei lapsi tajua, jos ei isäkään tajua.
 
"muhvi"
Olen ihan samaa mieltä. Jos aloittajan mukaan neljässä rivissä on kolmen karkin ryhmiä, voi sen myös ajatella kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä eli kuten lainatussa tekstissä.

Jos tehtävään ei ole eritelty muuta sääntöä, molemmat kertolaskumerkinnät ovat oikein ja aloittajan mies on oikeassa, kun korjasi opettajalle asian. Miten kukaan opettajan tehtävässä toimiva voi muuta väittää - kunnollisia perusteluja, kiitos??? Kertolaskun vaihdannaisuus on tässä vähän sama kuin suomen kielen sanajärjestys, joka on vapaa.
En ole opettaja, mutta olen perustellut tämän tässä ketjussa jo moneen kertaan. Kyse ei ole sanajärjestyksestä. "Neljässä rivissä kolmen karkin ryhmiä" ja "kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä" ovat toki sama asia vaikka niissä on eri sanajärjestys, ja näitä molempia kuvaa lause 4x3.
Lause "kolmessa rivissä neljän karkin ryhmiä" on taas eri asia, ja sitä taas kuvaa 3x4.
 
"vieras"
[QUOTE="muhvi";25731015]En ole opettaja, mutta olen perustellut tämän tässä ketjussa jo moneen kertaan. Kyse ei ole sanajärjestyksestä. "Neljässä rivissä kolmen karkin ryhmiä" ja "kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä" ovat toki sama asia vaikka niissä on eri sanajärjestys, ja näitä molempia kuvaa lause 4x3.
Lause "kolmessa rivissä neljän karkin ryhmiä" on taas eri asia, ja sitä taas kuvaa 3x4.[/QUOTE]

Entä jos sanallinen tehtävä on että pöydällä on kolme neljän karkin kasaa ja pyydetään piirtämään se, kirjoittamaan yhtälö ja laskemaan tulos. Jos lapsi piirtää kolme riviä jonka jokaisessa rivissä on neljä karkkia, niin sakottaako opettaja pisteen? Koska kyse oli kasoista, ei riveistä. Kasa ja rivi ovat kuitenkin eri asioita.
 
"muhvi"
Kyllä, ensimmäinen luku on kertoja, mutta hahmottamisesta riippuu se kumman luvun tehtävän ratkaisija valitsee kertojaksi.
Niin, no jos tehtävän sanallinen kuvaus on "neljässä kasassa kolmen karkin ryhmiä" niin hahmottamisessa on kyllä jotain pielessä jos näkee tuon lauseen muodossa 4 karkkia +4 karkkia +4 karkkia. Miksi ne ovat tuossa neljän karkin ryhmissä, kun puhuttiin nimenomaan kolmen karkin ryhmistä?
 
[QUOTE="muhvi";25730744]Minähän sanoin ainoastaan, että lause "3x4 (kolmessa kasassa neljä karkkia)"
on loogisesti oikein. Siis että "kolmessa kasassa neljä karkkia" voidaan kirjoittaa 3x4.

En viitannut siihen että se olisi oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen, joka oli siis "neljässä kasassa kolme karkkia", joka olisi siis numeromuodossa 4x3.[/QUOTE]

Olin väärässä, eli et ollutkaan siis samaa mieltä, luin huonosti nuo vaihtoehdot.
 
meak
[QUOTE="muhvi";25731053]Niin, no jos tehtävän sanallinen kuvaus on "neljässä kasassa kolmen karkin ryhmiä" niin hahmottamisessa on kyllä jotain pielessä jos näkee tuon lauseen muodossa 4 karkkia +4 karkkia +4 karkkia. Miksi ne ovat tuossa neljän karkin ryhmissä, kun puhuttiin nimenomaan kolmen karkin ryhmistä?[/QUOTE]

Unohda nyt jo se yhteenlasku! Pystytkö sen jälkeen hahmottamaan sen toisin?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"muhvi"
[QUOTE="vieras";25731052]Entä jos sanallinen tehtävä on että pöydällä on kolme neljän karkin kasaa ja pyydetään piirtämään se, kirjoittamaan yhtälö ja laskemaan tulos. Jos lapsi piirtää kolme riviä jonka jokaisessa rivissä on neljä karkkia, niin sakottaako opettaja pisteen? Koska kyse oli kasoista, ei riveistä. Kasa ja rivi ovat kuitenkin eri asioita.[/QUOTE]

No oppilas ei ole tajunnut kasan ja rivin eroa silloin. En edelleenkään ota kantaa montako pistettä siitä tulisi sakottaa.
 
[QUOTE="muhvi";25731015]En ole opettaja, mutta olen perustellut tämän tässä ketjussa jo moneen kertaan. Kyse ei ole sanajärjestyksestä. "Neljässä rivissä kolmen karkin ryhmiä" ja "kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä" ovat toki sama asia vaikka niissä on eri sanajärjestys, ja näitä molempia kuvaa lause 4x3.
Lause "kolmessa rivissä neljän karkin ryhmiä" on taas eri asia, ja sitä taas kuvaa 3x4.[/QUOTE]

Kyse on nimenomaan sanajärjestyksestä niiden kohdalla, jotka hahmottavat tehtävän niiden tehtävässä annettujen tietojen perusteella ja lähtevät hakemaan ratkaisua itse niistä, eikä opettajan antaman valmiin kaavan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä