Ei, vaan se ensimmäinen luku siinä kahden tekijän tulossa on silti se kertoja. Riippumatta aukikirjoittamisesta, riippumatta hahmottamisesta.Mutta jos tehtävää ratkaistessaan ei ajattele lainkaan miten tämä lasku aukikirjoitetaan, niin silloin se kertojan määrittäminen on vain omasta hahmotuskyvystä kiinni.
Minähän sanoin ainoastaan, että lause "3x4 (kolmessa kasassa neljä karkkia)"Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730633:No tässä koko hiton ketjussahan sinä olet sanonut, ettei 3x4 ole oikein.
Silloin ei puhuta kertojasta ja kerrottavasta, ne ovat käytössä ainoastaan kahden tekijän tuloissa.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730585:Ja mitenkäs muuten tilavuuksia laskettaessa? Mikä silloin on kertoja ja kerrottava, kun tulontekijöitä onkin kolme
En ole väittänytkään, etteikö niitä saisi yleisesti ottaen vaihtaa keskenään. Kyse on ollut koko ketjun ajan sanallisen tai kuvitetun tehtävän muuttamisesta matemaattiseen muotoon, ei mistään vaihdantasäännöistä, joista tietenkin jokainen peruskoulun käynyt on samaa mieltä.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730623:Ja kerro vielä, minkä säännön mukaan niiden paikkoja ei saa vaihtaa keskenään.
Hyvä riepu! Peesi.Vääntäkää vaikka maailman tappiin tuosta kertolaskusta, niin vältätte puhumasta siitä, mikä aiheessa on oleellista. Argh.
Anteeksi nyt vaan, mutta kyllähän sekin on oleellista aiheen kannalta. Kyse kuitenkin on siitä, onko lapsen tehtävä arvosteltu täysin ehdottoman oikein, vai onko kyseessä tulkinnanvarainen asia - silloin minusta myös on eroa siinä, millä tavalla asiasta jutellaan lapsen kanssa jos jutellaan, ja millä tavalla opettajan.Vääntäkää vaikka maailman tappiin tuosta kertolaskusta, niin vältätte puhumasta siitä, mikä aiheessa on oleellista. Argh.
Onhan se oleellista, onko isä oikeassa vai eiVääntäkää vaikka maailman tappiin tuosta kertolaskusta, niin vältätte puhumasta siitä, mikä aiheessa on oleellista. Argh.
Olen ihan samaa mieltä. Jos aloittajan mukaan neljässä rivissä on kolmen karkin ryhmiä, voi sen myös ajatella kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä eli kuten lainatussa tekstissä.3x4 kolme karkkia neljässä kasassa
3x4 kolmessa kasassa neljä karkkia
4x3 neljä karkkia kolmessa kasassa
4x3 neljässä kasassa kolme karkkia
Tehtävä ei ole yksiselitteinen!
En ole opettaja, mutta olen perustellut tämän tässä ketjussa jo moneen kertaan. Kyse ei ole sanajärjestyksestä. "Neljässä rivissä kolmen karkin ryhmiä" ja "kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä" ovat toki sama asia vaikka niissä on eri sanajärjestys, ja näitä molempia kuvaa lause 4x3.Olen ihan samaa mieltä. Jos aloittajan mukaan neljässä rivissä on kolmen karkin ryhmiä, voi sen myös ajatella kolmen karkin ryhmiä neljässä rivissä eli kuten lainatussa tekstissä.
Jos tehtävään ei ole eritelty muuta sääntöä, molemmat kertolaskumerkinnät ovat oikein ja aloittajan mies on oikeassa, kun korjasi opettajalle asian. Miten kukaan opettajan tehtävässä toimiva voi muuta väittää - kunnollisia perusteluja, kiitos??? Kertolaskun vaihdannaisuus on tässä vähän sama kuin suomen kielen sanajärjestys, joka on vapaa.
Niin, no jos tehtävän sanallinen kuvaus on "neljässä kasassa kolmen karkin ryhmiä" niin hahmottamisessa on kyllä jotain pielessä jos näkee tuon lauseen muodossa 4 karkkia +4 karkkia +4 karkkia. Miksi ne ovat tuossa neljän karkin ryhmissä, kun puhuttiin nimenomaan kolmen karkin ryhmistä?Kyllä, ensimmäinen luku on kertoja, mutta hahmottamisesta riippuu se kumman luvun tehtävän ratkaisija valitsee kertojaksi.