[QUOTE="opettaja";25731934]Oikeassa elämässä myöskään sijamuotojen nimien tuntemuksella ei juurikaan ole merkitystä jne. jne. On paljon sellaisia asioita, joita voi pitää turhana, mutta jotka kuuluvat opetussuunnitelmaan. Ja jos viittaat minuun, niin kyllä tajuan mitä te tarkoitatte ja kritisoitte enkä ole tuonut omia mielipiteitäni julki, vaan yrittänyt kertoa, miksi jokin asia opetetaan jollain tavalla. Onko se opetustapa oikea vai ei, niin siihen en ota kantaa. Mutta niin kauan kuin opetussuunnitelmissa puhutaan kertojasta/kerrottavasta ja kaikki oppikirjat niitä käsitteitä käyttävät ja muodostavat kuvia tietyn mallin mukaan ja niin kauan kuin opettajankoulutuslaitos niitä käyttää, niin niin kauan myös opetushenkilökunta niitä käyttää. Kakkosluokalla kun perusperiaate on opittu, niin sen jälkeen aletaan kertolaskua soveltaa ja silloin kertojan ja kerrottavan paikalla ei ole enää niin paljon väliä, vaan huomio kiinnittyy esim. edellä mainittuun yhtälön muodostukseen. Mutta vielä kertolaskun opetteluvaiheessa niiden käsitteiden osaamista pidetään tärkeänä ja sitä perustelaan muun muassa sillä, että siitä on apua jakolaskujen ymmärtämisessä. Pääsääntöisesti nykyajan opettajat kyllä pyrkivät ja haluavat eroon pilkunviilaamisesta ja painottavat laajempia kokonaisuuksia ja ymmärtämistä ulkoaopettelun sijaan, esimerkiksi historian opiskelussa ei enää tarvitse muistaa kaikkia Suomen historian kannalta merkittäviä vuosilukuja ulkoa, mitä on vielä muutama vuosikymmen sitten pidetty tärkeänä.[/QUOTE]
No sijamuotoja tarvitaan kyllä kielten opiskelussa, joten ihan turhia ne eivät ole, mutta minä en kyllä keksi yhtäkään tapausta, jossa tarvitsisin tuota kertoja/kerrottava -jaottelua. Ja sijamuodoissakaan nominatiivi ei voi noin vain muuttua essiiviksi, joten siinä mielessä on kyseessä vähän pysyvämmät ja täsmällisemmät termit.
Ja se mitä ihmettelin olikin juuri se, ettet itse ota kantaa tähän asiaan tai millään tavalla kritisoi, vaan lähinnä puolustat tätä näkökulmaa tuolla, että se auttaa jakolaskujen ymmärtämisessä.