meak
[QUOTE="opettaja";25728517]Nimenomaan juurikin näin. Myöhemmin kun sanalliset tehtävät monimutkaistuvat, niin pitää ymmärtää siitä laskusta muutakin kuin vain poimia ne numerot sieltä ja sitten heittää siihen väliin kerto-/jako-/yhteen-/vähennyslaskumerkki. Ja silloin se sitten kostautuu, jos opettaja on aiemmin hyväksynyt minkälaisen lausekkeen tahansa. Yksinkertainen esimerkki: 5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä? Laskuksi pitäisi tulla 3x6=18. Oppilas joka osaa vain lukujen perusteella muodostaa lausekkeen ymmärtämättä sisältöä olisi tällaisesti laskusta sekaisin, koska laskussa mainitaan useampi eri numero (5, 3 ja 6) ja voisi ottaa vain kaksi ensimmäistä numeroa ja tehdä laskun 5x3.
Ja kertolaskuissa tosiaan painotetaan myös sitä, että osaa erottaa kumpi on kertoja ja kupi kerrottava.[/QUOTE]
Ihan oikeestikko ei saa päätellä näin:
5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä?
paljonko ostokset maksavat... hmmm
Mitä ostetaan: karkkipusseja 6
montako pussia ostetaan 3 ->6x3
Mitä ihmettä toi lasten lukumäärä tähän vaikuttaa, no ei sitten yhtään mitään eli kirjoitanpa lausekkeen
6x3=18
Noin mä sen miettisin, enkö mä hahmota oikein?
Ja kertolaskuissa tosiaan painotetaan myös sitä, että osaa erottaa kumpi on kertoja ja kupi kerrottava.[/QUOTE]
Ihan oikeestikko ei saa päätellä näin:
5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä?
paljonko ostokset maksavat... hmmm
Mitä ostetaan: karkkipusseja 6
montako pussia ostetaan 3 ->6x3
Mitä ihmettä toi lasten lukumäärä tähän vaikuttaa, no ei sitten yhtään mitään eli kirjoitanpa lausekkeen
6x3=18
Noin mä sen miettisin, enkö mä hahmota oikein?