Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..

  • Viestiketjun aloittaja Erimielisyyttä
  • Ensimmäinen viesti
meak
[QUOTE="opettaja";25728517]Nimenomaan juurikin näin. Myöhemmin kun sanalliset tehtävät monimutkaistuvat, niin pitää ymmärtää siitä laskusta muutakin kuin vain poimia ne numerot sieltä ja sitten heittää siihen väliin kerto-/jako-/yhteen-/vähennyslaskumerkki. Ja silloin se sitten kostautuu, jos opettaja on aiemmin hyväksynyt minkälaisen lausekkeen tahansa. Yksinkertainen esimerkki: 5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä? Laskuksi pitäisi tulla 3x6€=18€. Oppilas joka osaa vain lukujen perusteella muodostaa lausekkeen ymmärtämättä sisältöä olisi tällaisesti laskusta sekaisin, koska laskussa mainitaan useampi eri numero (5, 3 ja 6) ja voisi ottaa vain kaksi ensimmäistä numeroa ja tehdä laskun 5x3.

Ja kertolaskuissa tosiaan painotetaan myös sitä, että osaa erottaa kumpi on kertoja ja kupi kerrottava.[/QUOTE]

Ihan oikeestikko ei saa päätellä näin:

5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä?

paljonko ostokset maksavat... hmmm
Mitä ostetaan: karkkipusseja 6€
montako pussia ostetaan 3 ->6€x3
Mitä ihmettä toi lasten lukumäärä tähän vaikuttaa, no ei sitten yhtään mitään eli kirjoitanpa lausekkeen
6€x3=18€

Noin mä sen miettisin, enkö mä hahmota oikein?
 
no huh huh
Varsinkin kuvan pohjalta olisi ihan sama kumminpäin sen kirjoittaa.

Ihmiset nyt vaan näkee eri tavalla: kolme karkkia kasassa ja kasoja on neljä tai neljä kasaa joissa on kolme karkkia jokaisessa.

Mä olen pari kertaa meinannut valittaa opettajalle moisista korjauksista, reissuvihossa tai sähköpostilla en kokeeseen olis sentään kirjoittanut, mutta en ole sitten viitsinyt kun numero ei olisi muuttunut kuitenkaan.
:O :O
Mitähän sä yrität selittää? Laskussa on kertoja ja kerrottava. Ne on osattava erottaa ja juuri siitä kuvasta ne pitää osata erottaa.
Noloja vanhempia. Valittavat asioista, joista eivät näköjään ymmärrä yhtään mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"eve"
Jos opettajan opetustyyli ei miellytä miestäsi, niin ainahan hän voi ottaa lapsenne kotiopetukseen ja opettaa omilla metodeillaan ;)
Opettaja on yrittänyt opettaa lapsellenne, kuinka lauseke muodostetaan oikeaoppisesti ja nyt miehesi haluaa mitätöidä opetuksen?
Tässä ei kärsi taas kukaan muu kuin lapsi.
 
"jojo"
Että tällainen valitettavasti vallalle tullut tapa tässä ala-asteen matematiikassa kyllä on omiaan ohjaamaan oppilasta keskittymään ihan vääriin asioihin eikä ymmärtämiseen.

Terv. tuohtunut matemaatikko.
Samaa mieltä. Minusta on tärkeämpää oppia ymmärtämään kertolaskun luonne kuin pohtia, kumpi on kertoja ja kumpi kerrottava, aski vai sisältö? Moni muutenkin epävarma lapsi saa tästä vielä suuremman mörön itselleen. Ihan kiva, lasku on oikein, mutta silti siitä ei saa kiitosta vaan vain puolet pisteistä.

Jos mä nyt lasken vaikka prosenttilaskun, eikö enemmän merkitystä ole sillä, laskenko mä sen oikein, kuin että millä lausekkeella sen teen? Kun joka tapauksessa sen voi laskea useammalla eri tavalla.

Yläasteella oli ihana matikanopettaja, hän katsoi, millä tavalla oppilas lähti tehtävää ratkaisemaan ja auttoi sitten tulemaan oikeaan lopputulokseen sillä tekniikalla, millä kukin tehtävää lähestyi. Kun monesti asian voi mieltää usealla tavalla.
 
"jojo"
:O :O
Mitähän sä yrität selittää? Laskussa on kertoja ja kerrottava. Ne on osattava erottaa ja juuri siitä kuvasta ne pitää osata erottaa.
Noloja vanhempia. Valittavat asioista, joista eivät näköjään ymmärrä yhtään mitään.
No jos on kasat ja niissä karkkeja, kummin päin se lasketaan? Kun voi ajatella, että x kasassa on y karkkia kussakin tai y karkkia x kasassa. Ilman sanallista tehtävää, kuka päättää, kumpi hahmotustapa on oikea?
 
"opettaja"
Ihan oikeestikko ei saa päätellä näin:

5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä?

paljonko ostokset maksavat... hmmm
Mitä ostetaan: karkkipusseja 6€
montako pussia ostetaan 3 ->6€x3
Mitä ihmettä toi lasten lukumäärä tähän vaikuttaa, no ei sitten yhtään mitään eli kirjoitanpa lausekkeen
6€x3=18€

Noin mä sen miettisin, enkö mä hahmota oikein?
Tuon esimerkin pointtina oli se, että jos lapsi ei joudu alusta asti miettimään, että mitä laskussa kysytään, vaan ainoastaan ottaa ne luvut sieltä sattumanvaraisessa järjestyksessä ja heittää kertomerkin väliin, niin sitten tällaisessa laskussa voi tulla ongelmia, kun onkin kolme eri lukua eli siis se luku 5 on siellä seassa hämäämässä. Tällöin se taktiikka ei enää toimi, että lapsi vaan poimii ne luvut ja heittää kertomerkin väliin.
 
noloa
Alkuperäinen kirjoittaja Erimielisyyttä;25728121:
lapsi toi matikankokeen näytille ja "kuitattavaksi". yhdessä tehtävissä ope oli sakottanut hieman ehkä epäreilusti. kyseessä oli kertolasku ja lapsi oli laittanut 3x4 vaikka piti olla 4x3.tulos kuitenkin sama. (laskussa siis esim. 4 riviä 3karkin ryhmää)
mies laitto mustekynällä viereen kommentin että naurettavaa pilkunviilausta :O ja laittoi open laskuun väärinmerkinät, sekä korjasi kokeen loppupisteet..

Mua kyllä nolottaa,ja varmaan lastakin :/ asian olisi ehkä voinut hoitaa fiksumminkin..vai mitä olette mieltä?
tosi noloa ja kuulostaa curling-isältä. Noissa kakksoluokan kertotauluissa pitää just tajuta mikä kerrotaan ja mikä on se kertoja. se on se pointti.
 
noloa
[QUOTE="jojo";25728667]Samaa mieltä. Minusta on tärkeämpää oppia ymmärtämään kertolaskun luonne kuin pohtia, kumpi on kertoja ja kumpi kerrottava, aski vai sisältö? Moni muutenkin epävarma lapsi saa tästä vielä suuremman mörön itselleen. Ihan kiva, lasku on oikein, mutta silti siitä ei saa kiitosta vaan vain puolet pisteistä.

Jos mä nyt lasken vaikka prosenttilaskun, eikö enemmän merkitystä ole sillä, laskenko mä sen oikein, kuin että millä lausekkeella sen teen? Kun joka tapauksessa sen voi laskea useammalla eri tavalla.

Yläasteella oli ihana matikanopettaja, hän katsoi, millä tavalla oppilas lähti tehtävää ratkaisemaan ja auttoi sitten tulemaan oikeaan lopputulokseen sillä tekniikalla, millä kukin tehtävää lähestyi. Kun monesti asian voi mieltää usealla tavalla.[/QUOTE]

noinhan se on, mutta ei penikat voi määrätä miten opettaja pisteyttää tai opettaa. Lapselle voi sanoa ihan kotona, että hyvin tehty ja kkoe meni hyvin, muuten opettaa toisten ihmisten kunnioitusta.
 
meak
[QUOTE="opettaja";25728717]Tuon esimerkin pointtina oli se, että jos lapsi ei joudu alusta asti miettimään, että mitä laskussa kysytään, vaan ainoastaan ottaa ne luvut sieltä sattumanvaraisessa järjestyksessä ja heittää kertomerkin väliin, niin sitten tällaisessa laskussa voi tulla ongelmia, kun onkin kolme eri lukua eli siis se luku 5 on siellä seassa hämäämässä. Tällöin se taktiikka ei enää toimi, että lapsi vaan poimii ne luvut ja heittää kertomerkin väliin.[/QUOTE]

Ymmärsin kyllä, mutta voitko väittää ettei olisi ymmärtänyt tehtävää jos päättelee asian noin niinkuin kirjoitin. Tosin siitä olisi rokotettu pisteitä kun lauseke on "väärin".
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"jojo"
noinhan se on, mutta ei penikat voi määrätä miten opettaja pisteyttää tai opettaa. Lapselle voi sanoa ihan kotona, että hyvin tehty ja kkoe meni hyvin, muuten opettaa toisten ihmisten kunnioitusta.
Ymmärrän pointtisi. :)

Omilleni aion opettaa, että laskun voi laskea kummin päin vaan, mutta lisäpisteet saa, jos tekee tarkasti, kuten koulussa on opetettu. Teen kuitenkin selväksi, että lasku on oikein joka tapauksessa.
 
noloa
Tuota, eihän silläkään ole mitään väliä, miten minä kirjoitan vaikka kaverile kirjeen. Saan käyttää ihan millaisia kirjaimia haluan. Mutta noilla koululaisilla pitää tulla kirjaan just tietynlainen kirjain. eikä melkein sinne päin.Ja sekin arvostellaan.

Joten se on vaa sanottava että koulussa tehdäännoin, ja opelle on tarkkaa. Ja kertoa että sitten aikuisena ei ole tarkkaa, mutta koulussa tehdään kuin on opetettu. Ja tuosta asiasta on ihan oma kappaleensa, jossa tehdään selväksi että halutaan että pentu tajuaa mikä on kertoja mikä kerrottava.
 
noloa
Ihmettelin itse kun esikoinen sai eka kertaa todistuksen, ja käsiala oli arvosteltu. En ollut edes tiennyt että noin tehtäisiin vielä, kun kaikki kirjoitavat vaan koneilla.Mutta koulussa vietetään pitkät tovit ja pitäää tehdä kirjaimet, tekstaus ja kauno, just tietyllä tavalla.

Kaikki ei tunnu minusta järkevältä, eipä oikeastaan mikään, mutta en helkkari vie minä voi alkaa määrätä mitä koulussa tehdään, tai sanoa, että minä arvostelen oman lapseni. Senhän voi ottaa pois sieltä jos ei miellytä.

Tuolla tehdään just tyypillisiä narsisteja, minä olen parempi kuin toiset-pentuja. Mulle ei kuulu säännöt, muille vain.
 
Kuinka paljon siitä meni pisteitä? Ja oliko tehtävänannossa esimerkiksi korostettu sitä, että missä järjestyksessä tehtävä pitäisi hahmottaa?

En kyllä sinänsä ymmärrä sakottamista, järkevämpää olisi ollut antaa pisteet ja kirjoittaa viereen, että "muistathan seuraavalla kerralla, että..." jos kerran oleellisena pidetään tiettyä merkintätapaa, siis jos laskussa oli oleellisempaa jonkinlaisen merkintätavan kertaaminen eikä varsinainen lasku.

Mieheltä silti tyhmä veto laittaa lapsi nyt sananviejäksi, olisi voinut laittaa opettajalle sähköpostia tai soittaa, jos kokee että on korjattu väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
noloa
Kun kakkosluokkalaisille jo opetetaan, että opettajan arvovalta ja kunnioitus ei ole niin tärkeää kuin että MINÄ OLEN OIKEASSA niin millaisia ne on sitten muutaman vuoden päästä!

Tuokin pentu alkaa nyt ylimielisenä etsiä virheitä opettajan työstä.
 
"opettaja"
Mutta eihän se, että on kirjoittanut kertolaskun eri järjestykseen vielä tarkoita, että olisi vain ottanut luvut ja heittänyt jonkun merkin väliin!
Ei tarkoitakaan! Luitko ketjun alusta asti!?! Minähän kommentoin Helmin kirjoitusta, jossa hän mainitsee, että

>No jos on harjoiteltu viikkokaupalla kertolaskuja ja tulee koe, niin aika moni lapsi osaa tuiskaista laskusta löytyneet numerot lausekkeeksi ja kertomerkin välii

Eli halusin vain kommentoida sitä, että on tärkeää lukea teksti kunnolla eikä vaan heitellä lukuja, ja siinä yhteydessä annoin esimerkin siitä laskusta.
 
"miikkis"
Mies toimi tyhmästi.

Itse olen sitä mieltä, että kertoja ja kerrottava on opeteltava erottamaan, tai tulee myöhemmin vaikeuksia matikan kanssa.
Esim. jakolaskussa se ei enää olekaan ihan sama, kummin päin ne laitetaan - jakaja ja jaettava.

Jos on neljä kasaa, joissa jokaisessa on kolme karkkia, riippuu kylläkin ihan hahmotustavasta, muodostaako laskun 4x3 vai 3x4, mutta kyllä se perinteinen tapa on 4x3. Neljässä kasassa kaikissa kolme karkkia.

Olishan se yhteenlaskukin 3+3+3+3 eli 4 kertaa 3.

Kun tuo kertotaulu perustuu tuolla tasolla vielä yhteenlaskun kautta hahmottamiseen, niin kuvasta olis aika vaikea muodostaa 4+4+4 muotoista laskua...
 
jiii
:O :O
Mitähän sä yrität selittää? Laskussa on kertoja ja kerrottava. Ne on osattava erottaa ja juuri siitä kuvasta ne pitää osata erottaa.
Noloja vanhempia. Valittavat asioista, joista eivät näköjään ymmärrä yhtään mitään.
Kerrottava ja kertoja, who gives a shit? Mitä väliä sillä kummin päin laskun tekijät on? Jostain sanallisesta tehtävästä nuo voi poimia ihan kumminpäin riippuen siitä miten se lapsi asian päässään ajattelee.

Jos itse olisin lapsellani tuollaisen pistemenetyksen kokeessa huomannut, olisin varmasti ottanut opettajaan tulikivenkatkuista yhteyttä, ja ihmetellyt että minkälainen vajukki siellä koulussa onkaan matematiikkaa opettamassa.
 
"opettaja"
Ymmärsin kyllä, mutta voitko väittää ettei olisi ymmärtänyt tehtävää jos päättelee asian noin niinkuin kirjoitin. Tosin siitä olisi rokotettu pisteitä kun lauseke on "väärin".
En voi väittää. Olisit osannut valita sieltä oikeat luvut ja muodostaa laskun ja saada vielä oikean vastauksenkin. Tällaisessa tehtävässä opettaja luultavasti olisikin testannut luetunymmärtämistä eli osaako valita oikeat luvut ja ymmärtääkö laskun idean, jolloin voisi olla pienempi painoarvo sillä, miten päin luvut on. Kun kertolaskuja aletaan harjoitella tavoitteet voivat olla toiset eli siis aikaisemmassa laskussa taas opettaja saattoi testata, tietääkö oppilas mitä eroa on kerrottavalla ja kertojalla, tai osaako oppilas muodostaa kuvasta kertolaskun sen mukaisesti mitä tunneilla opettaja on opettanut ja miten kirjassa mahdollisesti on opetettu.
 
"miikkis"
Kerrottava ja kertoja, who gives a shit? Mitä väliä sillä kummin päin laskun tekijät on? Jostain sanallisesta tehtävästä nuo voi poimia ihan kumminpäin riippuen siitä miten se lapsi asian päässään ajattelee.
Jakaja ja jaettava on ihan eri asia.

Jos opettaja opettaa, että kertolaskussa on ihan sama, niin on turhaa haastetta yrittää sitten kohta selittää, ettei jakolaskussa olekaan.

Taidot opetellaan kerroksittain - helpottaa kaikkia, kun alunperin opetellaan hahmottamaan asiat, joista on myöhemmin sitten hyötyä.

Sama tuon kuvion kanssa, josta ap kertoi, jos on neljä kasaa, jokaisessa kolme karkkia, niin lasku on 3+3+3+3 eli 4*3
EI 3*4.
 
"..."
Mielestäni toimi ihan oikein... ja itse olisin varmasti tehnyt samalla tavalla.
Toisaalta ymmärrän opettajan kannan, jos on juuri harjoiteltu esim. laskujärjestyksen merkitystä lopputulokseen, muuten en.
 

Yhteistyössä