Mies tahtoo viettää joulut ex-perheensä kans?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukaties"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äin se sit menee;24310453:
Ap voi sit sitä seuraavana jouluna odottaa tätä exää viettämääm joulua kanssanne kun lapset ovat silloin isällään jos nyt on äiti joulu....

Ap:han vois kutsua paikalle vielä omankin exänsä nyxineen, eikös hänen lapsillaan ole silloin äitijoulu...ja kutsukaa nyt hitossa kaikenmaailman entiset ja nykyiset anopit ja apetkin kaikista suvuista, ja jokaikisen serkunkumminkaiman syrjähypytkin mukaan jouluiseen ilonpitoon!

Menet mukaan kutsutuna vieraana, mies sopikoon ruokien tuomisesta ja häntä autat jos pyytää. Uskon että jos menet vaan mukaan, olet korrekti etkä yritä liikaa, niin homma sutviintuu. Kyllä se on vanhempien homma asettaa lapsilleen rajat. Tuskin se ex sua montaa vuotta haluaa kotiinsa ja lapsille asian selittää. Tehkää myös jotain kivaa vain sun lasten kanssa, tasapuolisuuden vuoksi ja kerrotte sen myös miehen lapsille.

Onko mahdoton ajatus, että menisit mukaan? Saattaahan miehesi exä olla vaikka miten mukava ihminen eikä enää tippaakaan kiinnostunut miehestään muutoin kuin lastensa isänä. Mä olen iloinen siitä, että exäni aikoinaan toi uuden vaimonsa meille ja tutustuimme toisiimme. Jo toistakymmentä vuotta tämä lapseni äitipuoli on kuulunut meidän sukuumme ja mukana kaikenlaisissa sukujuhlissa, esim mun vanhempieni pyöreillä synttäripäivillä, siskoni lasten rippijuhlissa ja yo-juhlissa jne. Oleellista vaan oli, että exän ja hänen seurustelunsa alkuaikoina me tutustuimme toisiimme ja huomasimme, että minusta ei ole vaaraa hänen parisuhteelleen eikä hänestä vaaraa tuon kuopuksen ja exän väliselle suhteelle.

[QUOTE="vieras";24310495]Se että mies haluaa olla lastensa kanssa jouluna on reviiri- ja omistustaistoa, vai käykö tässä tapauksessa tämä 8 kk tyttöystävä sitä?[/QUOTE]

Vai lapsetko ne halus? Mitäs sit kun lapset haluu sitä sun tätä? Kyllähän lasten tulee oppia, että eron jälkeen ei olla enää yhtenäinen perhe, vaan useimmiten äiti tai isä ei osallistu yhteisiin menoihin. Eikä uutta elämänkumppania tule väheksyä ja odottaa jatkuvaa joustoa. Se ei vaan toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24310526:
Onko mahdoton ajatus, että menisit mukaan? Saattaahan miehesi exä olla vaikka miten mukava ihminen eikä enää tippaakaan kiinnostunut miehestään muutoin kuin lastensa isänä. Mä olen iloinen siitä, että exäni aikoinaan toi uuden vaimonsa meille ja tutustuimme toisiimme. Jo toistakymmentä vuotta tämä lapseni äitipuoli on kuulunut meidän sukuumme ja mukana kaikenlaisissa sukujuhlissa, esim mun vanhempieni pyöreillä synttäripäivillä, siskoni lasten rippijuhlissa ja yo-juhlissa jne. Oleellista vaan oli, että exän ja hänen seurustelunsa alkuaikoina me tutustuimme toisiimme ja huomasimme, että minusta ei ole vaaraa hänen parisuhteelleen eikä hänestä vaaraa tuon kuopuksen ja exän väliselle suhteelle.

tuollainen vaatii jo vähän korkeamman tason henkistä kypsyyttä kaikilta osapuolilta. Ei onnistu kaikilta, vaikka kuinka haluaisi.

[QUOTE="kop";24310553]Vai lapsetko ne halus? Mitäs sit kun lapset haluu sitä sun tätä? Kyllähän lasten tulee oppia, että eron jälkeen ei olla enää yhtenäinen perhe, vaan useimmiten äiti tai isä ei osallistu yhteisiin menoihin. Eikä uutta elämänkumppania tule väheksyä ja odottaa jatkuvaa joustoa. Se ei vaan toimi.[/QUOTE]

Jostain syystä tuntuu, että joustot ja joustamattomuudet sanelee naiset...

Meillä on jouluna minä, uusi mieheni, hänen lapsensa ja minun lapseni sekä ex-mieheni ja hänen tyttöystävänsä. Mieheni lapsen äiti on kuollut, joten sitä kokemusta mulla ei ole, että kutsuttaisiin hänetkin. Meillä tämä toimii näin ja ollaan vietetty yhteisiä jouluja useampana vuonna peräkkäin. Lapsille se on tärkeää ja sitä kautta minulle ja lasten isä nyt on sellainen, että haluaa olla lastensa kanssa jouluisin ;)

Ketjun selasin nopeasti ja silmiin ei osunut tarkempaa määritystä, mitä "vietää joulu" tarkoittaa?
Tarkoittaako se, että mies on lastensa ja ex-puolison luona 23-26.12 vai pelkän aaton? Koko aaton vai vain jouluaterian + lahjojen jaon?

On hieman eri asia onko kyseessä yön yli kestävä vierailu vai muutama tunti.

Jos on erottu, eivät kaikki exät ja nyxät ja kaikki lapset vaan voi olla kaikki yhdessä jouluna. Äsh, oikeesti kannattaako vielä miettiä mitään jouluja. Mut mun mielestä tää on asia, jonka vanhemmat vaan miettii niin kuin parhaaksi näkee. Joku systeemi toimii jossain tilanteessa, toinen toisessa, ei kai ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Meillä ei exällä ole jalallaan astumista mun taloon, niin verisesti on loukannut ja sille en voi mitään.

[QUOTE="...";24310554]tuollainen vaatii jo vähän korkeamman tason henkistä kypsyyttä kaikilta osapuolilta. Ei onnistu kaikilta, vaikka kuinka haluaisi.[/QUOTE]
Ei onnistu kaikilta eikä varsinkaan silloin, jos se uusi puoliso on ollut eron syynä. Mutta suosittelen kyllä yrittämään, koska jos onnistuu, se helpottaa lapsen asioiden hoitoa ja muutakin uusperheen kuviota merkittävästi, kun exät ja nyxät eivät suhtaudu toisiinsa negatiivisesti.

[QUOTE="kukaties";24310209]Meillä on nyt vajaa 8kk takana uusperhekuviota: Kummallakin on pari lasta aiemmista liitoista ja kaikki on, olosuhteisiin nähden, mennyt varsin hyvin. Siispä yhteen ollaan muuttamassa ja vakaa aikomus on yhdessä jatkaa.

Pikkusen ajoissa tuli jostain syystä puhetta ens joulusta, joka siis olisi ensimmäinen yhteinen. Molempien lapset ovat tapaamissopimusten mukaan silloin ex-puolisoilla, joten kai olettanut, että me vietämme joulun uuden mieheni kanssa yhdessä. Mies kuitenkin ilmoitti, että viettää joulun todennäköisesti ex-vaimonsa ja lastensa kanssa "lasten toiveesta". Minä saan joko tulla mukaan tai sitten olla yksin?! Ei kuulemma ole reilua vaatia muuta, kun tämä on siis lasten toive.

Olen yrittänyt olla kaikessa joustava, ymmärrän, että lapsilla on toiveita ja tarpeita jne.jne. Mutta ylireagoinko, kun en pysty nyt hyväksymään tätä? Miten te toimisitte ja mitä asiasta ajattelisitte? Mielipiteitä nyt nopsaan, tästä tulee kauhee kriisi :/[/QUOTE]

Mielestäni et ylireagoi, en itsekään hyväksyisi asiaa ja varmasti harkitsisin tarkkaan, haluaisinko sittenkään muuttaa miehen kanssa yhteen.

Ensimmäiseksi jäin kuitenkin miettimään, onko kukaan kysynyt ex-vaimon mielipidettä. Lapsethan eivät nimittäin tuota asiaa päätä, vaikka se miten herttaista olisikin - vaan aikuisten ihmisten on otettava vastuu erosta ja eron jälkeisistäkin päätöksistä. Ex-vaimolla voi olla ihan omia suunnitelmiaan ja hän voi olla autuaan tietämätön siitä, mitä hänen selkänsä takana suunnitellaan tai riidellään. Miehesi kannattaisikin aivan ensimmäiseksi hyväksyä se, että ex-vaimolla on nyt oma elämänsä ja tällä on oikeus itse päättää, miten hän viettää lasten kanssa joulun tai muut ajankohdat.

[QUOTE="kop";24310553]Vai lapsetko ne halus? Mitäs sit kun lapset haluu sitä sun tätä? Kyllähän lasten tulee oppia, että eron jälkeen ei olla enää yhtenäinen perhe, vaan useimmiten äiti tai isä ei osallistu yhteisiin menoihin. Eikä uutta elämänkumppania tule väheksyä ja odottaa jatkuvaa joustoa. Se ei vaan toimi.[/QUOTE]

Useimmiten ei onnistu mutta kyllä mun mielestä lähtökohta pitäis olla se että vanhemmat pystyisivät osallistumaan kaikkiin lapsille tärkeisiin tilaisuuksiin yhdessä, joko uusien puolisoidensa kanssa tai ilman. Erilaiset erosyyt tietysti vaikeuttavat tätä kokoonpanoa mutta jos ei mitään pahempia selkäänpuukottamisia ole taustalla niin kyllä entisen avioparin luulis pystyvän lasten hyväksi yhdessä. Jos on yhteishuoltajuus niin lapsia huolletaan yhdessä, ei omina päivinään tms.

Ilmeisesti olet löytänyt järkevän miehen jolla on järkevä ex-vaimo. Aikuisten ihmiset kun pitää pystyä tulemaan toimeen myös eron jälkeen. Ja mikäs siinä, jos kerran lapset toivovat että yhdessä joulua vietetään ja sinunkin on mukaan kutsuttu.

me ollaan ex-miehen kanssa sovittu, että vietetään lasten iloksi juhlapyhiä yhdessä, ex-miehellä uusi puoliso, minulla ei, ex-miehellä ei ole lapsia kuin minun kanssani, eikä varmaan koskaan tulekkaan enempää lapsia.
en tiedä mitä ex-miehen avopuoliso tästä ajattelee, mutta ollaan vietetty kahdesti joulu, ja juhannus niinsanottuna perheenä. olen aina kutsunut myös avokin, mutta hän ei ole tahtonut tulla mukaan. emme siis ole joulua tai juhannusta keskenämme vain, vaan mukana on minun vanhempani ja mieheni vanhemmat ja molempien meidän sisarukset. juhlat on aina anoppilassa.

- Eihän sielä ole pakko koko aattoiltaa olla. Jos on sen aikaa että pukki käy, ja sitten vietätte kahdenkeskisen jouluillan?

- Kyllä aikuisten eronneiden ihmisten on syytä mahtua samaan huoneeseen lasten tähden. Joulu on lasten juhla. Meillekin kerääntyvät molemmat isovanhemmat aattona lahjojen jakoon, vaikka ovat eronneet "sotaisasti". :)

kuulostaa hyvältä isältä. Tuollaisen kanssa voisin itsekin lisääntyä. Liikaa on niitä miehiä, joita ei ne lapset vois enää vähempää kiinnostaa, kun uusi tyttöystävä ilmestyy kuvaan.

Mulla juuri tuollainen ex-mies, vaikka rakastui täysillä toiseen niin antaa aikaansa VAIN ja AINOSTAAN omille siittämilleen lapsille, eikä edes yritä leikkiä tekoisää toisen kakaroille. Sanonut vielä myös että ei koskaan enää tee lapsia, sillä ne pitää olla tehty yhden naisen kanssa!!!

Ja arvatkaapas mitä hyvät kanssa kumppanit?? Tämä sen nykyinen ei tee muuta kuin hauku minua siitä että kerron aivan kaiken lapsille ja manipuloin heidän kauttaan ex-ää, just no onneksi olen oman arvon tunteva ja tiesän itsee totuuden :D Kai sitä nyksää ottaa pattiin kun ukko jättikin mulle ja lapsille aivan kaiken, ison omakotitalon, auton yms... ite otti omat vaatteensa mukaan, niin ja jakoi jo oman osuutensa erossa lapsille, eli ei halunnu mitään mukaan vaan antoi kaikki lapsille... ja mulle...

[QUOTE="vieras";24310838]Otsikko voisi olla muotoa...

"Mies tahtoo viettää joulut lastensa kans?"[/QUOTE]

Ensimmäinen joulu eron jälkeen, ja en näe mitään manipulointia, en mitään lapsille periksi antamista tai lapset nyt haluu kaikkea-kuvioita tässä. Näen hyvän miehen joka välittää lapsistaan.

Ero on lapselle kova paikka.

[QUOTE="mä";24310929]Mulla juuri tuollainen ex-mies, vaikka rakastui täysillä toiseen niin antaa aikaansa VAIN ja AINOSTAAN omille siittämilleen lapsille, eikä edes yritä leikkiä tekoisää toisen kakaroille. Sanonut vielä myös että ei koskaan enää tee lapsia, sillä ne pitää olla tehty yhden naisen kanssa!!!

Ja arvatkaapas mitä hyvät kanssa kumppanit?? Tämä sen nykyinen ei tee muuta kuin hauku minua siitä että kerron aivan kaiken lapsille ja manipuloin heidän kauttaan ex-ää, just no onneksi olen oman arvon tunteva ja tiesän itsee totuuden :D Kai sitä nyksää ottaa pattiin kun ukko jättikin mulle ja lapsille aivan kaiken, ison omakotitalon, auton yms... ite otti omat vaatteensa mukaan, niin ja jakoi jo oman osuutensa erossa lapsille, eli ei halunnu mitään mukaan vaan antoi kaikki lapsille... ja mulle...[/QUOTE]

Sä kuulostat jotenkin kauhean mustasukkaiselta.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos mä olisin ap niin menisin mukaan. Musta on kivasti tehty jos exän uusi puoliso on pyydetty mukaan. Ja jos isälle lapset ovat ykkösiä, niin olisin vaan hemmetin ylpeä tuollaisen miehen löytämisestä.

Yhteistyössä