Mies sanoo, että pilasin kinkun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kai sentään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmmm.... Otitko kinkun pakkasesta siihen pöyälle sulamaan?

Meillon 9kg kinkku ollu sunnuntai-illasta jääkaapissa ja huomena otetaan huoneenlämpöön ennen uuniin lyöntiä.

[QUOTE="pinski";22729983]pakkasesta otin sen jääkaappiin ja sitten tohon huoneenlämpöön :( heitimpäs sen uuniin just. kai tota voi syödä vielä sentään[/QUOTE]

Katsoitko paljonko oli sisälämpötila?

[QUOTE="Lissu";22729988]Katsoitko paljonko oli sisälämpötila?[/QUOTE]

meiän mittarissa ei oo ku 50 asteesta ylöspäin noi lukemat... mut ei se jäässä ainakaan ollu ku tökkäsin mittarin siihen, ihan sulanut kyl. oivoi

[QUOTE="vieras";22729703]tää kinkku taitais jäädä multa jo syömättä... Että ihan kaksi vuorokautta pöydällä ja sitä ennen jo kolme vuorokautta jääkaapissa...

Toivottavasti et oo tosissas[/QUOTE]

Tuo kinkku kävelee pian vastaan.. :x
En söisi mistään hinnasta kaksi päivää huoneenlämmössä ollutta kinkkua.

[QUOTE="pinski";22729862]siis oikeesti, onko toi nyt pilalla?? ensimmäistä kertaa oon kinkunpaistohommissa :( pitäskö se tökkää nyt jo uuniin sit? voi itku[/QUOTE]

Oikeesti, ekaa kertaa paistat kinkkua, ja teet sen lonkalta vaikka netti ja lehdet on ohjeita pullollaan? :headwall:

[QUOTE="vieras";22730088]Oikeesti, ekaa kertaa paistat kinkkua, ja teet sen lonkalta vaikka netti ja lehdet on ohjeita pullollaan? :headwall:[/QUOTE]

ensimmäistä kertaa joo, en tiiä mistä toi ajatus tuli että vois olla huoneenlämmössä muutaman päivän :( voi perse. nyt se on uunissa kuitenkin

Mulla on ohje joka sanoo, että joko 3vrk jääkaapissa tai 1vrk huoneenlämmössä. Kinkku on hyvin suolattu ja vakuumissa, eli ei se heti juoksemaan lähde, jos se on pöydälläkin ollut. Jääkaapissakin sulatettua kinkkua pitäisi pitää muutama tunti huoneenlämmössä, että sisälämpötila olisi vähintään kympin plussalla uuniin laitettaessa.

[QUOTE="pinski";22730069]eilen aamupäivällä se on otettu huoneenlämpöön, että eihän se vielä kahta päivää kerenny olemaan. nyt on uunissa, alkopas harmittaa kyllä[/QUOTE]

Valitettavasti mun on pakko sanoa, etten menis tuota enää syömään. 1,5vrk lämpimässä ollut liha ei kovin terveellinen vaihtoehto ole. Sen lisäksi sisälämpötila on aika varmasti päälle 10 astetta ennen paistamista, kun sen pitäisi olla alle 10 (tämä tosin ei tietääkseni aiheuta ruokamyrkytyksen vaaraa, kuten tuo lämpimässä olo, mutta vaikuttaa makuun aika reippaasti). Ikävä juttu :/

[QUOTE="mä";22730126]Valitettavasti mun on pakko sanoa, etten menis tuota enää syömään. 1,5vrk lämpimässä ollut liha ei kovin terveellinen vaihtoehto ole. Sen lisäksi sisälämpötila on aika varmasti päälle 10 astetta ennen paistamista, kun sen pitäisi olla alle 10 (tämä tosin ei tietääkseni aiheuta ruokamyrkytyksen vaaraa, kuten tuo lämpimässä olo, mutta vaikuttaa makuun aika reippaasti). Ikävä juttu :/[/QUOTE]

no pitää maistella sitten kun on valmista. tommonen atrian harmaasuolattu juhlakinkku toi..

[QUOTE="mä";22730126]Valitettavasti mun on pakko sanoa, etten menis tuota enää syömään. 1,5vrk lämpimässä ollut liha ei kovin terveellinen vaihtoehto ole. Sen lisäksi sisälämpötila on aika varmasti päälle 10 astetta ennen paistamista, kun sen pitäisi olla alle 10 (tämä tosin ei tietääkseni aiheuta ruokamyrkytyksen vaaraa, kuten tuo lämpimässä olo, mutta vaikuttaa makuun aika reippaasti). Ikävä juttu :/[/QUOTE]

Kinkun sisälämmön pitäisi uuniin laitettaessa olla YLI 10 astetta, mieluummin huoneenlämpöinen. Eli jääkaapissa sulatettu kinkku pari tuntia ennen paistamista huoneenlämpöön.

[QUOTE="vieras";22730088]Oikeesti, ekaa kertaa paistat kinkkua, ja teet sen lonkalta vaikka netti ja lehdet on ohjeita pullollaan? :headwall:[/QUOTE]

Ja monesti kinkun pakkauksessakin on ohje.

Mulla jäis kyllä tuo Pinskin kinkku syömättä =(

Meillä 9kg kinkku..otettiin la-iltana sulamaan jääkaappiin ja tänään oli 2,5h huoneenlämmössä. Kinkun sisälämpö oli n.10 astetta kun laitettiin uuniin..nyt siis kinkun valvojaiset menossa :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn mimmosia paistomittareita teillä on kun mulla vaan sellanen jossa asteikko tosiaan alkaa jostain viidestäkympistä niin ei sillä pysty sitä sisälämpötilaa paljoa kattomaan.

Onneksi tässä ketjussa "jojo" ja "pååtön" on kartalla - ei ihme, että nyt 2013 maamme on ajettu konkurssin partaalle - tällainen kollektiivinen tyhmyys syö pientä ihmistä

Yhteistyössä