Kauankohan kinkkua kärsii pitää huoneenlämmössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jklö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jklö"

Vieras
tuo 11kg:n kinkku ei sula jääkaapissa millään :kieh: Nostin sen maanantaina ulos (0 astetta ulkona) ja eilen illalla nostin jääkaappiin ku tuntu, ettei se ulkona sula riittävän nopeesti. Se on nyt yön ollu jääkaapissa enkä kyllä usko, että tuo kerkiää tarpeeks nopeesti sulata siellä! Laitan kinkun uuniin vasta 24.12 joskus klo 04-05 joten vielä aikaa on jonkun verran. Mutta jos tää möhkäle ei huomisiltaan mennessä oo riittävän sula niin KÄRSIIKÖ PITÄÄ HUONEENLÄMMÖSSÄ YÖN YLI?

Entäpä tuollanen 5½ kilonen kinkku? Pitäisi paistella se huomenna, mutta viitsiikö sen ottaa yöllä ennen nukkumaan menoa pöydälle huoneenlämpöön jos aamulla heti tuikkaa uuniin vai onko se liian kauan lämpimässä. Se on kuitenkin ehtinyt sulaa jo jääkaapissa.

Lihan pitäis mielellään ollakin noin huoneenlämpöistä, kun laitetaan uuniin, eikä suolattu liha noin vaan pilaannu, kun on aluksi jäinen sisältä.Sulatellaan ensin jääkaapissa 1-2 vrk, sitten huoneenlämmössä yön yli ja aamulla uuniin. Kypsää kinkkua ei sitten pidä säilyttää pöydällä ruokailujen välissä!

• Tykkää
Reactions: Maira
No minä uskon eviraa, mutta te tietenkään ette:
"Sulata jäinen joulukinkku
jääkaapissa ennen paistoa. Juuri
ennen paistoa voit ottaa kinkun
hetkeksi huoneenlämpöön,
mutta korkeintaan muutamaksi
tunniksi. Jos säilytät kinkkua
huoneenlämmössä, bakteerit
lisääntyvät siinä nopeasti. Tämä
voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen."

[QUOTE="Mä";25283396]No minä uskon eviraa, mutta te tietenkään ette:
"Sulata jäinen joulukinkku
jääkaapissa ennen paistoa. Juuri
ennen paistoa voit ottaa kinkun
hetkeksi huoneenlämpöön,
mutta korkeintaan muutamaksi
tunniksi. Jos säilytät kinkkua
huoneenlämmössä, bakteerit
lisääntyvät siinä nopeasti. Tämä
voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen."[/QUOTE]

Niin, kun kinkku on jo sula :headwall: Mutta jäisenä sen voi ottaa aivan hyvin huoneenlämpöön sulamaan ilman ruokamyrkytyksen vaaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25284656:
Niin, kun kinkku on jo sula :headwall: Mutta jäisenä sen voi ottaa aivan hyvin huoneenlämpöön sulamaan ilman ruokamyrkytyksen vaaraa.

Eihän se kinkku enää pinnalta ole jäässä jos on tovin ollut jo poissa pakkasesta. Kun pinta on sula niin kyllä siihen pesiytyy paljon bakteereja.

[QUOTE="mä";25284687]Eihän se kinkku enää pinnalta ole jäässä jos on tovin ollut jo poissa pakkasesta. Kun pinta on sula niin kyllä siihen pesiytyy paljon bakteereja.[/QUOTE]

No mittaa se pinnan lämpötila siitä kinkusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25284711:
No mittaa se pinnan lämpötila siitä kinkusta.

Tietäähän sen mittaamattakin. Ja jos kinkkua pitää huoneenlämmössä, se myös sulaa epätasasesti, jolloin pinnalle kehittyy kaikkea mahdollista.

Ap teki virheen siinä, että nosti noin ison kinkun vasta maanantaiaamuna ulos. Jääkaappikin olisi ollut parempi vaihtoehto. Mutta ei todellakaan niin kun joku ehdotti, että pitää päiviä (!) huoneenlämmössä! Muutama tunti ok, mutta ei puolta päivää.

Minulla on ollut 6½ kg kinkku sulamassa jääkaapissa maanantaista lähtien. Nyt eilen nostin yhdeltätoista huoneen lämpöön ja olen kytännyt mittaria...kun on koko ajan pysynyt alle nollassa epäilin, että mittari on rikki. Testasin mittarin ja se oli kunnossa (kun otin sen kinkusta, niin se tuntuikin tosi kylmälle). Ei ole ennen tällaista sattunut. Aina on kinkku sulanut...pitääkö se jäisenä uuniin laittaa, vai mitä tässä tekisi???
On niin outoa...kello tulee kohta kahdeksan...mitä sitä syödään kinkun tilalla, jos tuo ei sula?

Kinkun sisälämmön pitää olla +10 astetta, kun sen laittaa uuniin. Itse pidin parvekkeella (+5C) sulaamassa pari päivää, jonka jälkeen laitoin jääkaappiin päiväksi ja sit nostin huoneenlömpöön. Aamulla oli lämpö tuo +10 astetta, niin ei kun uuniin :)

Yhteistyössä