Mies riehaantuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wilena

Vieras
Ollaan oltu yhdessä liki 3 vuotta, ja kaikki on periaatteessa hyvin. Mies on ihana, hauska, hellä, huomaavainen jne jne. Meillä on mukavaa yhdessä, ja elämä sujuu. Ainoa ongelma on, että silloin tällöin humalassa ollessaan hän riehaantuu. Viimeksi hän riehaantui n kuuden oluen jälkeen, eli ei edes mikään kova känni ollut. Riehaantuessaan hän huutaa, raivoaa, mesoaa ja riehuu. Haukkuu minua ja moittii. Ja epäilee aina että pelaan jotain teerenpeliä muiden miesten kanssa, esim exän tai entisten työkavereiden. Silmissään on silloin oikea raivo ja viha. Ei anna nukkua, vaan vie peiton ja laittaa valot päälle ja mesoaa vieressä. Ei käyttäydy varsinaisesti väkivaltaisesti, mutta saattaa vähän töniä. Riehuntakohtaus saattaa kestää tunnin pari.

Minä koetan olla kohtauksien aikana rauhallinen. Koetan nukkua, ja sanon miehelle, että puhutaan aamulla. Joskus kuitenkin menee hermo ja huudan takaisin. Viimeksi meni niin hermo, että mäiskin miestä naamaan. Onneksi mieheen ei tullut mitään vammoja, minulla kyllä sormet vähän mustelmilla.

Onneksi näitä kohtauksia ei kauhean useasti satu, n 2 kertaa vuodessa, mutta silti ovat aivan kauheita tilanteita. Pelottaa ja ahdistaa.

Olen miettinyt että mies on vähän sellaista hiljaista sorttia. Hän ei saa puhuttua asioista jotka vaivaavat, ja on kait hieman epävarma itsestään. Sanoo että pitää minua liian kauniina itselleen, pelkää että minut menettää jollekin toiselle miehelle. Tuntuu että hän tätä epävarmuutta sitten kasaa sisäänsä, ja humalaspäissään sitä sitten purkaa ja kovaa.

Kerran sain hänet puhuttua hommaamaan lähetteen psykologille, mutta hän ei sitten koskaan saanut aikaa varattua. Mitä minun pitäisi tehdä, vai pitäisikö tehdä mitään? Onko tälläinen n 2 kertaa vuodessa tapahtuva riehuntasessio oikeasti ongelma? Tavoittelenko täydellistä parisuhdetta jossa ei saisi tälläistä virhettä olla?

Pelkään että seuraavalla kerralla todellakin lyön häneltä silmän mustaksi. Ja se koko ajatus suunnilleen oksettaa: "se vaan jankkas ja jankkas ja mä en saanu sitä lopettamaan niin mä löin". En ikinä tahtoisi tuollaiseen tilanteeseen joutua, mutta tuntuu että niin saattaa käydä.

Onko teillä vastaavia kokemuksia, ratkaisuehdotuksia....

Yleensä tuollaiset ongelmat vain lisääntyvät mitä kauemmin suhde kestää.

Miksi hän juo? En ymmärrä nuoria miehiä, miksi sitä kaljaa pitää kitata? Aivan turha aine maailmassa!

Jätä se ääliö!

1. mies lopettaa juomisen kokonaan, jos alkoholi on se, joka hänessä laukaisee aggressiivisen käytöksen
2. jos ei pysty tai halua lopettaa juomista, voisitte yrittää sopia että juokoon, mutta muualla kuin kotona ja kotiin saa tulla vasta selvänä ja rauhoittuneena ja sinulla on oikeus vaikka laittaa oven turvaketjut kiinni jos pelkäät että hän tulee kännissä sinne riehumaan, ongelma ei ole sinusta lähtöisin joten minusta tuntuisi kohtuuttomalta että sinun pitäisi mennä jonnekin kavereille yöksi "turvaan" aina kun hän aikoo juoda
3. jos tuokaan ei onnistu, suosittelisin teitä muuttamaan erillenne jolloin sinulla on ainakin joku paikka jonne mennä jos se riehuminen alkaa (tiedän kokemuksesta, että tuossa tilassa olevaa miestä ei saa MITENKÄÄN rauhoittumaan tai edes pysymään toisessa huoneessa vaikka itse yrittäisi kontrolloida omaa käytöstään miten tai vaikka yrittäisi olla miten rauhallinen, ystävällinen ja rakastava), ei kenenkään tarvitse kotona joutua pelkäämään toisen mesomista tai tulla revityksi hereille kesken unien rähjäämistä kuuntelemaan ja toisekseen tuokin, että olet itse lyönyt miestäsi kertoo että tilanne ei voi noinkaan jatkua. Yleensä väkivallalla (sekä henkisellä että fyysisellä) on taipumus pahentua ja tihentyä joten tilanne täytyy saada poikki nyt mahdollisimman varhaisessa vaiheessa!

Tietysti mies pitäisi jotenkin saada puhumaan ongelmistaan ja tunteistaan ihan selvänä, mutta se on valitettavasti vain hänestä itsestään kiinni, toista ihmistä ei voi muuttaa kukaan muu kuin hän itse. Jos hän ei suostu tai pysty ottamaan ulkopuolistakaan apua vastaan, sinä et voi valitettavasti asialle mitään tehdä hänen puolestaan. Niin kauan kuin puhuminen ei onnistu, täytyy vaan varmistaa ettet sinä joudu hänen raivokohtaustensa kohteeksi ja toisaalta ettei tilanne pääse pahenemaan enää niin että fyysinen väkivalta (kummankaan osalta!) astuisi kuvaan eli vältellä yhteentörmäyksiä silloin kun miehesi on ihan järjettömässä tilassa. Minusta pelkosi siitä että lyöt miestä vielä pahemmin kuulostaa aivan realistiselta vaikket normaalisti olisikaan mitenkään väkivaltainen ihminen. Kyllähän äkillinen, selittämätön raivo, jolta ei pysty mitenkään puolustautumaan (mies ei luultavasti tuossa tilanteessa kuuntele mitään järkipuhetta esim. sen suhteen onko edes teoriassa mahdollista että olisit pettänyt häntä) mutta jota ei myöskään pysty pakenemaan (tulee samaan huoneeseen mesomaan, ei anna sinun nukkua ja mihinkäs sitä ihminen kotoaan keskellä yötä pääsisi karkuunkaan) ihan ymmärrettävästi herättää myös sinussa raivoa.

Miten hän on suhtautunut näihin kohtauksiinsa kun olette puhuneet niistä hänen ollessaan selvinpäin?

Seuraavlla kerralla juokse karkuun ja lujaa. Mieti jo etukäteen joku paikka, mihin voit mennä. Varaa auton avaimet, lompakko ja hammasharja helposti saatavaan paikkaan. Sitten vaan menoksi, mies voi sitten yksikseen kännipäissään miettiä asioita ja mesota. Poissa kotoa pitää olla ainakin vuorokausi, että myrsky ehtii laantua. Anteeksi ei pidä ryhtyä pyytelemään. Onnea matkaan!

Tiedä tuntee kun toinen jankutta ja jankuttaa. Olen itsekkin siinä tilanteessa lyönyt/tönäissyt/huitaissut.. Tiedän että lyön toistenkin jos tilanne toistuu ja ymmärrän kaikkia niitä ihmisiä jotka ovat saman tehneet - nimenomaan kun toinen jankuttaa ja jankuttaa - väkivaltaa en hyväksy.. Yleensä syyllistetään/syytetään sitä joka lyö, mutta kolikolla on aina kaksi puolta. Omalla kohdallani on sattunut niinkin, että se jota huitaisin pyysi myöhemmin anteeksi oltuaan itse väärässä (vaikka muuta jankutti).

Niinpä en kehoita sinua jäämään paikoillesi kun mies seuraavan kerran riehaantuu. Lähde pois kotoa, älä vastaa puhelimeen, älä anna kontaktimahdollisuutta. Ei sitä jankutusta ole pakko kuunnella. Seuraavana päivänä, kun oletettavasti se jankutusvaara on ohi, niin voit hyvinkin palata kotiin. Anna miehen todellakin miettiä tapahtumaa. Mielestäni tuossa ylläoleva nimimerkki villihevonen kiteyttää tämän saman neuvon ihan ytimekkääsi. Suosittelen noudattamaan sitä.

Kiitoksia kovasti vastauksistanne, koin että ymmärsitte ja tuli parempi olo. Tuo minun täytyy tehdä, että seuraavalla kerralla häivyn jonnekkin kaverille, enkä päivään vastaa puhelimeen.

Riehumisen jälkeen seuraavana aamuna mies häpeää riehumistaan syvästi. Pyytää kyynelsilmin anteeksi. Eilen puhuttiin asiasta ja mies lupasi, että kun seuraavan kerran hän riehuu, niin sitten mennään vaikka yhdessä terapiaan. Siitäkin ollaan puhuttu että jos mies lopettaisi juomisen kokonaan. Mutta kun toisaalta hän ei juo liikaa laisinkaan, vaan alkoholinkäyttönsä on aivan kohtuullista. Ja hän ei tahdo lopettaa kokonaan - saunaolut jne. Ja sitä paitsi, kyllä hän saa raivokohtauksia selvinpäinkin, mutta ovat silloin hieman lievempiä. Mutta selvähän se on että elämämme olisi tässä asiassa helpompaa jos hän olisi raivoraitis, mutta en usko hänen siihen kuitenkaan pystyvän.

Vähän mietin sitä että näytän tämän viestiketjun hänelle. Se voisi herättää. Kiitos teille vielä kerran.

Vai että seuraavan kerran kun riehuu.. mitä jos ette odottaisikaan sinne saakka, vaan mies terapiaan nyt heti. Jotain ongelmia on, jos tuolla tavalla riehuu. Jos miehesi todella rakastaa sinua, ei terapiaan meneminen parisuhteenne parantamiseksi ole hänelle mikään ongelma.

Otsikosta: Riehaantuminen kuulostaa minusta positiiviselle ja iloiselle, mutta tuo kuvaamasi on kyllä kaikkea muuta.