Mies on pilannut lapset kun ei halua asettaa rajoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole kaikesta vastuussa, totta kai olen vastuussa siitä, missä olen itse huono, mutta tässä ketjussa osoitin puutteita miehessäni. Vai luuletko sä, että perheemme hajoaminen on yksin minusta johtuvaa? Ei ole. Mies ei ole yhtä hyvä kasvattaja kuin minä, jos osaisin asettaa rajoja eli olisin kärsivällinen. Ja minä taas en ole yhtä hyvä kuin mies on kärsivällisyydessä ja ymmärryksessä lapsen "hankalien" puolien kanssa.
ap
Kyllä sun asenne on puhtaasti itsesäälissä rämpivä. Ja muita syyttävä.

...Mut kun on se kauhea lasinen lapsuus
Ja annettu huonot eväät, niin on
Niin on valmiiksi pilalla kaikki
Ja oot
Liian hauras sun omasta mielestä
Kestämään elämää täällä
Se kaikki on sinusta kii
Tää on viimeinen valitusvirsi
Kun kukaan ei jaksa enää....

Miksi katsoisin sen? Kuvitteletko, että elämässäni on samoja elementtejä? Voin sano, että ei ole laisinkaan. Se selvisi jo ensimmäisistä 3 minuutista, jossa kyseisen tytön tarinaa oli kuvailtu siihen saakka kun hän oli 11-vuotias. Minussa ei ollut mitään erikoista, mihin olisi kiinnitetty mitään huomiota, tai minkä kanssa äitinikään olisi tuskaillut, tuohon ikään mennessä. Korkeintaan en tullut hyvin toimeen äitini kanssa, mutta se johtui siitä, että hän oli huono kasvattaja. Piti rajoja, mutta ei antanut rakkautta. Rajoja arvostan, rakkauden puutetta en.
ap
Ohjelman tilanne muistuttaa ennemminkin Nancy Spungenin tarinaa. Ja hänen äitinsä kertomusta.
ap

Kyllä mä syytän itseänikin, totta kai, mutta asiat ovat lähes mahdottomia mulle. Haluisin kuulla saman mieheltä että hänellekin ovat, ellei pysty parempaan eli paikkaamaan kohdat, jotka on mulle vaikeita. Esim. niin, että perhe ei hajoa. Jos mies tässä luulee, että hän osaa kaiken, niin on väärässä.
ap
kenkään muun tehtävä ei ole paikata sun henkisiä ongelmia kuin sinun itsesi

Mutta joo. Sulla todella pahoja henkisiä ongelmia ja lastesi kannalta parempi että ovat sinusta erossa niin kauan kuin olet tuollainen.

kenkään muun tehtävä ei ole paikata sun henkisiä ongelmia kuin sinun itsesi

Mutta joo. Sulla todella pahoja henkisiä ongelmia ja lastesi kannalta parempi että ovat sinusta erossa niin kauan kuin olet tuollainen.
Ja siis iso osa pahoinvoinnistani perheessä syntyi siitä, että lapsilla ei ollut rajoja ja siitä, että mies oli täysin välinpitämätön sen suhteen, miten se minuun vaikutti.
ap

Vanhemmat, jotka asettavat lapsilleen rajoja ovat parempia vanhempia, kuin ne, jotka suhtautuvat välinpitämättömästi rajoihin. Välinpitämättömyys rajoista ei ole toki automaattisesti huono asia, mutta itse en kannata sitä.
ap

Jos lasta rajoitetaan hän saattaa saavuttaa enemmän, kuin lapsi, joka saa tehdä sitä, mikä aina tuntuu mukavimmalta. Silloin lapsi ehkä jää vain muutamien asioiden pariin, esim. kiinnostuksen kohteissa, mutta jos lasta suunnataan (=rajataan häntä) monenlaisiin asioihin, hän saattaa tehdä useampaa, vaikka jokin olisikin eniten kiinnostavaa.
ap

Vanhemmat, jotka asettavat lapsilleen rajoja ovat parempia vanhempia, kuin ne, jotka suhtautuvat välinpitämättömästi rajoihin. Välinpitämättömyys rajoista ei ole toki automaattisesti huono asia, mutta itse en kannata sitä.
ap
Niin mutta kun teillä ne rajat olisi sun itsekeskeisyyden nimissä pitänyt rakentaa sinun tarpeiden vuoksi ja niiden mukaisiksi.

Ei lasten edun nimissä. Vaan sinun edun nimissä.

Mies ei koita patistaa lapsia yhtään mihinkään, koska lapsemme ovat ennakkoluuloisia ja muutosvastarintaisia, ja pysyttelevät mieluiten mukavuusalueellaan. Mihelle tämmöinen riittää. Että ärsyttää.
ap

Ja siis iso osa pahoinvoinnistani perheessä syntyi siitä, että lapsilla ei ollut rajoja ja siitä, että mies oli täysin välinpitämätön sen suhteen, miten se minuun vaikutti.
ap
Huomaatko ollenkaan kuinka syyttelet omasta pahoinvoinnistasi muita - lapsiasi ja miestäsi. Osoite on aivan väärä.

Itse olet vastuussa omasta olostasi. Kerran itse huomasit ettet voi hyvin, ettet osaa lastesi kanssa olla ja et myös osaa ymmärtää etkä hyväksyä miehesi tapaa olla lastenne kanssa niin - miksi et hakenut apua mm.perheneuvolasta jotka ovat juuri tällaisia tilanteita varten.

Sulle on annettu jo paljon hyviä neuvoja. Kaikki vain kiellät ja kierrät syyllistämisen kehässä ottamatta itse vastuuta. Väliinpitämättömyyttä vanhempana on myös se, että tiedostaa ja näkee omat puutteensa - kuten sinä teet - mutta ei hae niihin ja itselleen apua eikä edes halua ymmärtää saamaansa apua - kuten sinä teet.

ap
Rajoissa on kysymys t u r v a l l i s u u d e s t a , elii et ei saa kiikkua tikapuille, ei puuhunkaan, ei sännätä kadulla, ei luistella maantiellä, ei syödä koirankakkalunta, ei seisoa räystään alla, mistä tippuu jääpuikkoja, ei mennä ulos tennareissa pakkasella (vaikka äiti meneekin) yms.
Mut tosiaan, sullä on pinttymä tuosta asiasta. Pidä se, mene nukkumaan. Kohtahan tuo vuorokausikin vaihtuu:whistle:

Niin mutta kun teillä ne rajat olisi sun itsekeskeisyyden nimissä pitänyt rakentaa sinun tarpeiden vuoksi ja niiden mukaisiksi.

Ei lasten edun nimissä. Vaan sinun edun nimissä.
Minusta jotta vanhemmat jaksavat, näin voi tehdä, ja rajoja voidaan asettaa niin, että lapsi ei siitä kärsi. Lisäksi kirjoitin, että jo se olisi auttanut paljon, jos mies olisi osoittanut halua luoda edes joitain rajoja, joilla suojella minua ylikuormittumiselta, mutta hän ei halunnut. Hän ei ymmärrä rajojen merkitystä vanhemman jaksamiselle.
Et ehkä oikein tajua, millaisista rajoista puhun. Mies ei esim. rajoittanut piirtelyä rukapöydässä lasten syödessä, eikä muuta vastaavaa, josta ruokailut venyivät ja piirustukset kaaostivat keittiön.
ap

Rajoissa on kysymys t u r v a l l i s u u d e s t a , elii et ei saa kiikkua tikapuille, ei puuhunkaan, ei sännätä kadulla, ei luistella maantiellä, ei syödä koirankakkalunta, ei seisoa räystään alla, mistä tippuu jääpuikkoja, ei mennä ulos tennareissa pakkasella (vaikka äiti meneekin) yms.
Mut tosiaan, sullä on pinttymä tuosta asiasta. Pidä se, mene nukkumaan. Kohtahan tuo vuorokausikin vaihtuu:whistle:
Niissä voi olla kyse paljon muustakin. Tuo on vain yksi näkemys rajoista, aika huono sellainen.
ap

Huomaatko ollenkaan kuinka syyttelet omasta pahoinvoinnistasi muita - lapsiasi ja miestäsi. Osoite on aivan väärä.

Itse olet vastuussa omasta olostasi. Kerran itse huomasit ettet voi hyvin, ettet osaa lastesi kanssa olla ja et myös osaa ymmärtää etkä hyväksyä miehesi tapaa olla lastenne kanssa niin - miksi et hakenut apua mm.perheneuvolasta jotka ovat juuri tällaisia tilanteita varten.

Sulle on annettu jo paljon hyviä neuvoja. Kaikki vain kiellät ja kierrät syyllistämisen kehässä ottamatta itse vastuuta. Väliinpitämättömyyttä vanhempana on myös se, että tiedostaa ja näkee omat puutteensa - kuten sinä teet - mutta ei hae niihin ja itselleen apua eikä edes halua ymmärtää saamaansa apua - kuten sinä teet.
Minä en kaipaa teiltä neuvoja, olen sen jo sanonut. Perheneuvola tuskin olisi ratkaissut mitään, vai mihin kohtaan olisit nähnyt sieltä voineen antaa apua? Jos sanot, että siihen, että mä yhtäkkiä kestän elää ilman rajoja lapsilla se on epärealistista, samoin se, että he olisivat ratkaisseet kärsivällisyyden puutteen ongelmani. Miten he olisivat voineet auttaa? Ahdistaako sua pyöritellä ongelmaa, johon ei ole sellaista ratkaisua, joka poistaisi sen kokonaan? toki vaikka niin kuin nyt on voi elää, minä vain mietin, miten asiat saisi paremmiksi.
ap

Ja siis olen hakenut apua ongelmiini ja se että tiedostan ne kertoo vastuusta. Ei se, että hyväksyy paskuutensa vanhempana ja on sokea virheilleen.
ap

Minusta jotta vanhemmat jaksavat, näin voi tehdä, ja rajoja voidaan asettaa niin, että lapsi ei siitä kärsi. Lisäksi kirjoitin, että jo se olisi auttanut paljon, jos mies olisi osoittanut halua luoda edes joitain rajoja, joilla suojella minua ylikuormittumiselta, mutta hän ei halunnut. Hän ei ymmärrä rajojen merkitystä vanhemman jaksamiselle.
Et ehkä oikein tajua, millaisista rajoista puhun. Mies ei esim. rajoittanut piirtelyä rukapöydässä lasten syödessä, eikä muuta vastaavaa, josta ruokailut venyivät ja piirustukset kaaostivat keittiön.
ap
Tunsin silloin itseni ihan paskaksi äidiksi, joksikin, joka on samalla viivalla kuin sellaiset surkeat ja avuttomat äidit, jotka koittavat vain puolustella tuollaista äitiyttä ja elämää.
ap

Minä en halunnut puolustella sitä, että ruokailut venyivät päämäärättömästi mutta mitään en osannut asialle tehdä ja miehestä kaaaikki oli vaan ihan okei.
ap

Minä en halunnut puolustella sitä, että ruokailut venyivät päämäärättömästi mutta mitään en osannut asialle tehdä ja miehestä kaaaikki oli vaan ihan okei.
ap
Sitten tulee joku ruuhkavuosineuvoja ja kirjoittaa: "ei saa olla niin ankara itselleen! Opettele kestämään kaaosta ja epäjärjestystä, niin voit itsekin paremmin"! Helvetti. Mä oisin tarvinnut neuvoja siihen, miten asiat pysyy organisoituina, kun itsellä on nolla kärsivällisyys.
ap

Niissä voi olla kyse paljon muustakin. Tuo on vain yksi näkemys rajoista, aika huono sellainen.
ap
Niin, mut sulla on ollut malli, ota nyt toistat. Samaa mallia saa sun tytär - miksei poikakin, jonka on isompana hyvin vaikea ymmärtää naisia. Näin ne ongelmat juontavat juurensa sinne neljänteen sukupolveen, oli asia mikä hyvänsä.:geek:
Sun äidin malli voi olla se eka sun mummolta jne.
Mistä muuten sen naukumisen, vinkumisen yms lapsi oppisi, jos ei kukaan anna mallia? Itseään ei tarvi kokonaan muuttaa, ainoastaan tapaa, miten toimii. Se voi olla hyvin pieni, mutta muutoksen on lähdettävä itsestä. Sillä systeemillä loppuu juopottelu, tupakointi ja moni muukin hyvin helposti, kun vain päättää, et EI ENÄÄ. Niin yksinkertaista se vaan on - ja usko tai älä, sen ymmärtää 3-4-vuotiaskin, kun sen seille normaalilla puheella sanoo, ei mitenkään opettamalla, vaan toteamalla, et itse voi määrätä itseä. Sinä olet tietysti poikkeus nyt, mut pitipä saada sanoa tuo, kun oli tarve:whistle:

Yhteistyössä