Mies nukuttaa vauvan "väkisin" aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041490:
No ehkä ei, mutta kyllä se silti ärsyttää kun vaikuttaa koko päivän menoihin. Esim jos olisin sopinut jotain menoa joutuisin sen perumaan.

Vaikuttaa menoihin vaikka et ole sopinut menoa? Ei elämää voi rakentaa lapsen päiväunien mukaan. Kyllä ne lapset nukkuu esim autossa jos väsyttää. Mutta tyylinsä kullakin, jatka sinä vaan tiukkapipoilua ja älä anna miehen hoitaa lasta omalla tavallaan.

Lisäksi, että on hyvä huomioida lapsen temperamentti, on minusta aivan ihmeellistä että jo käytännössä hyväksi havaittu rytmi pitää muuttaa vain siksi, että isä ei viitsi! Jos lapsi on arjesta 95% äidin kanssa ja heille kehittyy rytmi, on silkkaa kettuilua, että isä pistää kaiken sekaisin yhtenä (?) päivänä ja äiti koittaa saada taas homman raiteilleen parina seuraavana päivänä. En tajua? Ei ole lapsen eikä aikuisten etu. Meillä ainakin lapsi hämmentyy rytmien muutoksesta ja on ollut tällainen aina. Lapsi on kasvattanut meidät tähän rytmiin, ei toisinpäin. Ei lapsi koe mitään rajatonta vapautta ja linkin meininkiä siitä, että rutiinit rikotaan - päinvastoin.

[QUOTE="tikru";28041414]Sen lisäksi että säännöllinen päivärytmi helpottaa äidin elämää ja menojen suunnittelua, huomioittehan myös sen että pikkulapsille on myös hyvin tärkeää säännöllinen päivärytmi ja rutiinit. Lapsella on turvallinen olo kun kaikki toistuu aina melkein saman kaavan mukaan.[/QUOTE]

Totta. Meilläkin oli jo vauvana tarkkarytminen mukula. Se tosin ei häirinny sitte että nukku päikkärit jossain ja sai sapuskansa jossain. Kunhan rytmi oli ok ja sai tarvitsemansa. En tehny asiasta vaikeaa vaikka tenava elikin kellokaulassa. Koskaan tarvinnu perua mitään siksi että vauva/taapero on unilla tai sillä oli ruoka-aika.

Mä ymmärrän sua!
Meillä mies teki muksun ensimmäisen vuoden reissutöitä. Muksu nukkui muutenkin huonosti ja tosi lyhyissä pätkissä. Ja oli työn ja tuskan takana, ja tiukan aikataulutuksen, että sain yöllä nukkua vauvan kanssa sen 4h putkeen... Mies tulee reissulta, nukkuu univelkansa ja sit on mun vuoro käydä vaikka uimassa ja kaupassa ja jotain. Ja kun tulen takaisin, niin ulkoilu on jätetty välistä, mies on muksun kanssa nukkumassa joka on nukahtanut "ennen kuin ehdittiin mitään syömään" :mad:
Mutta miehellä oli silloin onneksi viikon, ylikin taukoa ennen seuraavaa työputkea, joten sai kokeilla kantapään kautta, että mitä se sitten onkaan se "hyvinhän nyt viikonlopuiksi voi vähän rytmiä kääntää" kokeilut käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041499:
No mulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun ei lasta yksinkään voi jättää.

Lapsesi kasvaa, isäkuukausikin on tulossa. Isä voi kummasti innostua lastenhoidosta, kun saa tehdä sitä äidin häiritsemättä :)

Äsken tosin liioittelin, kun sanoin että meillä taapero menisi nukkumaan milloin sattuu. Menee säännöllisesti nukkumaan klo 23 ja herää klo 10. Päiväunet klo 15-17. Tällaisen rytmin on aamu-uninen isänsä luonut, ja kaikki harrastukset ym. menot siihen sopivat. Eihän tuo poikkea kuin kolme tuntia tarhaelämästä :)

[QUOTE="mimmi";28041508]Vaikuttaa menoihin vaikka et ole sopinut menoa? Ei elämää voi rakentaa lapsen päiväunien mukaan. Kyllä ne lapset nukkuu esim autossa jos väsyttää. Mutta tyylinsä kullakin, jatka sinä vaan tiukkapipoilua ja älä anna miehen hoitaa lasta omalla tavallaan.[/QUOTE]

Ei muuten kaikki nuku. Vaikka kuinka olis väsynyt, niin eipä nuku. Että pakostakin se elämä joissain perheissä vaan pyörii niiden unien ympärillä.

[QUOTE="mimmi";28041508]Vaikuttaa menoihin vaikka et ole sopinut menoa? Ei elämää voi rakentaa lapsen päiväunien mukaan. Kyllä ne lapset nukkuu esim autossa jos väsyttää. Mutta tyylinsä kullakin, jatka sinä vaan tiukkapipoilua ja älä anna miehen hoitaa lasta omalla tavallaan.[/QUOTE]

No tän päivän menot on onneksi sovittu niin, että ei haittaa vaikka heräisikin myöhempään. Mutta usein sovin esim tapaamiset kahden aikoihin koska silloin poika on herännyt päiväunilta, JOS on saanut noudattaa tuttua rytmiään (jonka lapsi on siis itse muodostanut). Ja meillä automatkat kestää max 30 min kaupunkiin joten ei siinä kerkiä nukkumaan.

Ei muuten kaikki nuku. Vaikka kuinka olis väsynyt, niin eipä nuku. Että pakostakin se elämä joissain perheissä vaan pyörii niiden unien ympärillä.

Mutta teidän lapsi onneksi nukkui, jos kerran kuukahti isänsä seurassa ennen kuin ehti syödäkään.

Tässä puhutaan erilaisista ja eri-ikäisistä lapsista, mutta itse olen vahvasti sillä linjalla, että alle vuoden vanha saa nukkua aina kun nukuttaa. Se on kuin panisi rahaa pankkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041529:
Lapsesi kasvaa, isäkuukausikin on tulossa. Isä voi kummasti innostua lastenhoidosta, kun saa tehdä sitä äidin häiritsemättä :)

Äsken tosin liioittelin, kun sanoin että meillä taapero menisi nukkumaan milloin sattuu. Menee säännöllisesti nukkumaan klo 23 ja herää klo 10. Päiväunet klo 15-17. Tällaisen rytmin on aamu-uninen isänsä luonut, ja kaikki harrastukset ym. menot siihen sopivat. Eihän tuo poikkea kuin kolme tuntia tarhaelämästä :)

Mies ei pidä isäkuukautta (ja töihin palasi heti synnäriltä tulomme jälkeisenä päivänä) joten eipä siitä mulle iloa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041567:
Mies ei pidä isäkuukautta (ja töihin palasi heti synnäriltä tulomme jälkeisenä päivänä) joten eipä siitä mulle iloa ole.

Sitten on miehessä kyllä paljon muutakin pielessä kuin aamu-unisuus.

Mä ymmärrän sua!
Meillä mies teki muksun ensimmäisen vuoden reissutöitä. Muksu nukkui muutenkin huonosti ja tosi lyhyissä pätkissä. Ja oli työn ja tuskan takana, ja tiukan aikataulutuksen, että sain yöllä nukkua vauvan kanssa sen 4h putkeen... Mies tulee reissulta, nukkuu univelkansa ja sit on mun vuoro käydä vaikka uimassa ja kaupassa ja jotain. Ja kun tulen takaisin, niin ulkoilu on jätetty välistä, mies on muksun kanssa nukkumassa joka on nukahtanut "ennen kuin ehdittiin mitään syömään" :mad:
Mutta miehellä oli silloin onneksi viikon, ylikin taukoa ennen seuraavaa työputkea, joten sai kokeilla kantapään kautta, että mitä se sitten onkaan se "hyvinhän nyt viikonlopuiksi voi vähän rytmiä kääntää" kokeilut käytännössä.

Kuulostaa niiiin tutulta. Meillä miehen vakiokysymys on "koska tää menee nukkumaan" ja aina on viemässä nukkuun jos vähänkin itkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041566:
Mutta teidän lapsi onneksi nukkui, jos kerran kuukahti isänsä seurassa ennen kuin ehti syödäkään.

Tässä puhutaan erilaisista ja eri-ikäisistä lapsista, mutta itse olen vahvasti sillä linjalla, että alle vuoden vanha saa nukkua aina kun nukuttaa. Se on kuin panisi rahaa pankkiin.

Joo, nukkui se sen noin 30min, jonka jälkeen se ei sit muita päiväunia nukkunutkaan, koko päivänä. Ja sit päästiin yöunille joskus 01-03. Ja iltapäivästä oli tiedossa kiukkuisen ja väsyneen muksun huutamista ja kanniskelua. Muksu ei nukkunut ekan vuotensa aikana kuin ehkä 7-10 kertaa sen 4h putkeen, missään tilanteessa, edes kipeänä. Suurimman osan noistakin kerroista nukkui niin, että mä kannoin sitä kantoliinassa ja hiippailin pitkin kämppää keskellä yötä... Että juu.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041584:
On yrittäjä eikä ole mahdollisuutta pitää isyyslomaa.

Jaa. Enpä ole vielä tavannut naista, jolla ei olisi ollut mahdollisuutta pitää äitiyslomaa yrittäjyyden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041574:
Sitten on miehessä kyllä paljon muutakin pielessä kuin aamu-unisuus.

Ai niinku esmes se, että on yrittäjä? Se onkin palstan mukaan tosi suuri vika.

Ap. ymmärrän tuskasi. Toisaalta, mitä paremmat rytmit teillä on sitä vähemmän yhden/kahden päivän muutokset siinä ei haittaa.

Mä miehelle sanoin, että en minäkään tule hänen töihinsä hänen hyväksi havaitsemaansa työtapaa ja - järjestystä muuttamaan ihan vaan koska MÄ tekisin sen eritavalla. Ehdottomasti sillä on painavampi sana rytmi-asiassa, joka pääsääntöisesti arjesta vastaa. Ihan loogista. Ei se silti tarkoita, etteikö isä voisi omalla tavallaan tehdä ja hoitaa, kunhan vain runko pysyy samana.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041593:
Jaa. Enpä ole vielä tavannut naista, jolla ei olisi ollut mahdollisuutta pitää äitiyslomaa yrittäjyyden takia.

No juu kai sitä vois mutta syödäkin olis kiva ja laskut maksaa ;)

Joo, nukkui se sen noin 30min, jonka jälkeen se ei sit muita päiväunia nukkunutkaan, koko päivänä. Ja sit päästiin yöunille joskus 01-03. Ja iltapäivästä oli tiedossa kiukkuisen ja väsyneen muksun huutamista ja kanniskelua. Muksu ei nukkunut ekan vuotensa aikana kuin ehkä 7-10 kertaa sen 4h putkeen, missään tilanteessa, edes kipeänä. Suurimman osan noistakin kerroista nukkui niin, että mä kannoin sitä kantoliinassa ja hiippailin pitkin kämppää keskellä yötä... Että juu.

Kurjaa, että näin. Varmasti koetitte kaikki keinot. Oma kokemukseni on päinvastainen: kun vauva sai nukkua halutessaan, menivät seuraavatkin unet paremmin. Totta kai kirjoitin oikein vihkoon vauvan päiväaikatauluja ja yritin bongata sieltä sen optimirytmin, olinhan vielä silloin täydellinen äiti. Mutta jos rytmi löytyi, löytyi se vain hetkeksi, eikä noin pientä tosiaan voinut valvottaa tai vauva meni ihan sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;28041629:
No juu kai sitä vois mutta syödäkin olis kiva ja laskut maksaa ;)

No jos toimeentulo on tosiaan niin hilkulla ettei isyysvapaisiin ole varaa, niin sitten varmaan on parasta että mies tekee töitä ja sinä hoidat vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen täydellinen äiti;28041633:
Kurjaa, että näin. Varmasti koetitte kaikki keinot. Oma kokemukseni on päinvastainen: kun vauva sai nukkua halutessaan, menivät seuraavatkin unet paremmin. Totta kai kirjoitin oikein vihkoon vauvan päiväaikatauluja ja yritin bongata sieltä sen optimirytmin, olinhan vielä silloin täydellinen äiti. Mutta jos rytmi löytyi, löytyi se vain hetkeksi, eikä noin pientä tosiaan voinut valvottaa tai vauva meni ihan sekaisin.
'

Munkin kaikki kokemukset (muiden lapsista) ennen omaa oli just sitä, että vauvat ne nukkuu ja äidit kahvittelee sillä välin. Mutta tuopa ei nukkunutkaan. Ei autossa, pitkilläkään matkoilla,ei vaunuissa vaikka olisin kävellyt pallon ympäri, ei sängyssä, ei kainalossa. Liinassa pieniä pätkiä. Vesitti myös aika hyvin sen ohjeen, että "nuku samalla kun vauvakin"...

Kaikki piti mennä pilkulleen, ruoka-aikataulut, ulkoilut, kaikki rutiinit just millilleen. Muuten ei saatu nukuttua edes tuntia putkeen.

Yhteistyössä