Vanhempani haluavat väen väkisin pitää 8-v poikaani luonaan 2 viikkoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainavääräsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ainavääräsä

Vieras
Jep, valitan nyt (taas) ihan turhasta :D On ihanaa, että vanhempani ottivat pojan luokseen hoitoon, koska olisi muuten joutunut olemaan kaksi viikkoa kotona työpäivien ajan (= 6h) yksin ennen tokaluokan alkua. Sovimme kuitenkin vanhempieni kanssa, että hakevat pojan tämän viikon maanantaina ja tuovat takaisin tämän viikon perjantaina. Haluamme kuitenkin olla myös perheen kesken :) Meillä on myös toinen poika, 6-vuotias, joka ei päässyt vanhempieni luokse vaan joka joutuu olemaan hoidossa ennen eskan alkua.

Vanhempani väen väkisin vänkäävät nyt, että jos palauttavat 8-v:n vasta ensi viikon perjantaina. Ja kyselevät, että MIKSI ei poika voi olla heillä siihen saakka. Ja huokailevat, että kaipa se poika sitten ymmärtää, ettei saa olla, kun oikein yrittävät selittää...

Syitä siihen, miksi poika ei saa olla kahta viikkoa hoidossa on meillä monia:
1. 6-vuotias on nyt jo tosi nyreissään, kun häntä ei otettu vanhempieni mökille hoitoon, vaan hän joutuu olemaan päiväkodilla hoidossa.

2. On kivaa viettää aikaa lasteni kanssa, enkä halua olla kahta viikkoa näkemättä poikaani.

3. Pojalla on Asperger, eli hänen on vaikea ylläpitää kaverisuhteita. Kaksi viikkoa pois naapuruston kaveripiiristä tietää hyvin hankalaa koulun aloitusta.

4. Mies lähtee pojan kanssa isä-poika -leirille ensi viikon perjantaina. Poika siis joutuisi suorilta lähtemään sinne ja sieltä sitten heti seuraavana päivänä kouluun.

5. Tiedän, että poika on väsynyt tultuaan vanhempieni luota hoidosta. Lapseni tuntien haluan hänen lepäävän ja "rutinoituvan" arkeen ensi viikolla ennen isä-poika -leiriä ja koulun alkua.

Tuo 3. kohta ihmetyttää. Ainakin meillä mennyt helpostikin tuo aika, jos ei pidempääkin, ilman kavereita... Lähinnä tarkoitan sitä, että kun "kaikki" ovat lomalla, niin "joutu" olemaan erossa kavereista.

Jep pahimpana särähti minullekin, että miksi 6-vuotias ei ole mukana. Sekin on jo iso kaveri, että ei pitäisi olla siinä ongelmaa. En antaisi olla noin pitkään jos sisarus on jätetty kotiin. Muut kohdat menisi vielä, vaikka ymmärrän, että ne vaikuttaa ja mummun ja papan pitäisi ymmärtää nuokin perustelut.

[QUOTE="vieras";26808373]Tosiaan, miksei nuorempi pääse mukaan? Mä olisin vain ja ainosastaan nyreissäni että kelpaa vaan toinen. Molemmat ei ei ketään.[/QUOTE]

Mä olen taas tosi onnellinen, kun isovanhemmat ottavat vain yhden lapsen kerralaan. Lapsi saa sitten jakamatonta huomiota. meillä on ollut 10v ja 8v kummatkin 2 viikkoa mummolassa tänä kesänä vuorollaan ja ovat nauttineet :)

Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;26808417:
Mä olen taas tosi onnellinen, kun isovanhemmat ottavat vain yhden lapsen kerralaan. Lapsi saa sitten jakamatonta huomiota. meillä on ollut 10v ja 8v kummatkin 2 viikkoa mummolassa tänä kesänä vuorollaan ja ovat nauttineet :)

Vähän eri asia eikö? Tämä 6v joutuu olemaan kotonaan yksin, teillä taas aina joku kaverina.

Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;26808417:

Niin, sulla pääsee kummatkin vuorollaan, tuolla ap:llä ei taida pienempi saada omaansa.

[QUOTE="Sirkkeli";26808329]Miksi se nuorempi ei päässyt isovanhempien mukaan?[/QUOTE]

Nuorempi ei päässyt mukaan, koska on tempperamenttinen ja hänellä on omaa tahtoa. 8v on itsekseen viihtyvä "erakko", eli ns helppo lapsi varmaan vanhempieni mielestä :) Kuulemma eivät pystyisi mm ajamaan traktorilla, käymään marjassa jne jos 6v olisi ollut mukana, koska pitävät tätä 6v poikaani "hankalana" (= normaalimpi lapsi).

6v joutuu olemaan nyt siis päiväkodissa hoidossa eikä saa omaa aikaansa myöhemminkään vanhempieni kanssa. Se kyllä vähän riepoo minua, mutta ollaan iltaisin sitten oltu 6v kanssa tehden kaikkea kivaa.

Mun mielestä on väärin, että 6v ei pääse mukaan. 2 viikkoa saa toinen olla isovanhemien kanssa ja toinen ei yhtään. Jo tähän perustuen en antaisi vanhemmankaan lapsen olla kahta viikkoa isovanhemien kanssa.

Munkin mielestä on kurjaa ettei 6v saa olla mukana.
Sillä perusteella ja tuolla uudelle leirille lähtemisellä perustelisin sen, ettei voi olla toista ( ainakaan kokonaista) viikkoa.

Tai sitten vaihdat että 6v saa olla siellä myös viikon.
Se oliskin alunperin ollut oikeudenmukaista jolleivät voi molempia ottaa yhdessä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
No mä sanoisin kans ihan suoraan, että isompi tulee kotiin viikonlopuksi koska pienempi ei pääse ollenkaan sinne. Enkä selittelis sen enmpää, kyllä aikuinen tuosta tajuaa.

Minusta taas on kamalaa jos aina pitäisi sisarusten olla yhdessä. Ja jos vanhemmat haluavat vain yhden niin olkoon niin. Pienemmälle voi sanoa syyksi et isoveikka pääsee kun on isompi ja pärjää ilman valvontaa. Olisi tosi raukkamaista kiristää vanhempiaan että otettava molemmat tai sitten ette saa toistakaan. Siinä rikotaan isovanhempien ja lapsen välit. Esikoinen on usein isovanhemmille se tärkein. Teidän vanhempien tehtävä on tarjota pienemmälle hauskaa tekemistä loman aikana. Saa hänkin ekstraa. Molemmille jotain.

[QUOTE="kolme lasta";26809050]Minusta taas on kamalaa jos aina pitäisi sisarusten olla yhdessä. Ja jos vanhemmat haluavat vain yhden niin olkoon niin. Pienemmälle voi sanoa syyksi et isoveikka pääsee kun on isompi ja pärjää ilman valvontaa. Olisi tosi raukkamaista kiristää vanhempiaan että otettava molemmat tai sitten ette saa toistakaan. Siinä rikotaan isovanhempien ja lapsen välit. Esikoinen on usein isovanhemmille se tärkein. Teidän vanhempien tehtävä on tarjota pienemmälle hauskaa tekemistä loman aikana. Saa hänkin ekstraa. Molemmille jotain.[/QUOTE]

Kuka se niitä pakotti yhdessä olemaan, johan tässä ehdotettiin että kukin vuorollaan. Ja johan siellä isompi saa käydä mummolassa ja pienempi ei. Nyt ei vaan ap tykkää kun isomman pitäisi olla siellä 2 viikkoa. Ei ole reilua vanhemmille eikä pikkusisarukselle noin pitkä aika.

Juu, eli kysymys onkin mikä on reilua vanhemmille ja sisaruksille. Mikäs sitten on reilua esikoiselle? Tässä taas halutaan esikoinen kotiin helpottamaan arkea ja viihdyttämään/hoitamaan pikkusisarusta. Maailma ei ole reilu paikka aikuisenakaan. Toiset saa enemmän kuin toiset. Niin ikävää kuin se onkin, se vaan menee niin. Minä keskitttyisin tekemään kotona olevan kanssa kivaa extraa. On muuten myös kaikille lapsille tarpeellista saada ihan omaa aikaa ilman sisaruksia omien vanhempiensa kanssa.

[QUOTE="kolme lasta";26814582]Juu, eli kysymys onkin mikä on reilua vanhemmille ja sisaruksille. Mikäs sitten on reilua esikoiselle? Tässä taas halutaan esikoinen kotiin helpottamaan arkea ja viihdyttämään/hoitamaan pikkusisarusta. Maailma ei ole reilu paikka aikuisenakaan. Toiset saa enemmän kuin toiset. Niin ikävää kuin se onkin, se vaan menee niin. Minä keskitttyisin tekemään kotona olevan kanssa kivaa extraa. On muuten myös kaikille lapsille tarpeellista saada ihan omaa aikaa ilman sisaruksia omien vanhempiensa kanssa.[/QUOTE]

En halua esikoista kotiin viihdyttämään/hoitamaan pikkuveljeään, koska pikkuveli on arkisin työpäiviemme ajan hoidossa. Haluan esikoisen kotiin, koska se on hänenkin kannaltaan/jaksamisensa kannalta parempi ratkaisu.

Yhteistyössä