mies menee minä jäkätän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Hei, olenko hullu kun jäkätän miehelle, joka häviää silloin tällöin kännäämään?
Siis hän sanoo esim.tulevansa suoraan jostain kotiin..no, eipä näy, sitten ilmestyy joskus puolenyön aikaan tai neljältä aamulla ja minä huudan raivona enkä kestä sitä. Pitää kö miesten antaa mennä? olenko hullu ämmä joka haluaa tukahduttaa miehensä??? Tulen hulluksi, näitä käy vähän väliä vaikka mies sanoo muuttuneensa...pelkään että jotain tapahtuu tai hän pettää tai mitä vaan. En kestä enää? Olenko oikeassa vai väärässä? mies saa muuten mennä rauhassa harrastuksissaan joita on jo paljon, kiirettä pitää ja joskus tuntuu etten taida olal hänelle kovin tärkeä. Mutta näitä dokausreissuja en jaksaisi, ollaan oltu viisi vuotta yhdessä.

Kertomus:
Mies baarissa toiselle:
- Enpä lähde vielä kotiin, kun muija on niin pahalla päällä
- No, miksi se on niin pahalla päällä?
- Koska en lähde vielä kotiin!

Mieti jo valmiiksi seuraavaa reissua silmällä pitäen paikka, johon voi lähteä evakkoon. Kun tämä ryyppyreissu taas tulee, niin lähdet, etkä ilmoita ukolle mitään. Tulet sitten päivän parin päästä kotiin ja otat haukut vastaan samalla tyylillä kuin mitä mies vastaa sinun raivareihin.

Höh! Mies pettää sinua, mutta toisista naisista ei kannata murehtia.
Ei puliukoilla pahemmin seiso, eikä ne myöskään muista oliko se Pirkko vai Liisa se viimeöinen pano.
Viina sitä miestä vie, sen kanssa se sinua pettää. Tuohan on alkoholismin ensimmäinen oire: Kun viina tulee kuvaan niin lupaukset unohtuvat. Sehän on jo kyselykaavakkeissakin; kun otat ensimmäisen ryypyn, onko vaikea lopettaa vaikka olisit sopinut muuta?
Ensin unohtuu koti ja vaimo. Pian se unohtaa mennä töihinkin.

Ja ei, sitä ei kannata niellä eikä hyväksyä, ei kannata ruveta alkkiksen mahdollistajaksi, koska olet tuon viinanperässä laukkaamisen hyväksyessäsi osa alkkiksen tukiverkostoa, joka häntä auttaa ryyppäämään sillä että on ja hyväksyy, niin että mies ei näe tekemäänsä vahinkoa.

Mutta enpä mene vannomaan että sanominen auttaa, lähteminen kyllä auttaa sinua ja saa mieskin nähdä ettei ole vastuussa kotonanalkuttavalle vaimolle, vaan ihan itselleen. Ja itse saa päättää mikä on tärkeää. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Ja alkoholistia ei voi rakastaa terveeksi. riippuvuudet tarvitsevat aivan eri lajin lääkityksen.

On toki todella ärsyttävää, jos miehesi ei kerro lähtevänsä viihteelle vaan vain jättää saapumatta ajoissa kotiin. Mutta mielestäni toisen pitää antaa mennä välillä omia teitään. Onko miehesi joskus pettänyt sinua? Entä onko hänellä ongelmia alkoholin kanssa? Ajan siis sitä takaa, miksi et haluaisi hänen lähtevän juhlimaan.

Minusta teidän kannattaisi sopia, että miehesi saa lähteä viihteelle, kunhan hän ilmoittaa Sinulle (mieluummin vielä hyvissä ajoin), että hän on tulossa kotiin vasta myöhemmin. Ilmoita miehellesi, että et suutu hänen juhlinnastaan, jos edes suunnilleen tiedät, missä hän menee ja milloin saapuu kotiin. Jos sinua kaikesta huolimatta harmittaa sillä aikaa, kun miehesi on viihteellä, kehitä jotain mukavaa tekemistä ja koita ottaa ilo irti siitä, että sinulla on omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Manna:
Minusta teidän kannattaisi sopia, että miehesi saa lähteä viihteelle, kunhan hän ilmoittaa Sinulle (mieluummin vielä hyvissä ajoin), että hän on tulossa kotiin vasta myöhemmin. Ilmoita miehellesi, että et suutu hänen juhlinnastaan, jos edes suunnilleen tiedät, missä hän menee ja milloin saapuu kotiin. Jos sinua kaikesta huolimatta harmittaa sillä aikaa, kun miehesi on viihteellä, kehitä jotain mukavaa tekemistä ja koita ottaa ilo irti siitä, että sinulla on omaa aikaa.

Mannan ehdotus toimi ainakin meillä. Meillä oli vähän sama ongelma, miehellä oli 30-kriisi ja siihen liittyen teki juuri tuota. selitin rauhallisesti että millaista on odotella epätietoisena kotona, ja miten minusta tuntuu että hän ei arvosta minua ja pitää minua itsestäänselvyytenä jos katsoo että minulle ei tarvitse ilmoitella menemisistään. Lupasin vielä etten suutu reissuista jos hän ilmoittaa, edellyttäen ettei olla sovittu muuta ko. illalle. Nykyään hän soittaa aina jos on menossa töiden jälkeen johonkin, useinmiten ilmoittaa jopa päiviä aikaisemmin, ja ulkona käynnit ovat itse asiassa vähentyneet, samoin riidat muutenkin. Eli kierre on katkaistava koska se ruokkii vain lisää erimielisyyksiä ja riitoja. Tietysti tämä tapa ei auta jos kysessä selvästi on alkoholiongelma, pettäminen tmv mutta kannattaa kokeilla!

Minäkin katselin tuollaista ja paljon muutakin 2 vuotta ennen kuin älysin lähteä. Meillä oli kyllä kyseessä ihan luonnehäiriöinen alkkistapaus.

Klassinen esimerkkihän on sellainen ukko, jonka tietää häviävän jopa roskienvientireissulla =P

Sinä et ole hullu, miehesi on sen sijaan ilmeisen vastuuton, enkä näe ainuttakaan syytä jäädä odottamaan muuttumista, vaikka olisi mitkä "kriisit"!

Itse lopetin kuluttavan suhteen ja sittemmin löysin ihanan nykyisen mieheni, jonka kanssa ei kuuna kullan päivänä tule tuollaisia tilanteita vastaan. Suosittelen sinulle samaa.

Mielestäni kuulostaa NIIN pahaenteisen tutulta, että minun neuvoni on: PAKENE!!

Kyllä jäkätys pistää suhteen balanssin aikalailla vinoon.
On älytöntä, jos tasapuolisessa ihmissuhteessa toinen on lapsi ja toinen on ikäänkuin vanhempi, joka joutuu vahtimaan toista.
Älä ap, rupea jäkättämään, vaan tee niinkuin tekisit kenelle tahansa lapsellisella ihmiselle.
Tee selväksi, että mies voi ihan itse päättää kumpi on tärkeämpää, näennäinen vapaus vai toisen kunnioittaminen ilmoittamalla menemisistään.
Ukkosi on vähän juntti, sorry vaan, mutta eikös tuollaisia mestareita ole ollut viimeksi jossain kivikaudella, ettei osaa suutaan avata kun meinaa olla pitempään, ja kuitenkin toinen osapuoli elää jännityksessä, mahdollisesti jopa laittaa ruokaa kahdelle tai muuten varautuu yhteiseloon..
Mies kuvittelee että kyse on vallasta, ja ajattelee varmaan kuin pikkupoika että heti kun silmä välttää, niin eikun menoksi! Hän ei näe sinua ihmisenä, vaan jonain äitihahmona joka huutaa syömään, ja ottaa korvasta jos ei heti mene.
Käske kasvaa aikuiseksi, tai muuten sinä et jaksa katsella mokomaa.
Mies ei sitä ehkä käsitä, kun on niin oman maailmansa sisällä, mutta tuollaisen käytöksen voi aivan hyvin käsittää avoimena vittuiluna.

Teoriassahan on ihan hyvä juttu, että sovitaan yhdessä, että sitten kun haluaa lähteä viihteelle, niin siitä vain ilmoittaa etukäteen (esim. vähintään päivää aikaisemmin) ja asia on OK, mutta tässä tapauksessahan oli se ongelma, että miehellä oli muutenkin menoja, harrastuksia yms.

Minusta yksi kokonainen ilta viikossa pois kodista kännäysreissuilla kaiken muun poissaolon lisäksi on aika paljon. Tarkoitan, että yksi vakituinen harrastusmeno per viikko on täysin sallittavaa ja suotavaa, mutta jos miehellä on harrastuksia, ylitöitä ja kännäysreissuja, niin ainakin mulle herää kaksi vaihtoehtoa: 1) mies pettää sua, 2) mies tarvitsee sua kodinhoitajaksi. Tasa-arvoinen parisuhde se ei ole ja miten voisikaan olla, jos toinen on koko ajan poissa. Parisuhteeseen, perheeseen ja intohimon ylläpitämiseen pitää panostaa. Ei siihen riitä yksi kesälomareissu tai ruusupuska merkkipäivänä!!!

AP: tee miehellesi selväksi, että tämä on todellinen ongelma ja jotain on tehtävä tai sinä et enää jaksa katsoa tuollaista peliä. Kysy, miksi baarireissut vetävät puoleensa niin paljon, että sinne on pakko mennä sen sijaan, että olisi oman kullan kainalossa kotona. Jos jaksaa ja viitsii riekkua koko yön baarissa, niin kai sitä sitten jaksaisi sen sijaan lähteä jotain hauskaa pitämään vaimonkin kanssa.

Rakkaus on nimenomaan TEKOJA eikä pelkkiä sanoja!

Epätoivoinen, Sä et ole hullu! Mutta tolla menolla sä oikeesti sekoot ja kohta oot lataamossa, kokemuksesta tiedän. Ja voin vakuuttaa, ettei mielisairaala ole maailman ihanin paikka, eikä hulluilla todellaakaan ole hauskaa. Haluutko sä tulla hulluksi? Oletko kertonut miehellesi ilman naukuvaa äänensävyä, raivokohtausta tai tappelua, kuinka loppu olet? Onks se sun miehes oikeesti kuunnellu tai ymmärtäny mitä oot sanonu? Sun ei tartte sietää tollasta. Yhteiselo on sitä että asioista, tulemisesta ja menemisestä sovitaan. Ei mennä ja tulla, hilluta ja bailata ilman, että toinen otetaa huomioo. Sun pitäs myös olla sen sun äijänkäppänäs kavereita tärkeempi asia sen elämäs.

Sinun miehesi tulee siis jo samana yönä kotiin. Minun, nyt jo entinen mieheni tuli kahden tai kolmen yön päästä, eikä mitään selityksiä. Jos epäilin jotain, niin olin luulosairas, tietenkin. Niin, että jos samana yönä, niin hätää ei mitään. Tietysti se harmittaa ja kaikkeen ei pidä suostua. En ole yhtään ylpeä itsestäni, että siedin sitä vuosikausia.

Alkuperäinen kirjoittaja JenniX:
Tarkoitan, että yksi vakituinen harrastusmeno per viikko on täysin sallittavaa ja suotavaa,
!

No onpas aika tiukkaa...jos jotain urheilua harrastaa niin kyllä se vaatii treeniä useana päivänä/iltana viikossa.

Lelle, nää onkin tapauskohtaisia asioita. Tarkoitin tuota nimenomaista tapausta, että jos harrastaa vaikka kerran viikossa jotain, kerran viikossa on ylitöissä, 1-2 kertaa viikossa baarissa ja vielä kerran viikossa poikaporukassa jossain, niin missä on se aika omalle kullalle?

Jos seurustelee esim. puoliammattilaisurheilijan kanssa, niin sittenhän se on ihan eri asia ja sen on tiennyt ihan alusta asti. Olen itsekin seurustellut muusikon kanssa, joka kävi päivätyössä ja bänditreeneissä yms. bändimenoissa 4 iltaa viikossa ja bändin kanssa ryyppäykset keikkojen jälkeen. Tiedän itsestäni sen, että mulle sellainen osa-aikasuhde ei riitä ei ainakaan avoliittoon asti, koska haluan olla parisuhteessa muutakin kuin kodinhoitaja, siivooja ja kiva vakipano.

Nämä aikarajat ja -määrät on niin yksilökohtaisia. Jos kumpikin harrastaa esim. samoina iltoina, niin mikäs sen kivempaa, mutta jos vain toinen harrastaa ja toinen on koko ajan vaikka tosiaan kodinhoitopuuhissa tai lapsia hoitamassa, niin sitten se on jo rankkaa. Kun omat lapseni olivat vauvaikäisiä, niin tosiaan tuo 1 meno per viikko oli jo vaikea toteuttaa sekä miehelle että mulle. Lenkkeily tms. on helpompaa, kun ei ole aikaa sidottu ja sitä tietysti pystyy harrastamaan paljonkin.

Tässä on toinen vitsi, jota voi kokeilla tietty käytännössä:

Mies ja nainen on menossa naimisiin:
mies: minä mene milloin haluan ja minne haluan enkä halua kuulla mitään mäkätystä menoistani.
nainen: minä aion harrastaa ja saada seksiä klo 19:00 makuuhuoneen vuoteessa joka ilta, olitpa sitten kotona tai et.

Yhteistyössä