Mies lasten edelle uusioperheissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni on eräs tuttu nainen, hyvinkin läheinen, sanonut että jos hän löytäisi miehen jostain paljon kauempaa ja muuttaisi miehen asuinpaikkakunnalle, niin voisi jättää pienet lapsensa exälleen kokonaan. Itse en tuollaista tajua ollenkaan, jos on lapsia tehnyt niin kai ne nyt pitäisi olla ne tärkeimmät.
Ja on vieläpä sanonut että voisi hyvinkin tehdä vielä lapsia sitten uuden miehen kanssa. Toivon kyllä lasten puolesta ettei asiat koskaan mene tuohon pisteeseen.

Tuosta yhdestä ketjusta tämä tuli mieleeni, eikä siis liity sinällään tähän toiseen ketjuun ja sen aloittajan tilanteeseen.

Melko uusi trendi, joka näkyy lastensuojelussa sekä lastenpsykiatrialla on se, että uusioperheessä uusi rakkaus menee lasten edelle. Monesti nämä usein juuri äidit perustelevat, että "eikö minulla muka ole viranomaisten mielestä oikeutta onneen?" tai jotain vastaavaa paskaa. Tottakai on, mutta jos omat lapset ovat onnen esteenä, on silloin aika hakea apua eikä jättää lapsia heitteille.

Näitä tapauksia on paljon, ja äidit jopa oma-aloitteisesti ottavat yhteyttä lastensuojeluun ja pyytävät, voisivatko antaa lapsensa johonkin. Usein syynä on uuden puolison vaatimukset yhteisestä ajasta, jota äiti ei pysty lasten vuoksi miehen haluamalla tavalla järjestämään. Toisinaan myös äiti itse tahtoo antautua uuteen suhteeseen, ja pitää lapsiaan esteenä omalle onnelleen. Yhtenä syynä ilmoitetaan, että "lapset eivät tule toimeen uuden isäpuolen kanssa". Mitähän silloin pitäisi vastuuntuntoisen ja lapsiaan rakastavan äidin tehdä? No, he itse käsittävät asian siten, että "näin on lapsille paras, että he muuttavat pois kotoa".

Siis mitä helvettiä? Onko tämä teille tuttu ilmiö?

Sitten yhteiskunta yrittää korjata näitä vakavasti traumatisoituneita lapsia, joiden itsetunto ja identiteetti nujerretaan ja määritellään vain sen perusteella, että he ovakin yhtäkkiä liikaa ja tiellä.

niin no, kukaan eii koskaan paheksu jos mies toimii noin.

niin no, kukaan eii koskaan paheksu jos mies toimii noin.

Melko harvoin kuitenkaan on sellaisia tilanteita, että mies olisi yksinhuoltaja ja sitten antaisi lapset johonkin kunnalliskotiin uuden eukon tieltä. Näinkin on varmasti käynyt, mutta tapausten määrä tässä kokonaisuudessa tuskin on tilastollisesti kovin merkitsevä.

P.s. Joku näköjään on löytänyt ilmiötä koskevan uutisenkin, itse en ollut sitä edes lukenut. Olettepa aktiivisia! Tuo on juuri se asia, josta puhuin avauksessani. En isälle/äidille siirtymisestä, existä tai muista asioista, vaan juuri tuosta uutisen kertomasta ilmiöstä.

Viimeksi muokattu:
Melko harvoin kuitenkaan on sellaisia tilanteita, että mies olisi yksinhuoltaja ja sitten antaisi lapset johonkin kunnalliskotiin uuden eukon tieltä. Näinkin on varmasti käynyt, mutta tapausten määrä tässä kokonaisuudessa tuskin on tilastollisesti kovin merkitsevä.

Eli sillä ei ole merkitystä, että mies (yhteishuoltaja tms.) ottaa ja jättää lapsensa ja kaikkoaa jonnekin hornan tuuttiin, jos mies ei ole aiakin 51 % ajasta lasten pääasiallinen huoltaja? Min tytön kohdalla lapsen isä päätti ottaa prioriteetiksi uskonnon ja lapsi kyllä kärsi, vaikka oli vain taapero ja näki isää vain viikonloppuisin.

Yhteistyössä