Mies ja sen äitisuhde? Olenko ihan kylmä ihminen,kun ottaa päähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitinsä poika ja sen nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitinsä poika ja sen nainen

Vieras
Miehen äiti on sairastellut jonkun verran tässä kesän aikana ja poikansa on sitten kiitänyt tukka putkella aina avuksi.Mieheni ei siis ole ainoa lapsi kuitenkaan.Tänään sitten mies ilmoitti tuosta vaan, että äiti ja eno tulevat huomenna kyläilemään. Ei kysynyt minulta ollenkaan asiasta mitään ja kuului puhelimessa suu vaahdossa valehtelevan äidilleen, että kyllä se minulle sopii. Jo on otsaa:( Kaikkein nolointa tässä on se, että meillä ei ole edes itselle kunnolla syötävää jääkaapissa, kun asumme sen verran syrjässä, ettei tuossa nyt minuutissa kipaista lähikauppaan ja olimme ajatelleet huomenna mennä alunperin ruokaostoksille, kun mies oli itse useaan otteeseen vaihtanut kaupassa käynnin ajankohtaa helteeseen vedoten. Lisäksi en pidä yllätysvieraista, koska hyvänä emäntänä haluan tarjota jotain itse tehtyä ja ehtiä siivota kunnolla paikkoja ajan kanssa.Sanoinkin, etten kauheasti nauti siitä, että siivoan koko talon tällä helteellä puolessa vuorokaudessa ja olen sitten ihan vihannes vieraiden saavuttua. Kaikkein pahiten mies loukkaantui siitä, kun moitin häntä äitinsä miellyttämisestä ja siitä, ettei osaa sanoa ei, vaan asettaa perheensä toiselle sijalle. Yritin nätisti selittää, ettei mies voi äitiänsä pelastaa, vaikka kuinka on mieliksi, jos jotakin sattuukin. Siihen ei voi kukaan meistä mitään... Lopulta ilmoitin, etten aio olla paikalla todistamassa tuota vierailua, vaan lähden kaupungille. Mies ilmoitti, että se on sitten tämän suhteen loppu ja emmepä ole kauheasti tässä iltasella enää keskustelleetkaan:( Joku on vaan niin mahdottoman kiinni äidissään, ettei jaksa ymmärtää tämä ihminen!

ihan sama juttu,mies ei koskaan sano äidilleen ei jos pyytää jotain tekemään,siis hyvähän se on että auttaa mutta jos ite ollaan perheellä jotain suunniteltu nii äiti jos soittaa nii heti sinne juoksee! Ja monesti on käyny sellasiakin juttuja että on miehen äiti luvannu käymään tulla meillä kattomassa lapsenlapsiaan niin sitten jättääpi tulematta juomisen takia ja ite oon niin kiukuissani kun lapset odottanu mummoa niin miten selität pikkusille että mummi kännissä ja viina vei voiton?! Miehelle sitten jäkätän nii ei edes uskalla sanoo äidilleen että tollanen on tosi tympeetä!

Minä en oikeastaan ymmärrä ap:tä, koska meille saa tulle koska vaan kylään ja siivoan mitä siivoan ja tarjoan mitä tarjoan. Toiset saa sitten pelkät kahvit, jos ei muuta ole, enkä kauppana ehdi. Miksi sitä pitää aina stressata jostain vierailuista. Meillä ainakin mun vanhemmat jos tulee kylään, niin vähät minä välitän miltä meillä näyttää, jos on sotkuista niin sitten on, mun kotihan tää on.

...ja höpöhöpö!! Syyt ovat ihan muualla. Et kestä, että miehesi huolehtii myös äidistään. Mitä pahaa on siinä, jos auttaa sairastelevaa äitiään? Ja mitä pahaa on yllätysvieraissa? Nyt vanne löysemmälle! Vieraat voivat tulla sekaiseenkin kotiin ja olet hyvä emäntä vaikka et tarjoaisi itse tehtyä syötävää. Vieraat nauttivat tunnelmasta ja ihmisistä. Leikkaa leipää ja iske juustoa ja vihanneksia päälle esim.

Vanhat ihmiset kuolevat pois ja sitten kadut lapsellista käytöstäsi.

Ja mistäkö minä tämän tiedän? Olin itse aiemmin juuri tuollainen :)

Ymmärrän molempia.

Ajattelitko ap että mies haluaa joten rauhoittaa itseään että JOS jotain sattuu hän on ainakin yrittänyt olla läsnä? Että tärkeintä ei ole itseleivottu pulla ja imuroitu koti vaan välittämisen tunne?

Soita miehelle että kahvi on valumassa, alkaa hipsiä kotia kohti ja halaa kun tulee. Turha siitä on elämää surrempaa kohtausta tehdä, juttelette sitten kun molemmat on selvästi rauhoittuneet vaikka alkuviikosta.

No jos mies sen haluaa kylään, niin varmaan sitten hoitaa kaupassa käynnit ja siivoukset myös. Jos mitään ei tapahdu, niin hymyilet vaan nätisti ja pahoittelet, kun ei poikansa ole ehtinyt käymään kaupassa, ja sinä olit vasta menossa asioille. Talo elää tavallaan jne... Turha ottaa stressiä vieraista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en oikeastaan ymmärrä ap:tä, koska meille saa tulle koska vaan kylään ja siivoan mitä siivoan ja tarjoan mitä tarjoan. Toiset saa sitten pelkät kahvit, jos ei muuta ole, enkä kauppana ehdi. Miksi sitä pitää aina stressata jostain vierailuista. Meillä ainakin mun vanhemmat jos tulee kylään, niin vähät minä välitän miltä meillä näyttää, jos on sotkuista niin sitten on, mun kotihan tää on.

Näin ajattelen itsekin.

Minä suuttuisin miehelle jos en saisi auttaa parhaani mukaan sairastelevaa äitiäni tai ihan vaikka tervettäkin ja kyllä, meitäkin on sisaruksia monta. Ja kovasti kyllä ihmetyttäisi jos minua kiellettäisiin kutsumasta kotiimme sukulaisiani kylään, vedoten johonkin siivoamattomuuteen tai pullatarjontoihin.
Siivoilette miehen kanssa mitä jaksatte ja ennätätte ja käytte aamulla siellä kaupassa tai pyydätte kylään tulijoita tuomaan tullessaan ja siirrätte rahaa tilille.
Enkä kyllä ymmärrä että eletään niin sikolätissä ettei puolen vuorokauden siivoaminen riitä sukulaisvierailuun..

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Minäkin pahastuisin aivan hirveästi, jos vanhemmistani jompikumpi olisi meille tulossa ja mies lähtisi suuttuneena pois visiitin ajaksi :(

Minusta tuo mies saakin pahastua, koska ei kuuntele yhtään minua tai onko minulla kenties jotain suunnitelmia huomiseksi, vaan äidin miellyttäminen menee aina edelle. En ymmärrä, miten vaikeaa on esittää jotain toista viikonloppua tuolle vierailulle ajankohdaksi? Katson kuitenkin, että omassa kodissani päätän minä tasavertaisena siitä, milloin haluan ottaa vieraita vastaan. Enhän minäkään siivoa ollenkaan, jos joku poikkeaa hetkeksi, mutta jos tullaan kahvittelemaan oikein pitkän kaavan mukaan, niin haluan kyllä olla valmistautunut vierailuun.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ihan sama juttu,mies ei koskaan sano äidilleen ei jos pyytää jotain tekemään,siis hyvähän se on että auttaa mutta jos ite ollaan perheellä jotain suunniteltu nii äiti jos soittaa nii heti sinne juoksee! Ja monesti on käyny sellasiakin juttuja että on miehen äiti luvannu käymään tulla meillä kattomassa lapsenlapsiaan niin sitten jättääpi tulematta juomisen takia ja ite oon niin kiukuissani kun lapset odottanu mummoa niin miten selität pikkusille että mummi kännissä ja viina vei voiton?! Miehelle sitten jäkätän nii ei edes uskalla sanoo äidilleen että tollanen on tosi tympeetä!

No sua kyllä ymmärrän, mutta ap:n kuvailema tilanne saisi mut kyllä suuttumaan jos olisin mies. Kyllä mäkin haluan että mun äiti tai kaverit tai kuka vaan saa tulla käymään meillä jos ei ole muita suunnitelmia ilman, että siitä pitää hirveästi neuvotella. Ei ole miehen vika jos ap haluaa puunata päivätolkulla ennen vierailua. Voihan sille äidille sanoa että pahoittelut suppeasta tarjoilusta, tuli niin lyhyellä varoitusajalla vierailu, mutta toivottavasti viihdyt silti! Ihme stressi yhdestä kyläilystä.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No sua kyllä ymmärrän, mutta ap:n kuvailema tilanne saisi mut kyllä suuttumaan jos olisin mies. Kyllä mäkin haluan että mun äiti tai kaverit tai kuka vaan saa tulla käymään meillä jos ei ole muita suunnitelmia ilman, että siitä pitää hirveästi neuvotella. Ei ole miehen vika jos ap haluaa puunata päivätolkulla ennen vierailua. Voihan sille äidille sanoa että pahoittelut suppeasta tarjoilusta, tuli niin lyhyellä varoitusajalla vierailu, mutta toivottavasti viihdyt silti! Ihme stressi yhdestä kyläilystä.

No on se ny eri asia onko se kyläily tunnin vai viis tuntia...

No on se ny eri asia onko se kyläily tunnin vai viis tuntia...

ei ole mun mielestä. Yöreissut sit erikseen.

Samalla lailla se mies asuu teillä ja haluaa päättää joskus ketä pyytää kotiin ja milloin. kesken oksutaudin en ilahtuisi, mut muutoin jos mies hoitaa hommat osaltaan niin tervetuloa. kahvia ja maitoa saa, keksiä jos on ja muut on plussaa jos ei tule etukäteisilmoitusta. Saattaapa olla jokunen villakoira ja kissankarvapallokin lattialla :whislte:

Mä olen kyllä miehen puolella.

Ymmärrän molempia.

Ajattelitko ap että mies haluaa joten rauhoittaa itseään että JOS jotain sattuu hän on ainakin yrittänyt olla läsnä? Että tärkeintä ei ole itseleivottu pulla ja imuroitu koti vaan välittämisen tunne?

Soita miehelle että kahvi on valumassa, alkaa hipsiä kotia kohti ja halaa kun tulee. Turha siitä on elämää surrempaa kohtausta tehdä, juttelette sitten kun molemmat on selvästi rauhoittuneet vaikka alkuviikosta.

Luulen, että mies kokee olevansa jotenkin velkaa tuon välittämisen äidilleen ja itse hän puhuu vanhempien kunnioittamisesta. Myönsi kyllä minulle, että pahin pelko on äidin menettäminen, kun ilmeisesti osuin oikeaan tuolla pelastusteoriallani:( Minusta toisen auttaminen on ihan ok, mutta omaa elämäänsä ei voi pistää hyllylle siksi aikaa!

Samaa mieltä. Saahan minunkin äiti ja tuttavat tulla ovesta sisään jos ovat tullakseen tottakai miehenkin. Mies ilmoittaa minulle, että ne ja ne aikoivat tulla käymään ja asia selvä. Sama toisinpäin.... Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äitinsä poika ja sen nainen:
Ymmärrän molempia.

Luulen, että mies kokee olevansa jotenkin velkaa tuon välittämisen äidilleen ja itse hän puhuu vanhempien kunnioittamisesta. Myönsi kyllä minulle, että pahin pelko on äidin menettäminen, kun ilmeisesti osuin oikeaan tuolla pelastusteoriallani:( Minusta toisen auttaminen on ihan ok, mutta omaa elämäänsä ei voi pistää hyllylle siksi aikaa!

jos se kahvitus antaa miehelle mielenrauhan niin herranjestas nainen, kaffe kuppeihin ja pullaa pöytään! Imuroit pahimmat paikat ja peset vessan, se siitä.

No en käsitä aloittajaa. Jos sun pitää siivota ja laitella niin miksi se on miehen ongelma...mulla kun on samaan taipumusta (pitäisi höösätä ja laitella) niin olen vastaavissa tilanteissa vaan rauhallisesti miehelle todennut että hepskukkuu nyt tässä tulee logistinen ongelma ja mites toimitaan? Ja kas, sillä on ollut ihan loistoideoita tyyliin "siivotaan yhdessä ja tilataan sitten kaikille pizzaa!"

On se miehenkin koti.

Miehellä on oikeus kutsua äitinsä kylään kun siltä tuntuu, sinun siivous- ja leipomisneuroosi on aivan oma ongelmasi jota et voi kaataa toisen niskaan.

Olen itsekin sellainen että joka hapsu matossa pitää mitata viivottimella suoraksi vieraiden tullessa mutta tiedostan ongelman omakseni enkä anna sen vaikuttaa muiden perheenjäsenten elämään.

Onko sulla ap omia lapsia? Jos on, niin kai haluaisit niiden sinusta huolehtivan kun/jos sairastut ja vanhenet? Ei se välittäminen ja huolehtiminen siitä vähene, vaikka sitä jakaisi muillekin läheisilleen.

Olet kyllä hieman itsekäs...... tai sitten aika nuori.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tiiätkö ap, kun päästät tuon kontrollifriikin viitan harteiltasi, niin elämä helpottuu myös omalta osaltasi todella paljon :)

Aamen!!! Omaa kokemusta asiasta, mulla oli suunnitelma A, varasuunnitelmat B-H ja häätäsuunnitelmat I--- Kun totesin että 99% asioista on niitä joihin ei voi itse vaikuttaa ja jotka on ratkaistava tai nautittava eteen tullessa, elämä helmpottui (ja vatsahaava parani :) )

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Näin ajattelen itsekin.

Ja minä. En oikeastaan ymmärrä, että asiasta tehtiin ongelma. Puolison äiti tai eno eivät ole mitään vieraita. Ei heidän takiaan kuulu stressata tai siivota puolta päivää. Kyläily sunnuntaipäivänä kuulostaa kaikelta muulta kuin pahalta riidan aiheelta.

Yhteistyössä