Useimmilla meistä on silloin tällöin jonkinlaisia kriisejä. Ikäkriisejä, eksistentiaalisia kriisejä, miksi kukin niitä haluaa kutsua. Mä peilaan nyt vain omiin kokemuksiini, jos niistä olisi sulle jotain hyötyä.
Olen itse kipuillut jo pari vuotta. Meillä on kaksi pientä lasta ja mies on kotona hoitovapaalla, itse käyn töissä. Joudun hoitamaan myös kotona melkein kaiken siivoamisen ja ruuanlaiton jne. mutta se ei ole mikään syy kriisiini. Hoitaa mieskin asioita, joskaan ei juurikaan oma-aloitteisesti.
Sen sijaan ongelmani on se, että koen joutuneeni luopumaan miehen vuoksi monesta asiasta, jotka minulle olisivat olleet niin tärkeitä. Osasta niistä luovuin jo seurusteluaikana, rakkauden huumassa kai. Nyt kadun joitain niitä päätöksiäni. Itse esim. olen aina halunnut asua jonkun aikaa ulkomailla. Mies ei. Tiesin sen ja hyväksyin sen, mutta nyt se harmittaa. Näitä asioita on muitakin, en ala niitä tähän tarkemmin erittelemään.
Joka tapauksessa minusta tuntuu nyt, että tämä elämä on tässä. Tiedän tarkalleen, miten elämäni tulee menemään, mitä se tulee olemaan, seuraavat neljäkymmentä vuotta. Mitään en oikein ole elämässäni saavuttanut, missään en ole hyvä, minä vain olen. Jumissa paikkakunnalla, jonne en olisi halunnut, miehen kanssa, jota en enää kunnioita tai rakasta.
No, mistään näin dramaattisesta ei tietenkään tarvitse olla kysymys, eikä varmasti olekaan, mutta haluan vain sanoa sen, että jossain vaiheessa useimmat meistä miettivät, minkälainen se oma elämä onkaan ja peilaavat sitä ehkä siihen ajatukseen, joka heillä on siitä ollut. Se unelmaelämä. Muistan silloin nuorena, kun ajatettelin, että minä ainakaan en aio unelmoida elämääni vaan aion elää unelmaani. Voi miten ihanan naiivia, mutta mikä ihana ajatus. Mihin se unohtui?