N
nandelli
Vieras
Niin, sitä olen miettinyt.. miehellä jo valmiiksi hieman henkisiä ja psyykkisiä ongelmia :/ tuskin auttaa asiaan.. tiedätkö voinko omalla käytökselläni vaikuttaa tähän? Turha räyhäys tuskin auttaa...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Niin, sitä olen miettinyt.. miehellä jo valmiiksi hieman henkisiä ja psyykkisiä ongelmia :/ tuskin auttaa asiaan.. tiedätkö voinko omalla käytökselläni vaikuttaa tähän? Turha räyhäys tuskin auttaa...
Voi kun on taas tullut paljon uutta tekstiä tänne. Kiva kuulla teidänkin omakohtasia kokemuksia ja jotenkin aina vähän piristyy kun saa jutella/lukea muista ja heidän selviytymis tarinoitaan. Itse olen aivan pihalla mitä tässä tekisin. Eilen illalla yritin vielä puhua mieheni kanssa ja riita siitä vaan taas tuli :/ ei mahda mitään, parempi pysytellä hiljalleen taka-alalla. Kuinka mies ei voi yhtään ajatella minun tilannetta? Kuvitella itse olevansa tässä asemassa? Itsellä oli hermoräjähdys niin lähellä, itkin vielä kuudelta aamulla kun tekee pahaa katsoa tuota ja nähdä miten voimakas aine tuo pirion ja kuinka se ihmistä muutaakaaniehellä neljäs täysin valvottu yö ja tuntuu olevan aika hermoheikko zombie tällä hetkellä... pelkään että sen kroppa ei kestä jos jatkaa..
Luen tätä ketjua sydän painavana. Mä olen ollut nyt nelisen vuotta erossa exästäni, joka oli päihderiippuvainen. Alkoholisti lähinnä, mutta käytti myös nappeja ja satunnaisesti kannabista. Ulkoisesti kaikki erittäin ok. Pystyi pitämään kulissin kasassa viimeiseen asti. Rakastin häntä ja rakastan yhä. Joo, olen läheisriippuvainen. Siitä huolimatta tai siitä johtuen rakastan.
Me tehtiin se "virhe" että hankittiin lapsi. Minäkin oletin ja ajattelin, että tässä tulee talot ja elämät ja pelit ja vehkeet, niin sanoakseni. Tulikin, mutta minulta meni myös terveys hullun rakkauteni mukana.
Lapsi on rakkain ja tärkein, ja onneksi lopulta pakon edessä pystyin irrottautumaan suhteesta ja pelastamaan lapsen ja itseni. Ihmettelen edelleen, miten meistä kukaan ei menettänyt henkeään siinä rallissa...
Luen näistä viesteistänne niin paljon omia muistojani. Hirveitä riitoja, järkipuhetta, vaatimista, toiveita, odotusta, pelkoa, hylkäämistä, etäisyyttä, epäempaattisuutta, kylmyyttä.
Mulla oli omaa pohjaa suhteeseen ryhtyessäni lievä masentuneisuus jo teinistä saakka. Kyllä, läheisriippuvaisuuteni tiesin jo ennen tätä suhdetta, mutta en tajunnut, miten voimakkaaseen koukkuun sen kanssa joutuisin. Kuvittelin tästä suhteesta juurikin, että tämä olisi se, mikä palkitsee lopulta. Mies oli mitä kultaisin ja hienoin ihminen "järkiaikoinaan". Ajatus siitä, ja ne pienet hetket myöhemminkin, missä se tuttu ihana rakas häivähti, auttoivat (sairaalla tavalla? vai inhimillisellä?) jatkamaan.
Jossakin vaiheessa mies alkoi saada psykoottisia oireita ja niihin lääkitystä myös. No nämäpä lääkkeet viinan kanssa olivat mainio yhdistelmä sekoittaa pää... Minulla oli hyvin rauhallinen zombie-mies, joka selvisi päiviksi töihin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin oli täysin seis. Apaattinen sekakäyttöjakso saattoi saada seuraajakseen "kirkkaan" viinakauden, joka pahimmillaan oli äkkiväärää raivoamista ja sekoilua. Epäluotettavuus leimasi kaikkea riippumatta siitä, mitkä aineet olivat kyseessä. No, te tiedätte tämän kyllä...
Katkollakin hän oli, ja sen jälkeen oli selvää kautta. Sitten taas mentiin. Opin haistamaan ja vaistoamaan aina ne ensimmäisetkin hetket, kun joku sekoitusväline oli kehissä. Väsyin, uuvuin, romahtelin. Masennus paukahti täysille, päädyin itse sairaalakuntoon.
Eron jälkeen olen pikkuhiljaa toipunut. Lapsessa jäljet tuosta kaikesta nähdystä ja koetusta näkyvät yhä, vaikka mä haluan ja halusin ajatella ja uskotella, että ei tässä mitään ja eihän hän näe ja eihän hän tiedä. Paskat. Totta kai lapsi näkee aistii kuulee muistaa.
Mä en toivu työkykyiseksi, kunnolla, varmaan enää koskaan. Mutta hengissä olen ja lapsen takia aion pysyäkin. Mies on elämässämme, etäällä tosin, mutta lasta tapaa ja yrittää hoitaa isyytensä ok. Olen kohta 40 ja jos oikein tulkitsen, Nandelli, olet vielä onneksesi aika paljon nuorempi. Älä hassaa elämääsi ja parhaita vuosiasi pirin kanssa tappelemiseen. Tee miehelle selväksi tilanne: joko tai, ja katso, mitä tapahtuu. Jos hän menee hoitoon ja sitoutuu haluamaan parantua, niin pysyttele lähellä ja tue ja ole mukana. Jos hän ei siihen pysty/halua, niin lähde pois ja rakenna uusi elämä toisin.
Älä missään nimessä perusta perhettä hänen kanssaan, ennen kuin on useamman vuoden selvästi sitoutunut päihteetön elämä takana. Sitten, jos jaksatte kumpikin tähän odotukseen sitoutua, niin go for it.
Joitakin onnellisia loppuja näille tarinoille on. Paljon enemmän on onnettomia loppuja.
Mun onnellinen loppu on siinä, että olen hengissä ja lapsi on hengissä ja terve. Mutta menetin kuitenkin hyvin paljon siitä kaikesta, mitä mulla itsessäni oli. Oman terveyteni.
Rakkaus on omituinen asia välillä. Läheisriippuvaiselle ja sille, joka tarvitsee meitä läheisiä riippumaan itsestään, se on erityisen omituista. Mä en edelleenkään kuvittele, että lähteminen on helppoa. Ei aika kultaa lähtemisen muistoja eikä se haavojakaan ole vielä parantanut, niin syviksi ne menivät.
Kaikkea hyvää sinulle. Miehellesi toivon rohkeutta ja selkärankaa valita oikein.
Voi kun on taas tullut paljon uutta tekstiä tänne. Kiva kuulla teidänkin omakohtasia kokemuksia ja jotenkin aina vähän piristyy kun saa jutella/lukea muista ja heidän selviytymis tarinoitaan. Itse olen aivan pihalla mitä tässä tekisin. Eilen illalla yritin vielä puhua mieheni kanssa ja riita siitä vaan taas tuli :/ ei mahda mitään, parempi pysytellä hiljalleen taka-alalla. Kuinka mies ei voi yhtään ajatella minun tilannetta? Kuvitella itse olevansa tässä asemassa? Itsellä oli hermoräjähdys niin lähellä, itkin vielä kuudelta aamulla kun tekee pahaa katsoa tuota ja nähdä miten voimakas aine tuo pirion ja kuinka se ihmistä muutaakaaniehellä neljäs täysin valvottu yö ja tuntuu olevan aika hermoheikko zombie tällä hetkellä... pelkään että sen kroppa ei kestä jos jatkaa..
Alkuperäinen kirjoittaja höm;28072506:Riippuvuushan se on ja sulle ei riitä enää se, että on kausia että käyttää ja ei käytä - ja lämpimästi suosittelenkin, että sinä et jää katsomaan ja samalla roikkumaan hänessä tuleviksi vuosiksi vain todetaksesi, että ei se muuttunutkaan. Jos et siedä tätä päihteiden käyttöä niin tee se sitten ensin itsellesi selväksi ja sitten miehelle. Hän ei tule muuttumaan niin kauan kuin hän ei sitä halua mutta sun ei tarvi siinä rinnalla riutua. Oletko kuullu läheisriippuvuudesta - päihteiden kanssa eläminen sairastuttaa sinutkin ja puheestasi paistaa jo jotain...jätetyksi tulemisen pelkoa ja hallitsemisyritystä...
Niin...ja mulla...toistakymmentä vuotta takana päihderiippuvaisen kanssa eloa...kunnes tajusin etten jatka näin ja tein päätöksen ja siinä joutui päättämään sitten muutama muukin ihminen elostansa - sitten lähtikin "iso pyörä pyörimään" ja suunta on ylöspäin. Mieti mitä haluat ja elä elämäsi täydesti!![]()