Kyllä minuakin helpottaa paljon kun saa vaihtaa kokemuksia jonkun kanssa joka oikeasti ymmärtää ja kokee samoja juttuja.
Ihanaa, että teillä on päästy yli tuon mykkäkoulun. Mieheni on sanonut minulle että kun uskoisin hiljentymis käskyä heti niin hän vois palata asiaan rauhoittuneena. Mutta teki myös selväksi että kaikki aiheet ei häntä kiinnosta että pitää ymmärtää kun pyytää hiljaisuutta eikä palaakaan asiaan. Ja just tuo sai mulle ahdistuneen olon, en voi oikeasti luottaa että mies haluaa ottaa minunkin ajatukset huomioon ja hän saa päättää mikä ongelma on ratkaisemisen arvoista. Uskon että hänelle on kova pala juuri ne asiat missä hän joutuu myöntämään heikkoutensa ja katsomaan peiliin.
Kerroit tuosta tilanteen etenemisestä ja miten riita kehittyy: Aivan samoin meillä, me käymme samanlaisen vuoropuhelun ja mies tekee just samat asiat joista mulle tulee olo ettei toista kiinnosta. Juttelen ja juttelen kun luulen että mies juttelisi kohta takaisin vaikka mies vaipuu mykkäkouluun ja on vihainen kun haluan ratkaista ongelmaa. Niin samaa!
Mies tulee joskus rauhoittuneena juttelemaan lisää, mutta anteeksi pyynnön taito on aivan olematon. Kun kerron että minua loukkasi hän saattaa hyvällä tuurilla sanoa että ei olisi pitänyt varmaan tehdä niin. Mutta ei tule pyytämään anteeksi oma aloitteisesti ja vilpittömästi. Kiertelee ja kaartelee mutta ei sano anteeksi kun .... olen kertonut että ne maagiset sanat antaisi paljon voimaa mennä eteenpäin. Mutta joku siinä on hankalaa. Itse pyrin pyytämään anteeksi omatoimisesti. Omien virheiden myöntäminen on myös haastavaa. Ei osaa ns. mennä itseensä, katsoa peiliin...eikä asettua toisen asemaan. Tästä olen miettinyt että puuttuuko kyky empatiaan..