Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Minä olen ollut työtön 5v, mies 4v. Ollaan kumpikin haettu kaikkia nk. paskaduuneja mut mihinkään ei kelvata...
Jos olette noin pitkään olleet työttöminä, niin suosittelen kokonaan uusien ammattien hankkimista. Vastavalmistuneina ammattilaisina takana oleva noin pitkä työttömyys ei enää "häiritse" työnantajaa, vaan on helpompi sillä uudella koulutuksella hakea töitä.
Itse suosittelen myös rohkeasti muuttamaan töiden perässä muualle. Valmistuimme miehen kanssa molemmat Jyväskylän yliopistosta v.2004 ja häivyttiin jo ennen kuin saatiin maisterin paperit Helsinkiin. Onhan JKL kiva ja ihana paikka, mutta ei sillä elä! Siis ainakin JKL on täynnä yliopistosta ja amk:sta valmistuneita. Lyhyttä pätkää ois ollut tarjolla. Sen sijaan Helsingissä sain heti valmistuttua viran - ja olin 25v. tuolloin.
Että sitä kavereiden urputusta en ole koskaan ymmärtänyt, että töiden takia ei voi paikkakuntaa vaihtaa. Erityisesti Helsinki tuntuu olevan kuin maanpäälline helvetti ja mielummin istutaan pitkäaikaistyöttöminä kotona. Niin ja minä käyn töissä saan maksaa verovaroillani toisten istumisen, kun eivät viitti paikkakuntaa vaihtaa.
Työttömyys on monimutkainen kuvio ja ongelma, mutta sitä en ymmärrä, jos työtä olisi muualla tarjolla, mutta "ei raaski lähetä". Sitten on mielestäni turha inistä.