Mies ei tue laihdutustani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku nainen

Vieras
Olen alle 3-kymppinen nainen ja olen päättänyt pudottaa ainakin 5 kiloa terveillä ruokatavoilla ja kunnon liikunnalla. En koe olevani lihava, mutta vatsan ja reisien seutu pitäisi saada kuntoon. Mieheni mielestä minun ei tarvitse laihduttaa, mutta hän sanoo kuitenkin tukevansa minua jos laihduttaminen johtaa siihen että minä voin paremmin. Mutta vaikka hän sanoin sanoo tukevansa minua, hänen teot kuitenkin osoittavat muuta.

Miehellä on tapana ostaa kotiin suklaata ja muuta hyvää koska hän tietää että minä olen heikkona sellaiseen. Mies itse ei syö makeaa joten itselleen hän ei niitä ainakaan osta. Minun ongelmani on (johtuu tietysti heikosta itsehillinnästä...) että en malta olla syömättä suklaata ja muuta hyvää jos sitä kotona on. Minulle ei koskaan iske makeanhimo jos sitä ei ole ulottuvilla, mutta kun tiedän että sitä löytyy kaapista niin iskee kova hinku. Olen pyytänyt miestä lopettamaan suklaan tuomisen kotiin, kun ei hän sitä itse syö, mutta kuitenkin hän tuo.

Toinen asia on että kun tulen iltavuorosta kotiin mies haluaisi hemmotella minut valmiiksi katetulla pöydällä ja kunnon aterialla. Tiedän että hän tekee sitä vain omaa hyvyyttään ja onhan se herttaista, mutta kyllä mies tietää ettei laihduttajan sovi syödä perunoita kermakasttikkeen kera klo 22.00! Myös silloin kun mies palaa harrastuksistaan myöhään ilalla ja hänellä on kova nälkä hän alkaa kokkaamaan itselleen ruokaa. Ei siinä mitään, mies saa syödä milloin haluaa, mutta yleensä mies anoo minuakin syömään kun "ei ole kiva laittaa ruokaa vain itselleen". Olen toki sanonut miehelle että nyt kun laihdutan en enää aio syödä myöhään illalla mitään. En syökkään, mutta ihmetyttää vain miksi mies haluaisi että syön hänen kanssaan tuohon aikaan. Toki syömme myös normaaliin aikaan (älkää siis luulko että aina syömme yöllä :))

Mitä mieltä olette tästä? Tietysti tiedän että laihtumiseni on minun omalla vastuullaani ja minun pitää itse oppia hillitsemään suklaanhimoani, mutta ärsyttää kun mies tekee noin. Olisi eri asia jos hän ostaisi sitä karkkia itselleen!

Toki ymmärrän myös että minun pitäisi olla onnellinen kun minulla on noin ihana mies joka tekee ruokaa ja hemmottelee mua, mutta...

Ja ihan turha tulla sanomaan mitään "on sullakin huolet" kun et tiedä mun elämästä muuta kuin tämän mitä olen tänne kirjoittanut. Laihduttaminen ei toki ole koko elämäni.

Heitä se suklaa roskiin tai vie työpaikan kahvipöytään? Suurin osa naisista hihkuisi onnesta jos tuollaisen kokkaavan ja hemmottelevan miehen löytäisivät. Sori vaan, mutta teet kärpäsestä härkäsen, tai ainakin vierität syyn laihdutuksen epäonnistumisesta miehen niskaan. Jos mies kokkaa kermaperunoita ja haluaa syödä niitä kanssasi, mikset ota vain paria lusikallista lautaselle? Tai tee iltaruuaksesi salaattiannosta, jotta voitte syödä yhdessä ja jutella päivän kuulumiset?

Tietenkin itsehillintä on vaikeaa houkutusten edessä. Et kuitenkaan voi olla näkemättä mm. kahviloiden, konditorioiden ja ruokakauppojen herkkuhyllyjä ikuisesti, eli kyllä sen hillinnän on lähdettävä itsestäsi eikä miehestäsi. Laihdutus ei ole mikään hetken hujaus: jos aiot pysyäkin hoikempana, sinun on joka tapauksessa pystyttävä hillitsemään tai korvaamaan mielihalut - aina.

No ainakin tämä on ap:n yksi huoli ihan selvästi. Sen verran tiedän. Mielestäni tuo ns. huoli on todella niin mitätön, ettei sitä voi edes huoleksi kutsua. Jos sulla olisi niitä oikeita huolia elämässä, tietäisit ja osaisit käsitellä tuotakin asiaa oikein. Sen sijaan syyllistät miestäsi siitä, että hän huomioi sinua. Erikoinen tilanne totta tosiaan.

Kuten yllä mezmerize sanoi, miksi niitä kermaperunoita pitää syödä kilokaupalla, jos et osaa kieltäytyä. Ota vastuu itsestäsi äläkä vieritä asioita miehesi niskaan.

Samaa mieltä edellisen kanssa.
Itsestä se kaikki lähtee ja itse kieltäydyt houkutuksista.Niin kuin joku aikaisemmin kirjoitti,tuskin miehesi sitä ruokaa suuhusi laittaa?
Ja juu,kyllä kuulostaa vain huomion hakemiselta...

Olen kyllä samaa mieltä pikku naisen kanssa, kun itse yrittää syödä terveellisesti ja toinen kantaa herkkuja kotiin niin tuntuu kyllä vähän kiusanteolta, tai ainakin siltä että toinen ei todellakaan tue laihduttamisessa.
Meillä on vähän sama juttu, itseni pitäisi metabolisen oireyhtymän (diabetes, verenpaine ja kolesteroli) vuoksi syödä terveellisesti, mutta mies sen kun ostaa ja tarjoilee kaikkea epäterveellistä. Toinen "vihulainen" on äitini: hänkin päivästä toiseen tarjoaa minulle suklaata sitä myös itse mussuttaessaan ja jopa ostaa minulle suklaalevyjä.
Ehkä on helppo arvostella ja haukkua selkärangan puutteeksi jos ei itsellä ole tällaisia "ongelmia".

Et siis ole ylipainoinen, mutta haluat laihduttaa? Monetkaan miehen ei vaan ymmärrä mitä laihduttamista tuossa tilanteessa on. Ja tosiaan, niin kuin joku sanoikin, vie suklaat työpaikalle kahvipöytään. Ja voithan syödä jotain vähän, jos miehesi on kerran sinuakin varten kokannut; ei ole pakko syödä mitään hevosen annosta. Ei ole kiva miehenkään mielestä, jos vaan kieltäydyt kokonaan syömästä.

En ymmärrä sitä, että aikuista ihmistä pitäisi jotenkin "tukea" laihduttamisessa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tehdä itse päätöksensä siitä haluaako laihtua vai ei, sen kummemmin että jonkun nyt pitää oikein "tukea".
Kaikenlisäksi kun kyseessä on vain joku parin kilon puhdotus, eikä kyseessä ole mikään lievästi ylipainoinen ihminen.

Sanompa vaan, että olen ap:n kanssa lähes samanikäinen, mulla ylipainoa on noin 10 kiloa. Joo, oishan se kiva laihduttaa pois, mutta kun tällä hetkellä ei jaksa kiinnostaa! Kyllä minunkin poikaystäväni kantaa kotiin herkkuja ja kokkailee, joskus jätän herkut syömättä ja joskus en, ihan miltä sattuu tuntumaan. Ja ei sitä ruokaa oo tosiaan pakko ottaa, voi sanoa että ei kiitti, ja heittää kitaansa vaikka jogurtin tai salaattia.

Eli koko ikäni hieman pullukkana eläneenä voin sanoa, että laihduta jos siltä tuntuu, ei siihen mitään tukea tarvi! Itehän läskisi kannat, tai niistä luovut, ei kenenkään ulkopuolisten touhujen tai ostosten tulis siihen vaikuttaa.

Kyllä se itsekuri on nyt se mikä tässä on tärkeintä, ei se, että äijä kokkaa kermaperunoita klo 22.00.

Naiset on näissä laihdutustohinoissaan aggressiivisia ja syyllistäviä.

Eräässä naisvaltaisessa työpaikassani, neljä naista päätti alkaa laihduttaan. Minä olin ihan normaaleissa 20 pintaan olevissa painoindekseissäni, mutta ajattelin tukea heitä ja söin välipalaksi appelsiinia ja hedelmiä ja ruuaksi vähärasvaista kasvisruokaa työpaikalla. No, eikös nää mimmit loukkaantuneet ja sanoivat suut mutrulla, että "Mistäs ton Irmelin muka täytyy laihduttaa! Typerää ja meitä alentavaa." Ok, ajattelin itsekseni ja toin seuraavana päivänä (syntymäpäivänäni) ison kermakakun töihin. No nyt nämä samaiset mimmit mussuttivat nurkassa happamina jälleen: "Onpa ajattelematonta ja loukkaavaa tuoda tuollainen kakku töihin, kun ME laihdutamme."

Et sillee, arvon leidit!

Alkuperäinen kirjoittaja pullukka^^:
En ymmärrä sitä, että aikuista ihmistä pitäisi jotenkin "tukea" laihduttamisessa.

Mullakin olisi n. 10kg tiputettavaa, ja on se kyllä ärsyttävää, jos mies joka ilta telkkua katsoessa mussuttaa sipsejä, suklaata ja limua vieressä, kun itse voi rouskuttaa vain porkkanoita (mies ei liho vaikka söisi tai joisi mitä).

Mulla on joinain päivinä tahdonvoimaa, toisina taas ei. Olen pyytänyt aina laihiksen alussa (eli ei ole juurikaan ollut onnistumisia) mieheltä, että hän ei vähään aikaan (viikko-kaksi) ostaisi kotiin edellä mainittuja herkkuja. Söisi niitä sitten vaikka jossain minulta näkymättömissä, eihän kyse olisi kuitenkaan kuin parista viikosta, jotta itse pääsisin laihdutuksessa e d e s alkuun. Kuten pikku nainen, minäkin tartun herkkuihin, jos niitä nenän edessä on. Tosin 1 kerran kymmenestä pystyn vastustamaan kiusausta.

Joo joo, aikuisen tulisi itse kantaa vastuu syömisistään jne. Mutta jos tahdon voimaa ei vain ole, niin onko liikaa vaatia puolisoa tukemaan laihiksessa, edes vähän aikaa? Pikku naisen miestä en ymmärrä yhtään. Jos hän ei itse syö herkkuja, niin miksi kantaa niitä kotiin vaikka toinen pyytää, että älä tee niin? Ei se ole kiltisti tehty, vaikka mies muuten vaikuttaakin tosi kiltiltä.

Vähän niin kuin tupakasta irti pyristelevälle tarjoaisi aina savuketta kun ollaan paikassa, missä saa tupakoida (niin niin, tupakointi on sata kertaa pahempi terveydelle kuin pari liikakiloa, mutta sekä sauhuttelun lopettamiseen että laihikseen tarvitaan tahdon voimaa, sekä ympäristön tukea).

Alkuperäinen kirjoittaja pyllerö_O:
Mulla on joinain päivinä tahdonvoimaa, toisina taas ei. Olen pyytänyt aina laihiksen alussa (eli ei ole juurikaan ollut onnistumisia) mieheltä, että hän ei vähään aikaan (viikko-kaksi) ostaisi kotiin edellä mainittuja herkkuja. ... eihän kyse olisi kuitenkaan kuin parista viikosta, jotta itse pääsisin laihdutuksessa e d e s alkuun. 1 kerran kymmenestä pystyn vastustamaan kiusausta.

En ivaa, mutta ihan tosi, miten ajattelit pysyäkin hoikkana, jos itsehillintää ei ole tuon enempää? Ei itsensä hillitseminen muutu yhtään helpommaksi laihiksen edetessä. Päin vastoin, helposti alkaa ajatella, että "koska laihduin jo 2 kg, voin palkita itseni suklaapatukalla - suklaalevyllä - suklaakakulla - sipsipussilla..." ja lähtökilot onkin tasan samat kuin ennenkin.

Puolisolta on oikein odottaa tukea. Mutta. Puolisoillanne puolestaan on oikeus odottaa, että otatte itse vastuun omista elintavoistanne! Mies tuskin ymmärtää, miksi naisen laihduttamisen takia pitäisi muuttaa kaikki kivat tavat, kuten yhdessä kokkaaminen ja syöminen, ja herkkujen osto. Entäs jos mies haluaisi aloittaa uuden harrastuksen ja vaatisi teitä, ap ja pyllerö, osallistumaan yhtä lailla eli olemaan tukena? Lähtisittekö tosiaan joka toinen ilta esim. motocrossradalle miehen tueksi, vaikka olisi parempaakin tekemistä? Toistan edelleen: sori nyt, mutta aikuisen ihmisen on kannettava vastuu omista tekemisistään, ei sitä voi puolisolle/kavereille/lapsille/työkavereille ulkoistaa "tuen" nimissä.

Niiin, kyllähän tietty pitää se omakin vastuu ottaa mutta on se helpompaa toteuttaa kun joku tukee siinä sivussa.
Mulle ainakin on miehen tuki ollut kullanarvoista painonpudotuksessa. n. 20 kg on lähtenyt, mies on mukana lenkeillä ja tehdään tai ainakin yritetään tehdä terveellistä ruokaa. Syödään kohtuudella eikä mässäillä. Suklaata ostetaan kerran viikossa, mutta ei joka viikko. Eikä syödä myöhään ehtoolla, jos miehellä on nälkä syö ruisleipää mielummin.

Voi hyvänen aika miten kanamaisen kuvan aloittajasta saa. Minua ei mieheni huomioi juuri ollenkaan ja silti koen, että meidän parisuhde on hyvä ja säilyttämisen arvoinen. Koska se on. On rakkautta, on luottamus 150%. En kyllä ymmärrä tätä naista joka valittaa. Ei elämä ole täydellistä, kellään. Mistä se odotus tulee, että jos ei ole jokainen päivä fiilis ja asiat niin kuin 7 oikein lotossa niin sitten on oikeasti Ongelmia? Niin, ja olen laihduttanut juuri 24kg. Se ON itsestä kiinni.

Ei kyllä koskaan laka ihmetyttämästä, kuinka naisilla on pakonomainen tarve v***lla toisilleen asiasta kuin asiasta.

Jos laihdutus ja painonhallinta olisi niin helppoa kuin väitätte, ei kai ylipainoisia ihmisiä silloin olisikaan näin paljon kuin nykyään...?

Mä olen samassa tilanteessa kuin ap. kirjoittaja, erona se että mun olisi pakko laihduttaa n. 10 kiloa polvileikkausten jälkeen jotta liikkuminen helpottuisi. Liikunnalla se ei nyt onnistu, joten ruokavalio on ainoa jolla voin edes yrittää. Mies tekee meillä useimmiten ruoat koska hänellä on siihen enemmän aikaa ja hän pitää ruoanlaitosta. Mutta mutta... "ruoka ei ole hyvää ellei siihen laita voita ja kermaa!" Kaikki pitää paistaa voissa, kaikki pitää upottaa kastikkeisiin jne. On hankalaa alkaa laittamaan kahta eri ruokaa (molemmille omat) kun rahat on vähissä ja mä teen usein 12-14 -tuntisia työpäiviä. Meillä ei ole pakastinta, joten ei onnistu oman ruoan laitto vaikka viikoklsi eteenpäin silloin harvoin kun olisi aikaa ja jaksamista.

Miehellä itselläänkin olisi tarvetta pudottaa painoa, hän vain ei välitä. Minusta hän ei halua laihaa luikkua, sanoo pitävänsä minusta tällaisena...hienoa sinänsä mutta en minäkään laiha haluaisi olla, terveempi vain.

Mulla molemmat polvet leikattu eli molemmissa tekonivelet. Oikea leikattiin viime vuoden huhtikuussa ja vasen 07 toukokuussa.
Ja ihan polvienkin takia painonpudotus oli tehtävä vaikkei lääkärit siihen ole patistaneetkaan. Se lähtee kyllä ihan omasta ittestäsi ja ite sitä ruokaa suuhunsa laittaa. Meillä onneksi mieskin tykkää kevyestä ruasta ja hän normaalipainoinen ruumiilista työtä tekevä, paino molemmilla nyt samoissa lukemissa.
Voita ei käytetä kun joksus leipomiseen ja kermoina valion kermoja 15 %.
Polvien vaivat eivät ole liikalihavuudesta johtuvia, olin ihan normaalipainoinen kun vasen polvilumpio meni kokonaan pois paikaltaan ja tästä on yli 20- vuotta aikaa. Onneksi sain n. 20 kg pudotettua ja olisi se kymmenen kiloa vielä pudotettavaa.

Miksei mies ole vaimon tukena laihduttamisessa?Kyllä kai normaali mies haluaa vaimolleen parasta.Tai sitten hän ei välitä muusta kuin itsestään.Uutta kehiin,kun entinen kyllästyttää.

Tottakai laihdutus lähtee omasta itsestä ja itse siitä on vastuussa. Kysymys tässä kuuluukin, että miksei sitä voi tukea? Miksi tehdä siitä toiselle vaikempaa kuin se jo on?

Kyllä kumppanin painonpudotusta tulisi tukea ja olla hengessä mukana. Oma tyttöystäväni laihdutti kymmenisin kiloa aikoinaan ja itse en tuonut tänä aikana ollenkaan herkkuja kotiin ja kävimme yhdessä urheilemassa. Hän onnistui painonpudotuksessa ja on edelleen hyvässä kunnossa.

Haloja,

Okei. Täydellisessä maailmassa on vain täydellisiä parisuhteita. Noissa täydellisissa parisuhteissa kumppani on täysin täsmälleen sellainen kuin toinen haluaa. Täydellisissä parisuhteissa tuetaan toisia aivan kaikessa ja kaikki muukin menee täydellisessä harmoniassa.

Nyt sitten pitäisi tajuta, että elämme kuitenkin reaalielämässä. Ja täällä oikeassa elämässä jokainen meistä on parisuhdekumppaninakin vain juuri sellainen kuin on. Oikeassa elämässä parisuhteissa ei jokainen yksityiskohta mene täydellisesti niin kuin kumppani haluaa. Muutenhan tämä olisi oikea narsistien haavelandia. Ei tämä ole.

Jokaisella on oikeus olla oma itsensä, kukoistaa jossakin ja olla jossakin vajavainen. Elämä on sopeutumista. Ja rakkaus kai on montakin asiaa - ja mysteeri - mutta myös sitä, että rakkaussuhteessa saa olla juuri sitä mitä on ja tulee sen ansiosta ja myös siitä huolimatta rakastetuksi.

Jossakin parisuhteessa kumppanit osaavat tukea toisiaan täydellisesti mutta homma kusee jossakin toisessa kohti. Jossakin parisuhteessa toinen tai kumpikaan ei osaa tukea toista täydellisesti, mutta suhteessa on muita erityisen hyviä puolia. Kyse on valinnoista, lopulta. Itsehän aloittaja on valinnut itselleen sen parisuhteen, missä elää.

Myös paino on monesti henkilökohtainen valinta, monien monien pienten valintojen tulos. Myös aloittajalla, uskoisin. Enkä sano rumasti tai pahalla. Tiedän, mitä se on. Olen itse kamppaillut aina painoni kanssa. Minulla on myös lääkärin asettama diagnoosi,minkä vuoksi lihon ja laihtuminen on todella paljon vaikeampaa kuin muille. Voisin heti sanoa, että painoni on omien valintojeni ulkopuolella. Ei se kuitenkaan ole. Käytäntö osoittaa, että itsekuri palkitaan.

En ole uhri. En ole mitä tahansa herkkuja jatkuvasti syövän ikuisesti hoikan mieheni uhri, en pikaruokapaikkojen uhri, en suklaatehtailijoitten salaliiton uhri. En edes joulun mässäilykulttuurin uhri. Olen vaan ihminen, joka rakastaa ruokaa ja lisäksi helposti ryhdyn syömään vaikeiden tunteiden käsittelemisen sijasta. Niin se vain on.

On helppo syödä liikaa tai väärin. Tai liian vähän, mikä ei ole hyvä sekään. On ikävä lähteä räntäsateeseen lenkille. On kiva valvoa, mikä sekoittaa aineenvaihduntaa. Äkkiä ne tulevat, kalorit ja kilot. Joillekin herkemmin kuin toisille, mutta jokainen pystyy laihtumaan, omaan tahtiinsa, kun päättää ottaa painostaan vastuun omiin käsiinsä. Päätös on vaikein. On hirveän epäkypsää syyttää toisia ihmistä omista valinnoistaan.

Juu, tietysti meistä jokainen toivoo, että saa tukea. Ja jokaisella on oikeus saada tukea. Mutta kaikki toiveet eivät elämässä täyty, koska tämä on vain tätä vajavaisten ihmisten vajavaista elämää. Toivon, että aloittaja saa tukea toisaalta siinä kohti, missä puoliso ei kykene olevaan Toiveiden Ruumiillistuma.

Kuitenkin puolisossa kuulostaa olevan paljon hyvää. Toivon, että aloittajakin huomaa eikä hae jatkuvasti jotakin Täydellistä Lääkettä Omaan Tyhjyyteensä. Se on terapian, ei eron paikka, se. Kyse ei ole siitä, että naisena haluan monottaa naista. Ei minulla ole siihen tarvetta. Vaan kun minusta tämä aloittajan teksti vaan on niin typerää ja kypsymätöntä. Jokaisella on toki oikeus siihenkin, mutta ehkä nyt kuitenkin tämä elämäntilanne jo kutsuu aloittajaa kasvamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja realisti 30+:
Haloja,

Okei. Täydellisessä maailmassa on vain täydellisiä parisuhteita. Noissa täydellisissa parisuhteissa kumppani on täysin täsmälleen sellainen kuin toinen haluaa. Täydellisissä parisuhteissa tuetaan toisia aivan kaikessa ja kaikki muukin menee täydellisessä harmoniassa.

Nyt sitten pitäisi tajuta, että elämme kuitenkin reaalielämässä. Ja täällä oikeassa elämässä jokainen meistä on parisuhdekumppaninakin vain juuri sellainen kuin on. Oikeassa elämässä parisuhteissa ei jokainen yksityiskohta mene täydellisesti niin kuin kumppani haluaa. Muutenhan tämä olisi oikea narsistien haavelandia. Ei tämä ole.

Puhe oli laihdutusyrityksen tukemisesta. Ei koko parisuhteen epätäydellisyydestä.

Jokaisella on oikeus olla oma itsensä, kukoistaa jossakin ja olla jossakin vajavainen. Elämä on sopeutumista. Ja rakkaus kai on montakin asiaa - ja mysteeri - mutta myös sitä, että rakkaussuhteessa saa olla juuri sitä mitä on ja tulee sen ansiosta ja myös siitä huolimatta rakastetuksi.

Eikö mielestäsi rakkaus ole myös toisen tukemista?

Jossakin parisuhteessa kumppanit osaavat tukea toisiaan täydellisesti mutta homma kusee jossakin toisessa kohti. Jossakin parisuhteessa toinen tai kumpikaan ei osaa tukea toista täydellisesti, mutta suhteessa on muita erityisen hyviä puolia. Kyse on valinnoista, lopulta. Itsehän aloittaja on valinnut itselleen sen parisuhteen, missä elää.

Ahaa. Siis suhteen alussa pitäisi tietää, onko tulevaisuudessa tarve laihduttaa ja tukeeko puoliso? Täytyypä muistaa tätäkin jokaisen naisen muistaa kysäistä ensitreffeillä.

On hirveän epäkypsää syyttää toisia ihmistä omista valinnoistaan.

Kuka tässä ketään on syyttänyt? Vielä kerran -hitaasti ja selvästi: ihmetellään miksi puoliso ei tue.

Kuitenkin puolisossa kuulostaa olevan paljon hyvää. Toivon, että aloittajakin huomaa eikä hae jatkuvasti jotakin Täydellistä Lääkettä Omaan Tyhjyyteensä. Se on terapian, ei eron paikka, se. Kyse ei ole siitä, että naisena haluan monottaa naista. Ei minulla ole siihen tarvetta. Vaan kun minusta tämä aloittajan teksti vaan on niin typerää ja kypsymätöntä. Jokaisella on toki oikeus siihenkin, mutta ehkä nyt kuitenkin tämä elämäntilanne jo kutsuu aloittajaa kasvamaan.

Tunnetko elämäsi täydeksi ja itsesi kypsäksi ja viisaaksi kirjoitettuasi täysin asian vierestä, toista haukkuen?

Yhteistyössä