Mies ei suostu pelkosektioon:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keittiönoidalta jälleen loistava ehdotus :D

Mutta hei, voihan siinä hyvinkin käydä niin, että vauva päättää tulla syöksyllä maailmaan ennen laskettua aikaa tai suunnitellun sektion ajankohtaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole ap kertonut mistä on repinyt tiedon, että sektio olisi keskisuuri leikkaus. Kyllä se vaan yksi suurimmista vatsan alueelle tehtävistä leikkauksista on.

Totta.
Sektiossa läpäistään useita eri kudoskerroksia: iho, vatsalihakset, vatsakalvo sekä kohtulihas. Leikkauksen jälkeisten kiinnikkeiden muodostumisriski on suuri ja ne voivat aiheuttaa epäonnisille kipuja koko loppuelämän ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja vihaan:
Tilanne lyhyesti: Odotan esikoistani, hirveä synnytyspelko ja pelko kaikesta siihen liittyvästä. Syyt ovat pätevät sektioon, olen ravannut pelkopolilla ja keskustellut asiasta ja minulle myönnettiin sektio. Ongelma onkin mies, joka vastustaa sektiotani ehdottoman jyrkästi. Hänen mielestään se on luonnoton tapa synnyttää, kun mulla ei ole mitään "oikeata" estettä. Tekis miltei lyödä koko äijää! Meillä on oikeesti ihan hirveä sota käynnissä, kun miehen mielestä mun pitäisi synnyttää alakautta, niinkuin "luonto on sen tarkoittanut". Onko miehellä sanavaltaa tähän? Mun mielestä ei, mut tilanne on ihan kamala. Mä en edes ymmärrä miten tuo on niin kova pala sille..

Kyllä mä pelkäisin enemmän sektiota. Vauvan hoitokin on rankempaa sektion jälkeen, kun ei saisi nostella painavia juttuja.

Vähän on taas sivuraiteille mennyt ketju... :whistle: Ap ei todellakaan kysellyt tässä sektioiden riskejä tms, ne asiat hän varmasti on selvitellyt asiantuntijoiden kanssa pelkopolilla. koko kysymys käsitteli vaan sitä onko miehellä meidän mielestämme oikeus vaikuttaa synnytystapaan (virallisestihan tätä oikeutta ei ole).

Itse kannatan tasa-arvoista vanhemmuutta mahdollisimman monessa asiassa, mutta koen kyllä että synnytys tai synnytystapa on niin iso asia ja vaikuttaa paljon naisen kehoon, sisältää paljon pelkoja ja riskejä jne että minun mielestäni nainen saa ihan itse päättää näistä asioista. Nainenhan sen synnytyksen/sektion kuitenkin joutuu läpikäymään. Eli minun mielestäni miehellä ei ole mitään oikeutta painostaa synnyttämään alateitse.

Sama juttu kääntäen, eli entä jos äiti olisi ehdottomasti alatien ja luomusynnytyksen kannalla, mutta mies kärsisi "synnytyspelosta". Pelkäisi äidille tai lapselle tapahtuvan synnytyksessä jotain kamalaa, jopa niin että lapsi vammautuisi tai kuolisi. Ne olisi asioita jotka huolestuttaisivat miestä todella. Olisiko miehellä tällöin oikeus vaatia naista sektioon?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä mä pelkäisin enemmän sektiota. Vauvan hoitokin on rankempaa sektion jälkeen:
Hohhoijaa. Mun mielestäni taas sektiossa eikä alatiessa ole kummassakaan mitään pelättävää, molemmat kokenut ja loistavasti toipunut. Sektiosta heti jalkeilla, alatiesynnytyksestä joku 2 tikkiä ja heti pystyi istumaan ym..

Ap:lla kuitenkin on oikeus pelätä ja saada pelkoaan kunnioittava ratkaisu JA ymmärrystä puolisoltaan.

Jos ap:n puoliso olisi vaikka miehisistä miehisin mies, joka kuitenkin kammoaisi rottia, saisiko puoliso vähätellä tuota pelkoa ja tuoda ko elikon heille juoksentelemaan? Ei reilua, ehkäpä. Pelot on hyvin henkilökohtaisia ja ei niin järjellä selitettäviä juttuja..haloo!

Keittiönoidalta jälleen loistava ehdotus :D

Mutta hei, voihan siinä hyvinkin käydä niin, että vauva päättää tulla syöksyllä maailmaan ennen laskettua aikaa tai suunnitellun sektion ajankohtaa... :whistle:

Silloin sektio tehdään päivystyksenä jos synnytys käynnistyy ennen sovittua aikaa.

Itsekin kävin pelkopolilla, huomenna uudestaan vielä lääkärin juttusille. Päädyin kuitenkin ihan normaaliin synnytykseen =)

Miehesi pitäis tukea sua tässä asiassa eikä olla vastaan! :o se olisi nyt kaikista tärkeintä!!
Sama se miten synnyttää, pääasia että kaikki voivat hyvin ja että tapahtuneesta jää ihana muisto! =)
itse olen molemmat kokenut, sektion ja alakautta synnytyksen eikä kummastakaan oo pahaa sanottavaa.

Ketju lähti hakoteille, taas.

Ap:n kysymykseen: miehesi voi valittaa mutta sinä päätät.

Itselleni tehtiin kuopuksesta pelkosektio koska takana oli esikoisen vaikea alatiesynnytys. So? Ihan älytöntä melskausta taas sektiopeikosta. Suunniteltu sektio on hyvin turvallinen toimenpide, vauvalle turvallisempi kuin alatie. Näin sanoi minulle Jorvin synnytyslääkäri kun valitin hänelle pelkopolin argumentointia. Riskit sektiossa ovat äidin puolella koska kyse on leikkauksesta. Pitää kuitenkin erottaa toisistaan sektiotilastoja rumentavat hätä- ja kiirelliset sektiot näistä suunnitelluista. Ne ovat asia erikseen.

Tsemppiä ap ja sanoisin että miehesi on aika röyhkeä tyyppi. Tuosta voi pahimmassa tapauksessa jäädä sinulle trauma tai synnytyksen jälkeinen masennus jos koet että miehesi ei ole tukenut sinua ja on syyttänyt sinua huonoksi äidiksi. Tuntuu siltä että miehesi tarvitsisi tässä nyt jotain apua.

Sinulla on perusteltu synnytyspelko ja olet oikeutettu sektioon.

Ärsyttää kun tuollaisia pelkosektioita on mentykin keksimään. Synnytin ensimmäisen lapseni aika pikkulikkana, jos suoraan sanon. Iältäni ja kooltani olin pieni, mutta eipä tullut mieleenikään synnyttää lastani muuten kuin on tarkoitettu. Ja hienosti se vauva sieltä tulikin, sisulla ja myös sillä kivulla. Ja minustakin on outoa, että pelkää jotain mitä ei ole kokenut. Itse en osannut pelätä etukäteen juuri tuosta syystä.

Et taida olla tekstistäsi päätellen kovin koulutettu tai fiksu ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsajuu:
Ärsyttää kun tuollaisia pelkosektioita on mentykin keksimään. Synnytin ensimmäisen lapseni aika pikkulikkana, jos suoraan sanon. Iältäni ja kooltani olin pieni, mutta eipä tullut mieleenikään synnyttää lastani muuten kuin on tarkoitettu. Ja hienosti se vauva sieltä tulikin, sisulla ja myös sillä kivulla. Ja minustakin on outoa, että pelkää jotain mitä ei ole kokenut. Itse en osannut pelätä etukäteen juuri tuosta syystä.

Peesi. Millainen ihminen kirjoittaa tuollaista saissea ketjuun jossa käsitellään synnytyspelkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Tiedän että aihe menee "ohi" otsikon, mutta olisi ihmisten jo aika alkaa tajuta että sektiohan tehtäisiin joka äidille jos se nähtäisiin turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

Jos sektio ois halvempi kuin alatiesynnytys, se tehtäis joka äidille, oli se turvallisempaa tai ei. Näinhän se on tällä hetkellä alatiesynnytyksenkin kanssa. Lapselle suunniteltu sektio on hieman turvallisempi, mutta maksaa monta kertaa enemmän ja vaatii enemmän henkilökuntaa...

Niissä maissa, missä yhteiskunnalle ei koidu kuluja synnytyksestä, sektiota tehdäänkin aika hövelisti. Enkä usko, että tässä on ihan puhtaasti siitä, että sairaalat rahanahneuksissaan uhraisivat lasten terveyden, koska onhan siitä sektiosta sairaalallekin moninkertaiset kulut, vaikka se maksaisikin enemmän.

Kuule, juuri siitä nimenomaisesta rahanahneudesta on kyse korkean sektioprosentin maissa. Myös äiti- ja imeväiskuolemat ovat vähän eri luokkaa näissä maissa. Tsekkailepa huviksesi statistiikkaa esim jenkeistä, jossa suurinpiirtein joka kolmas lapsi syntyy sektiolla.

Kuinkas sitä ennen vanhaan ovat naiset synnyttäneet, kun ei tuollaista pelkosektiota oltu edes keksitty? ;)

Tiedätkö kuinka yleistä oli äitien kuoleminen synnytyksen komplikaatioihin silloin vanhaan hyvään aikaan.

Että kyllä se edistys on ihan hyvä asia, myös pelkotilojen suhteen.

Kuinkas sitä ennen vanhaan ovat naiset synnyttäneet, kun ei tuollaista pelkosektiota oltu edes keksitty? ;)

Nii-in..Mitenkähän on ollut vaikkapa sydänsairauksien hoitojen laita? Rokotukset? Neuvola? Keskoset? Hörökorvat? Reuma? Leukemiakin tais olla aika paska kortti vielä 20v sitten jnejne.. Hampaat sai tippua suusta jos huono säkä sattui, tärykalvot poksahdella ym..

Hohhoo.

Varmasti suurella pelolla ja ahdistuksella, tai sitten yksinkertaisesti jättäneet lapsimäärän pienemmäksi mitä olisivat halunneet. :(

Ja jos puhutaan ylipäätänsä ajasta ennen sektioita niin kyllähän synnytyksiin kuoltiin useinkin, niin äidit kuin lapset ja siihen vammautumiset päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja nilla:
Alkuperäinen kirjoittaja nilla:
Alkuperäinen kirjoittaja jei:
Alkuperäinen kirjoittaja annuska:
Synnytys voi olla parhaimmillaan helppo,ja mikä ei tapa ,se vahvistaa. Leikkauksen jälkeen olet aina kipeämpi.

Kuinkas sää sen tiedät? Tää on myytti, jota kätilöt ym. levittelee jotta viimeiseen asti pyrittäisin synnyttämään alakautta. Toki monesti on näin, mutta minä olisin ainakin päässyt vähemmällä kivulla jos olisin saanut sektion. Se on ihan jälkikäteen myönnettykki, en vain osannut/tajunnut sitä hanakasti vaatia.

Vai niin, että ihanko ilman kipua pitäisi saada synnyttää. Se nyt vaan kuuluu se kipu synnytykseen. Mutta kun synnyttää normaalisti niin sen jälkeen kipuja ei juurikaan ole. Toisin kuin sektiossa, kivut tulee vasta jälkeenpäin ja sehän haittaa vauvan hoitoakin.

No jaa, meillä ainakin mies hoiti vauvaa pääsääntöisesti mun sektion jälkeen, jotta sain parannella rauhassa, ei siis ongelmaa tuon asian suhteen. Ja oli mukava kokemus synnyttää ilman kipua sektiolla, en kaipaa sitä "asiaan kuuluvaa" kipukokemusta pätkän vertaa.

No et sinä kyllä mitään synnyttänyt. Sun maha leikattiin auki ja vauva revittiin sieltä pois. Tähänkö tämä maailma muuten menee, että kaikki pitäisi saada niin helpolla, kivuitta. Sektio on sitäpaitsi aina riski, mutta tietenkin jos haluat vaarantaa vauvasi ja itsesi.

Yhdentekevää synnytinkö mielestäsi (tai kenekään mielestä) vai en, lapsi on kuitenkin maailmassa, synnytystavalla ei ole mun maailmassa väliä minkään kannalta. Ikävää, jos sun elämässä ei ole muuta sisältöä tai saavutuksia kuin synnytys.

Ja mä en todellakaan usko sun mutuun sektiosta, ennemmin mm. alalla työskentelevän mieheni asiantuntemukseen. Ja mikä sua siinä kivuttomuudessa niiin paljon risoo? Saathan sinä itse kokea halutessasi sitä kipua ihan niin paljon kuin sielu sietää, ei toisten kivuttomuus ole sinulta pois.

Ja jos minä olen koulutuksen hommannut, töitä tehnyt ja veroja maksanut useamman vuoden, niin ihan hyvällä omalla tunnolla menin sektioon senkin puolesta.

Ai sä menit heti tohon ettei mulla ole elämässä muuta kuin synnytys. Oletpa lapsellinen. Mitäs sinä olet sitten voinut saavuttaa kun pelkäät niin luonnollista asiaa kuin synnytys? Hah, pistinpä takaisin, mutta vain leikilläni. Älä siis pahastu. Kyllähän sinä tunsit varmasti kipua sektion jälkeen? Miksi siis halusit kivun mielummin vasta sitten kun vauvasi oli tullut maailmaan? On minullakin koulutus joo, töitä tehnyt, veroja maksanut, mutta hieman huvittaa kyllä että tuon takia hyvä omatunto sektiosta. Aika monella olisi sitten syy ja hyvä omatunto tehdä sektio, en ymmärrä miten nuo liittyvät toisiinsa sitten yhtään.

Liittyväthän ne, kun meuhkataan sitä, että sektioäidit vievät yhteiskunnan varjoa.

Mutta minä en kyllä tuntenut kipua sektion jälkeen juuri yhtään. Yhden buranan nappasin seuraavana päivän ja sen jälkeen ei tarvinnut. Että silleen:) Kyllä se alatie olisi sattunut aika hiton paljon enemmän.

Ja minusta saavuttaminen ja synnytys taas ei liity mitenkään toisiinsa, itse taidat olla hakoteillä. En lue synnytystä saavutukseksi, mulla on elämässä paljon muitakin saavutuksia, joten ei tarvitse päteä synnytyksellä.

Minusta jo pelkkä otsikko on niin naista alistava ettei tosikaan. Jos jostain asiasta nainen on vastuussa ja saa päättää omasta ruumiistaan niin se on lapsen synnyttäminen. Vai pitääkö sekin tehdä kuten mies haluaa. Uskomaton kusipää tuo ap:n mies, anteeksi kiroilu mutta en voi tajuta miten joku voi olla noin idiootti. Sen lisäksi että hän ei todellakaan päätä naisen puolesta tässä asiasta, hän ei ole ottanut edes selvää faktoista koskien suunniteltua sektiota ja alatietä.

Myönnän kyllä, että hieman kärjistetysti kirjoitin tuon. Että herättäisi huomiota. Ainakin arvosanojeni, äo-testien mukaan olen älykäs, mutta oikeastaan en mitään sellaista vaikutelmaa tässä hakenutkaan. Tuosta tekstistä saa siis melko vapaasti ajatella mitä vaan haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yöök:
Minusta jo pelkkä otsikko on niin naista alistava ettei tosikaan. Jos jostain asiasta nainen on vastuussa ja saa päättää omasta ruumiistaan niin se on lapsen synnyttäminen. Vai pitääkö sekin tehdä kuten mies haluaa. Uskomaton kusipää tuo ap:n mies, anteeksi kiroilu mutta en voi tajuta miten joku voi olla noin idiootti. Sen lisäksi että hän ei todellakaan päätä naisen puolesta tässä asiasta, hän ei ole ottanut edes selvää faktoista koskien suunniteltua sektiota ja alatietä.

Mihinkähän faktoihin viittaat tässä? Mitä miehen pitäisi tietää, että olisi sektion kannalla?

Myönnän kyllä, että hieman kärjistetysti kirjoitin tuon. Että herättäisi huomiota. Ainakin arvosanojeni, äo-testien mukaan olen älykäs, mutta oikeastaan en mitään sellaista vaikutelmaa tässä hakenutkaan. Tuosta tekstistä saa siis melko vapaasti ajatella mitä vaan haluaa.

Haha. Kuule äö-testit ei kerro mitään sosiaalisesta älykkyydestä mikä sulta puuttuu totaalisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja yöök:

Mihinkähän faktoihin viittaat tässä? Mitä miehen pitäisi tietää, että olisi sektion kannalla?

Fakta: suunniteltu sektio on turvallinen toimenpide.

Vai meinaatko että sairaalat myöntäisivät sen jos se olisi vaarallinen:)

Ei mun mielestä ap:n mies ole kusipää, ainakaan näiden tietojen perusteella. Pelkosektiot ovat naurettavuutta. Nyt ap:n mies saa hävetä vaimoaan. Onko ap miettinyt tätä? Ap:n miestä hävettää kertoa, että vaimo haluaa pelkosektion. Tuo sana pelko on vaikea miehen lausua ja ymmärtää.

Huomaa, että aika monella tällä palstalla on niin onnellisesti asiat, etteivät kärsi voimakkaasta pelosta minkään suhteen. Muuten ei tuollaisia tekstejä ja mielipiteitä olisi. Eli älä ap niistä välitä, eivät tiedä mistä puhuvat, ovat vaan tietävinään.

Minustakin sinulla on oikeus päättää, miten synnytät, koska miehesi ei kykene tietämään, miltä sinusta tuntuu. Tuskin sinäkään pakottaisit häntä johonkin, mitä hän pelkää yli kaiken, vain siksi, että se on "luonnollista". Aika moni asia on luonnollista, mutta niin ei silti tehdä. Tyhmää häneltä sanoa, ettei sinulla ole yhtään oikeaa syytä. Sinulla ei ole fysiologisia esteitä, mutta oikeat syyt eivät rajoitu tuollaisiin asioihin. Olet sitä paitsi yrittänyt päästä pelostasi käymällä pelkopolilla yms. Et juuri nyt voi pelollesi mitään, ei se ole sinun valintasi. Eikä se ole myöskään miehesi valinta.

On kuitenkin varmasti vaikeaa, kun ei saa miehen tukea. Synnytys on kuitenkin niin iso asia molemmille. Siihen ei kaipaa mitään jännitteitä suhteessa sillä hetkellä, vaan molempien pitäisi voida iloita asiasta. Yritä jutella miehellesi vielä, syyllistämättä häntä ja riitelemättä. Sano, ettet sinäkään haluaisi tätä, mutta et voi tilanteelle mitään. Sano, että tarvitset miestäsi ja hänen tukeaan synnytyksessä teit sen millä tavalla vaan. Ehkä ajan kanssa mies ymmärtää. Ja jos ei, sinä selvitä siitä kyllä ilman hänen hyväksyntäänsä.

Pakko sanoa, etten tajua kyllä miehesi kantaa. Oma mieheni ei koskaan pakottaisi minua alatiesynnytykseen, jos se tuolta tuntuisi... Mutta joillakin ihmisillä on tietyissä asioissa vaan niin vahvat periaatteet. Kai miehesikin tekee jotakin "luonnottomia" asioita.. Olisihan luonnonmukaista syödä luonnonlääkkeitä kun sairastaa, eikä jotain aspiriinia. Ihan tekopyhää länkytystä tuo luonnollisuus-puhe... Mutta ymmärrän tuntemuksesi. Tsemppiä.

Ei mun mielestä ap:n mies ole kusipää, ainakaan näiden tietojen perusteella. Pelkosektiot ovat naurettavuutta. Nyt ap:n mies saa hävetä vaimoaan. Onko ap miettinyt tätä? Ap:n miestä hävettää kertoa, että vaimo haluaa pelkosektion. Tuo sana pelko on vaikea miehen lausua ja ymmärtää.

Ei voi kuin ihmetellä tämän kirjoittajan ajatuksenkulkua.

Yhteistyössä