Mies ei saanut maksuvapautusta elatusavusta vaikka olemme työttömiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa oikeesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa oikeesti

Vieras
Hänellä siis 4 lasta joista maksaa 40e/lapsi. Mulla kaksi lasta jotka asuvat kanssamme.

Kelasta tuli päätös ettei saa vapautusta, koska tuloraja on 1044 e ja tulomme on 1080e

Siis saamme toimeentulotukea ja sen raja on joku 1100e, tästäkö joudumme vielä maksamaan 160e elatusmaksua :o

Minun saama asumistuki ja miehen työnarkkinatuki otettu huomioon, mutta mun lapsista ei ollut mitään mainintaa.

Ja tämä helmikuusta lähtien kun työmarkkinatuki nousi vajaa satasen. Viime vuonna sai vielä maksuvapautuksen

[QUOTE="A.p";26108794]No mutta toimeentulotuessahan tuo otetaan varmasti huomioon. Ihme juttu.

Pitäisikö minun lapset ottaa huomioon jotenkin?[/QUOTE]

Ainahan sitä voi kysellä, tosin vaikea kuvitella että sinun lapset otettaisiin huomioon miehen tuloissa. Huvittavaa sinänsä, miehen tulot vaikuttavat päiväkotiin yhdessä asuessa, mutta meille ansiosidonnaista laskeskellessa sanottiin, että sossu vastaa siitä, kela ei huomioi lapsia, jotka eivät ole miehen.

En nyt ymmärrä, otetaanko tuloina huomioon myös sun tukesi?
Mutta kannattaa varmaan myös ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, kelan sivuilta:
"Jos maksuvaikeutesi pitkittyvät, saattaa olla aiheellista muuttaa vahvistetun elatusavun määrää. Elatusavun määrään liittyvissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä kotikuntasi lastenvalvojaan."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280610100846SK?OpenDocument

Mies saa sen reilu 500e kuussa. Siitäkö hän maksaa ja milläs syö ja osallistuu vuokraan? Vai munko maksettava miehen lasten elarit?

Meillä onneksi yhteiset rahat, mutta ei kaikilla ole.

Ei se kyllä näin voi mennä

Mies ei ole elatusvelvollinen mun lapsille, mutta miten minun asumistukikin on otettu huomioon? Mutta vuokran määrää ei ole otettu

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26108836:
Sinun lapsesi eivät millään tavalla kuulu miehellesi joten miksi heidät pitäisi tuossa huomioida?

Siksi, että mun rahalla elätän lapseni ja nyt mun raha on otettu huomioon miehen lasten maksuissa ja se on mun lapsilta pois

[QUOTE="A.p";26108820]Mies saa sen reilu 500e kuussa. Siitäkö hän maksaa ja milläs syö ja osallistuu vuokraan? Vai munko maksettava miehen lasten elarit?

Mies ei ole elatusvelvollinen mun lapsille, mutta miten minun asumistukikin on otettu huomioon? Mutta vuokran määrää ei ole otettu[/QUOTE]

ei herranen aika. Jos sillä on lapsia niin tottakai sen pitää elättää ne eikä itse syödä ja maksella sun lasten kuluja.
Menisi töihin jos on tehnyt 4 lasta.

Ja miten voidaan ASUMISTUKI ottaa huomioon, kun sehän riippuu ihan asunnon vuokrasta? Meillä vuokra 850e ja tuki 450e, mutta jos vuokra oliskin 500e ja tuki 200 niin sit saisi vapautuksen.

Ja me asutaan kelan laskurin mukaisessa asunnossa, saisi olla hieman kalliimpikin

[QUOTE="A.p";26108820]Mies saa sen reilu 500e kuussa. Siitäkö hän maksaa ja milläs syö ja osallistuu vuokraan? Vai munko maksettava miehen lasten elarit?

Mies ei ole elatusvelvollinen mun lapsille, mutta miten minun asumistukikin on otettu huomioon? Mutta vuokran määrää ei ole otettu[/QUOTE]

jos mies asuu asunnossa, josta saadaan asumistukea, niin onhan se silloin miehenki tuloa.

[QUOTE="A.p";26108794]No mutta toimeentulotuessahan tuo otetaan varmasti huomioon. Ihme juttu.

Pitäisikö minun lapset ottaa huomioon jotenkin?[/QUOTE]

Toimeentulotuessa ei maksettuja elatusmaksuja oteta huomioon, mutta mikään pakkohan elatusmaksua ei ole maksaa. Kelahan sen maksaa kuitenkin.

160 on raha sekin, mutta se on pois viinasta ja tupakasta. Ja menkää ihmeessä töihin. Miksi muuten olette toimeentulotuen varassa, eikä esim työttömyystuen varassa? siitähän tulisi yhteensä enemmän..

Yhteistyössä