Mies ei anna rahaa vaikka meil yhteinen talo, lapsi jne...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun mielestä paras on omat rahat omilla tileillä.. mistä kumpikin maksaa omat menonsa ja puoliksi sitten kaikki yhteiset menot.. ruuat maksaa se jolla on rahaa.. tosin mä ja mies tienataan suht saman verran joten tää toimii, ja jos toisella ei ole rahaa niin sitä voi aina toiselta lainata tai toinen maksaa...
tietty jos on rahan hallinta hukassa niin voi olla paras ratkaisu se et on yhteinen tili mistä toinen huolehtii, ja silloin on ihan kiiva jos saa kk rahaa sitten.. näitäkin olen nähnyt.. koska kyl mä ymmärrän et miestä nyppii jos nainen käy ostamassa kalliita vaatteita tai turhuuksia ja kuluttaa rahansa niihin ja sitten miehen pitäis maksaa kaikki muu eläminen.. sama myös toisinpäin..

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja Myyrä:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti2:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Niin ja jos eroaisin tai jäisin leskeksi osaisin kyllä raha-asiat hoitaa.Olen niitä ennen meidän avioliittoa joutunut hyvin paljon hoitamaan.

ok, sitten mä ymmärsin väärin. Sun kirjotuksista sai vaan ihan erilaisen kuvan. Mutta olin väärässä. Mutta silti mua ihmetyttää tuo juttu, että miksi et itse ota sieltä tililtä rahaa menoihisi vaan mies antaa ne. Jos kerran saat tiliä käyttää?

En saa tiliä käyttää.. meillä oli yhteiset tilit, mut ei oo enää.. ja hän niin vaan päätti... eli ei sieltä paljoa pyydellä/siirrellä....
En mä jaksa tätä Pas*aa kauaa enää....

Noh niin, olet saanut jo paljon ihmisiä puolellesi, joko nyt olisi aika kertoa asian todellinen laita.

Sanoit että teillä ei mene "muutenkaan" hyvin, toisin sanoen nykyinen tilanne johtuu siitä?

Entäs kertoisit mistä on oikeasti kysymys etkä puhuisi asian vierestä.
Tämä raha ongelma on seuraus jostakin, ei syy, luulen.

Joo eli siis Tää omat tilit-periaate ei varmaan oo syy mistään ns tapahtuneesta, vaan hän päätti niin. Että mun pitää pärjätä noilla koulutustuki rahoilla, vaikka minäkin niistä maksan laskuja, ruokaa vaatteita..
Meillä ei mene siis sillätavoin hyvin, että meillä ei puhuta enää asioista, vaikka olen koittanut, meillä ei oo seksiä... mies ei anna mun nukkua koskaan, eikä auta kotitöissä muutaku sillon jos asiasta on mainittu about viiskertaa.
Nyt päätti että omat tilit.. mutta en tiedä miksi, koska perhe ollaan.
Olen toki käyttänyt hänen rahojaan, mutta en omiin huvituksiin, ja jos olen huvituksiin tarvinnut, niin olen kysynyt häneltä luvan siihen.

Nyt joudun kysymään häneltä ruoka rahaa itselleni töihin, ja bensarahaa autoon.. onneks huome tulee lapsilisä...

Että näin meillä =/
En aio sietää tälläista.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Tuohon se menee kun erilliset rahat. Meillä on ollut yhteiset seurustelun alusta asti ja hyvin menee. Kumpikaan ei joudu huonompaan asemaan vaan kaikki on yhteistä. Ilot, surut, salaisuudet ja rahat!

no ei tasan mene normaalissa parisuhteessa! Meillä molemmilla omat rahat ja sovittu mitä laskuja kukakin maksaa. Silloin jos lapsille tai muutenkin on jotain kalliimpaa ostettavaa, niin keskustellaan asioista. Periaate on se, että joko molemma venyttää penniä tai sitten molemmilla on inhimilliset käyttörahat!

Yleensä mies maksaa enemmän meidän elämistä ja minä ylläpidän puskurirahastoa, jolla ostetaan lasten haalareita, huonekaluja, matkustetaan ym ym....

Ap:lle sanoisin, että miehesi on tosi epäreilu ja lyhytkatseinen sekä itsekeskeinen

Alkuperäinen kirjoittaja Myyrä:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti2:
Niin ja jos eroaisin tai jäisin leskeksi osaisin kyllä raha-asiat hoitaa.Olen niitä ennen meidän avioliittoa joutunut hyvin paljon hoitamaan.

ok, sitten mä ymmärsin väärin. Sun kirjotuksista sai vaan ihan erilaisen kuvan. Mutta olin väärässä. Mutta silti mua ihmetyttää tuo juttu, että miksi et itse ota sieltä tililtä rahaa menoihisi vaan mies antaa ne. Jos kerran saat tiliä käyttää?

En saa tiliä käyttää.. meillä oli yhteiset tilit, mut ei oo enää.. ja hän niin vaan päätti... eli ei sieltä paljoa pyydellä/siirrellä....
En mä jaksa tätä Pas*aa kauaa enää....

niin, mä vastasin tuolle kotiäidille, joka sai mieheltään 20 euroa/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Juu kyllä mä lähtisin tollasesta suhteesta aika äkkiä.

Niin.. nää on ihan "Vatun" vaikeita asioita.... kuten eellä kirjotinki.. meillä ei oo aikoihin menny muutenkaa hyvin.. hän on aika epäsosiaalinen, ja ei osallistu kotona mihinkään.. nukkuu vaikka lapsen kanssa kaksin.. ja nyt vielä tää raha-tili juttu...
En tosiaan tiiä mitä teen.... ajattelen, sanon tms..
Tosiasia on se että kaipaan sellasta sisäistä rauhaa, ja omaa aikaa.. vaikka siis tietty lapsen kanssa asuisin, mutta puhun itsestäni.. sais pitää huolen itestään, rahoistaan, lapsestaan kodistaan jne...

Saisin kelalta-sossustakin enemmä rahaa ku nyt....
Mua väsyttää....

kyllä ruokaan ym. tarpeelliseen tarvitsisi aviomiehenkin osallistua! Mutta jos kyse muusta sitten, niinku meikit, itelle uusia vaatteita (joita välttämättä ei ees tarvitsis) jne. niin kyl niihin täytyy sit säästää sitä omaa rahaa, en ees tiiä antaisko mun mies omiin juttuihini rahaa kun en oo ees viitsinyt kysellä. Aina oon omat jutut hankkinut omilla rahoillani.
Mut on toi kyl huutava vääryys et mies ei anna ollenkaan rahaa ruokiin tai lasten vaatteisiin...
OUTOA, mies ei välitä perheestään siis!

Mä saan mieheltäni noin 1krt kuukaudessa 20 eur.Mun tulot menee meidän yhteiseele tilille,eli kotihoidontuki ja opintoraha ja sit sinne menee miehen palkka.Niistä maksetaan asuntolaina,ruoka ja kaikki muut laskut.Saan käyttörahaa 20 eur kk,mulle sopii hyvin.

:O

Mihin toi sun ns. käyttöraha oikeen on tarkoitettu :O

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Mä saan mieheltäni noin 1krt kuukaudessa 20 eur.Mun tulot menee meidän yhteiseele tilille,eli kotihoidontuki ja opintoraha ja sit sinne menee miehen palkka.Niistä maksetaan asuntolaina,ruoka ja kaikki muut laskut.Saan käyttörahaa 20 eur kk,mulle sopii hyvin.

voi kauhistus, meillä 15 vuotias teini saa viikkorahaa 20? viikossa eli kuukaudessa 80?. En ikinä suostuis moiseen järjestelyyn yhteinen tili mihin rahat menee ja kummallekkin siihen pankkikortti

Näin myös meillä, mun palkka + lapsilisät n. 2800? menee toiselle tilille ja siihen molemmilla kortit. Sieltä käytetään elämiseen ja jos rahat loppuu niin voi voi. Kummankin on huolehdittava, että jää rahat ruokaan ja bensaan. se mitä jää joka kuukausi käyttämättä siirretään laskunmaksu tilille ja säästyy esim. matkoihin tai johonin isompaan ostokseen. Nyt ostettiin tytölle mm. mopo kun täyttää 15. toiselle tilille, mihin ei oo ees korttia (se laskunmaksutili) kummallakaan ja sieltä maksetaa kaikki laskut ja ylimääräiset menot.

Meillä toimiva:
yhteiselle tilille menee kuussa sen verran että kaikki laskut tulee maksettua sieltä, ruokalaskut samoin yhteiseltä ja hiukan jää aina säästöönkin.

Molempien omille tileille jätetään suunnilleen yhtä paljon kuussa rahaa turhuuksiin, heräteostoksiin ja muihin arkimenoihin.

Meillä valitettavasti sama tilanne, mun nettotulo kk on ansiosidonnainen +2 lapsilisät yhteensä n. 1010,50e josta mä maksan puolet vuokrasta jonka jälkeen mulle jää käteen 537,50e ja sit mä maksan ruoat, lasten ostokset, vaatteet, lääkkeet sun muut, mulle jää kk käteen kaikkien jälkeen n. 150e. Mieheni saa kk käteen n. 1500e, josta hän maksaa vuokrasta toisen puolen ja mun auton lainan 215e/kk, loput jää hänen omaan käyttöön, olen yrittänyt sanoa hänelle, ettei tämä mene näin, ei ole oikein, että mä maksan suurimman osan laskuista ja silti kaikki ruokaostokset ja lasten hankinnat. Ja varsinkin kun meillä on kaksoset, on kaikki isommat esim. urheiluvälineet (luistimet, sukset) ostettava samalla kertaa), mun resurssit ei riitä tähän, jatkuva stressi päällä, mun kroppa reagoi tähän huonoon sisäiseen oloon.
Ja meillä on suhteen alussa yritetty yhteiset rahat systeemiä, joka oli pakko lopettaa, meillä ei koskaan ollut rahaa, ukko kävi tallinnassa joka viikonloppu, baareissa ja käytti siis rahat itse, ne munkin sinne tilille laittamat palkkarahani, oli siis luovuttava tosta hommasta sen takia. Mutta ahdistaa, ollaan oltu yhdessä 13v josta naimisissa 9v tuli tänä vuonna.
Alussa mies maksoi mulle ruokarahaa kk 300e, mutta eipä ole maksanut enää moneen vuoteen, vaan käyttää rahat itseensä, ei perheeseen.
Olenkin kysynyt, että kuinka kauan se luulee, että mä jaksan tätä, siihen en ole saanut vastausta.
Nytkin viikonloppuna just tapeltiin näistä maksamisista, ja taas sain kuulla kuinka paljon hänellä on laskuja maksettavana, muka yhteisiä, no kuinka ollakaan vain yksi sähkölasku jonka summa 18e, kun minä maksoin juuri lapsilisistä netin ja lankapuhelimen 35e, ukko sanoi et luovutaan siitä lankapuhelimesta, sanoin että ei yks 3e/kk kaada, enempi kaataa se, että sä et ota tätä perhettäsi huomioon. Mäkin voisin olla paremmalla tuulella jos nää raha-asiat menis hiukka paremmin. Ilmoitin sille, et sen pitää maksaa 100e enemmän vuokrasta ens kuussa, koska mun täytyy ostaa pojan astmalääkkeet ja ne on kalliit.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplis2:
Meillä valitettavasti sama tilanne, mun nettotulo kk on ansiosidonnainen +2 lapsilisät yhteensä n. 1010,50e josta mä maksan puolet vuokrasta jonka jälkeen mulle jää käteen 537,50e ja sit mä maksan ruoat, lasten ostokset, vaatteet, lääkkeet sun muut, mulle jää kk käteen kaikkien jälkeen n. 150e. Mieheni saa kk käteen n. 1500e, josta hän maksaa vuokrasta toisen puolen ja mun auton lainan 215e/kk, loput jää hänen omaan käyttöön, olen yrittänyt sanoa hänelle, ettei tämä mene näin, ei ole oikein, että mä maksan suurimman osan laskuista ja silti kaikki ruokaostokset ja lasten hankinnat. Ja varsinkin kun meillä on kaksoset, on kaikki isommat esim. urheiluvälineet (luistimet, sukset) ostettava samalla kertaa), mun resurssit ei riitä tähän, jatkuva stressi päällä, mun kroppa reagoi tähän huonoon sisäiseen oloon.
Ja meillä on suhteen alussa yritetty yhteiset rahat systeemiä, joka oli pakko lopettaa, meillä ei koskaan ollut rahaa, ukko kävi tallinnassa joka viikonloppu, baareissa ja käytti siis rahat itse, ne munkin sinne tilille laittamat palkkarahani, oli siis luovuttava tosta hommasta sen takia. Mutta ahdistaa, ollaan oltu yhdessä 13v josta naimisissa 9v tuli tänä vuonna.
Alussa mies maksoi mulle ruokarahaa kk 300e, mutta eipä ole maksanut enää moneen vuoteen, vaan käyttää rahat itseensä, ei perheeseen.
Olenkin kysynyt, että kuinka kauan se luulee, että mä jaksan tätä, siihen en ole saanut vastausta.
Nytkin viikonloppuna just tapeltiin näistä maksamisista, ja taas sain kuulla kuinka paljon hänellä on laskuja maksettavana, muka yhteisiä, no kuinka ollakaan vain yksi sähkölasku jonka summa 18e, kun minä maksoin juuri lapsilisistä netin ja lankapuhelimen 35e, ukko sanoi et luovutaan siitä lankapuhelimesta, sanoin että ei yks 3e/kk kaada, enempi kaataa se, että sä et ota tätä perhettäsi huomioon. Mäkin voisin olla paremmalla tuulella jos nää raha-asiat menis hiukka paremmin. Ilmoitin sille, et sen pitää maksaa 100e enemmän vuokrasta ens kuussa, koska mun täytyy ostaa pojan astmalääkkeet ja ne on kalliit.

Miksi, siis ihan oikeesti MIKSI sä suostut tohon??

Meillä tosi hyvä systeemi, samanlainen kun jollain edellisellä kirjottajalla: molemmille jää omille tileille tasan samat summat rahaa omaan käyttöön, loput menee yhteiselle, josta maksetaan laskut, ruoat, lasten tarvikkeet, yhteiset ravintolaruoat jne.

Omansa saa luonnollisestikin käyttää mihin haluaa.

Minä työtön, mies töissä ja miehen mielestä kukin maksaa omat laskunsa. Ja miksi, en osaa sanoa miksi, tiedän ettei tämä ole normaalia, mutta se rakkaus...
Toisaalta pelottaa lähteä tästä, entä jos en pärjääkään, lapset erityislapsia, heillä erityistarpeet, ei se ole helppoa lähteä huonosta suhteesta, toisaalta meidän suhde voi hyvin, ainoa mikä mättää on tämä raha-asia.
Olen monesti kysyny mihin sen rahat menee, no itsekin jo tiedän että tupakkaan ja alkoholiin ainakin, mutta mihin vielä, summa on kuitenkin suuri mun tuloihin nähden.
Olen aina sanonu, että ihmiset eroaa liian herkästi ja tavallaan edelleen uskon niin, enkä näe että avioero olisi meidän tapauksessa ratkaisu ongelmaan.

Ei nää jutut täällä voi millään olla totta! Kuka, ihan oikeesti suostuu siihen ettei mies osallistu huushollinpitoon (edes rahallisesti, tuskin nämä ukot muutenkaan... ) ! Vaimo saa käyttörahaa... Ei taivas! Kuuluuko terveyssiteet/lääkkeet/kosteusvoiteet/vanupuikot yms. "ruoka-laskun piikkiin" vai pitääkö vaimon ostaa ky tuotteet kuukausirahastaan??!

Voi jee... "Rakas, mulla on ihanat uudet talvisaappaat, eikö? En joutunut säästämään kun neljän kuukauden kuukausirahat" Näinkö? :/

Yhteistyössä