Mies ei anna rahaa vaikka meil yhteinen talo, lapsi jne...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
Onko tuollaisia miehiä olemassa :headwall:

Älä osta ruokaa pakkaseen, laita ruokaa vaan itsellesi ja lapsellesi ja sano, ettei riittänyt rahat enempään. Jätä miehen pyykit pesemättä ja sano, että säännöstelet nyt pesuainetta :kieh:

Saako mies sitten tehdä saman, maksaa vaan oman osuutensa asunnosta, sähköstä, vakuutuksista....?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
Onko tuollaisia miehiä olemassa :headwall:

Älä osta ruokaa pakkaseen, laita ruokaa vaan itsellesi ja lapsellesi ja sano, ettei riittänyt rahat enempään. Jätä miehen pyykit pesemättä ja sano, että säännöstelet nyt pesuainetta :kieh:

Saako mies sitten tehdä saman, maksaa vaan oman osuutensa asunnosta, sähköstä, vakuutuksista....?

No mielenosoitukseksi, jos ei muuten ymmärrä ajatella kuin itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja storm:
kyllä miehellä on velvollisuus elättää kun on kerta naimisiin menty ja yhteisiä lapsi tehty.
Niin, ja kyllä naisellakin on velvollisuus elättää jos mies keksii haluta kotiinjäämistä tai opiskelemaan lähtöä.

näin on! tai mies voi jäädä myös työttömäksi, en ole ikinä kuullut että vaimo olisi antanut työttömälle miehelleen viikkorahaa 5e/vk

Mä en oo ikinä kuullu että vaimo antais miehelleen rahaa, enemmän täällä on niitä ketjuja joissa valitetaan kun mies ei hae tarpeeksi ahkerasti töitä.

minä olen kuullut.

kyllä miehellä on velvollisuus elättää kun on kerta naimisiin menty ja yhteisiä lapsi tehty.
Niin, ja kyllä naisellakin on velvollisuus elättää jos mies keksii haluta kotiinjäämistä tai opiskelemaan lähtöä.

näin on! tai mies voi jäädä myös työttömäksi, en ole ikinä kuullut että vaimo olisi antanut työttömälle miehelleen viikkorahaa 5e/vk

Mä en oo ikinä kuullu että vaimo antais miehelleen rahaa, enemmän täällä on niitä ketjuja joissa valitetaan kun mies ei hae tarpeeksi ahkerasti töitä.

minä olen kuullut.

Minäkin olen antanut miehelleni rahaa vuonna kivi ja kirves
:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Niin ja jos eroaisin tai jäisin leskeksi osaisin kyllä raha-asiat hoitaa.Olen niitä ennen meidän avioliittoa joutunut hyvin paljon hoitamaan.

ok, sitten mä ymmärsin väärin. Sun kirjotuksista sai vaan ihan erilaisen kuvan. Mutta olin väärässä. Mutta silti mua ihmetyttää tuo juttu, että miksi et itse ota sieltä tililtä rahaa menoihisi vaan mies antaa ne. Jos kerran saat tiliä käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja Myyrä:
Eli ongelma on se että mies saa kuukaudessa 1900e käteen, ja minä saan koulutustukea 700e + lapsilisän eli 800ekk.
Maksan mun rahoista, puhelin laskut, nettilaskun, lapsen vaatteet, kengät, tarhamaksun.. ja ruokaa plus auton tankkaamiset.. mulle jää niistä noin 90e.

Nyt kun ostin lapselle vaatetta, klu kaikki pienii melkee.. kenkii... yms, ja ruokaa ostin pakkaseen yms, niin mulla on tilillä 30e rahaa. Ja seuraavat rahat tulee vast 9.9.
Mies sano et kato sit et pärjäät sen 30e:n kans aika kauan.. :O
Täh..!? Sen kans pärjääki ihan Vatun kauan.. meilei muutenkaa mee hyvin.
Ei oo aikoihin menny, ja sanoin et asioistpitää jutella.. ei oo jutellu mitään.. eikä anna rahaa vaiks meil yhteistalous lapsi jne....

No jos mies ajattelee "omat rahat"-periaatteella niin anna maistaa omaa lääkettään. Älä maksa hänen puhelinlaskuaan (irtisano liittymä jos se on nimissäsi), kato et pärjäät niiden puhelujesi kanssa. Laita netti uuden salasanan taakse, jonka mies saa vain jos maksaa puolet laskusta. Tarhamaksu hänen nimiinsä, sillä hänen tulojensa perusteellahan tuokin lysti maksetaan. Omilla rahoilla ostamasi ruuat ovat sinun ja lapsesi ruokia, viimekädessä laitat ne vaikka lukkojen taakse ellei muuten usko. Autonavaimet jemmaan kans jos ei autoon liittyviä kuluja maksa. Loput rahat heität hänen eteensä lattialle, että siinä vuokra. Siinä sitten pyllistelee edessäsi kun keräilee hiluja olohuoneen matolta. Lyö lakikirjalla päähän. "Mutta tätähän sinä rakas halusit?"

Jos ei edelleenkään tule järkiinsä, niin jalat alle. Yhnakin pärjäät paremmin (ainakin jos ette ole avioehtoa tehneet) ja parempaankin elämään sinulla on mahdollisuus!

Alkuperäinen kirjoittaja desert:
Mä saan mieheltäni noin 1krt kuukaudessa 20 eur.Mun tulot menee meidän yhteiseele tilille,eli kotihoidontuki ja opintoraha ja sit sinne menee miehen palkka.Niistä maksetaan asuntolaina,ruoka ja kaikki muut laskut.Saan käyttörahaa 20 eur kk,mulle sopii hyvin.

Voi mammat mihin suostutte! :(

PEESI!

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
En jaksa ymmärtää näitä. jos on yhteinen talo, lapset... yhteinen ELÄMÄ, niin miksi pitää olla omat rahat?

Miksi ei ?jos homma toimii, kuten meillä.Kuitenkin mies maksaa surimman osan menoista ja muutama lasku maksetaan puoliksi.Tässä välttyy hyvin siltä ettei kummallakaan tule sanomisia rahankäytöstä...siis ei tarvi miettiä, että voinko ottaa yhteiseltä tililtä siihen ja siihen sen verran vai onko puolisolla jotain tarpeita tai suunnitelmia.Tietty aina voi kysyä, mutta silti pidän meidän systeemiä parempana ratkaisuna meille.Hyvin toiminut ja molemmat olemme halunneet yhteistuumin näin.Vaikka mä tienaan vähemmän, niin silti en ole huonommassa asemassa, koska mies maksaa suurimman osan =)

Minä peesaan tätä, meillä on laskettu budjetti, mitä vuodessa menee rahaa about yhteisiin menoihin, päivähoito, ruoka, vakuutukset, tv-lupa, asunto, sähkö jne. Tämä summa on jaettu kuukausille, ja se summa taas tulojen mukaan meille kahdelle niin, että molemmat siirrämme yhteiselle tilille rahaa, ja kummallekin jää rahaa omaan käyttöön - eikä toisella ole siihen nokan koputtamista.

Ap:n olisi syytä nostaa kissa pöydälle, ja teidän tulisi katsoa teidän yhteiset menonne ja kummankin maksu osuus näistä menoista tulojenne mukaisessa suhteessa.

Parisuhteessa muutenkin pitäisi toisen auttaa toista. Eli kaiken kaikkiaan hyvin outo tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti2:
Niin ja jos eroaisin tai jäisin leskeksi osaisin kyllä raha-asiat hoitaa.Olen niitä ennen meidän avioliittoa joutunut hyvin paljon hoitamaan.

ok, sitten mä ymmärsin väärin. Sun kirjotuksista sai vaan ihan erilaisen kuvan. Mutta olin väärässä. Mutta silti mua ihmetyttää tuo juttu, että miksi et itse ota sieltä tililtä rahaa menoihisi vaan mies antaa ne. Jos kerran saat tiliä käyttää?

En saa tiliä käyttää.. meillä oli yhteiset tilit, mut ei oo enää.. ja hän niin vaan päätti... eli ei sieltä paljoa pyydellä/siirrellä....
En mä jaksa tätä Pas*aa kauaa enää....

Alkuperäinen kirjoittaja Myyrä:

En saa tiliä käyttää.. meillä oli yhteiset tilit, mut ei oo enää.. ja hän niin vaan päätti... eli ei sieltä paljoa pyydellä/siirrellä....
En mä jaksa tätä Pas*aa kauaa enää....

Noh niin, olet saanut jo paljon ihmisiä puolellesi, joko nyt olisi aika kertoa asian todellinen laita.

Sanoit että teillä ei mene "muutenkaan" hyvin, toisin sanoen nykyinen tilanne johtuu siitä?

Entäs kertoisit mistä on oikeasti kysymys etkä puhuisi asian vierestä.
Tämä raha ongelma on seuraus jostakin, ei syy, luulen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on käyttöoikeus myös miehen firman tilille, voin hakea myös sieltä käteistä jos tarvitsen.

Juu terveisiä vaan firman kirjanpitäjälle ja verokarhulle. :D

JOs kyseessä toiminimi, niin periaattessa ne ovat miehen (perheen ) rahoja, jotka kuitataan ykistyisottona. Ei päänvaivaa kirjanpitäjälle ja verokarhullakaan ei ole sanottavaa

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ettekö te osta yhdessä lapselle? Mitä mies ostaa omilla rahoillaan?

Olen taas niin kiitollinen, kun meillä ei lasketa.

Sama täällä. Ja mä en tosiaan tajua, että miks tollasilla äijillä on perhettä ollenkaan. Eläisivät yksikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on yhteinen tili ja omat kortit en vaan käytä niitä.

koska sulla ei oo lupaa käyttää niitä. usko pois, miehesi haluaa vain alistaa sinua ja antaa säälittävää kuukausirahaa (kuin lapselle) ja pitää sinut alapuolellaan. ai mies ostaa ruoatkin? ettei vain siksi ettet sinä ostaisi yhtään ylimääräistä tai edes sitä lehteä kaupasta?? katsos sen lehden saa myös sillä "viikkorahalla" itsekin ostettua. meillä 5-vuotias saa 5? viikkorahaa...

meillä alusta asti yhteinen tili ja molemmilla kortit siihen. ostan aina kaiken tarvittavan (ruoan, vaattet, bensat ym) kyselemättä ja isommat jutut sit sovitaan. mulla on käyttöoikeus myös miehen firman tilille, voin hakea myös sieltä käteistä jos tarvitsen. opiskelijana saan käteen sen 268? + lapsilisä 100?

No huh, mitä ihmettä 5v tekee noin isolla viikkorahalla?

ja mies maksaa laskut. asumis menot n. 200.kk auto miehen käytössä mut minä omistan. ruokaa ostetaan kumpikin. saan tehdä omilla rahoilla mitä lystään samoin mies. mun tulot n.1000e kk. marjan keruu aikana enemmän.

Joo, mäkin aattelen, että tuo on miehen tapa nyt kostaa jotakin. (Mitä?) Mutta reiluahan se ei ole pätkääkään, eikä tuollaiseen oikeasti pidä koskaan alistua. Eli muutosta, tavalla tai toisella. Mutta ne taustasyyt varmaan on tässä oleelliset.

Minusta perheen kuuluu pitää toisistaan huolta. Niin minä ainakin olen oppinut jo omasta kotoa. Olisi aika absurdi ajatus, jos vaikka minä tienaisin reilusti enemmän, ja kumppani joutuisi venyttämään penniä kun minä tuhlailisin mihin sattuu... ei se niin mene. Ja ap on opiskelemassa, eikö se nyt ole tuollaisessa tilanteessa selvää, että perheen menoja maksaa se jolla sitä rahaa on?

Ja jos tuossa nyt jostain miehen kostosta on kyse kuten joku arveli, niin täytyy sanoa että rahalla kiristys on alhaista. Ei kenenkään pitäisi joutua alentumaan kerjäämään rahaa puolisoltaan.

Niimpä! Meillä on yhteiset rahat. Se on ollu selvää alusta lähtien. Se maksaa laskut jonka tilillä on rahaa. Näin oli jo ennen ku oli yhteisiä lapsia. Sillon kun mä tienasin enemmän kun mies maksoin väliilä miehen elaatusmaksujakin, enkä ole koskaan nähny siinä mitään ongelmaa =) Nyt kun olen hoitovapaalla ja viimeistelen opintojani, niin mies maksaa suurimman osan laskuista. Kun palaan töihin niin tilanne tasoittuu jälleen.

En ikinä suostuisi tuollaiseen alistamiseen mitä ap:n mies harrastaa. Sitä paitsi onhan se lakiinkin kirjoitettu että aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.

minusta taas 800 euroa pitäisi riittää huvituksiin ja ruokaan... minulla riitti kotihoidontuki 300 euroa ruokaan ja lasten harrastukse ja vaatteet sain lapsilisillä 200 euroa...

ap näyttää kuvittelevan että miehensä on isotuloinen... ei ole. asuminen maksaa paljon samoinkuin auton vakuutukset jne

En ole yksinkertainen.meillä vaan kumpikaan ei tyhlaa mihinkään omaan.Kaikki rahat menee asuntolainan,sähkön,veden.ruuan yms.laskujen hoitoon.

mutta miksi se on nimenomaan mies joka hoitaa raha-asiat? siksikö että sinä et "osaa"? Kannattaisi ihan oikeasti itsekin joskus hoitaa raha-asioita. Mitäs sitten teet jos joskus eroatte tai sinusta tulee leski?

joissakin suhteissa mies osaa hoitaa raha-asiat (eli ei käytännössä tuhlaa turhaan elektroniikkaan), joissakin perheiessä nainen osaa (eikä käytännössä tuhlaa turhaan rättibisnekseen).

vaikuttaa siltä että jos ap ei saa puhelinlaskuaan ja vauvan/pienen lapsen vaatetusta ostettua sekä vähän ruokaa jollain 800 eurolla, (mies maksaa asumisen, vakuutukset, ihan kaikki muut) niin hän kuuluu näihin joilt a raha valuu läpi sormien. rättiä pitää olla ilmeisesti lapselle rätin perään ja uusinta itselle.
vaikka mitään ei tienaa...

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
joissakin suhteissa mies osaa hoitaa raha-asiat (eli ei käytännössä tuhlaa turhaan elektroniikkaan), joissakin perheiessä nainen osaa (eikä käytännössä tuhlaa turhaan rättibisnekseen).

vaikuttaa siltä että jos ap ei saa puhelinlaskuaan ja vauvan/pienen lapsen vaatetusta ostettua sekä vähän ruokaa jollain 800 eurolla, (mies maksaa asumisen, vakuutukset, ihan kaikki muut) niin hän kuuluu näihin joilt a raha valuu läpi sormien. rättiä pitää olla ilmeisesti lapselle rätin perään ja uusinta itselle.
vaikka mitään ei tienaa...

Minä sain käsityksen että ap maksaa kummankin puhelinlaskut, nettimaksut, tankkaa auton, lapsen tarhamaksut, ostaa perheen ruoat ja vaatteet. Eli siis mies maksaa asumisen ja vakuutuksen (jonka jälkeen miehen palkasta jää vielä yli tonni käteen kuussa) ja nainen maksaa ihan kaikki muut. Ja nyt on tullut paljon vaatehankintoja (mainitsi että melkein kaikki vanhat jo pieniä. joten tuskin ostaa "rättiä rätin perään"), ja ostanut reilusti ruokaa pakastimeen. Ihanko totta mielestäsi on kohtuullista ettei mies siinäkään tilanteessa laita mitään likoon vaan toisen pitää vain yrittää pärjätä?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

No siinäpäs stereotypiaa kerrakseen... ;)

Miksei naimisissa ollessa muka saisi olla erilliset rahat? Mulla ja miehellä on omat tilit, ja suunnilleen saman verran tienataan. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja henkilökohtaiset laskut hoidetaan tietysti itse. En voisi kuvitellakaan, että pyytäisin mieheltä rahaa esim. kampaajalla käyntiin... jaiks. Tämä käytäntö on toiminut meillä loistavasti.

Yhteistyössä