Mies äsken: "En ymmärrä miten perheelliset ihmiset oikein tulee toimeen?" Lukekaa viesti ja kommentoikaa please!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja marianna:
b ) huolimatta hänen yli 9000 euron kk-tuloistaan, meillä on todella "tiukkaa" taloudellisesti ja vaikeuksia ylläpitää sellaista elintasoa kuin hän haluaisi.

Lapsiperhettä ei perusteta hetkellsen tulotason perusteella, vaan pitää olla riittävästi pääomaa jotta likvidit varat on turvattu seuraavat 15-20 vuotta. Jos miehen suunnitelmissa on lapsiperhe, hän on todennäköisesti sijoittamassa sitä varten. Pelkästään noilla palkkatuloilla tämä ei ole helppoa, varsinkaan jos samalla haluaa ylläpitää kelvollista elintasoa.

32-v vastavalmistunut ilman oman alan kokemusta?

Teitte sitten lapsia tai ette, ehdottaisin että rupeat nyt kiireen vilkkaa siihen työnhakupuuhaan, konstilla jos millä, vaikka työkkärin kautta. Vaikka alkaisittekin vauvantekopuuhaan, siinä voi helposti vuosikin vierähtää ilman että siinä olisi vielä mitään ihmeellistä, ja lisäksi vauvalomalle ei yleensä jäädä ihan vielä plussauspäivänä.

Jos olisit töissä, saisit paremmat äitiyslomarahat, ja miehen ei tarvitsisi olla niin huolissaan toimeentulosta lasten kanssa.

Valmistuin vasta kesällä. En vaivautunut selvittämään tukiasioita, koska mielestäni tulemme hyvin toimeen miehen tuloilla ja mies itse sanoi etten saisi mitään tukia hänen tulojensa/omaisuuden takia, kun kerran asiasta ohimennen mainitsin. Ärsyttävää tuollainen porvoo-kortin heittely, tämä asia on minulle oikeasti ongelma ja olen todella ahdistunut sen takia!

Sun kyllä kannattais tarkistaa kelasta täyttyykö sun työssäoloehto, jolloin saisit työttömyyspäivärahaa mihin miehen tulot ei vaikuta. Jos ole opiskellut, niin se työssäoloehdon täyttyminen lasketaan seitsemän vuoden ajalta. Elikä jos olet ollut kesätöissä niin kaikki lasketaan. Mulle kävi juuri niin :)Jostain syystä tätä tietoa pimitettän, kun työkkärissäkään eivät muka olleett kuulletkaan moisesta, eikä kelan esitteissä sitä mainita,

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Toisaalta ymmärrän miestäsi:

* 9000e kuukausituloilla on myös mukavat verot, meneekö silloin jo 60%+hilut. Se ei ole sama asia kuin 2* 4500e. Muuten 2000e tuloilla maksetaan ihan järkyttävän vähän veroja.
* 200m2 asuintalo voi olla sellainen, että siellä ei ole riittävästi makuuhuoneita. Meillä on yhdelle lapselle huone, koska kolmas makuuhuone on työhuone.
* menot suhteessa tuloihinhan se on se juttu. Lapselle varmasti haluaa samaa elintasoa kuin itsellensä. Eläminen maksaa ja erityisesti iso omakotitalo vaikkapa eteläsuomessa.

* elämän prioriteetit. Kaikille ei ole lapsi tai lisääntyminen maailman tärkein asia. Eikä sen täydy olla. Joskus vaan prioriteetit menevät niin, että ensin itse ja sitten mahdollisti joku muu. Lapsi kun vie myös vapaa-aikaa.

Sorppa vaan, en ole valmis kitkuttamaan lapsen takia. Toki minun tulkintani kitkuttamisesta on eri kuin ap:n, ap:n miehen tai palstalaisen. Mutta en minäkään hankkinut lasta, ennenkuin olin itse siihen valmis ja tiesin etten joudu liikaa elintasostani lapsen takia luopumaan. Olenko nyt hirviö?

Näinhän se vaan menee. Maassamme on erittäin progressiivinen verotus, eli tuolla tulotasolla yli puolet menee verokarhun tassuun että heilahtaa. Asunnon neliöt ei ratkaise mitään, vaan makuuhuoneiden määrä.

Kaiken talouden a ja on on menojen ja tulojen suhde. Suomeksi sanottuna on kysymys juuri noista elämän prioriteeteista. Kaikki miehet ja naiset eivät halua lapsia, ja tuolle(kkin) elämänkatsomukselle pitäisi löytyä tilaa myös tältä palstalta.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
En nyt oikein muuhun voi konnemtoida muuta kuin että kukin kokee riittävän varannon omalla tavallaan, mutta missään tapauksessa ei pidäkkään ottaa vastaan ei koulutusta vastaavaa työtä. Sillä hankaloittaa vain oman alan töiden saamista.

Siis niinkun mitä??? Joko oon tosi uuno tai muuten vain vähä-älyinen, mutta ei kyllä mene minun jakeluun. Miksi ihmeessä ei omaa koulutusta vastaava työ voi vaikeuttaa saamasta koulutusta vastaavan työn?

Itse olen omassa työssäni haastatellut ja palkannut työntekijöitä useita. Kyllä itse ainakin arvostan sitä, että henkilö on tehnyt edes jotakin työtä sen sijaan, että työttömyyskorvauksen varassa odottelee mahdollisuutta päästä oman alan töihin.

Oon samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa. Miehesi ei ilmeisesti halua lapsia (hänellä on talo josta löytyy oma huone jopa golf- ja laskettelutavaroille, mutta ei omalle lapselle), mutta sinun täytyy miettiä kuinka paljon SINä haluat lasta. Jos se lapsi ei ole sinullekaan kovin tärkeä, niin töihin ja harrastamaan sitten vain.

Ja sivumennen sanoen, en kuuna kullan valkeana antaisi mieheni päättää millaisia töitä tekisin. Se lienee aikuisen ihmisen itse valittavissa. Ja monenlaisia töitä tehneenä voin sanoa että mieluummin mukavassa (koulutusta vastaamattomassakin paikassa) kuin kotona tyhjän panttina.

Alkuperäinen kirjoittaja äimänkäki:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
En nyt oikein muuhun voi konnemtoida muuta kuin että kukin kokee riittävän varannon omalla tavallaan, mutta missään tapauksessa ei pidäkkään ottaa vastaan ei koulutusta vastaavaa työtä. Sillä hankaloittaa vain oman alan töiden saamista.

Siis niinkun mitä??? Joko oon tosi uuno tai muuten vain vähä-älyinen, mutta ei kyllä mene minun jakeluun. Miksi ihmeessä ei omaa koulutusta vastaava työ voi vaikeuttaa saamasta koulutusta vastaavan työn?

Itse olen omassa työssäni haastatellut ja palkannut työntekijöitä useita. Kyllä itse ainakin arvostan sitä, että henkilö on tehnyt edes jotakin työtä sen sijaan, että työttömyyskorvauksen varassa odottelee mahdollisuutta päästä oman alan töihin.

Kumpikin on tietyssä mielessä oikeassa. Mutta kyllä esim insinööriä palkkaava ryhtyy miettimään, jos ensin ollaan oltu koulutusta vastaavassa työssä ja sen jälkeen useamman vuoden vaikka puhelinmyyjänä lehtiä myymässä (yleensä ei vaadi teknistä koulutusta). Toki usein voi olla hyvä selitys, mutta voi kuvastaa myös henkilön kunnianhimoa ja kykyä tehdä haastavampia tehtäviä. Kaikki siis riippuu myös kokonaisuudesta.

Mutta kyllä ekaa työpaikkaa hakiessa kaikki kokemus on hyväksi. Vaikka se ei ole koulutusta vastaavaa, niin hyvä on jos se on läheltä kuitenkin (ja mahdollistaa urakehitystä). Tarjoilija ei tue sairaanhoitajan tehtävissä, mutta esim ravintolaesimiehen uraa haaveilevaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Iida:
32-v vastavalmistunut ilman oman alan kokemusta?

Teitte sitten lapsia tai ette, ehdottaisin että rupeat nyt kiireen vilkkaa siihen työnhakupuuhaan, konstilla jos millä, vaikka työkkärin kautta. Vaikka alkaisittekin vauvantekopuuhaan, siinä voi helposti vuosikin vierähtää ilman että siinä olisi vielä mitään ihmeellistä, ja lisäksi vauvalomalle ei yleensä jäädä ihan vielä plussauspäivänä.

Jos olisit töissä, saisit paremmat äitiyslomarahat, ja miehen ei tarvitsisi olla niin huolissaan toimeentulosta lasten kanssa.

Niin lisäisin vielä omaan kommenttini tämän. Vastavalmistunut 32v, istuu kotona odottamassa töitä, ei varmasti vaikuta hyvältä työnantajan mielestä. Senkin takia työhön meno on ihan järkiratkaisu, vaikka nyt ei juuri niitä kuuluisia oman alan töitä löytyisikään.

Voi itku!
Arvatkaa vaan masentaako mua jo ihan riittävästi ilman teidän kommenttejakin! Kyllä, varmaan olen jollain lailla saamaton ja miehen tossun alla, olen tottunut saamaan asiat helpolla ja tekemättä mitään, se kai tässä työhaussa tökkiikin... ja arvatkaa vaan millainen ikäkriisi minulla on! Tunnen oloni tosi tyhmäksi ja kurjaksi, eikä asiaa auta se että te sanotte ettei minua enää iän ja työkokmuksen puutteen takia kelpuuteta töihin minnekään.

Voi itku!
Arvatkaa vaan masentaako mua jo ihan riittävästi ilman teidän kommenttejakin! Kyllä, varmaan olen jollain lailla saamaton ja miehen tossun alla, olen tottunut saamaan asiat helpolla ja tekemättä mitään, se kai tässä työhaussa tökkiikin... ja arvatkaa vaan millainen ikäkriisi minulla on! Tunnen oloni tosi tyhmäksi ja kurjaksi, eikä asiaa auta se että te sanotte ettei minua enää iän ja työkokmuksen puutteen takia kelpuuteta töihin minnekään.

No mut sitten ei kannata alkaa kyselemään keskustelupalstoilta neuvoja...

Voi itku!

No mut sitten ei kannata alkaa kyselemään keskustelupalstoilta neuvoja...

Voi itku!

Kyllähän se voi olla aika vaikeaa päästä työelämään kiinni tuossa iässä, kun kilpailijoilla voi olla 10-vuotta työkokemusta puolellaan. Kumman sinä valitsisit? Aivan... Ei kukaan palkkaa "vanhaa", kokematonta töihin, jos saatavilla on jo jonkinmoiset kannukset työelämässä ansainnut ihminen. Nyt kannattaisi ripeästi aloittaa työnhaku. Muuten voi käydä tosiaan niin, että jäät tulevaisuudessa täysin tyhjänpäälle taloudellisesti jos teille tulee vaikkapa ero. Mitä kauemmin vetkuttelet, sitä vaikeammaksi tulee päästä mihinkään töihin. Alat olla _todella_ iäkäs _aloittamaan_ työelämää. Moni on ehtinyt olemaan työelämässä jo 10-15 vuotta tuossa iässä. Maksaako miehesi edes mitään eläkevakuutusta sinulle? Sitäkin kannattaa alkaa miettimään tuossa iässä, kun kertymää ei ole vielä lainkaan?

Voi itku!

Valitettavasti tälläistä on elämä, kaikilla aloilla ei ole työnhakijan markkinat. Peli on raakaa, jos työpaikkahakemuksia voi tulla parikin sataa samaan työpaikkaan. Moni asia toki tuurilla ja sinnikkyydellä ratkeaa, peli ei ole mitenkään menetetty. Nyt viimeistään otat itseäsi niskasta kiinni ja menet joka tapauksessa heti työkkäriin ilmoittautumaan ja pyydät päästä työnhakupreppaukseen. Vaikka tänään.

Noh, ei se nyt noin synkkää ole ap. Suomessa on kuitenkin monella alalla odotettavissa työvoimapula suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. En tiedä millä alalla olet, mutta eiköhän sullekin jostain töitä löydy. Kannattaa kyllä ryhtyä niitä nyt tarmokkasti etsimään, eikä odotella miehen kasvamista aikuiseksi, siihen kun saattaa muutama vuosi vielä vierähtää.

kuulosta akyllä niin provolta kun olla ja voi

mutta meillä yhteeensä tulot 2000/kk
ja 76 neliöö

ja toista lastaa tuppaa jo..
onnelisia ollaan.. vaikkei rahaa olekkaan tuhlattavaksi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Sidda harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ai:
mikset muka saa työttömyyspäivärahaa? Eihän se ole puolison tuloista kiinni.

Eikö ole vai? Kyllä se minun ymmärtääkseni riippuu perheen tuloista ja omaisuudesta... tai sitten mies vaan väittää niin, koska hänestä olisi noloa että vaimo nostaisi yhteiskunnalta tukia.

120 päivää saa työttömyyskorvausta ja sen jälkeen alkaa puolison tulot vaikuttamaan, eikä niiden tulojen tarvitse, olla edes kovin suuret että et saa mitään. En nyt muista oikeita termejä mitä tuosta ajasta käytetään, mutta näin minulle on asia selvitetty työvoimaviranomaisten taholta ja kelasta.

Valmistumisen jälkeen saa työmarkkinatukea, johon puolison tulot vaikuttavat. Ansiosidonnaiselta tippuu taas työttömyyspäivärahalle, johon puolison tulot eivät vaikuta. Itse valmistuin kesällä ja saan tuota työmarkkinatukea. Tosin jos menee työvoimatoimiston kurssille tai harjoitteluun, niin silloin saa työmarkkinatuen ilman tarveharkintaa (ilman tulojen tarkastelua).

Me hankittiin kolme lasta ja opiskeltiin samalla. Välillä käytiin toimeentulotukea, muuten elettiin opintolainalla. Nyt vanhin on jo koulussa ja etsitään töitä. Elintasoon tottuu, oli se mikä tahansa.

No älä nyt masennu. Ethän sä mikään saamaton ole, kun oot saanu opinnotkin kasaan. Nyt vaan töihin tai lasta pukkaamaan. Miehes taitaa kyllä olla aika määräävä persoona. Ala pistää sille vähän vastusta ;o) . Kyllä se siitä lähtee.

Mun tulot lapsilisineen kaikkineen (yhden elatusapu myös sisältyy) noin 700?/kk netto, miehen netto noin 1600?/kk. Asumiseen ja autoon menee noin 1000?/kk. 3 lasta. 4mh+k+oh+khh+s = n. 150m2

Hyvin mahdutaan (haluisin kyllä hiukan tilaa lisää) ja hyvin pärjätään, olen kova silti vielä shoppailemaan :ashamed:

Yhteistyössä