Mies äsken: "En ymmärrä miten perheelliset ihmiset oikein tulee toimeen?" Lukekaa viesti ja kommentoikaa please!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja marianna:
En ole ollut töissä pariin vuoteen opiskelujen takia. Kuulun kyllä oman alani liittoon.

Miestä ahdistaa eniten asuntomme "tilanpuute". Hän tarvitsee oman työhuoneen eikä hän halua että esimerkiksi olohuoneessa tai takkahuoneessa on mitään lapsen tarvikkeita. Minulla pitää olla oma työhuone myös, koska olen ajatellut alkaa tehdä freelancerina töitä kotoa käsin... ja miehen mielestä lapsikin tarvitsee oman tilavan huoneen. Meillä on myös yksi huone kokonaan käytössä miehen golf-kamoille, laskettelu ja veneily-varusteille ym. harrastussälälle, joka ei mahdu minnekään muualle. Autotalli on kokonaan käytössä koska meillä on kaksi autoa, varastokin on täynnä kaikenlaista, jota miehen mielestä ei voi poiskaan heittää. Toivoisin olevani provo, tämän kertominen on todella noloa, en ikinä kehtaisi tunnustaa tutuilleni tätä...

Miehesi ei (ainakaan vielä) halua lapsia. Ei se sen kummallisempaa ole. Kirjoitin ylempänä kuinka jostain luopumalla saa jotain tilalle. Miehesi ei ole valmis luopumaan siististä olo- ja takkahuoneesta eikä omasta roinastaan. Kyllä niihin lapsen kamoihin tottuu... Ihan hyvin ne kirkuvan- tai pastellinväriset lelut yms. sopivat joukkoon. :)
Mutta miehesi ei ainakaan vielä ole valmis elämäntapansa muutokseen. Ikävää sinun kannaltasi. Itse en ole katunut, vaikka puolisoni kanssa kuolemanväsyneitä olemmekin. Valvominen olisi sujunut nuorempana molemmilta paremmin. Ei siinä lapsen lelut paljoa pistä silmää lattioilta. Mutta eipä mene talo millekään kissayhdistykselle aikanaan. Leivästä en tiedä, mutta elämää ja tarkoitusta lapsi taloon tullessaan tuo.

Valmistuin vasta kesällä. En vaivautunut selvittämään tukiasioita, koska mielestäni tulemme hyvin toimeen miehen tuloilla ja mies itse sanoi etten saisi mitään tukia hänen tulojensa/omaisuuden takia, kun kerran asiasta ohimennen mainitsin. Ärsyttävää tuollainen porvoo-kortin heittely, tämä asia on minulle oikeasti ongelma ja olen todella ahdistunut sen takia!

No kun sinulla on kerran aikaa kaiket päivät, niin miksipä et itse ottaisi asioista selvää? Mihin olet oikeutettu ja mihin et.
Ettekö te miehen kanssa puhuneet mitään lapsista ennen naimisiinmenoa? :o

Sympatiseeraan ap:ta sikäli, että tuttavapiirissäni on noita ap:n miehen kaltaisia ikuisia pikkupoikia. Valitettavasti monet heistä tajuavat vasta neljänkympin korvilla, että elämässä voisi olla muutakin sisältöä kuin golfin peluu ja jokaviikonloppuinen pintabaareissa pyöriminen. Ei tuo ap:n kertomus minusta miltään prpvoilulta kuulosta, lähinnä siltä, että ap:n mies ei ehkä ole valmis isäksi. Tai sitten ei vain ole mieltänyt sitä, mitä se ihan oikeasti tarkoittaa kun perheeseen tulee vauva. Asunnon koko on siinä prosessissa pieni murhe, kyllä sen siinä raskausaikana ehtii tajuta miten isosta asiasta on kyse ja myös sen, että sen lapsen takia materiaaliset uhraukset tuntuvat kovin merkityksettömiltä. :)

Kauheeta :( Minä uskon, että rassaa. En ikinä, kuuna päivänä, voisi elää tommosen kermapersemiehen kanssa. Uskon, että tommonen on aivan hirveetä. Se materia tai raha kun ei sitä onnea oikeasti tuo. Jos minä oisin tommosessa tilanteessa, niin olisin erittäin, erittäin onneton ja luultavasti eropapereita viemässä. :hug:

No eipä tuo ahdistus mihinkään täällä helpota, sinun pitää puhua miehesi kanssa. Kuulostaa vain siltä ettet itse viitsi mitään selvittää, vaan odotat että muut (miehesi) tekee kaiken puolestasi.

En nyt suoraan sanoen usko että miehesi toteaa muutaman "selvisimme miehen opintotuella ja jäkälän järsimisellä" -tarinan jälkeen että juu no totta kai, tähän asti en ollut elintasoomme tyytyväinen, mutta kun kuulin että jotkut tekevät lapsia ja kurjistelevat, olenkin sitä mieltä että rahalla ei ole väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
mikset muka saa työttömyyspäivärahaa? Eihän se ole puolison tuloista kiinni.

Eikö ole vai? Kyllä se minun ymmärtääkseni riippuu perheen tuloista ja omaisuudesta... tai sitten mies vaan väittää niin, koska hänestä olisi noloa että vaimo nostaisi yhteiskunnalta tukia.

120 päivää saa työttömyyskorvausta ja sen jälkeen alkaa puolison tulot vaikuttamaan, eikä niiden tulojen tarvitse, olla edes kovin suuret että et saa mitään. En nyt muista oikeita termejä mitä tuosta ajasta käytetään, mutta näin minulle on asia selvitetty työvoimaviranomaisten taholta ja kelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Ei tuo ap:n kertomus minusta miltään prpvoilulta kuulosta, lähinnä siltä, että ap:n mies ei ehkä ole valmis isäksi.

ei tuo tilanne mua epäilytä muuten kuin se että ensin kertoo varmana tietona ettei saa työttömyysturvaa koska miehellä niin isot tulot sit kun joku kyseenalaistaa niin alkaakin empimään että mies on näin sanonut.
Hei haloo, kai nyt aikuinen ihminen itse tietää saako rahaa vai ei ja jos kerran liittoon kuuluu niin sieltä tulee kyllä tiedot kun ilmoittaa työttömyydestä ja kai nyt tulee ammattilehtiä joissa on näistä eduista kerrottu...

Olen itsekin sitä mieltä, että olisi noloa mennä sossuun tai työkkäriin tai jonnekin muualle ruinaamaan tukia, en varmaan pystyisi siihen vaikka jotain voisinkin saada. Varsinkaan työkkärin asiakkaaksi en halua, koska minua ärsyttäisi olla tilivelvollinen asioistani jollekin holhoavalle taholle.
Sitä voi ihan työnhakijaksi ilmottautua vaikkei tukia nostaiskaan.

Mutta minäkin suosittelen ensikonstiksi sitä työn hakemista, saisit paremmat äitiystuetkin, ja olisi paikka mihin palata kun lapsi on isompi. Jos sinulla nyt ei ole mitään työkokemusta, voi ensimmäisen kunnon työpaikan hakeminen vasta lastenteon jälkeen olla aika kinkkistä. Oletan ettet ole ihan teini, jos tutkintokin on jo valmis.

Toisaalta ymmärrän miestäsi:

* 9000e kuukausituloilla on myös mukavat verot, meneekö silloin jo 60%+hilut. Se ei ole sama asia kuin 2* 4500e. Muuten 2000e tuloilla maksetaan ihan järkyttävän vähän veroja.
* 200m2 asuintalo voi olla sellainen, että siellä ei ole riittävästi makuuhuoneita. Meillä on yhdelle lapselle huone, koska kolmas makuuhuone on työhuone.
* menot suhteessa tuloihinhan se on se juttu. Lapselle varmasti haluaa samaa elintasoa kuin itsellensä. Eläminen maksaa ja erityisesti iso omakotitalo vaikkapa eteläsuomessa.

* elämän prioriteetit. Kaikille ei ole lapsi tai lisääntyminen maailman tärkein asia. Eikä sen täydy olla. Joskus vaan prioriteetit menevät niin, että ensin itse ja sitten mahdollisti joku muu. Lapsi kun vie myös vapaa-aikaa.

Sorppa vaan, en ole valmis kitkuttamaan lapsen takia. Toki minun tulkintani kitkuttamisesta on eri kuin ap:n, ap:n miehen tai palstalaisen. Mutta en minäkään hankkinut lasta, ennenkuin olin itse siihen valmis ja tiesin etten joudu liikaa elintasostani lapsen takia luopumaan. Olenko nyt hirviö?

Alkuperäinen kirjoittaja jazz71:
Alkuperäinen kirjoittaja ai:
mikset muka saa työttömyyspäivärahaa? Eihän se ole puolison tuloista kiinni.

Eikö ole vai? Kyllä se minun ymmärtääkseni riippuu perheen tuloista ja omaisuudesta... tai sitten mies vaan väittää niin, koska hänestä olisi noloa että vaimo nostaisi yhteiskunnalta tukia.

Miten tämä laittoi mut epäilemään tätä koko juttua, sun ymmärryksen mukaan riippuu tuloista ja omaisuudesta, kun jäit työttömäksi niin et vaivautunut kysymään? Tämä vaikuttaa sorry vaan porvoolaiselta..... :whistle:

No puolison tulot kyllä vaikuttaa. Nimim. sain huikeat alle kolme markkaa työttömyyskorvausta aikoinaan, koska puolisolla oli tuloja. Ammattiliiton päivärahaan puolison tulot ei vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

* 9000e kuukausituloilla on myös mukavat verot, meneekö silloin jo 60%+hilut. Se ei ole sama asia kuin 2* 4500e. Muuten 2000e tuloilla maksetaan ihan järkyttävän vähän veroja.
* 200m2 asuintalo voi olla sellainen, että siellä ei ole riittävästi makuuhuoneita. Meillä on yhdelle lapselle huone, koska kolmas makuuhuone on työhuone.
* menot suhteessa tuloihinhan se on se juttu. Lapselle varmasti haluaa samaa elintasoa kuin itsellensä. Eläminen maksaa ja erityisesti iso omakotitalo vaikkapa eteläsuomessa.

* elämän prioriteetit. Kaikille ei ole lapsi tai lisääntyminen maailman tärkein asia. Eikä sen täydy olla. Joskus vaan prioriteetit menevät niin, että ensin itse ja sitten mahdollisti joku muu. Lapsi kun vie myös vapaa-aikaa.

Sorppa vaan, en ole valmis kitkuttamaan lapsen takia. Toki minun tulkintani kitkuttamisesta on eri kuin ap:n, ap:n miehen tai palstalaisen. Mutta en minäkään hankkinut lasta, ennenkuin olin itse siihen valmis ja tiesin etten joudu liikaa elintasostani lapsen takia luopumaan. Olenko nyt hirviö?

joo, jos sulla olis munat niin olisit ihan MonsterMan :laugh:

Tsemppaus ja komppaus tälle.

kommentoimatta muuten mitenkään mutta:

ap, ookkosie ihan miehes tossun alla???? sanot olevas FM. etkä saa valita ite työpaikkaas, uskot miehen sepustuksia työttömyyspäivärahasta jne... mikset mene kysymään työkkäristä tai kelalta miten asia on? vai lukitseeko mies siut aina sisään ku lähtee töihin ja vie avaimen mennessään???

mie en käsitä niitä ihmisiä jotka on täysin toisen käskyvallan alla eivätkä uskalla ottaa itse asioista selevää... :o

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

ap, ookkosie ihan miehes tossun alla???? sanot olevas FM. etkä saa valita ite työpaikkaas, uskot miehen sepustuksia työttömyyspäivärahasta jne... mikset mene kysymään työkkäristä tai kelalta miten asia on? vai lukitseeko mies siut aina sisään ku lähtee töihin ja vie avaimen mennessään???

mie en käsitä niitä ihmisiä jotka on täysin toisen käskyvallan alla eivätkä uskalla ottaa itse asioista selevää... :o

peesi tai sit tää on oikeesti satuilua.....mut oikeasti on paljon naisia jotka ovat miehen tossun alla varsinkin jos miehellä sattuu olemaan huomattavasti parempi toimeentulo.....ikävää

peesi tai sit tää on oikeesti satuilua.....mut oikeasti on paljon naisia jotka ovat miehen tossun alla varsinkin jos miehellä sattuu olemaan huomattavasti parempi toimeentulo.....ikävää

Tai naisia jotka ovat niin tyytyväisi miehensä tuloihin, etteivät edes halua oikeasti sitä työpaikkaa vaan haluavat jäädä kotiin tekemään muksuja. Omaa haluttomuutta on sitten kiva selitellä sillä että "joku joskus sanoi jotain niistä tuista, ja olin tyytyväinen kuin ei tarvi edes yrittää".

Jos ap:ta yhtään kiinnostaisi, niin eipä noita etuusasioita ole kovin vaikea selvitellä esim. netin kautta tai soittelemalla. Oletettavasti ap kuitenkin nettiin pääsee.

Eiku enemmänkin saamaton. Miksikäs sitä tarvitsisi mihinkään isompaan ryhtyä, jos elintaso on ilmankin hyvä. Eihän se työnhakeminen ole kivaa, jos ei tiedä mitä haluaa tehdä ja mitään työkokemusta ei ole takana ja esim siivous ei yliopistopapereilla varmasti kiinnosta.

Miten kauan olet ap ollut tän miehen kanssa? Ja olette naimisissa?
Ei sitten tullut mieleen tutustua kunnolla ja puhua näistä(kin ) asioista ENNEN naimisiinmenoa?

Joku tuolla jo kirjottikin;
nyt mietit miten paljon haluat lasta,oletko valmis vaihtamaan miestä (ja luopumaan elintasostasi ) saadaksesi lapsen sellasen miehen kanssa joka myös haluaa lapsen

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, miksi teille ei riitä yksi työhuone? Tekeekö miehesi päivät kotona töitä?

Mun mielestä kannattais kyllä nopeasti alkaa hakemaan töitä. Jos sulla on ikää jo 32-vuotta, niin anteeksi vaan mut sua ei kovin kauan enää tulkita nuoreksi. Ja todellakin mun kokemukseni työelämästä & työpaikkahaastatteluista on se, että jos työkokemusta ei tuohon ikään mennessä ole juuri ollenkaan, niin ei sua kukaan töihin kyllä huoli. Silloin voi tulla vastaan tilanne, että joudut huolimaan mitä tahansa töitä. Vaihtiksena tietty on, että elät lopun elämäs miehes elätettävänä vailla omaa tahtoa. Mä en tuohon pystyis...

Kannattaa nyt oikeasti jutella sen miehen kanssa ja selittää kaikki raskauden riskit, joita tulee kun on iäkkäämpi odottaja. Voisko siitä olla apua?

Alkuperäinen kirjoittaja kokeiltu on:
siivous ei yliopistopapereilla varmasti kiinnosta.

No siivoamaan ei kyllä varmasti yliopistopapereilla edes pääsisi vaikka kiinnostaisikin, kun kuulemma on koulutettujakin siivoajia olemassa
:whistle:

Totta turiset. En kyllä itseäni palkkaisi siivoomaan, ei mitään uskottavuutta...

sulla on kolme vaihtoehtoa:
1. suostut miehesi päätökseen nurisematta
2. yrität puhua miehellesi kuinka tärkeä lapsi sinulle olisi
3.jos haluat lasta enemmän kuin mitään muuta ja mies ei sitä suostu sinulle antamaan niin ero on oikea vaihtoehto.

on olemassa perheitä jotka ovat onnellisia ilman lapsia ja perheitä jossa jompi kumpi on onneton kun toinen ei lasta haluakkaan.

Mutta hyvä ihminen, ota selvää elämän realiteeteistä, tuista ja työpaikoista ja hanki itsellesi toimeentuloa, sillä jos ero tulee olet aika tyhjän päällä jos kaikki kuuluu miehellesi.

Yhteistyössä