Mies äsken: "En ymmärrä miten perheelliset ihmiset oikein tulee toimeen?" Lukekaa viesti ja kommentoikaa please!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marianna

Vieras
Mieheni on sitä mieltä, että meillä "ei ole varaa" hankkia lapsia, koska
a ) 200 neliön asuntomme on jo nyt "liian ahdas" (ja meitä asuu siinä kaksi!)
b ) huolimatta hänen yli 9000 euron kk-tuloistaan, meillä on todella "tiukkaa" taloudellisesti ja vaikeuksia ylläpitää sellaista elintasoa kuin hän haluaisi.

Olen itse tällä hetkellä työtön, en tosin saa miehen tulojen takia mitään tukia. Olen ehdottanut miehelle että menisin töihin, mutta hän ei anna minun mennä tekemään muuta kuin jotain koulutustani vastaavaa (olen koulutukseltani FM, mutta alaltani on vaikeaa löytää töitä). Mieluiten hankkisin lapsia nyt, koska olen jo 32 v. (mies samanikäinen)

Ja tämä ei ole sitten mikään provo! Olen aidosti järkyttynyt siitä, millaisen materialistin kanssa olen mennyt naimisiin! Hänelle tekisi todella hyvää lukea vaikka tämän palstan äitien kertomuksia heidän toimeentulostaan, ja lakata elämästä omassa todellisuudesta vieraantuneessa maailmassaan...

Ahdistaa! :(

Tässä tätä: Miehen nettotulot noin 2000 euroa kuussa, mun tulot noin 900. Tupa noin 250 neliötä. Kolme lasta eikä vielä ole nälkää nähty. ja tilaa meillä on vähän liikaakin...

En nyt oikein muuhun voi konnemtoida muuta kuin että kukin kokee riittävän varannon omalla tavallaan, mutta missään tapauksessa ei pidäkkään ottaa vastaan ei koulutusta vastaavaa työtä. Sillä hankaloittaa vain oman alan töiden saamista.

voisko olla ettei vaan halua? kun jos lapsen oikeasti haluaa niin ei sitä ala niitä rahoja miettimään. Pitäähän silloin pystyä myös luopumaan omista "turhista" menoista

Kyllä mies haluaisi kovasti lapsia, mutta tuntuu että hänen käsityksensä riittävästä elintasosta on jotenkin kieroutunut. On itse tottunut lapsena jo laveaan elämäntyyliin, eikä kai tajua sitä että hänen vanhemmillaan oli/on enemmän rahaa kuin meillä kahdella...

Alkuperäinen kirjoittaja marianna:
Olen aidosti järkyttynyt siitä, millaisen materialistin kanssa olen mennyt naimisiin! Hänelle tekisi todella hyvää lukea vaikka tämän palstan äitien kertomuksia heidän toimeentulostaan, ja lakata elämästä omassa todellisuudesta vieraantuneessa maailmassaan...

Luuletko oikeasti että jos miehesi lukisi täältä penninvenytys tarinoita (miten selvitään lapsilisiin asti kun jääkaapissa on valo, kukkarossa matti ja tili miinuksella tai meillä ei ole varaa ostaa autoa joka maksaa yli 2000 euroa eikä siihenkään lastenistuimia) että se saisi hänet muuttamaan mieltänsä?
Minä luulen että hän päinvastoin saisi vahvistusta mielipiteelleen että lapseen ei ole varaa.

Mieheni on sitä mieltä, että meillä "ei ole varaa" hankkia lapsia, koska
a ) 200 neliön asuntomme on jo nyt "liian ahdas" (ja meitä asuu siinä kaksi!)
b ) huolimatta hänen yli 9000 euron kk-tuloistaan, meillä on todella "tiukkaa" taloudellisesti ja vaikeuksia ylläpitää sellaista elintasoa kuin hän haluaisi.

Olen itse tällä hetkellä työtön, en tosin saa miehen tulojen takia mitään tukia. Olen ehdottanut miehelle että menisin töihin, mutta hän ei anna minun mennä tekemään muuta kuin jotain koulutustani vastaavaa (olen koulutukseltani FM, mutta alaltani on vaikeaa löytää töitä). Mieluiten hankkisin lapsia nyt, koska olen jo 32 v. (mies samanikäinen)

Ja tämä ei ole sitten mikään provo! Olen aidosti järkyttynyt siitä, millaisen materialistin kanssa olen mennyt naimisiin! Hänelle tekisi todella hyvää lukea vaikka tämän palstan äitien kertomuksia heidän toimeentulostaan, ja lakata elämästä omassa todellisuudesta vieraantuneessa maailmassaan...

Minä mietin vastaavia asioita, mutta tulin lopputulemaan, että älytöntä rakentaa isoa taloa (>200neliötä) pelkästään kahdelle ihmiselle. Raha-asiat järjestynevät varmasti, vaikka molempien käydessä töissä, olivat hieman yli puolet miehesi tuloista. Lapsi toi elämää uuteen taloomme, jossa muuten olisimme kökkineet kahdestaan. Emme ehdi, eikä taida rahaakaan riittää harrastamaan kuten kahdestaan ollessamme, mutta eiköhän sitä muutaman vuoden päästä taas ole mahdollista. Kun jostain luopuu, saa jotain uutta tilalle. Itse olen lähes nelikymppisenä miehenä tyytyväinen ratkaisuumme hankkia lapsi. Pelotti luopua entisestä elämäntyylistä, mutta kannatti. Lapsen hymy korvaa monta asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
mikset muka saa työttömyyspäivärahaa? Eihän se ole puolison tuloista kiinni.

Eikö ole vai? Kyllä se minun ymmärtääkseni riippuu perheen tuloista ja omaisuudesta... tai sitten mies vaan väittää niin, koska hänestä olisi noloa että vaimo nostaisi yhteiskunnalta tukia.

Kuulostaa vähän tekosyyltä... ei millään pahalla. Miehesi taitaa olla näitä aikuisia kakaroita jotka sitten yllättäen viiskymppisinä tajuaa että "ei helvetti, egoni ei kestä jos en saa jälkeläisiä" ja sitten vaihdetaan vaimo nuorempaan ja ryhdytään lapsentekoon.

Teidän tilanteessanne olisi nyt erittäin hyvä rako lapsentekoon, erityisesti sinun ikäsi huomioon ottaen.. kolmevitosena on enää vaan munasolujen vilttiketju jäljellä. (tosin sieltäkin joskus nousee ratkaisija :) )

Eikö ole vai? Kyllä se minun ymmärtääkseni riippuu perheen tuloista ja omaisuudesta... tai sitten mies vaan väittää niin, koska hänestä olisi noloa että vaimo nostaisi yhteiskunnalta tukia.

mä muistelen et ne olis perheen tuloista kiinni, ainakin kun olen työttömänä ollut on siinä hakemuksessa muistaakseni pyydetty myös puolison tuloista tiedot. mut en ole ihan varma muistanko oikein

Meillä oma 75 neliöö ja tällä hetkellä meillä on 2 lasta. Kolmannesta juuri eilen puhuttiin ja jotenkuten mahduttais tähän. Lisäks kaks kollia. Mä olen hoitovapaalla, eli mun tulot on pienet, mies yrittäjä, sen tuloista en tarkkaan tiedä mutta hyvin pärjätään.

Huh, jopas on kummallinen tarina jos kyseessä ei todellakaan ole provo.
Meillä elää kolmen hengen perhe 50 neliön kaksiossa ja hyvin mahdutaan.
Raha-asioista en ala edes puhumaan.. mutta siis miehesi on ap todellakin vieraantunut todellisuudesta. Jos lapsia aiotte tehdä, niin eihän sitä loputtomiin voi siirtää.. mitähän sillä sun ukolla liikkuu päässä.. en nyt ihan ymmärrä. Haluaako miljonääriksi vai mitä kummaa.
=)

Alkuperäinen kirjoittaja nellynoora:
kelan päivärahaan vaikuttaa miehen tulot,mutta jos liitossa olet niin silloin ei

Niin työvoimatukeen vaikuttaa. Mutta sitä saa jos ei ole ollut töissä. Työttömyyspäivärahaa saa jos 10kk aikana ollut töissä ja siihen ei vaikuta. Lapsista tulee korotus.

Alkuperäinen kirjoittaja Bubu:
Kuulostaa vähän tekosyyltä... ei millään pahalla. Miehesi taitaa olla näitä aikuisia kakaroita jotka sitten yllättäen viiskymppisinä tajuaa että "ei helvetti, egoni ei kestä jos en saa jälkeläisiä" ja sitten vaihdetaan vaimo nuorempaan ja ryhdytään lapsentekoon.

Teidän tilanteessanne olisi nyt erittäin hyvä rako lapsentekoon, erityisesti sinun ikäsi huomioon ottaen.. kolmevitosena on enää vaan munasolujen vilttiketju jäljellä. (tosin sieltäkin joskus nousee ratkaisija :) )

=)

Jos alkaa järkeilemään, ei oikeaa aikaa ja tilannetta lapsille ole koskaan. Kyllä se syy oikeasti on varmaan jossain muualla, mutta noi taloudelliset seikat on yeisesti hyväksyttävä syy lykätä lasten hankintaa.

En ole ollut töissä pariin vuoteen opiskelujen takia. Kuulun kyllä oman alani liittoon.

Miestä ahdistaa eniten asuntomme "tilanpuute". Hän tarvitsee oman työhuoneen eikä hän halua että esimerkiksi olohuoneessa tai takkahuoneessa on mitään lapsen tarvikkeita. Minulla pitää olla oma työhuone myös, koska olen ajatellut alkaa tehdä freelancerina töitä kotoa käsin... ja miehen mielestä lapsikin tarvitsee oman tilavan huoneen. Meillä on myös yksi huone kokonaan käytössä miehen golf-kamoille, laskettelu ja veneily-varusteille ym. harrastussälälle, joka ei mahdu minnekään muualle. Autotalli on kokonaan käytössä koska meillä on kaksi autoa, varastokin on täynnä kaikenlaista, jota miehen mielestä ei voi poiskaan heittää. Toivoisin olevani provo, tämän kertominen on todella noloa, en ikinä kehtaisi tunnustaa tutuilleni tätä...

Miten tämä laittoi mut epäilemään tätä koko juttua, sun ymmärryksen mukaan riippuu tuloista ja omaisuudesta, kun jäit työttömäksi niin et vaivautunut kysymään? Tämä vaikuttaa sorry vaan porvoolaiselta..... :whistle:

Valmistuin vasta kesällä. En vaivautunut selvittämään tukiasioita, koska mielestäni tulemme hyvin toimeen miehen tuloilla ja mies itse sanoi etten saisi mitään tukia hänen tulojensa/omaisuuden takia, kun kerran asiasta ohimennen mainitsin. Ärsyttävää tuollainen porvoo-kortin heittely, tämä asia on minulle oikeasti ongelma ja olen todella ahdistunut sen takia!

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot... :whistle: Ja jos ei toinen lapsia tahdo niin harvemmin lasten hankkimiseen voi pakottaa että siinäpä sitä noin alkuun. Kovin on vakuuttelusta huolimatta "Porvoosta tuulee ja lujaa"-vaikutelma..

Olen itsekin sitä mieltä, että olisi noloa mennä sossuun tai työkkäriin tai jonnekin muualle ruinaamaan tukia, en varmaan pystyisi siihen vaikka jotain voisinkin saada. Varsinkaan työkkärin asiakkaaksi en halua, koska minua ärsyttäisi olla tilivelvollinen asioistani jollekin holhoavalle taholle.

Yhteistyössä