Mies - alkoholistiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hellevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
..minã seurustelen miehen kans joka ottaa olutta joka ilta ja pullo kossua menee viikossa, mutta se ei hãiritse minua kun hãn tekee hallaa vain itselleen. Juominen ei muuta hãntã mitenkããn. Hãn on kaikinpuolin kiltti mies, oli sitten vesiselvã tai hiukan tuiskeessa. Mieti mikã sua hãiritsee...

Työssä käyvän juopon kanssa eletään. Juo vain viikonloppuisin, mutta totaalisesti. Velkoja ei ole kun hoidan raha-asioita. Luonne on muuttunut huonompaan suuntaan, lieviä muistihäiriöitäkin on.
En ole itsekään virheetön. Ulkonäössä on toivomisen varaa.Olen väsynyt juopotteluun, mutta miehellä on miellyttävä juoppoluonne. Aina hellä ja mukava.
Nyt sitten kunto huononi ja pillereillä ollut 2 kk ilman viinaa.

Olen havahtunut siihen, että hän onkin varsin pirullinen, suorastaan häirikkö selvänä. Samalla olen tajunnut, että viimeksi 10 vuotta sitten nähnyt yli viikon selvänä.En enää tiedä mitä tahtoa. Kumpikaan vaihtoehto ei ole kiva, enkä tahdo absolutistiakaan. Sekin rajoittaa. Minusta terve voi ottaa vähäsen.
Koska olen jo viisikymppinen, ei tee mieli enää lähteä etsimään ja yksinolijakaan en oikein mielelläni ole. Mietinpä tässä, mitä oikein pitäisi tehdä. Helpolta ei näytä edessä oleva tie. Se näyttää pimeältä putkelta, jossa ei mitään erikoista odotettavaa ole. Voisin vaikka kuolla, jos se olisi mahdollista.

Surullista, Lilli. Sinua ei pysty auttamaan muut, kuin sinä itse, Usko, tai Toivo. Älä kuitenkaan enempää masennu, sinulla on kuitenkin hyvä käsitys kokonaistilanteesta ja voit sitä jotenkin muuttaa tai hallita.
Mielestäni olet vielä nuorehko, ja elämää edessä, kaikki sanovat ulkonäössään olevan toivomisen varaa, Tanja Karpelakin.

Hei !

Kyllä miehesi on alkoholisti, vaikka ei sitä itse myönnä. Sitten, kun myöntää, alkaa paraneminen.

Itse olin suhteessa vastaavanlaiseen tapaukseen kaksitoista vuotta. Alku ei ollut paha, kun oli töissä. Vaikeudet alkoivat, kun jäi putkeen. Tuli enemmän vapaa-aikaa. Ei ollut muita harrastuksia.

Luulin ja uskoin, että elämme yhdessä elämämme loppuun. Arki ja selvät ajat olivat niin ihania. Asuimme yhdessä kymmenisen vuotta. Hän hoiti raha- ja muutkin asiansa hyvin. On omakotitalo, auto, koira.

Nyt jälkeenpäin tajuan, että ""alamäkemme"" alkoi, kun minä lopetin alkoholin nauttimisen kokonaan. Säikähdin, kun näin, kuinka naapurin leskirouva vuosien mittaan alkoholisoitui. Ehkä viina oli yhteinen ""harrastuksemme"".

Olen analysoinut, mihin kaikki kaatui. Elementtejä:
- seksi loppui kokonaan kaksi vuotta ennen lähtöäni,
- juomiskaudet noin 5 päivää / viikko loppuaikana,
- vuoteen kastelua usein viimeisen vuoden aikana,
- persoonallisuusmuutoksia: ärtyneisyys, riidanhalu
- oma jaksaminen loppui, masennuin.
Harkitsin eroa pitkään ja päätöksen jälkeenkin se horjui. Palasimme yhteen pari kertaa. Ei siitä mitään tullut.

En ole vieläkään kokonaan toipunut erosta, vaikka siitä on kohta kaksi- kolme vuotta. Toivon kai ihmettä!

Neuvoni on, että otat etäisyyttä. Kerrot hänelle ""pelisääntösi"". Ei toista ihmistä voi muuttaa, varsinkaan alkoholistia. Muutos lähtee hänestä itsestään.

Elämä jatkuu ! Aurinko nousee taas huomenna.

Oli käynyt lekurilla. Oli otettu verikokeita ranteesta - näytti. En usko ihan mihin tahansa, tai paremminkin en yhtään mihinkään.

Minun entinen selväpäinen mieheni (täys sekopää siis) valehteli niin paljon etten usko kehenkään. Elän päivän kerrallaan ja asumme erillään - tosin hänen halustaan! Tosin näyttää siltä että on ihan hyvä systeemi!

Sepä siinä. Olemme saman ikäisiä ja pitkään siksi kärsin sitä ensimmäistä miestäni joka otti vain hiukan viikonloppuisin. Kännissä en muista nähneeni kuin muutaman kerran vuodessa sukujuhlissa ja nuorena - tietenkin. Otin ja otan itsekkin.

Olen kuullut, että kun tottuu jatkuvassa humalassa olevaan mieheen joka siis on siinä tilassa mukava - selvänä ei olekkaan1 Tosin juominen tekee kaikenlaista aivoille - muisti huononee ja viinan puute tekee äreäksi. Kuten tämänkin. Laskuhumalassa tahtoo viinaa - ei aina. tämä oli ensimmäinen tällainen kerta. Alussa kyllä oli pyyntöjä tuo kaljaa kun tulet ja kaupassakin jäi istumaan oluelle (lomalla) ja tuli sitten vain kassalle vastaan.

On hellä, hauska, kohtelias, avulias - kaikkea mitä miehessä pitää olla. Oli selvä tai sitten humalassa. Jossakin vaiheessa vain sitten tilttaa kun nainen ei tottele.

Määräily on miesten yleinen pahe. Olen huomannut sen kymmenissä tuttavien ja työkavereiden avioliitoissa. Yleensä se on mies - tosin on muutama nainenkin. En tiedä miten se mies sen sitten kestää!!! Naisille se on kai jossakin evoluutiossa oleva jäänne ja me kestetään se kun tiedetään ettei se vaihtaessa p aljon kummene - tässä iässä ainakaan.

Seurustelun alkuvaiheessa yleensä kuulemma näytellään - molemmat. Tämä kaveri sanoi että elä sitten näyttele. Se selviää ennen pitkää ja loppuu sitten siihen!!!

En osaa näytellä eikä hänkään. Olen tietäen lähtenyt tähän leikkiin ja katson juomista sormien lävitse. Harvoin hän on ottanut pitkiä putkia. Miten voi kun on töissä. JOku viikonloppu on mennyt pe ja la. Sunnuntain selvänä. Lomat ovat sellaisia että otetaan - kuka ei ottaisi!!!! JOulu, loppiainen, p ääsiäinen - kesäloma - onhan näitä.

Se vain ihmetyttää kun ei se syy sen kummempi ollut, mutta exäkin hermostui kun pyysin lenkille! Siinä lennettiin pitkin kämppää ja hän siis oli selvä!!!!!!!!!!

Tiedän! Olen sen hänelle kertonutkin ja hän suuttui silloin ja valitsi ns. pullon! Joi sen viikon kun käski häipyä! Uskon että joi suruunsa, mutta sanoo ettei siihen ole syytä.

Normaalisti on ihan ""normaali"". Sauna olutta pari tai neljä parina iltana viikossa. Perjantaina mäyris olutta ja sitten lauantaina uusi mäyris. Harvoin nykyisin viikonloppuna vahvempaa.

Lähtee lentopalloon kaveriksi ja lenkille. Tekee ruokaakin, siivoaa, tulee vastaan kaupalle ja kantaa kasseja!!! Pitelee ovia auki jos tulen perässä ja on todellakin hauska ja huumorintajuinen mies!

Myönnän, että äreys osittain johtuu viinan aivoihin tekemistä muutoksista, mutta niitä äreitä 40 - 50 vuotiaita miehiä kyllä kävelee selvänäkin vastaan. Jumatsukka kun osaavat olla itseppäisiä ja eivät ota naisia huomioon missään. Sängyssä kaikkein vähiten. Tämä ottaa huomioon vaikkei vekotin toimi - syy alkoholi, tupakka - huono kunto - lääkitään pillereillä joka viikonloppu, mutta kun kunto loppuu niin tuppaa lerpahtamaan. Sekin ongelma jopa 30 v ikäisillä kuulemma eikä vikaa missään.

Tässä iässä (48 v) alkaa olla jo aika lopettaa koko seksin ajatteleminen ainakin ikäistensä miesten kanssa. Törmäilin muutamiin seurustelukaveria etsiessä ja voi hyvänen aika!!!

Kellä toimi, oli kokoa ja näköä - ei sitten haluja kuin pari kertaa viikossa! Kellä ei toimi, niin haluaisi - voi herranen aika sentään!

Tällaista elämä on. Vaikeuksia aina riittää jos yhdellä saralla menee hyvin niin turpiin tulee toisessa!!!

Jatkamme elämäämme yhdessä erillään asuen niin kauan kuin sattuu jotakin sellaista että saan tarpeekseni. Olen anteeksiantavainen (tyhmä - läheisriippuvainen - myönnän, mutta kukapa ei ole!!!!)

Olen nähnyt maailmaa kuitenkin paljon ja kokenut kaikkea. Hän on vain sellainen mies jollaista en tule mistään löytämään - siis sellaista joka joisi vähemmän!!!!

Laitoin nimittäin jo ilmoituksen Vantaan sanomiin ja se menee telkkariinkin. Etsin liikunnallista, huumorintajuista miestä jolle ei olut ongelma. VAstauksia tuli, soittelin ja tapasinkin - YÄK! Totisia torvensoittajia ja laihoja urheilullisia ruipeloita, joita ei voi mieheksi edes sanoa.

Tallustelemme yhdessä - aikansa! Kiitoksia vastauksista ja siellä oli yksi ennenkin vastannut!!!!!

Vuoden seurustelun jälkeen tunnen jo hänet jotenkin. Exääni en tuntenut 32 vuoden jälkeenkään. Aina hän pääsi yllättämään minut jotenkin - negatiivisesti tietenkin!

Janice täällä kirjoitti aivan asiaa. Sai tietysti heti haukut, mutta niinhän totuudenkertoja aina saa.

Todella kuulostat siltä, että olet valintasi tehnyt. Koko ajan muistutat entisestä miehestäsi, joka siis EI juonut, ja pidät häntä sitten eräänlaisena mittarina. TÄLLAINEN inhottava ihminen on raitis ihminen, ja TÄLLAINEN kiva taas juoppo.

Kuten itsekin varmaan tajuat, ei tuo vertaus kestä yleistä tarkastelua. Mutta mitäs siitä, sinä olet itse oman elämäsi sankari.

""Myönnän, että äreys osittain johtuu viinan aivoihin tekemistä muutoksista, mutta niitä äreitä 40 - 50 vuotiaita miehiä kyllä kävelee selvänäkin vastaan."" Liikut varmaan aivan eri piireissä kuin minä, mutta minun mieheni on suht. raitis mies, ja erittäin mukava, kiva ihminen. Hoitaa raha-asiansa ja huomioi minut muuallakin kuin sängyssä. Äreä hän ei ole, vaan iloinen ja huumorintajuinen, yleensä aina hyvällä tuulella. Kaikki hänen kaverinsa ja työkaverinsa näyttävät olevan samanlaisia.

Sinuun on selvästi iskenyt se SUURI RAKKAUS, joka voittaa kaiken. Et todellakaan tunne tätä miestä vielä kokonaan, niin kuin väität, etkä TODELLAKAAN ole nähnyt vielä jokaista puolta, jota hänessä on. Olet koko ajan puolustuslinjalla, odotat täältäkin tukea valinnallesi, mikä tarkoittaa, että itse asiassa olet itsekin epävarma ja tiedät, ettei seurustelu tämän miehen kanssa ehkä ole kovin viisasta. Mutta rakastuneena janoat niitä perusteluita ja puolusteluita suhteellenne.

Paljon paskaa on edessäsi, voin taata ja allekirjoittaa. Ihmetyttää, että jos kerran yhdestä vaikeasta tyypistä olet eroon päässyt, miksi varta vasten ja taiposella tahallasi otat seuraavaksi tyypin, joka samoin tulee tuottamaan sinulle harmia ja huolta, eri tavalla vain.

Minä en pysty kunnioittamaan miestä, joka ei hallitse alkoholinkäyttöään. Kaksi alkoholistia takana, oma isä sekä ensimmäinen aviomies. Samat laulut kummallakin. Samat heikkoudet, räyhäämiset ja kompuroimiset. Mihinkään ei voinut luottaa eikä millään mitään merkitystä ollut muulla kuin viinalla. Hävetti esiintyä sellaisen rinnalla.

Huolta, mielipahaa, häpeää, noloja tilanteita, loukkauksia, riitoja, juopon sokellusta ja sen sellaista kaikkea kivaa. Senkus rupeat siihen sitten vaan, muta vain itseäsi voit syyttää. Et enää ole edes nuori hupakko, vaan pitäisi järjenkin jo jotain sanoa.

Kirjoitat, että ""tällaista elämä on."" Miten niin? Kyllähän ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa aika moniin elämänsä tekijöihin. Ainakaan ei tarvitse ottaa turhia ristejä kantaakseen. Olet liian lepsu, kun annat tällaista tapahtua itsellesi.

""Lähtee lentopalloon kaveriksi ja lenkille. Tekee ruokaakin, siivoaa, tulee vastaan kaupalle ja kantaa kasseja!!! Pitelee ovia auki jos tulen perässä ja on todellakin hauska ja huumorintajuinen mies!""

Juu niin, kaiken tuon tekee myös minun mieheni, ja paljon muuta mukavaa lisäksi, EIKÄ ole juoppo.

Mikä ihme sinut saa kuvittelemaan, että noissa luettelemissasi ""hyvissä puolissa"" olisi jotain poikkeuksellista? Ne ovat normaaleja asioita, joita normaali mies tekee. MUTTA normaali mies ei ole sen lisäksi alkoholisti.

Kukahan takoisi järkeä päähäsi niin, että se siellä pysyisi?

Kysyisin aloittajalta, mistä olet niin helvetin kiitollinen? Miksi sinun pitää olla noin kiitollinen. Joku sinulle sanoikin, että päästäsi puuttuu jotakin.Etkö sinä jostain syystä ansaitse normaalia miestä ja pitääkö sekin nasaita? Itsetuntosi vaatii selvittelyä.

Verikokeita ranteesta??? Eikös niitä tavata ottaa kyynärtaipeesta? Mitähän lie pistelty ja kuka?

Pysy vaan eri kortteerissa, koska tapansa on näyttänyt ja tuo suhdekin vasta vajaan vuoden mittainen!

Hyvä Hellevi,
Toivon sinulle voimia ja parempia päiviä. Olen nuori nainen ja valitettavasti joutunut seuraamaan hyvin läheltä alkoholistin elämää. Kuvaamasi mies ja tilanteesi hänen kanssaan kuulostaa kovin tutulta. Toivottavasti teidän elämänne saa parempia käänteitä kuin minun tuttuni. Kyseinen alkoholisti kuoli vuosien juomisen jälkeen. Hänelle ei kukaan pystynyt takomaan järkeä päähän, eivät omat lapset, vaimo tai myöhemmin naisystävät. Valitettavasti usein alkoholisti jättää jälkeensä rikkinäisiä ihmisiä. Tämä tuttuni jätti 3 aikuista, omissa elämissään kamppailevaa lasta. He ovat joutuneet selvittämään aikamoisia sotkuja. Miehen viimeisin naisystävä on sairastunut vakavaan masennukseen ja hänen tilanteensa ei näytä kovi hyvältä. Kaiken tämän nähneenä olen vakaasti päättänyt etten koskaan ota elämääni miestä, jota viina vie. Hyvää kevättä ja valoisia päiviä sinulle ja toivottavasti myös miehellesi!

Älykkyysosamäärä, älykkyys tai taitavuus eri elämän osa-alueilla ja rakkaus ovat kaksi täysin eri asiaa. Ne voivat kohdata samassa ihmisessä tai ei. Tuntemattomien leimaaminen ja haukkuminen esim. pölhöiksi ei liene yleisesti ottaen kovin älykkään ihmisen toimintaa.

Myönnän etten varmaankaan ole järin viisas - tai sitten olen viisaampi kuin ne haukkujat. Ajattelin järjellä silloin 1979 kun menin ekan kerran naimisiin. tunteista ei puhuttu silloin eikä sen jälkeenkään. Joskus nuorena mieheni kännissä oli kuin olisi sanonut että rakastan. Kun kysyin että mitä sanoit - En mitään!

Hän oli ns. kunnon vanhanaikainen mies joka osaa korjata pyörät, autot, teki talon yms. - siis kaikkea mitä miehen pitää!! Keskustella ei osannut eikä kertoa tunteistaan. Kun tuli ero, niin sanoi rakastavansa. Oli menossa juuri viikon päästä jo naimisiin. Silloin kertoi rakastaneensa ja rakastavansa ehkä lopun elämäänsä!! Huh huh!

Katson mitä tämän tuurijuopon kanssa menee. Nyt on ollut selvänä - no ei ole rahaa, tosin ei sekään aina ole taannut juomisen loppumista. Jostakin sitä aina keksii!!

Olen eroni jälkeen tavannut 50 ns. kunnon miestä. Kaikki jäykkiä ja p....n tärkeitä. Ei huumoria, ei avattu ovea, ei tarjottu juomaa - ei mitään.

Tämä kaveri juo - muutaman kerran vuodessa reippaammin. Muulloin menee ns. normaaliin piikkiin. Ei juo koskaan niin paljoa että hoippuisi, horjuisi, puhuisi isommin tyhmiä, ei oksenna koskaan eikä valita mistään - sitten vain joskus menee hermot.

Se on kuulemma hänellä ollut jo pidempään. Äitinsä sanoi suoraan ekalla tapaamisellani, että ei Sinulla (pojallaan siis) pysy naiset kun olet noin äkkipikainen!

Minulla on tuttavapareja joiden miehet tunnen hyvin. Tiedän millaisia ""paskoja"" he ovat. Työkaverit ovat kertoneet miehistään - myös osa ns. liikaa juovia! Osaavat olla häijyjä ja jopa lyödä! Tämä ei lyö - jos yrittää niin lähden.

Otan ennemmin lievän juopon, jonka kanssa voin ottaa itsekkin ja joka lähtee innokkaasti milloin minnekkin. Exä ei lähtenyt. eikä moni muukaan kuin vain istui kotona.

Tämän kanssa olemme käyneet elokuvissa, teatterissa, lenkilä, lentopallossa, ulkona syömässä vaikka viimeisillä rahoillaan. Linnanmäellä hurviteltiin yksi kesäinen päivä ja sen jälkeen tanssimme tangoa olutfestareilla Rautatientorilla Hesassa!!! Ei ole paikkaa mihin ei lähtisi - no ooppera ja baletti.

Olen ajatellut järjellä ja järki sanoo että antaa mennä! Olen hänen kanssaan vielä sen verran että jos nyt sattuu vielä jotakin niin lähden!

Olen yhä sitä mieltä ettei niitä helliä ja huumorintajuisia miehiä Suomenmaasta kyllä montaa löydy. Tämä on eka johon olen törmännyt!! Töissä on yksi melkein yhtä hausta, mutta välillä niin äreä että hirvittää!!!

Onneksi olkoon.

Juopon kanssa elämä ei tule olemaan sitä, mitä nyt kuvittelet, mutta olet tehnyt valintasi.

Äiti varmasti poikansa tuntee, joten varaudu kaikkeen.

Kun kerran kaikilla tuntemillasi naisilla on niin huonot miehet, niin mitäpäs siinä sitten. Kun mistään ei hyvää saa.

Hänessä on kaikki mitä minä haluan! Hauska, huumorintajuinen, hellä - kiusaa minua sanoin ja teoin!!! Nyt laittoi sitten korkin kiinni pääsiäiseen saakka.

En hermostu komenteluista! Kuten olen kirjoittanutkin, tähän astiset tuntemani miehet ovat vielä pahempia! Hyvä jos olet löytänyt mieleisesi miehen - kahdeksi vuodeksi.

Eivät nämä tämän palstan liitot sen pidempään kestä. Ei edes yritetä. Tiedän alkoholistit ja mitä saavat aikaiseksi. En enää välitä. Juokoon ja pettäköön - ihan sama kun tulee vain minun luokseni silloin kun on sovittu ja tykkää!!

Miehen pitää päästä menemään niin hän myös tulee takaisin - häntä jalkojen välissä ja on sitä kiltimpi. Se on vanha viisaus se!!!

Kaikissa meissä on omat vikamme ja ne vain pahenevat iän lisääntyessä. Ulkonäkö rupsahtaa ja olemme kiukkuisia ja valitamme vaivoja.

Tämä kaveri on sellainen kuin olen ikäni etsinyt - joten juokoon kun huvittaa. Kun käskee pois - lähden, tulee sitten takaisin ja jos ei tule niin lähden etsimään uutta kaveria!! Ei siinä sen kummempaa.

Mutta hei, sinähän teit ratkaisun. En nyt aivan tarkkaan lukenut kaikkia, mutta asutteko vielä yhdessä vai erikseen? Jos suhteenne jatkuu, mutta erillään asumise vuoksi pärjäätte paremmin, niin eikös tilanne ole hyvä. SInulla on mieleinen kumppani, jolla on vika. Jokaisella on joku vika, eikä me naiset saada niitä korjattua. jos elämäsi kumppanin juomisesta huolimatta on kohtuullista, niin nauti siitä. Sinulla tuntui oelvan terve asenne elämään. Päivä kerrallaan, eihän mitään ole loppuelämäksi kiinni naulattu.
Onnea sinulle!

Emme ole koskaan asuneet yhdessä kun hän on pettynyt edellisiin suhteisiin. Olemme nyt seurustelleet vuoden verran ja nyt tällä hetkellä hän ei juo kuin pääsiäisenä seuraavan kerran.

Pystymme keskustelemaan kaikista asioista mitä maan päällä kantaa! Silloin kun hän ottaa liikaa niin suuttuu herkästi. Ei käy käsiksi - silloin olisin jo lähtenyt. Hänellä vain menee jotenkin ""överiksi"". Kyllä hän sen tajuaa ja minäkin opin pikkuhiljaa hänen luonteensa.

Meitä on moneksi ja kaikilla omat vikansa valitettavasti!