Mielipiteitä vastavuoroisuus kulttuurista Suomessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sininen lokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sininen lokki

Vieras
Mitä mieltä olette, toimiiko yleensäkään vastavuoroisuus ja avuliaisuus kulttuuri Suomessa?
olen itse huomannut, että vielä noin kymmenen vuotta sitten toimi monestikin vastavuoroisuus. Olen vaihtanut tässä välissä paikkakuntaa, mutta tuntuu, että se olen aina minä joka antaa nykyään, minä joka järjestän, minä joka lahjoitan ja autan..Muut ottavat kaiken vastaan, mutta eivät halua antaa itse mitään. Monet jopa muuttuvat kärttyisäksi, kun ei ole saamassa jotain.
Tuntuu, että monet ovat niin sokeita käytökselleen, että eivät varmaan edes ymmärtäisi, mitä tarkoittaa vastavuoroisuus. Lasketaan kai, että aina kun hyötyy jotain aina on kotiinpäin.

Kohdallesi on sattunut hyväksikäyttäjiä.Näitä löytyy.Itselläni on mies puolinen työkaveri 2 lapsen isä.Hirveä käyttämään toisia hyväksi.Hänen jutuistaan saisi hyvän kirjan aikaiseksi....

Elän täällä Länsi-Suomessa tai olen koko elämäni asunut. Asunut eripaikoissa noin 200 kilometrin säteellä.
Jotenkin koko asia pistää surulliseksi. Olisi kiva jos joskus minutkin huomattaisiin.
Otin asian puheeksi yhden tuttuni kanssa, joka tuntuu aina tarvitsevan jotain ja aina jotain vailla. No olen häntä monet vuodet auttanut jopa rahallisestikin vaikka käy töissä, mutta ei ole koskaan maksanut takaisin. otin puheeksi siis, että toivoisin hänen kanssaan vastavuoroisuutta, että minutkin kutsuttaisiin joskus hänenkin luokse kylään jne. No tuttavani ilmoitti tähän, että minä olen itsekäs, kun tällaisia puhelen!

Yhteistyössä