Mielipiteitä "tupla"-sukunimistä

02.02.2009
202
0
16
Siis haluaisin tyttönimeni takaisin, mutten kuitenkaaan halua olla eri nimellä kuin perheeni, joten ajattelin vaihtaa yhdistelmänimen käyttööni..mutta pienehkö ongelma on se, että molemmat sukunimet ovat -nen päätteisiä..eli tyyliin..Koskinen-Papunen tai Virtanen-Lahtinen..vastaaviin en ole monesti itse törmännyt, onkohan harvinaista?
Onko tuo yhdistelmä outo, hassu, mauton vai ihan ok ?

itselle ei ole yhtään tuollaista nimeä vielä tullut vastaan, joka ei olisi kuulostanut minusta typerältä. mutta sinun nimesihän se on, joten jos se on sinusta ok, niin vaihda pois.

Eikös se yksi uutisten lukija ole nimenomaan Ripsa Koskinen-Papunen :D Ei siinä mun mielestäni mitään ongelmaa ole. Ihan ok sukunimi, vaikka molemmat olisivat -nen -päätteisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Mun mielestä just pahimpia nuo -nen-nen nimet... Mutta miksi ihmeessä haluat tyttönimesi takaisin, jos olet jo siis kertaalleen miehen nimen ottanut *utelias* :xmas:

Siis silloin kun aikoinaan naimisiin mentiin niin mietin tota yhdistelmää jo ja suurin syy oikeestaan oli se, että olin perheeni viimeinen "nimenkantaja" (äitiäni lukuunottamatta), siis ei sisaruksia, isäni edesmennyt. Oikeastaan olisin halunnut lapsenikin omalle sukunimelle, silloin niitä ei vielä ollut, siihen ei mieheni kuitenkaan olisi suostunut..joten enhän oo kuin vaan yli kymmenen vuotta tota nimi asiaa pyöritellyt :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ooljlj:
Eikös se yksi uutisten lukija ole nimenomaan Ripsa Koskinen-Papunen :D Ei siinä mun mielestäni mitään ongelmaa ole. Ihan ok sukunimi, vaikka molemmat olisivat -nen -päätteisiä.

On on, mutta mulla ei ois kyllä noin hassu yhdistelmä, mut nen-nen silti :D

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että yhdistelmänimet ovat karseita oli sukunimet sitte nen -pääteisiä tai ei.

Kokonaan toinen asia on, että sinä itse päätät minkälaisen nimen itsellesi haluat, joten minun mielipiteellä ei ole yhtikäs mitään merkitystä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä-sinä ;):
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että yhdistelmänimet ovat karseita oli sukunimet sitte nen -pääteisiä tai ei.

Kokonaan toinen asia on, että sinä itse päätät minkälaisen nimen itsellesi haluat, joten minun mielipiteellä ei ole yhtikäs mitään merkitystä. :)

Jotkut sukunimet on sellaisia että niistä ei edes tajuaisi olevan yhdysnimiä jos ei tietäisi :) Mutta en kyllä rehellisesti sanottuna haluaisi ola mikään Huttu-Juntunen :D

Suurin osa yhdistelmänimistä on aivan karmeita.

Jos nimen ottamiselle on joku hyvä peruste, niin sitten. Esim. on tehnyt jo uraa tyttönimellään on ihan perusteltua olla Isohookana-Asunmaa tai Kumpula-Natri. Tai jos jostain syystä haluaa tehdä voimakkaan pesäeron miehen sukuun niin sitten.

Itse pitäisin mieluummin oman sukunimeni kuin ryhtyisin Virtanen-Pöntiseksi tai vastaavaksi. Jos se miehen sukunimi ei nappaa, niin miksi sitä sinne perään roikkumaan.

Ja edelleen kaipaan sitä, että Suomessa saisi kaksiosaisen sukunimen samaan tapaan kuin ulkomailla, että nimet ovat peräkkäin ilman mitään välimerkkejä. Voi sitten Liisa Virtanen Nieminen olla Virtanen kun tekee uraa mutta Nieminen kun hoitaa lastensa asioita.

Minusta useat yhdistelmänimet ovat koomisia (Siin se ei ole mikään fakta, vaan mielipide). Jasmine Alice Räkköläinen-Ryttyläinen on juuri sitä mauttomuutta. Minusta on myöskin usein koomista käyttää sitä toisen etunimen alkkukirjainta nimessään. Lyyli L. Nimetön. Tämä tosin taitaa olla lyhyiden miespuolisten pikkuvirkamiesten tehostuskeino, kun niillä ei ole varaa Bemariin. Kukin päättäköön kohdallaan.

Mä en pidä tuplasukunimistä.

Itse olen ruotsinkielisestä suvusta, ja tyttönimeni olikin tietty ruotsinkielinen. Naimisiin mentyäni otin miehen nen-päätteisen nimen, ja vaikka mun mielestä mun nimet ei sovikaan ihan yhteen, on se silti parempi näin kun tyyliin Lundgren-Virtanen.
(Nyt mun nimeni on siis tyyliin Cecilia Virtanen :snotty: )

Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Minusta ne on mauttomia juuri jos ovat tyyliin Nieminen-Korhonen. Eikö olis vaan voinu valita jompikumpi?!?!
Joskus on ihan mukavia mielleyhtymiä, vaikka Salo-Karhu.

Kaikki tuplanimet on tosi mauttomia !!!

mulla on tuplanimi. en alunnu luopua omasta mutta halusin myös miehen. ihan sama vaikka ei sovi yhteen ja on sikapitkä. :D eka on siis ruotsinkielinen ja toka suomalainen -nen päätteinen. :whistle:

parasta on se että etunimikin on tuplanimi joten nimeni on ihan tosi kamala! :laugh:

Mäkään en tykkää yhdistelmänimistä.

Enkä varsinkaan, jos etunimikin on viivalla. Joku Marja-Sinikka Kinnunen-Löytöläinen on jo huvittavaa.

Vielä kun yllättävän moni ei edes käytä kun virallisissa papereissa sitä koko nimeä. Puhelimeen vastataan joko tyttönimellä tai miehen sukunimellä, postilaatikossa on vain se yhteinen nimi, jne..
Mitä järkeä siinä yhdistelmänimessä sitten ylipäätään on jossei sitä edes käytä?

Yhteistyössä