Mielipiteitä nimestä Angelika :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "venla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"venla"

Vieras
Mitä mieltä olette nimestä Angelika? Positiivisia vai negatiivisia mielikuvia? :D Minkälainen ihminen sinulle tulee nimestä mieleen?

Itse en tykännyt nimestä aluksi yhtään kun mieheni sitä tytöllemme ehdotti, mutta mitä enemmän sitä kuulostelen niin sitä enemmän siitä tykkään :) Täytyyköhän tässä alkaa taipumaan...

"Angelika g:llä ja k:lla", joutuu tyttö sanomaan koko elämänsä tai ehkä tavaamaankin nimensä. Varmaan lausutaan koko ajan väärin.

Oikeastiko? Jos sinulle sanotaan sana Angelika (ng-äänteellä), kirjoitatko sen Ankelika? Entä jos sinulle sanotaan Ankelika, onko mielestäsi kirjoitusasu Angelika? Minun mielestäni tuo on niin selvä juttu kun vaan olla voi, kun vertaa esim. Sara/Saara, Nina/Niina, joissa oikeasti voi tulla virheitä kuullun perusteella.

"Pus pus niks naks, maksu ekaks, vaati Angelica..." Se biisi, en muista kuka sen esittää.

:D Sama tuli itselle mieleen, tosin eri kohta. Cliftersin käännösbiisi.

Itse en ikinä rankaisisi lastani nimellä, jonka ääntämys/kirjoitusasu tulee aiheuttamaan ongelmia. Angelika nyt vaan on ulkomaankielinen nimi, jota suuri osa kansasta yrittäisi vääntää englannin ääntämyksen mukaan. Olen itse asunut ulkomailla suomalaisen etunimeni kanssa, ja kylläpä alkoi kyllästyttää jatkuva nimen tavaaminen, ääntämisen harjoittelu ja sekaannukset, kun esim. virkailija ei ymmärtänyt, että lausumani nimi on sama kuin mikä paperissa lukee.

Tuttu piiri tietysti oppii vanhempien toivoman ääntämysasun, mutta valitettavasti suurin osa lapsen elinaikanaan tapaamista ihmisistä ei ole näitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Säästä lastasi!;23805595:
:D Sama tuli itselle mieleen, tosin eri kohta. Cliftersin käännösbiisi.

Itse en ikinä rankaisisi lastani nimellä, jonka ääntämys/kirjoitusasu tulee aiheuttamaan ongelmia. Angelika nyt vaan on ulkomaankielinen nimi, jota suuri osa kansasta yrittäisi vääntää englannin ääntämyksen mukaan. Olen itse asunut ulkomailla suomalaisen etunimeni kanssa, ja kylläpä alkoi kyllästyttää jatkuva nimen tavaaminen, ääntämisen harjoittelu ja sekaannukset, kun esim. virkailija ei ymmärtänyt, että lausumani nimi on sama kuin mikä paperissa lukee.

Tuttu piiri tietysti oppii vanhempien toivoman ääntämysasun, mutta valitettavasti suurin osa lapsen elinaikanaan tapaamista ihmisistä ei ole näitä.

Noh, esimerkiksi siskoni nimi on Paula, eikä tuokaan ole lainkaan alunperin suomalainen nimi vaikka "suomalainen" onkin. Ei kukaan ulkomailla tajua hänen nimeään, jos se lausutaan niinkuin Suomessa on tapana. Sama juttu ihan kaikilla nimillä tavallisesta Annasta lähtien. Että sinänsä vähän ontuva perustelu sinulla. Ja hei, jos sinulle sanotaan, että "hei, minun nimeni on Angelika" vastaisitko ihan tosiaan, että "no hei Anjelihkah"?

Joo, totta on, että riippumatta siitä, minkä nimen lapselle antaa, jossain maailman maassa sen ääntämyksen ja kirjoitusasun kanssa tulee ongelmia. Tässä tapauksessa sinä lienet kuitenkin kasvattamassa lastasi Suomessa? Muutaman vuoden visiitti aikuisena ulkomaille on aika eri asia kuin joutua koko ikänsä selvittämään nimeään lähes kaikille.

Itse kyllä pyrin ääntämään ihmisten nimet "oikein", mutta siitä on usein seurannut juuri näitä minuutin - parin ääntämysharjoitteluita ja kirjoitusasun tarkistamista. Angelika nyt ei ihan näin hankala nimi toki ole (tai ei pitäisi olla), mutta varmistaisin kuitenkin nimen toistamalla, että kuulin ja ymmärsin oikein. Kuitenkin monessa tilanteessa, esimerkiksi lääkärillä, uudella työpaikalla, oppilaitoksissa, ihmisen nimi luetaan ensin paperista. Tai nimi on vain kuultu eikä sen kirjoitusasusta ole tietoa, ja itse keksitään kirjoitusasu joskus, jos tarvitaan.

On toki mahdollista, ettei lapsestasi tule yhtä kärttyistä kuin minusta ja hän jaksaa selvittää nimeään. Eihän se kaikille ole ongelma...

Minusta kaunis ja nätti nimi. Ehkä lausumisen takia kuitenkin parempi toisena nimenä. Käy kyllä ekaksikin, on noita ulkomaalaisia niin paljon nykyään että nuorempi polvi on tottunut nimiin. Vanhemmalla polvella voi olla ongelmia, koulussa ei tule olemaan.