Mielipideketju lasten kasvatuksesta ;)

säpäle harmaana
Hirveän pitkät välimatkat perheillä toisiinsa, vähän harrastuksia, vähän nuorison ja lasten palveluita kuten nuorisotaloja yms.
Montako nuorisotaloa sinä/sinun lapsesi tarvitsee? Tottakai palveluita on vähemmän, kun niiden tarvitsijoitakin on vähemmän. Et sinäkään siellä kaupungissa varmaan ihan jokaista tarjolla olevaa palvelua jatkuvasti käytä.

Ja hirveän pitkät välimatkat? Eikö sinä näe koskaan kavereita, jotka asuvat parin kilometrin päässä? :O Ehkä sinulle sitten on tärkeää, että kaverisi asuvat samassa rappukäytävässä, mutta me muut osaamme mennä kotipihan ulkopuolellekin.
 
Paprikajauhe
Kaikkea? Ja tuota nyt on ihan turha laittaa, että meteliä ja vilkas liikenne on kaupungissa kun siellä on rauhallisia omakotitalo alueita joissa on perheillä paljon omaa pihaa ja tilaa, eikä mitään valtatietä vieressä. Meidän talo tulee alueelle joka on kasvava ja jatkuvasti kehittyvä lapsiperheiden suosima paikka josta on kaupungille n. 5km.
Ja millähän rahalla. :D Ilmeisesti miehellä on hyvät tulot kun sä et edes töissä käyvänä osannut rahojasi hallita vaan itkit palstalla miten pääset töihin kun viimeiset rahat meni ryypäämiseen...
 
"hmm"
Ei ole yhtä paljon ja laajaa valikoimaa niissä!
okei kyse ei siis ollutkaan siitä löytyykö lapsille maalta tekemistä, vaan siitä et on oikein valinnan varaa mihin elokuvateatteriin mahdollisesti haluaa mennä, tai missä joukkueessa haluaa jalkapalloa pelattavan vai haetaanko ne lauantaikarkit prismasta, cittarista vai siwasta.

5km palveluiden luokse on itseasiassa aikalailla sama kuin et sinne olis 10km matkaa, jokatapauksessa lapsi pitää pitkään sinne kuljettaa, kun yksin ei voi matkaa kulkea.
 
juuu
[QUOTE="hmm";30733156]5km palveluiden luokse on itseasiassa aikalailla sama kuin et sinne olis 10km matkaa, jokatapauksessa lapsi pitää pitkään sinne kuljettaa, kun yksin ei voi matkaa kulkea.[/QUOTE]

Kaikille vanhemmille se ei ole mikään ongelma että lapsia "pitää" kuljettaa. Jotkut tykkää viettää aikaansa lastensa kanssa. Mä kyyditsen mielelläni lapsia ja niitten kavereita vaikkei edes asuta maalla.
 
"toinen tulossa"
Perhepeti/oma sänky vauvalle

Jos vauva nukkuu omassa sängyssä niin se, jos on kainalomallia niin sitten perhepeti.

Imetys/korvike

Osittaisimetys. Pääsääntöisesti imetin, mutta minusta parempi jos vauva huolii pullosta korvikettakin.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph

Riippuu täysin hoitopaikasta. Mutta pph olisi ihanteellisempi ihanneolosuhteissa.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella

Rivari hyvällä alueella. Pienemmät kustannukset pikkulapsiaikana + hyvät koulut ja kaveripiiri jne minusta ehdottoman tärkeitä asioita.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina

Sekä että. Jos kierrätettynä löytyy hyvää ostan sitä, mutta ryysyjä en osta koskaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30733149:
Montako nuorisotaloa sinä/sinun lapsesi tarvitsee? Tottakai palveluita on vähemmän, kun niiden tarvitsijoitakin on vähemmän. Et sinäkään siellä kaupungissa varmaan ihan jokaista tarjolla olevaa palvelua jatkuvasti käytä.

Ja hirveän pitkät välimatkat? Eikö sinä näe koskaan kavereita, jotka asuvat parin kilometrin päässä? :O Ehkä sinulle sitten on tärkeää, että kaverisi asuvat samassa rappukäytävässä, mutta me muut osaamme mennä kotipihan ulkopuolellekin.
Lapselle se on paljon miellyttävämpää ja koko perheelle helpompaa kun kaverit asuvat bussiyhteyksien päässä. Julkinen liikenne kylissä on paljon huonompi mitä kaupungeissa. Myös pyörällä voi taittaa sen matkan tietysti tai kävellen, mutta kaikkein kätevintä on, että esim. talviaikaan tai myöhään illalla pääsee julkisilla. Eikä ole kiva nuorelle eikä lapsellekaan jos aina joutuu mankumaan vanhemmilta kyytiä.

Nuorisotalo oli vain yksi esimerkki. Ylipäänsä kaupungilla on lapsille tekemistä, kun on harrastuksia ja kaupungilla hengailupaikkoja enemmän eikä tarvitse kylän deekujen kanssa istua jossain kylän ainoassa kahviossa. :D En tykkäisi, että oma lapsi joutuisi jossain hikisissä kylän pitäjässä viettämään nuoruuttaan ja ainoa mikä siellä todennäköisesti rupeaisi teininä kiinnostamaan olisi ryyppääminen, kun muuta kiinnostavaa ei ole.
 
Paprikajauhe
Ei ole yhtä paljon ja laajaa valikoimaa niissä!
Paljonko niitä muka tarvitaan pienelle paikkakunnalle? Täällä on yksi elokuvateatteri joka riittää ihan hyvin ja kyllä sielläkin nykyään on elokuvia jo ensi-iltana. Urheilutoimintaa on vaikka onkin hiipunut kun ei nuoria enää kiinnosta ja väkiluku pienentynyt. On nuorisoseuria ja nuorille on oma iltapäivä/iltapaikkansa. Erilaiset järjestöt tms. järjestää usean kerran vuodessa matkoja laivalle tms. Vuodessa torilla/keskustassa useampi tapahtuma, eri kokoluokan tapahtumia ja pari niistä isompia ja ne vetävät porukkaa paikalle muualtakin päin. Kesäisin löytyy tanssilava, kesällä myös mukava uimalampi auki, talvisin laskettelua, hiihtopaikkoja löytyy ja tänäkin vuonna on ollut ainakin kolmet hiihtokilpailut lapsille.

Mä en nyt ymmärrä miksi meidän elämänlaatu on nyt jotenkin huonoa koska asumme alle 7000 asukkaan kylässä.
 
HippuTAR
Niin ja perhepäivähoitajalle en laita lapsia enää koskaan. Yks perhepäivähoitaja sai aiheutettua esikoiselle vuosien ongelmat. Eikä meidän lapsi ollut suinkaan ainut.

Kerran vein lasta varahoitajalle, oven takaa kuulin ku hoitaja karjui " eksä ny saatana osaa!", soitin ovikelloa, hoitaja avas oven. Ovelta näki suoraan keittiöön jossa n. 3v. tyttö askarteli, ei ilmeisesti osannu käyttää saksia kunnolla...

Suosin siis ryhmiksiä mutta missään tilanteessa en enää vie pph:lle.

Omassa sängyssä ajattelin ekaa lasta nukuttaa, ja sinne sen aina illalla laitoinkin. Yöimetyksen jälkeen se vain yleensä silti jäi viereen nukkumaan. Niinku on jääny sit muutki yösyönnin jälkeen siihen koisaan. Ja niin kauan ku haluaa niin saa yöllä tulla mun viereen jos tahtoo.

Imetyksen suhteen ei mulla sen kummempia mielipiteitä, kunhan lapsi ny ruokaa saa. Kahta oon imettäny 3 kuukautta, maito ois riittäny pidempään mutta ei sopinu vauvoille. Kahden kans ei imetys oikein koskaan lähteny käyntiinkään, keskolas kun olivat aluksi + muuta ongelmaa.
 
Paprikajauhe
Mä nyt lähden pilaamaan elämänlaatuani ystävän luokse ja mä raukkaparka joudun ajamaan autolla viiden kilometrin päähän kun ystävä asuu vähän syrjemmässä. Onkohan se ystävä henkisesti millä tolalla kun siellä joutuu asumaan. :( :( :(
 
Paljonko niitä muka tarvitaan pienelle paikkakunnalle? Täällä on yksi elokuvateatteri joka riittää ihan hyvin ja kyllä sielläkin nykyään on elokuvia jo ensi-iltana. Urheilutoimintaa on vaikka onkin hiipunut kun ei nuoria enää kiinnosta ja väkiluku pienentynyt. On nuorisoseuria ja nuorille on oma iltapäivä/iltapaikkansa. Erilaiset järjestöt tms. järjestää usean kerran vuodessa matkoja laivalle tms. Vuodessa torilla/keskustassa useampi tapahtuma, eri kokoluokan tapahtumia ja pari niistä isompia ja ne vetävät porukkaa paikalle muualtakin päin. Kesäisin löytyy tanssilava, kesällä myös mukava uimalampi auki, talvisin laskettelua, hiihtopaikkoja löytyy ja tänäkin vuonna on ollut ainakin kolmet hiihtokilpailut lapsille.

Mä en nyt ymmärrä miksi meidän elämänlaatu on nyt jotenkin huonoa koska asumme alle 7000 asukkaan kylässä.
No jos lapsi haluaa vaikka taitoluistelun, tenniksen, golfin, ihan sama minkä aloittaa niin etkö voi myöntää, että kaupungissa todennäköisemmin se on mahdollista? Ja nyt joku toope sanoo, että voin minä kuskata sitä lasta sinne 50km päähän joka vko, mutta eihän se ole sama asia!
 
Paprikajauhe
Niin ja perhepäivähoitajalle en laita lapsia enää koskaan. Yks perhepäivähoitaja sai aiheutettua esikoiselle vuosien ongelmat. Eikä meidän lapsi ollut suinkaan ainut.

Kerran vein lasta varahoitajalle, oven takaa kuulin ku hoitaja karjui " eksä ny saatana osaa!", soitin ovikelloa, hoitaja avas oven. Ovelta näki suoraan keittiöön jossa n. 3v. tyttö askarteli, ei ilmeisesti osannu käyttää saksia kunnolla...

Suosin siis ryhmiksiä mutta missään tilanteessa en enää vie pph:lle.

Omassa sängyssä ajattelin ekaa lasta nukuttaa, ja sinne sen aina illalla laitoinkin. Yöimetyksen jälkeen se vain yleensä silti jäi viereen nukkumaan. Niinku on jääny sit muutki yösyönnin jälkeen siihen koisaan. Ja niin kauan ku haluaa niin saa yöllä tulla mun viereen jos tahtoo.

Imetyksen suhteen ei mulla sen kummempia mielipiteitä, kunhan lapsi ny ruokaa saa. Kahta oon imettäny 3 kuukautta, maito ois riittäny pidempään mutta ei sopinu vauvoille. Kahden kans ei imetys oikein koskaan lähteny käyntiinkään, keskolas kun olivat aluksi + muuta ongelmaa.
Mutta ei pidä yleistää, että kaikki pph ovat kauheita. On paljon hyviäkin hoitajia ja omat lapset olivat sellaisella hoidossa. Tympii tuollainen kun yleistetään, että kaikki pph:t on kamalia.
 
Paprikajauhe
No jos lapsi haluaa vaikka taitoluistelun, tenniksen, golfin, ihan sama minkä aloittaa niin etkö voi myöntää, että kaupungissa todennäköisemmin se on mahdollista? Ja nyt joku toope sanoo, että voin minä kuskata sitä lasta sinne 50km päähän joka vko, mutta eihän se ole sama asia!
No täällä kyllä kuskataan lapsia vaikka sinne 50km:n päähän jos se toivottu harrastus on siellä... Sulle ehkä ongelma, ei täällä asuville.
 
Paprikajauhe
Ap:ta aivan selvästi ärsyttää, että kaikki maaseudulla asuvat eivät olekaan masentuneita, epäsosiaalisia, syrjäytyneitä nörttejä vaan ihmisillä oikeasti on hyvä elämänlaatu, sosiaalista elämää, harrastuksia, ollaan iloisia jne. :D Ja ihan vapaaehtoisesti asutaan täällä! :D :D :D
 
Ap:ta aivan selvästi ärsyttää, että kaikki maaseudulla asuvat eivät olekaan masentuneita, epäsosiaalisia, syrjäytyneitä nörttejä vaan ihmisillä oikeasti on hyvä elämänlaatu, sosiaalista elämää, harrastuksia, ollaan iloisia jne. :D Ja ihan vapaaehtoisesti asutaan täällä! :D :D :D
Lapset siellä eivät saa yhtä hyvää elämää yleisesti ottaen mitä kaupungissa. Enhän minä kiellä, ettetkö sinä voisi nauttia ja viihtyä siellä, mutta tässä oli puhe perheistä ja lasten parhaasta.
 
"toinen tulossa"
Miksi tappelette :D Se on selvää että maalla kulkeminen on siinä mielessä hankalampaa, että oma auto yleensä pitää olla. Liikkumisesta tulee hankalaa niille, jotka on jatkuvasti muiden kuljetuksen varassa (esim. perheen nuoret). Julkinen liikenne ei toimi niinkuin kaupungissa, jos nyt toimii ollenkaan kun mennään tarpeeksi syrjään. Pienempien kanssa saa tapella koulukuljetuksista, jos ja kun ne loppuu on kuskattava itse tai sitten pohdittava uskaltaako minkä ikäisen tai yhtään minkäänikäisen laittaa yksin pimeälle tienpäälle klo. 7 aamulla.

Toisaalta maalla on esim. se oma rauha, jonka vuoksi jotkut on valmiita kuskaamaan lapsosiaan sen 50 km vaikka kolme kertaa viikossa harrastukseen, jos tarve + muut kuljetukset päälle. Kaikki ei ole tuohon valmiita, ja sekin on ihan ymmärrettävä asia. On kuitenkin eri asia vierailla silloin tällöin kaverin luona joka asuu kaukana, kuin toimia kuskina päivittäin.

Toisilla on varaa ja halua pitää perheessä kahta autoa molemmille vanhemmille ja ostaa kolmelle klopille omat mopot että pääsee liikkumaan sieltä maalta + bensat, vakuutukset jne päälle. Toisilla ei ole varaa tai halua laittaa rahaa moiseen, ja he tod.näk. valitsee asuinpaikan niin että esim. pärjää yhdellä autolla ja julkiset liikkuu/ kävely/pyörämatkat pysyy kohtuullisina - eikä äidin/isän tarvitse toimia kuskina jatkuvasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
,,,,
Mä olen niin henkeen ja vereen landepaukku, etten suin surminkaan kasvattaisi lapsiani kaupungissa. En menis kuitenkaan saarnaamaan että maaseutu on ainoa oikea tapa, jokainen tekee niin kuin itselle parhaiten sopii.

Lapset siellä eivät saa yhtä hyvää elämää yleisesti ottaen mitä kaupungissa. Enhän minä kiellä, ettetkö sinä voisi nauttia ja viihtyä siellä, mutta tässä oli puhe perheistä ja lasten parhaasta.
Mitä on "hyvä elämä"? Mikä oikeus sinulla on määritellä se muiden puolesta?
 
opsku
Minulla / meillä on kolme poikaa, ovat jo 15 v, 12 v ja 8 v, eli vastaus pohjautuu siihen, miten meidän perheessämme asiat on koettu.

Perhepeti/oma sänky vauvalle

Meillä paras ratkaisu on ollut se, että vauvalla on ollut oma sänky, mutta sänky on kuitenkin ollut ihan meidän sänkymme vieressä niin, että vauvalla on tavallaan ollut siinä oma "erkkeri". Vauvan sängyn meidän sänkyämme vasten oleva laita on ollut ihan alhaalla, joten tavallaan kyse on ollut jatko-osasta meidän sänkyymme. Vauva ollut helposti imetettävissä öisin ja helposti rauhoitettavissa, mutta kuitenkin kaikki ovat saaneet nukkua omassa tilassaan.

Imetys/korvike

Imetys, aina eväät mukana. :D Esikoisen kanssa minulla oli ongelmia imetyksessä, ja häntä täysimetin ainoastaan noin 2,5 - 3 kk. Muita täysimetetty 5 - 6 kk. Kaikkia osittaisimetetty noin 10 kk ikään asti. Mulla on kyllä ollut siitä etua, että olen saanut pumpattua maitoa hyvin ja pojat ovat sitä suostuneet helposti juomaan myös pullosta, joten vauvan pystyi tarpeen vaatiessa jättämään muillekin hoitoon.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph

Meillä jokainen poika ollut samalla pph:lla hoidossa eskari-ikään asti. Eskari-iässä he ovat sitten siirtyneet päiväkotielämään. Meillä ollut hyvä ja luotettava pph (oikeastaan hänestä tuli tavallaan lapsille kolmas mummi), joten asiaa ei tarvinnut miettiä. Meille tämä on ollut toimiva ratkaisu.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella

Rivari hyvällä alueella. Sellaisessa asuimmekin vielä kolmisen vuotta sitten (viisi henkeä ja koira), neliöitä meillä oli reilut 80.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina

Kumpinakin. Vaatteita ja muita juttuja on tullut kierrätettyä paljon jo ihan oman perheemmekin sisällä, kun lapset ovat kaikki samaa sukupuolta.

Kaupunki vai maaseutu -osion kohdalla vastaan maaseutu. Asumme nykyään omakotitalossa maaseudulla (hehtaarin tontti) Varsinais-Suomessa, ja pikkukaupunkimme keskustaan tästä on noin 4 - 5 km. Kun muutimme rivarista omakotitaloon, kaupunki ei muuttunut, eli lasten kuviot pysyivät suurin piirtein samoina. Isommat lapset pyöräilevät keskustaan kavereiden luokse ja kaverit meille, toki harrastuksiin, leffaan ja kavereille poikia kyyditään myös autolla. Meidän perheemme viihtyy nykyisissä maisemissa oikein hyvin.
 
HippuTAR
Mutta ei pidä yleistää, että kaikki pph ovat kauheita. On paljon hyviäkin hoitajia ja omat lapset olivat sellaisella hoidossa. Tympii tuollainen kun yleistetään, että kaikki pph:t on kamalia.
En väittäny että kaikki ovat kamalia.
Itse olen ollut aikoinaan hyvällä pph:lla. Esikoinenkin pääsi aivan mahtavalle pph:lle sit lopuksi. Mutta on ihan liian suuri riski että lapsi joutuu huonolle hoitajalle. Perhepäivähoidos kun on vaan se yksi hoitaja, se voi sielä käyttäytyä kuinka vaan.
 
Mä olen niin henkeen ja vereen landepaukku, etten suin surminkaan kasvattaisi lapsiani kaupungissa. En menis kuitenkaan saarnaamaan että maaseutu on ainoa oikea tapa, jokainen tekee niin kuin itselle parhaiten sopii.



Mitä on "hyvä elämä"? Mikä oikeus sinulla on määritellä se muiden puolesta?
Itse taas en kasvattaisi lapsiani maalla, vaikka millainen maajussi olisin koska haluan antaa mahd. hyvät mahdollisuudet lapsen toteuttaa itseään, saada erilaisia ystäviä, harrastuksia ja viettää sosiaalista elämää jossa on helppo päästä itsenäisesti paikasta a paikkaan b, ilman että on riippuvainen äiskän/iskän kyydeistä.
Haluan myös, että lapsi voi aikanaan valita erikoislukion tai ammattikoulun ilman, että joutuu muuttamaan johonkin soluun pitkän matkan päähän.
 
"hmm"
Itse taas en kasvattaisi lapsiani maalla, vaikka millainen maajussi olisin koska haluan antaa mahd. hyvät mahdollisuudet lapsen toteuttaa itseään, saada erilaisia ystäviä, harrastuksia ja viettää sosiaalista elämää jossa on helppo päästä itsenäisesti paikasta a paikkaan b, ilman että on riippuvainen äiskän/iskän kyydeistä.
Haluan myös, että lapsi voi aikanaan valita erikoislukion tai ammattikoulun ilman, että joutuu muuttamaan johonkin soluun pitkän matkan päähän.
varmasti ajatuksena ihan ok, mut lapsi saattaa haluta harrastaa ratsastusta, metsästystä ja hakeutua opiskelemaan maaseutuopistoon.

vaikka ajattelet lapsesi parasta tällähetkellä, tai siis sitä ajatusta siitä mikä sinun mielestäsi on parasta lapsellesi, et silti voi sanoa et maaseudulla lapsilla ei ole mahdollisuutta hyvään elämään.
 
[QUOTE="hmm";30733248]varmasti ajatuksena ihan ok, mut lapsi saattaa haluta harrastaa ratsastusta, metsästystä ja hakeutua opiskelemaan maaseutuopistoon.

vaikka ajattelet lapsesi parasta tällähetkellä, tai siis sitä ajatusta siitä mikä sinun mielestäsi on parasta lapsellesi, et silti voi sanoa et maaseudulla lapsilla ei ole mahdollisuutta hyvään elämään.[/QUOTE]

Kyllä maaseudun lapset viettävät aikaansa enemmän pelikonsolien kanssa mitä kaupungilla asuvat, ja voisin kuvitella, että aika masentunutta väkeä siellä teini-ikäiset voivat olla ja odottavat vain, että pääsevät pois omilleen.
 

Yhteistyössä