Mielipideketju lasten kasvatuksesta ;)

Siihen aikaan kun mun lapset on olleet pieniä, neuvolassa suorastaan kiellettiin vieressä nukuttaminen. Perhepeti-sanaa ei oltu keksitty. Oma sänky omassa huoneessa paitsi että asunnon koon takia esikoisen sänky oli meidän makkarissa.

Päiväkotiin mentiin kun äidille tuli mahdollisuus päästä unelmiensa duuniin. Vanhin oli melkein 5, nuorin 1v3kk.

Korvikelapsia kaikki kolme. Ei mitään allergioita. Paitsi nuorimmaisen koivun siitepöly.

Vaatteet ostettiin uusina tai kierrätettiin. Ihan sama kunhan oli puhtaat, ehjät ja sopivat.

Omakotitalo kaupungissa oli ja on meidän ratkaisu. Samat futikset ja säbät ja bänditouhut löytyy varmasti myös maaseudulta

Nää on kuitenkin asioita, joita en lue kasvatukseksi. Kasvatus on jotain ihan muuta. Oikeastaan mikään kysytyistä asioista ei vaikuta siihen millainen aikuinen siitä lapsesta kasvaa, ne on ihan eri asioita
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Tarkoitat nannyja? Aupairit ovat suositumpia ihan kaikkien yhteiskuntaluokkien keskuudessa ainakin keski-euroopassa, joskus aupair hoitaa myös siivouksen jolloin siivoojaa perhe ei erikseen tarvitse, mutta useimmiten siivooja silti käy. Ihan keskiluokkaisissa, tavan perheissä!!!
No sehän oliskin oikein ideaalitilanne. Tuntematon, ulkomaalainen, parikymppinen lapsi hoitamassa mun lapsia.
Nevööör.
 
Hyvin moni on ollut sitä mieltä, ettei mikään ulkopuolinen hoito ole ihanteellinen alle 3v. Mutta sitten on sanonut, että jos on pakkotilanne (niin kun meidänkin perheessä voi tulla) olisi valinta pk, näköjään monilla huonoja kokemuksia(?) tai ennakkoluuloja perhepäivähoidosta. Mulla olisi samanlainen ennakkoluulo päiväkodin hoitajista pienten ryhmässä, jotka vaihtelevat vaippoja/ruokkivat/pukevat/riisuvat yms liukuhihnalla vauvoja :D Eikä sielläkään ole kollega samassa tilassa aina katsomassa miten joku kyllästynyt hoitsu tekee sen perushoidon lapselle - eikä sen ikäinen osaa kertoa.


Kallistuisin itse ihan 100-0 pph:n kannalle ja poikaystäväkin sanoi, että jos töihin haluan lähteä niin pieneen hoitopaikkaan lapsi.Kaikkeen varmaan täytyy varautua :)
Päiväkodissa on useita hoitajia. Yleensä pienimuotoinen ryhmäpaine saa ihmiset tekemään työnsä suht hyvin, vaikkeivät siitä muuten tekisi. Lisäksi sielä on kollegoita, jotka saattavat ehkä huomata epäasiallisen toiminnan, toisinkuin perhepäivähoidossa. Pieni lapsi ei osaa myöskään perhepäivähoidossa tapahtuneista epäkohdista.
Kaikilla ei kemiat toimi. Kaikki aikuiset ei tykkää kaikista lapsista, eikä kaikki lapset kaikista aikuisista. Päiväkodissa on vaihtoehtoja toisin, kuin perhepäivähoidossa.
Meidän lasten päiväkodissa toimitaan pääasiassa pienryhmissä, joten vaikka ryhmässä on 16 lasta, harvemmin kaikki on samassa tilassa. Yleensä heitä on 4- 5 samassa huoneessa touhuamassa.

Itse kallistuin ihan 100- 0 päiväkodin puolelle, koska vaikka hyviä perhepäivähoitajia on, on niitä todella kamaliakin ja siitä ei tiedä kukaan.
 
"northern soul"
Tarkoitat nannyja? Aupairit ovat suositumpia ihan kaikkien yhteiskuntaluokkien keskuudessa ainakin keski-euroopassa, joskus aupair hoitaa myös siivouksen jolloin siivoojaa perhe ei erikseen tarvitse, mutta useimmiten siivooja silti käy. Ihan keskiluokkaisissa, tavan perheissä!!!
Niin, puhuin lastenhoitajista, en au paireista.

Au paireja on toki paljon, koska ei ole varaa muuhun. Tuskin kukaan muista kuin taloudellisista syista ottaa kotiinsa asumaan ja lapsiaan hoitamaan tuntemattoman, ammattitaidottoman, valivuotta viettavan, mahdollisesti huonosti kielta osaavan nuoren, jota pitaa sitten viela ohjata ja opastaa vieraassa kulttuurissa ja ymparistossa.
 
"..."
Perhepeti/oma sänky vauvalle: Perheen päätös

Imetys/korvike: Tilanteen mukaan

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph: Perheen päätös

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella: Perheen päätös

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina: Perheen päätös


Kaikki ovat samantyyppisiä asioita kuin kahvi vai tee aikuisella, paitsi imetys/korvike. Imetykseen suhteen riippuu kokonaistilanteesta, johon vaikuttavat allergiat, äidin terveys, maidon heruminen yms.
 
Outlet harmaana
Huh, 10 sivua väittelyä :D
Totean samoin kuin aiemmin monet muut, että nämä ei ole kasvatusasioista nähneetkään. Ja siihen kannattaa varautua että mielipiteet noistakin kaikista asioista muuttuvat kun se lapsi syntyy ja vähän kasvaa. Itselläkin oli vaikka mitä periaatteita ja näkemyksiä, mutta Siperia opetti.

Kannattaa ottaa vähän rennommin niiden mielipiteiden kanssa, niin sitten esimerkiksi imetyksen epäonnistuminen ei ota niin koville.
 
[QUOTE="northern soul";30738999]Niin, puhuin lastenhoitajista, en au paireista.

Au paireja on toki paljon, koska ei ole varaa muuhun. Tuskin kukaan muista kuin taloudellisista syista ottaa kotiinsa asumaan ja lapsiaan hoitamaan tuntemattoman, ammattitaidottoman, valivuotta viettavan, mahdollisesti huonosti kielta osaavan nuoren, jota pitaa sitten viela ohjata ja opastaa vieraassa kulttuurissa ja ymparistossa.[/QUOTE]

Joopas joo. :D Ei lasten hoito ja kasvatus ole mitään tähtitiedettä.

Ja mitä tuohon opastukseen ja ohjaukseen tulee niin JOKA työpaikassa on työtekijällä oikeus perehdytykseen ja riittävään apuun ja tukeen esimieheltä.
 
dorka
[QUOTE="...";30739057] Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella[/QUOTE]

Naurua. Ihan kuin okt hyvällä alueella ja rt huonolla alueella olisivat toistensa vastakohdat.
 
calm
Voi elämä.. Mun isovanhemmilla oli kotieläinpiha kun olin lapsi/nuori
Itse asuin vanhempieni kanssa kaupungissa. Jos olisi saanut valita, olisin eläinteni ja varsinkin hevosteni kanssa asunu maalla ja ollu niiden tuttujen likkojen kanssa jota asui ympäriinsä jokapuolella. Maalta pääsee kaupunkiin ja maalla on paljon tekemistä. En ole koskaan pelannu maalla kun lautapeliä eikä lapsenikaan. Asutaan kaupungissa, tääl ne pelaa mutta maalla kun käy niin tekemistä on.
Lapseni haluis omat hevosensa omaan pihaan, kaupungissa se ei onnistu. Kaupungissa on enempi vaaroja, sitä et voi kieltää kun hypetät kaupunkia ja mollaat maaseutua. Teineille on kulkumuotoja jos jonkinlaisia, skopasta mautoon. Bussitkin kyllä kulkee, vaikkei 10min välein. Ootko asunu maalla kun olet kärkkäästi vastaan? Itse olen ottanu paljon selvää koska harkinnassa olisi täältä pakokaasu helvetistä pois muutto.
Lapseni ei tuu harrastaan golfia, menen vaikka valalle asiasta, mutta onpa niitä paikkoja maallakin. Älä mollaa maaseutua, sun ruokas tulee sieltä ;)

Ja kyllä, kaupungissa on vaihtoehtoja paljon. Silti osa nuorista vain räkii kaupungilla ja voi huonosti vaikka tekemistä pitäis olla.
Maaseudulla nuoret ei joudu istuu missää kylän juoppojenkanssa. Niin tai näin, kaikella on hyvät ja huonot puolet ja mielipiteet jakaa ihmisiä. Kannattaa kuitenkin muistaa kertoa että kyseessä on vain sun oma mielipide kaupunki asujana, eikä loukata maalla asuvia.
 
Voi elämä.. Mun isovanhemmilla oli kotieläinpiha kun olin lapsi/nuori
Itse asuin vanhempieni kanssa kaupungissa. Jos olisi saanut valita, olisin eläinteni ja varsinkin hevosteni kanssa asunu maalla ja ollu niiden tuttujen likkojen kanssa jota asui ympäriinsä jokapuolella. Maalta pääsee kaupunkiin ja maalla on paljon tekemistä. En ole koskaan pelannu maalla kun lautapeliä eikä lapsenikaan. Asutaan kaupungissa, tääl ne pelaa mutta maalla kun käy niin tekemistä on.
Lapseni haluis omat hevosensa omaan pihaan, kaupungissa se ei onnistu. Kaupungissa on enempi vaaroja, sitä et voi kieltää kun hypetät kaupunkia ja mollaat maaseutua. Teineille on kulkumuotoja jos jonkinlaisia, skopasta mautoon. Bussitkin kyllä kulkee, vaikkei 10min välein. Ootko asunu maalla kun olet kärkkäästi vastaan? Itse olen ottanu paljon selvää koska harkinnassa olisi täältä pakokaasu helvetistä pois muutto.
Lapseni ei tuu harrastaan golfia, menen vaikka valalle asiasta, mutta onpa niitä paikkoja maallakin. Älä mollaa maaseutua, sun ruokas tulee sieltä ;)

Ja kyllä, kaupungissa on vaihtoehtoja paljon. Silti osa nuorista vain räkii kaupungilla ja voi huonosti vaikka tekemistä pitäis olla.
Maaseudulla nuoret ei joudu istuu missää kylän juoppojenkanssa. Niin tai näin, kaikella on hyvät ja huonot puolet ja mielipiteet jakaa ihmisiä. Kannattaa kuitenkin muistaa kertoa että kyseessä on vain sun oma mielipide kaupunki asujana, eikä loukata maalla asuvia.
Tä on muuten ihan totta. Maalla ei pahemmin näy tylsistyneitä lapsia räkimässä maahan R:n kulmalla.
 
-90Äiti
Pakko sanoa, että sain lapseni 19-vuotiaana (eli 6v sitten) ja luojan kiitos olin silloin jo kypsempi kuin Häppäri nyt. Kolmisen vuotta oli seurustelua takana, nykyään ollaan miehen kanssa naimisissa. Osattiin jopa käyttä ehkäisyä oikein kunnes haluttiin yrittää saada lapsi. :)

Toisaalta aivan turha "päättää" että imetät vuoden, lapsi nukkuu vieressä, teet sitä ja tätä jne KUN SE LAPSI, YKSILÖ, EI OLE VIELÄ SYNTYNYT. Voi olla, että asiat menee juurikin päinvastoin. Niin se minäkin olisin halunnut imettää, mutta koska maitoa ei vaan tullut vauvan imiessä/pumppaamalla, niin kylläpähän sitä korviketta silloin annetaan. Enkä potenut hetkeäkään huonoa omatuntoa asiasta, pääasia että lapsi sai ravintoa.

Osaan jopa ymmärtää (nyt ja jopa silloin kun synnytin) että mielipiteitä on monia. Itse olen tällä samalla minipaikkakunnalla asunut syyntymästäni asti, ja täällä haluan myös lapseni kasvattaa. Keskustasta löytyy muutama kauppa, ärrä, huoltsikka ja kahvila. Vau. Silti on tähän asti perheellemme riittänyt, lapsi saa kokea kaupungin eloa kun siellä käydään ja kyläillään. Kansalaisopiston harrastusjuttuja löytyy tarpeeksi, ja on halpojakin. Siltikään en väitä, että tämä kaikille sopisi. Hyväksyn oikein mainiosti esimerkiksi veljeni, joka muutti kaupunkiin perheensä kanssa, koska halusin lapsen isompiin ympyröihin kasvamaan. Meille sopii tämä pikkupaikka, heidän perheelleen kaupunki. Mielestäni tästä(kään) ei voi edes tapella. Ei kaikki ole samassa muotissa tehtyjä. Itse tykkään kun tässä koneen äärellä istun ja ikkunasta näkyy metsää, paljon lintuja ja oravia yms. (en väitä ettei niitä kaupungissa näy!).

Totta kai asioita PITÄÄ MIETTIÄ raskaana ollessa, mutta on järjetöntä päättää asioita ja pakolla tehdä asiat niiden kautta. On osattava ymmärtää että asiat ei vaan voi aina mennä juuri niinkuin haluaa.
 
Joopas joo. :D Ei lasten hoito ja kasvatus ole mitään tähtitiedettä.
Voi tyttöpieni.

Sullla on edessäsi monia kilometrejä ja vuosia ennenkuin olet Bitch.

Mut kyllä sä opit. Kaikki oppii. Melkein.

Mä ny en äitiydesta tiedä, enkä voikaan tietää mitään. Mut neljän lapsen isänä mulla on asiasta hämäriä muistikuvia. Esikoislikan syntyessä ex- rouvakultani oli täysin pätevä lastentarhanopettaja. Mä olin pätevä lähinnä hymyilemään onnellisena.

Mut jos mä opin, niin opit sinäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -90Äiti;30743387:
Pakko sanoa, että sain lapseni 19-vuotiaana (eli 6v sitten) ja luojan kiitos olin silloin jo kypsempi kuin Häppäri nyt. Kolmisen vuotta oli seurustelua takana, nykyään ollaan miehen kanssa naimisissa. Osattiin jopa käyttä ehkäisyä oikein kunnes haluttiin yrittää saada lapsi. :)

Toisaalta aivan turha "päättää" että imetät vuoden, lapsi nukkuu vieressä, teet sitä ja tätä jne KUN SE LAPSI, YKSILÖ, EI OLE VIELÄ SYNTYNYT. Voi olla, että asiat menee juurikin päinvastoin. Niin se minäkin olisin halunnut imettää, mutta koska maitoa ei vaan tullut vauvan imiessä/pumppaamalla, niin kylläpähän sitä korviketta silloin annetaan. Enkä potenut hetkeäkään huonoa omatuntoa asiasta, pääasia että lapsi sai ravintoa.

Osaan jopa ymmärtää (nyt ja jopa silloin kun synnytin) että mielipiteitä on monia. Itse olen tällä samalla minipaikkakunnalla asunut syyntymästäni asti, ja täällä haluan myös lapseni kasvattaa. Keskustasta löytyy muutama kauppa, ärrä, huoltsikka ja kahvila. Vau. Silti on tähän asti perheellemme riittänyt, lapsi saa kokea kaupungin eloa kun siellä käydään ja kyläillään. Kansalaisopiston harrastusjuttuja löytyy tarpeeksi, ja on halpojakin. Siltikään en väitä, että tämä kaikille sopisi. Hyväksyn oikein mainiosti esimerkiksi veljeni, joka muutti kaupunkiin perheensä kanssa, koska halusin lapsen isompiin ympyröihin kasvamaan. Meille sopii tämä pikkupaikka, heidän perheelleen kaupunki. Mielestäni tästä(kään) ei voi edes tapella. Ei kaikki ole samassa muotissa tehtyjä. Itse tykkään kun tässä koneen äärellä istun ja ikkunasta näkyy metsää, paljon lintuja ja oravia yms. (en väitä ettei niitä kaupungissa näy!).

Totta kai asioita PITÄÄ MIETTIÄ raskaana ollessa, mutta on järjetöntä päättää asioita ja pakolla tehdä asiat niiden kautta. On osattava ymmärtää että asiat ei vaan voi aina mennä juuri niinkuin haluaa.
Mistä olet saanut päähäsi, etten osaa joustaa ja mennä tilanteen mukaan? Jos imetys/pinnasänky tmv. ei onnistu niin totta kai me sitten ei pakonomaisesti sitä yritetä. Tämä oli vain keskustelun avaus aiheesta, jonka ei pitäisi nostattaa tälläisiä fiiliksiä, että mikä luulet olevasi jne. :D Olisi ehkä epänormaalimpaa jos en tässä vaiheessa miettisi näitä asioita ja sitä mitä sitten yritetään kun vauva saapuu maailmaan.

Ja en todellakaan rupea joka ikiseen mielipiteeseeni kirjoittamaan ja korostamaan sitä, että se on VAIN minun mielipiteeni. Koen, että minusta kaupungilla esimerkiksi on enemmän tarjottavaa kuin kylällä lapselle, mutta en sano, etteikö maalla voisi myös viettää hyvää elämää.

Tappelua tässä ketjussa ei mielestäni ole, ja toivoisin, ettei tarvitse vetää niin paljon kierroksia mielipiteiden perustuista joita kysytään ja joihin sitten vastaan:D
 

Yhteistyössä