Mielenkiinnosta... Miksei kahvia voi juoda raskausaikana ilman pahoja katseita?

  • Viestiketjun aloittaja outo tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
käsittämätön ketju!
Mutta ymmärrättekö te ihmiset että kofeiinia on paljon muissakin yleisesti nautittavissa aineissa kuin vain kahvissa?
Toinen vetää teetä/kaakaota/limsaa/suklaata ihan rauhassa ja toinen saa paskaa niskaan kun juo aamulla kupin kahvia, kun kofeiini on saatanasta ja pitäs saada kokonaan pois odottavilta äideiltä..Niinpä niin..
Voi Maira, ymmärrämme. Ymmärtätkö sinä, että kahvissa sitä kofeiinia on moninkertaisesti verrattuna suklaaseen tai vaikka kolajuomaan?

Ei tarvitse vouhkata, ei tietenkään "kahvi ole saatanasta" (hohhoijaa) --- kyse on siitä, ettei se kofeiini ainakaan tietyissä määrissä tee hyvää sikiölle. Mutta kai tällä tiedolla ei ole teille kohkaajille mitään väliä sitten, minusta se on käsittämätöntä... kuten tämä koko ketju.
 
Saa sitä limsaa/suklaata vetää aikamoisen määrän, että saa minun aamuannokseni verran kofeiinia :)
Niin, sinun aamuannoksesi verran.. :D
Mutta kun täällä nyt vouhkataa ettei odottava äiti saisi nauttia ollenkaan kofeiinia, osoitin vain että kofeiinia on muuallakin kuin vain kahvissa, joten on jonkinlaista tekopyhyyttä minusta osoitella muita jos ite kuitenkin ihan yhtälailla nauttii niitä aineita missä sitä on, vaikkakin vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
käsittämätön ketju!
Maira, kuka vouhkaa ettei odottava äiti saisi nauttia lainkaan kofeiinia?

Monessa maassa (esim. USA) se on oikeasti raskaana olevan ns. kiellettyjen listalla alkoholin ja tupakan ohella. Tästäkin voi päätellä halutessaan jotain, mutta ei nyt tarvitse herneitä nenuun vedellä siitä että se edes kerrotaan. EN ole vaatinut täyskieltoa (hohhoijaa taas), yritin tuoda faktoja kehiin mutta täällä ketjussa menee nyt taas vinoon ja lujaa...

Poistunpa tästä kahville.
 
Jenkkiperseet
Onkohan jenkeissä sen takia kahvi kokonaan kiellettyä kun se on taasen coca-colan luvattu maa? Ja siellä sitä latkitaan niinkuin suomessa kahvia tai ranskassa viiniä?
Meillä suomessa mainitaan kolajuomatkin tuohon yli 300mg:n päivärajoitukseen, ei ainoastaan kahvia. Onko jenkeissäkin näin vai kielletäänkö siellä vain tämä kahvi?
 
Mulle on ihan sama jos joku raskaana oleva juo kahvia mutta se on musta outoa että aikuinen ihminen, ketä väsyttää ja saa päänsäryn jos ei juo kahvia, ihmettelee miksi kahvia ei pitäisi raskausaikana juoda...Kofeiini..?
 
faktatieto
Onkohan jenkeissä sen takia kahvi kokonaan kiellettyä kun se on taasen coca-colan luvattu maa? Ja siellä sitä latkitaan niinkuin suomessa kahvia tai ranskassa viiniä?
Meillä suomessa mainitaan kolajuomatkin tuohon yli 300mg:n päivärajoitukseen, ei ainoastaan kahvia. Onko jenkeissäkin näin vai kielletäänkö siellä vain tämä kahvi?
Siellä kielletään kofeiini. Siis kaikkineen, kahvi ja cola sun muut. Kuka sitä noudattaa on sitten eri asia, tunnolliset lienevät vähemmistössä veikkaan.
 
Jos kerta neuvolastakin sanotaan, että kahvia saa juoda niin minähän juon!
Joka aamu kupin, päivän aikana yksi tai kaksi,. Lisäksi silloin tällöin Cokista ja vieläpä zeroa jossa on niitä perkeleen aspartaameja joista kanssa joku valittaa.

Ei kahvista ole määrätty mitään nollatoleransseja, minä en rupea kaikkea syömistäni rajoittamaan, sillä jos joka hemmetin tutkimuksen ja kiven käännön lukee, ei suuhun saa laittaa kohta edes vitamiinejakaan ja joutuu vesilinjalle.
Varovaisuus on ok, mutta vouhkaus menee jo yli!

Ainiin, ja nyt vedän vielä suklaata, onko sekin kiellettyjen listalla?
 
  • Tykkää
Reactions: Halin
Ksantippa S.
Niin, sinun aamuannoksesi verran.. :D
Mutta kun täällä nyt vouhkataa ettei odottava äiti saisi nauttia ollenkaan kofeiinia, osoitin vain että kofeiinia on muuallakin kuin vain kahvissa, joten on jonkinlaista tekopyhyyttä minusta osoitella muita jos ite kuitenkin ihan yhtälailla nauttii niitä aineita missä sitä on, vaikkakin vähemmän.
Kerropa minulle, kuka kofeiinin haittoja tässä keskustelussa esiin tuonut keskustelija olisi sanonut, ettei odottava äiti saisi nauttia ollenkaan kofeiinia. Käsittääkseni kaikki ovat olleet yhtä mieltä siitä, että on syytä etsiä faktatietoa ja tehdä sitten omat päätöksensä. Nimenomaan kahvin haittojen vähättelijät ovat vetäneet keskusteluun mukaan suklaat ja muut marginaaliset kofeiinin lähteet - tai sitten tyystin kiistäneet kofeiinin haitat. Fiksua? Ei minusta.

Suomalainen suositusraja raskaana kofeiinille on 300 milligrammaa päivässä eli noin kaksi mukillista. Se ei ole paljon suomalaisessa kahvikulttuurissa - moni saa laillani suositusrajan täyteen jo aamupäivällä. Suklaasta sellaista määrää on mahdotonta saada. Monissa maissa suositusrajaa ei ole, samasta syystä kuin suomalainen neuvola ei anna suositusrajaa alkoholin käytölle. Se on fakta, eikä pään pensaaseen työntäminen sitä muuksi muuta.
 
"vieras"
Tuolla Ksantippan linkissä mainitaan, että vähäisen käytön (alle 3 kkp) on todettu olevan vähäinen riski sikiölle ja että vauva voi ehkä olla syntyessään virkeämpi. Runsas käyttö voi johtaa sydänvikoihin eritäin pienellä määrillä tutkituista. Runsaasta kahvinjuonnista voi seurata alhainen syntymäpaino ja myös spontaani keskenmeno.

Ei mainintoja muusta. Ei syytä pelkoon, jos nyt on jo synnyttänyt ja juonut kahvinsa, että on tehnyt jotain peruuttamattoman kamalaa lapselleen. Tietysti voi ilmetä joskus linkki esim oppimisvaikeuksien ja kahvinjuonnin välille. Ehkä silloin suomalaiset eivät kuitenkaan loistaisi niin komeasti kansainvälisissä oppimistasotutkimuksissa verrattuna niihin maihin joissa kahvinjuonti on vähäistä tai kiellettyä.
 
Ksantippa S.
Onkohan jenkeissä sen takia kahvi kokonaan kiellettyä kun se on taasen coca-colan luvattu maa? Ja siellä sitä latkitaan niinkuin suomessa kahvia tai ranskassa viiniä?
Meillä suomessa mainitaan kolajuomatkin tuohon yli 300mg:n päivärajoitukseen, ei ainoastaan kahvia. Onko jenkeissäkin näin vai kielletäänkö siellä vain tämä kahvi?
Joku viisaampi kertokoon. Sen verran jenkkiläistä kulttuuria tunnen, että siellä kolajuomia että kahvia juodaan ja tarjoillaan usein kofeiinittomina versioina. Suomessa taas kofeiiniton kahvi on lähes tuntematon käsite. Kertoo paljon sekin meikäläisestä kahvikulttuurista.
 
"..."
Joku viisaampi kertokoon. Sen verran jenkkiläistä kulttuuria tunnen, että siellä kolajuomia että kahvia juodaan ja tarjoillaan usein kofeiinittomina versioina. Suomessa taas kofeiiniton kahvi on lähes tuntematon käsite. Kertoo paljon sekin meikäläisestä kahvikulttuurista.
Tulikin mieleeni.

Pirkalta löysin kofeiinitonta kahvetta kun alkuraskaudessa hönsysin kahvihyllyiltä muita vaihtoehtoja :) Harmittelin että eikö ole kuin pikakahvina tällaista? Vai onko kofeiiniton kahvi aina pikakahvia? :eek:
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24427628:
Jos kerta neuvolastakin sanotaan, että kahvia saa juoda niin minähän juon!
Joka aamu kupin, päivän aikana yksi tai kaksi,. Lisäksi silloin tällöin Cokista ja vieläpä zeroa jossa on niitä perkeleen aspartaameja joista kanssa joku valittaa.

Ei kahvista ole määrätty mitään nollatoleransseja, minä en rupea kaikkea syömistäni rajoittamaan, sillä jos joka hemmetin tutkimuksen ja kiven käännön lukee, ei suuhun saa laittaa kohta edes vitamiinejakaan ja joutuu vesilinjalle.
Varovaisuus on ok, mutta vouhkaus menee jo yli!

Ainiin, ja nyt vedän vielä suklaata, onko sekin kiellettyjen listalla?
Minä join raskausaikana muun muass kevytkolaa, punaviiniä, valkoviiniä, teetä ja kahvia. Lisäksi söin graavikalaa, aurajuustoa, inkivääriä, suklaata, papaijaa ja sisävesien suuria petokaloja. En käyttänyt särkylääkkeitä, meikkiä, hiusvärejä tai hajuvettä.

Olen aina ollut kiinnostunut tieteestä ja lukenut mielelläni "joka hemmetin tutkimuksen ja kivenkäännön". Se ei ole estänyt käyttämästä maalaisjärkeä ja nauttimasta elämästä.
 
harmailee
mä loppuraskaudesta join tosi paljon pepsi maxia, kun unohdin kokonaan ettei kofeiinia sais hirveesti nauttia ja mulle syntyi tosi pienikokoinen vauva, ei juurikaan kasvanut masussa sinä aikana kun pepsiä join :(
 
Okei okei, mulla tää aihe menee ihan ylitte koska en pysty ymmärtää miksi kahvinjuojia moralisoidaan, itse kun kuulun siihen kastiin ihmisiä jotka ei edes pysty juomaan kahvia paljon sitä kuppia päivässä enempää ja teen juojat taas saattaa helposti vetää pari kolme kuppia teetä jolloin on jo melkein se mun kahvikupillinen kuitattu, joten sillä mä vänkään tästä "kofeiinia on muissakin kuin kahvissa" aiheesta. :D

Eikai kukaan kuitenkaan vähättele kofeiinin runsaan käytön vaikutuksia? Mä ymmärrän tän keskustelun niin ettei varsinaisia kahvisieppoja edes linjoilla ole, kaikki puhuu parista kupista päivässä.

Ja kun aiheessa "mitä saa syödä/juoda raskaana" ollaan niin itse syön niinkuin normaalistikkin, kohtuudella tottakai niitä mitä suositellään välttämään.
 
-
Sen verran jenkkiläistä kulttuuria tunnen, että siellä kolajuomia että kahvia juodaan ja tarjoillaan usein kofeiinittomina versioina. Suomessa taas kofeiiniton kahvi on lähes tuntematon käsite. Kertoo paljon sekin meikäläisestä kahvikulttuurista.
Tämä täysin totta, myös Briteissä sama. Kofeiiniton kahvi ja colajuoma on täysin yleistä, ja ovat siten eri asia raskaana olevillekin. Suomessa sen sijaan kahviakin yleisimmin juodaan juuri kofeiinin takia, kofeiinittomia vaihtoehtoja ei runsaammin näy.

Tässä ketjussa ovat sekottuneet puurot ja vellit. Jotkut ovat esitelleet faktoja, suosituksia, eri maiden käytäntöjä, tutkimuksia jne. Ja toiset ovat ottaneet nämä käskyinä toimia niiden mukaisesti. On kuitenkin eri asia, että on olemassa tietyt tutkimukset ja suositukset, ja sitten se maalaisjärki joka tätä annettua faktatietoa hyödyntää. Mun mielestä kaikkien on hyödyllistä tietää nämä kofeiinista annetut lääketieteelliset faktat ja arvelutkin, mutta kukin päättäköön miten niiden pohjalta toimii. Eihän kukaan mitään absoluuttilinjaa ole ollutkaan ymmärtääkseni vetämässä.
 
-
Lisään vielä edelliseen, että ainakin Briteissä oli kofeiinittoman colan markkinointi ja suosio seurausta juuri siitä, että lapset ja nuoret joivat sitä niin paljon, että saatu kofeiinimäärä olisi ollut jo kovin haitallista.
 

Yhteistyössä