Mieheni vähäinen alkoholinjuonti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elämä yksin vai yhdessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elämä yksin vai yhdessä

Vieras
Pyytäisin teiltä puolueetonta kantaa tähän asiaani, joka satuttaa minua valtavasti. Olen itse ollut humalassa monta kertaa, mutta nykyään olen absolutisti. Jotenkin vain huomasin, kuinka inhottava minusta tulee humalassa ja tulee riitoja ja sellaista turhanpäiväistä lässytystä, mitä saa hävetä. Olen 24-vuotias työssäkäyvä nainen ja ollut avopuolisoni kanssa nyt 8vuotta. Isälläni on alkoholi ongelma, olemme monesti joutuneet lähtemään kotoa pieninä sen takia, olen joutunut soittamaan milloin ambulanssia milloin poliisia. Opin pelkäämään viinaa. Mieheni isä kuoli alkoholiin, oli alkoholisti. Mieheni suvussa on mielisairautta, sisarilla. Hänen isänsä hakkasi vaimoaan, mieheni äitiä humalassa. Nuorempana me mieheni kanssa kävimme bileissä ja juhlimme alkoholin kanssa useinkin, pari kertaa kuussa. Minua alkoi inhottaa se touhu jossainvaiheessa. Aina oli riitoja ja joskus myös käsiksikäymistä, myös minun kohdaltani. Olen kasvanut henkisesti paljon noilta ajoilta.

Nyt tilanne on se, että en halua, en pysty olemaan mieheni kanssa, ellei hän ole raitis. Pelkään, että hänestä tulee alkoholisti, kuten isänsä ja kaksi veljeään. Mieheni juo kahden kuukauden välein ja hän ei osaa juoda nätisti, vaan vetää kauheat kännit, sikailee ja sössöttää. Oksentaa tai kusee lattialle. Tämä satuttaa minua enemmän kuin osaan kertoa. En voi ymmärtää häntä, sillä hän tietää miten pelkään, oksennan ja itken viinan takia. Olen kuulemma epänormaali ja ylireagoin. En osaa muuta! Ja joka kerta kun hän lähtee, niin itken ja meille tulee kauhea riita. Eli kahden kk välein. Olen onnellinen ja tasapainoinen, mutta aina tämä sama asia pistää elämäni sekaisin. En voi elää näin. Olenko vanginvartija? Vai onko tunteeni oikeutettuja?

Miksi hänen pitää lähteä juomaan, jos tietää miten se satuttaa? Ja kun sanon, että et menisi, tehdään jotain kivaa ja sanon, että tuntuu pahalta, niin tulee riita. Mieheni sanoo, että on huolia töissä, eikö sitä saa kavereidensa kanssa puhua paskaa jne..lopulta käy niin, että hän tekee minusta omituisen, ja jotenkin häpeää juomattomuuttani kavereilleen. Hänen kaverinsa ovat kuin puolijumalia hänelle. Sellainen suuri kaverilauma jossa miehet kehuskelevat, että "ei ole ollut vuoteen yhtään selvää viikonloppua" ja sitä pidetään hienona saavutuksena. Asia on nyt johtanut myös siihen, että saan kuulla olevani lehmä, saatanan ämmä jne...kun kehtaan kertoa tunteistani. Tänään sanoi, ettäö kyllä minä sitten huomaan miten hyvä hän oli jos lähden, etten löydä mistään parempaa.

Olen nähnyt mitä viina tekee jo ihan työnikin puolesta. Ja en halua sellaista kohtaloa. En halua itkeä toisen vuoksi tai pahoittaa mieltäni kahden kk välein tämän asian suhteen. Jos yritän estää miestäni juomasta, hän saa ihan raivokohtauksia. On kuin eri ihminen, silmät kiiluvat ja päästää suustaan käsittämättömiä asioita.

Enkä tahdo olla se ihminen joka sanoo, "et saa juoda" Missään nimessä en tahdo niin toimia, en tahdo kieltää, vaan tahdon että hän itse ymmärtäisi. Ja häneltä on alkanut ilmenemään nyt sellaista naisten halveksumista...kuten, että akat nalkuttaa, akat ei osaa mitään jne...Hänen äitinsä kertoi, että isänsä oli aivan samanlainen, mutta tietenkin pahempi: Naisella ei ollut mitään arvoa. Onko miehestäni tulossa isänsä?

Olen seuraillut tilannetta pari vuotta ja tuntuu, että tukehdun tähän. En jaksa jotenkin hävitä viinalle. Mieheni sanoi, että hänestä ei koskaan tule absolutistia, vaan hän aikoo koko elämänsä ryypätä silloin tällöin. Hän pitää kaikenlaista ryyppäämistä normaalina ja minua absolutistia epänormaalina.

Rakastan itseäni kuitenkin niin paljon, että en ole miehen kanssa joka käyttäytyy noin. Olen kuulostellut tuleeko muutosta, mutta ei taida tulla. Muuttuvatko tuollaiset edes koskaan? Kerranhan se vain kirpaisee, otanko hypyn tuntemattomaan ja elän ilman tämmöisiä huolia? Jos jään tähän ja mieheni käyttäytyminen vain pahenee niin olen lopulta niin väsynyt, etten saa edes lähdetyksi. Ja eihän lapsia voi hänen kanssa edes harkita. En minä ainakaan.

niin ja otikko oli "vähäinen alkoholinjuonti" koska hänestä 2kk välein sammuksiin juominen on vähäistä...Siinä saisi olla kysymysmerkki perässä vähäinen alkoholinjuonti?

Mielenkiintoista nähdä millaisia kommentteja tulee, koska minun mieheni juo monta monta kertaa useammin ja omasta mielestään harvoin ja hänelle ei saisi asiasta sanoa tai olen mielisairas tms. Ja hänkin toitottaa että oman isäni alkoholiongelma on aiheuttanut jotain traumoja. Ja usein hän sanoo juomisensa johtuvan minusta.

Tuntuu pahalta kun toinen ei arvosta sen vertaa, että olisi voinut pysyä raskausaikanani selvinpäin. Ei vaan kerta viikkoon on oltava vähintään pienessä sievässä ja muutama olut muutamana päivänä viikossa. Ja jos syitä tähän juomiseen kyselee, niin sanoo että juo näyttääkseen että en voi häntä määrätä. Kenties pelkkä tekosyy? Ainakin tosi lapsellista ja todistaa siitä ettei minua arvosteta. Eikö äiti-poikasuhteessa kapinoida tolla tavalla?

Minä haluaisin Miehen. En äijää vaan miehen. Vastuuntuntoisen, arvostavan ja fiksun aikuisen Miehen.

"Vastuuntuntoisen, arvostavan ja fiksun aikuisen Miehen."

Eli kunnollisen miehen. Sellaisen exäni kehoitti hommaan. Hän ei kahden lapsen isänä kyennyt raitistumaan.
Lukekaapa Ellit tämän sunnuntain Hesarista juttu AA:n kesäkokouksesta.
Viinan juonti sen kuin yltyy viinaveroalen takia.
Juopon miehen kanssa perhe-elämästä ei tule mitään. Minäkin hakkasin päätä seinää ja uskoin parempaan huomiseen.

En usko että kenestäkään saa tehtyä täysin absolutistia, mutta mielestäni kohtuutta voi vaatia. Kerro miehelle, mitkä asiat hänen juomisessaan sinua ärsyttävät (esim. sikailu). Jos mies ei halua tehdä kompromissia, mieti voitko kestää häntä tällaisena vai olisiko syytä harkita eroa. Toinen vaihtoehto on tietysti lähteä yöksi kotoa pois, ja palata vasta sitten kun mies on jo selvinnyt humalasta ja kankkusesta. Alkoholin käyttö kahden kuukauden välein ei ole paljon, mutta voin kuvitella kuinka liiallinen kertajuominen ottaa toista osapuolta päähän. Oma isäni on myös alkoholisti, samoin veljeni.

Mieheni juo melko usein, mutta onneksi yleensä ystävien seurassa ja kohtuudella. Mielestäni kaikki on hyvin, koska hänellä ei ole milloinkaan jäänyt putki päälle. Joskus harvoin kun mieheni juo yksin, minua alkaa suunnattomasti ärsyttää. Mielestäni viinalla ei pitäisi lievittää pettymyksiä tai murheita. Mieheni isä on myös ollut alkoholisti, joten en halua puuttua satunnaiseen yksin tissutteluun (isän alkoholismi on hänelle kipeä asia). Mikäli juomisesta joskus tulisi ongelma parisuhteellemme, olisin valmis auttamaan hänet hoitoon. Toisaalta jos apu ei kelpaisi ja juominen vain yltyisi, olisin valmis lähtemään suhteesta. Onneksi tällaisia merkkejä ei kuitenkaan ole ilmassa!

Olet kovin nuori joten kehottaisin vilpittömästi lähtemään suhteesta koska asiat vaan pahenee ja mutkistuu. Voit aloittaa uuden suhteen raittiin miehen kanssa.
Itselläni on vastaavanlainen tausta ja tajusin kyllä lähteä mutta jälkeenpäin kadutti etten lähtenyt vuosia, vuosia aikaisemmin. Meni elämää liikaa hukkaan eikä mies mihinkään muuttunut, paheni vain. Kadutti, että jos olisin vielä mihen "alkoholistiuran" alkuvaiheilla lähtenyt ehkä hän olisi havahtunut
ettei viinan pillin mukaan voi elää ja tehnyt asialle jotain. Itse olen nyt hyvässä suhteessa kaikintavoin terveen miehen kanssa ja entinen mieheni juo edelleen ja elämä menee tasaista alamäkeä. Ei juopot muutu. Ei ainakaan sellaiset jotka sanoo ettei ikinä meinaa kokonaan lopettaa. heille tieto, että pitäisi elää ilman viinaa on kauhistus. Sellaiset jotka haluaa lopettaa ja hakevat itse apua selviävät ja raitistuvat tai pystyvät jopa kohtuukäyttäjiksi.

"Meni elämää liikaa hukkaan eikä mies mihinkään muuttunut, paheni vain. Kadutti, että jos olisin vielä mihen "alkoholistiuran" alkuvaiheilla lähtenyt ehkä hän olisi havahtunut."

En ole katunut sitä, että jäin elämään juopon rinnalle. Tietenkin pidin monta raittiussaarnaa avioliiton aikana. Kerran mökillä mies sanoi raivokkaan mesomiseni jälkeen: "Voit lähteä heti kun olet hommannut lapsille uuden äidin."

Suljin suuni ja jatkoin kärsimysnäytelmäämme. Lasten hoitoa en koskaan jättänyt miehen varaan. Ei humalaisen varaan voi mitään laskea.

Eniten minua ärsyttää ex-juoppojen vaimojen kehuskelut uudella ja raittiilla onnella.

Kuka tahansa voi alkoholisoitua. Ei exänikään sellaista uraa itselleen kaivannut. Niin vain hänkin sitten vuosien saatossa jäi viinan koukkuun eikä päässyt irti vaikka kuinka yritti. Kaikki meni. Vain kesämökki jäi alle, jonka suuressa armossani hänelle annoin osituksessa. Tuolla mökillä hänellä on kuulema omien puheiden mukaan aina hyvä olla.

Uutta miestä en kaipaa. Keski kauan päästä tasapainoon kaunan ja katkeruuden kanssa. Vaikka olisin saanut uudeksi mieheksi enkelin, niin varmasti hänestäkin olisi tullut juoppo minun rinnalla. Niin perusteellisesti tuuletin vastentahtoisen avioeron takia.

Hesari kirjoitti tänään kauniin kirjoituksen AA-kerhon vuosipäiviltä.
Uusin Eeva mainitsi pulmapalstallaan Al-Anon vertaisryhmän. Vuosien hiljaiselon jälkeen nuo tahot ovat taas arvossaan.

Viisastenkivi löytyy vain omasta tyyneydestä ja mielenrauhasta.
Tämän valmiimpaa minusta ei enää tule. Mies on jo melko hyvällä toipumisen tiellä. Tuskin hän lueskelee näitä juttuja. Mutta ehkä joku tuttu sentään.

Toivon mukaan meidän perheen tarinasta on tukea ja voimaa saman ongelman kanssa kamppalevien kanssa. Sitäkin toivon, että tarinaani kerrotaan avoimesti missä vain. Olen kertonut avoimesti asian niin kuin se on kenelle vain, kuka on jaksanut kuunnella.

Aikoinaan haaveilin lentäväni New Yorkiin Al-Anon kokoukseen. Ehkä tuo matka jää tekemättä, mutta voihan sitä keksiä kaikkea muuta.
Äsken surfailin Elliot Island maahanmuuttorekisterissä. Kuuntelin Radio Suomesta Antti Tuurin haastattelua.

Siellä joku vanhempi nainen kertoi perheestä, jonka mies oli 10 vuotta Amerikassa ja palasi sitten takaisin Suomeen perheensä pariin.
Kun vaimolta kysytiin miten elämä sujui eron jälkeen, hän tuumasi: "Jatkettiin siitä mihin aikoinaan jäätiin."

En haaveile yhteenmuutosta. Mutta elämässä haluan jatkaa siitä, mihin jäin silloin, kun vielä olin se entinen minä. Iloinen ja aina naurava ja laulava Elli. Luulisin, että olen päässyt entiseen tasapainoon.

Nyt menen nukkumaan. Toivotan kauniita unia kaikille. Kyllä hiljaa hyvä tulee päivä kerrallaan antamalla Jumalan ohjata. Jos ei usko Jumalaan, niin sitten siihen Korkeimpaan Voimaan.

En tiedä...olen miettinyt tätä asiaa ja pohtinut, milloin ollaan siinä pisteessä, että on parempi sulkea ovi takanaan ja aloittaa alusta. Minusta tuntuu, että nyt olen siinä pisteessä. Olen puhunut asiasta, olen jopa kirjoittanut siitä hänelle. Mikään ei auta, kuten voi olettaakkin. Tämmöisen asian on lähdettävä omasta päästä, eikä toisen sanomana. On itse ymmärrettävä, enkä minä voi hänen silmiään avata jos hän ei sitä tahdo. Itse tiedän millaista elämää haluan viettää, eikä se ole tämmöistä. Vastaavassa tilanteessa nauvoisin toista lähtemään jo. Nyt vain katson silmiin särjettyjä unelmia, seison suhteeni raunioilla ja joudun vain toteamaan, että ei tämä unelma kantanutkaan. On raskasta hävitä viinalle. Hävisin jo pienenä tyttönä, ja en anna koskaan omien lasteni joutua kohtaamaan samaa. Enhän voi kuvitellakkaan hankkivani lapsia mieheni kanssa, en kertakaikkiaan uskolla.

Ja mieheni on vielä niin totaalisen avuton tapaus. Hän ei osaa tehdä oikein mitään. Pyykit, siivoamiset ja kaikki arjenpäiväiset asiat on hänelle täysin uutta. Olen myös melko varma, että lähdettyäni hän alkaa juomaan, mutta enhän voi sille mitään. Kumpa ihmiset ymmärtäisivät mitä se viinan kanssa läträäminen saa aikaan. Ensin menetetään perhe, sitten työt ja koti. Sen jälkeen on hankala enää nousta sieltä ojasta.

Tekisi mieli laittaa pöydälle viinapullo ja rinnalle minä, kotimme ja yhteinen elämämme ja pyytää häntä ottamaan se, jonka tahtoo. Ajatella, että en voisi edes sanoa, että se olisin minä. Luultavasti en olisi.

Taidan huomenna mennä ja laittaa asuntopaperi hakemukset menemään. On tainnut tulla aika minun lähteä ja jatkaa elämää yksin. Takataskussa lupaus itselleni: En ota koskaan enää miestä, jolle viina näyttelee niin suurta roolia elämässä. :)

Hyvä ap!

Sanon sulle neuvoja, mitä osaan. Se ei ole varmaan paljon mutta ...:) Olen itsekin alkoholistiperheestä.
Että ehdottomasti etsi itsellesi sellainen mies, joka ei tee kahta asiaa:

Leuhki viinanjuonnilla, tai puhu "akoista".

Siinä on hyvät nyrkkisäännöt jotka toimii.
MIes ei tiedäkän kuinka paljon itsestään paljastaa noilla asioilla.
Olen myös 24 v, ja edellinen poikaystävä oli juuri sellainen kavereidensa "pyllyn" nuolija, että oli oikein kunnia-asia muka hänelle esim. ajatella että "akat ei osaa" jotain, tai että "pitäähän tottakai naamat vetää kerranviikossa"
Sitten minua ikään kuin nauretaan, eli kaikki vitsit on jotain mitä en minä ymmärrä koska en naura räkänaurua kuten miehen typerät naispuoliset kaksineuvoiset jätkäkaverit, jotka kuulemma on reteitä naisia!

Ei sellaista ei kannata katsella. Se on yhtä energiantuhlausta, jos pitää aloittaa kaikki perusasioista: onko naiset yhtä "viisaista" kuin miehet ja onko viina elämäneliksiiri vai ei. Sinullakin on varmasti potentiaalia vaikka mihin, jos ympärilläsi ei ole kokoajan jotain, jolle pitää selittää elämän järjestystä uudelleen ja uudelleen, ja vielä iässä jolloin pitäisi itsekin vielä olla matkalla jonnekin tulevaan.

Suosittelen että et ala etsimällä etsimään mitään absolutistia, jos yleensäkään minkäänlaista miestä erottuasi, koska minusta nekin ovat vähän kummallista porukkaa..siis se ei ole kummallista ettei juo viinaa, varsinkaan sellaisten syiden takia kuin sinä, aloittaja, mutta esim. entinen alkoholisti tai joku himokuntoilija saattaa olla hyvinkin vittumainen luonne raitistuttuaan.

Sellainen mies jonka elämä ei pyöri viinan ympärillä ollenkaan, joka voi ottaa lasin konjakkia ilman että siitä tulee viikon reissu, tai menee heti koko pullo, mielellään niin että miehen ei tarvitse edes miettiä juodakko viinaa vai ei, koska se EI ole hänelle ongelma, eikä elämän ainoa ilonaihekaan.

Toinen juttu voi olla että etsisit seuraavaksi sellaisen miehen joka on sinua vähän vanhempi.
Sellainen tekee yleensä hyvää naiselle joka on joutunut pyörimään pikkupoikien keskellä. Saat levätä välillä, ja mies on sellainen joka ON JO SE miksi on tullakseen eikä tarvitse pelätä "muuttuuko" tai "tuleeko" hän alkoholistiksi. Kun mies täyttää 30-40v , niin siinävaiheessa näet jo mihin suuntaan kasvukäyrä on.

Niiin, totta. Mutta pitää sano vielä tuhon itkujuttuun, kun sanot aina että "ei ole näkynyt katumusta vielä" tms, kun joku sanoo että miehelläkin voi olla tunteita nykyistään kohtaan, tai että ei ole vielä näkynyt itkua pitkästä ilosta tms.

Muistutan että sellaiset itkut ja katumukset tulee lähinnä viiveellä, eli asia ei ole niin että alat itkemään heti naimisen jälkeen tai että mies katuu heti siemensyöksynsä päätteeksi.
Lapsikin tajuaa, mutta et sinä ap, että niillä katumus- ja kyynel- asioilla on perää mutta ne eivät tule vain vikoissa, vaan näet todellisen tilanteen vasta kuukausien kuluessa.

Paitsi että rakastavakin mies voi muuttaa mielensä yhdessä päivässä.
Johtuu siitä että miehell ihastuminen ja seksuaalinen himo ja kihelmöinti kiveksien ja mulkun alueella muistuttavat niin paljon toisiaan, että vasta "saatuaan" mies voi tietää ketä rakastaa, koska sitä ennen seksuaalinen himo ja rakkaus on hänelle melkein sama asia.

Ikävä puoli on että ne kivekset liikuttaa tuolloin myös miehen leukoja, eli siinä on vastaus siihen akkojen iänikuiseen kysymykseen ja parkuun "Miksi hän sanoi että rakastaa vaikka ei rakastakaan enää"

No siksi että hänellä panetti ja siksi rakasti ja piti. nyt ei enää paneta eikä enää siis rakastakaan.

Voit yrittää vaikka kuinka kauan, mutta lopputulos on sama. Mies on sanonut, ettei juomista lppeta. Sinä et halua miestä jota viina vie. Eli joko lähdet suhteesta (selviät kyllä ja kiität itseäsi myöhemmin!) tai hyväksyt miehesi sellaisena kuin on, ja viina ja pelko kuuluu elämääsi. Toista ihmistä ei voi muuttaa. Ihminen muuttuu vain jos itse on siihen valmis ja muutosta haluaa.

You get what You settle for. Saat mihin tyydyt.

Arvosta itseäsi ja vaadi itsellesi parempi tulevaisuus. Mies ei ymmärrä sinua. Ymmärrä edes itse itseäsi. Rakasta itseäsi enemmän.

Kiitos paljon. Tämä on auttanut minua todella paljon. Kerrankin on ihmisiä, jotka ymmärtävät mitä tarkoitan. Ihmisiä, joille en ole nipottaja ja katkera ihminen. Tai mustasukkainen mieheni menemisistä, kun kyse ei ole siitä. Kyse on nimenomaan lapsellisesta käytöksestä, sikailusta, naisten halventamisesta ja kaveriporukan palvomisesta. Ja yllätys ei varmasti ole se, että kukaan kavereista ei seurustele. Takana heillä suhteita alaikäisiin tyttöihin, eivät saa omanikäisiä käyttäytymisensä ja asenteidensa takia. Mieheni ei ymärrä tätä, vaan tanssii täysin ja ehdoitta kavereidensa pillin mukana. Kysyin äsken, että mitä jos lähden ja jäät yksin. Luuleeko hän, että kaverit pitävät sille seuraa aamusta iltaan? Hän on nimittäin sellainen ihminen, että pelkää yksinoloa, eikä osaa yhtään olla yksin. Ei yhtään. Sanoi itse, että kyllä tietää, etteivät sen kanssa ole täällä. Sanoin, että en ole vaatimassa täysraittiutta, vaan sellaista miestä, joka itse tietää miten asiat menevät, ettei tarvitse kertoa kuin pienelle lapselle. Että voi tosiaan ottaa konjakkilasillisen, ilman, että täytyy koko pullo juoda, ja tätä hän ei nimenomaan osaa. Ei osaa juoda tuoppia, vaan on juotava kaksikymmentä. Ja se, että minua hävetään selvästi, koska en juo on jotain käsittämätöntä. Tai se, että en käy baareissa on täysin epänormaalia. Siinäkin näkee, kuinka meidän ajatukset eroavat toisistaan. Olemme kuin yö ja päivä. Tämmöinen amistelu on kertakaikkiaan niin lapsellista, että on vaikea joskus arvostaa häntä. Ja en jaksa elää tämmöisen asian kanssa kovin kauaa. Olen vain niin kyllästynyt tähän. Jos saa aina rautalangasta vääntää, eikä silti mene perille kuin krapula aamuna, niin mitä se enää hyödyttää? Ja asiasta on todellakin puhuttu ja jauheuttu niin tajuttomasti, että minkään ei pitäisi enää olla epäselvää. Mutta, koska olen akka, en tajua, enkä voikkaan tajuta. Minulle on turha selittää, koska olen akka. Ei akat tajua, että miesten on pakko, kertakaikkiaan PAKKO puhua paskaa kavereidensa kanssa ja ryypätä! Koska miehet eivät osaa jutella asioistaan, ilman viinaa. Näin on kuulemma näreet! Ihmettelen vain, miten on sitten miehiä, jotka pystyvät juttelemaan, miehiä joiden ei tarvitse RYYPÄTÄ. Se sanakin on jotenkin niin keskenkasvuinen, kuin olla ja voi.

Minä liputan lähtemistä. Ei taida muutosta tulla alkoholin käyttöön kun viinapirua on niin vaikea voittaa. Olosi tulee helpottamaan HETI kun olet tehnyt päätöksesi. Onnea matkaan!!

Jäin ihan miettimään tilannettasi. Olet kuin minä 3:n vuoden takaa. Plus että minullakin on alkoholisti isä, jota olen raahannut katkolle, välillä baarista kotiin, välillä hakemassa tikkejä otsaansa. Tiedät kyllä.

Asuin yhdessä ja rakastin maailman eniten miestä, jota viina vei. Selvinpäin maailman ihanin, kiltein, sympattisin, hauskoin jne. En ole ikinä tuntenut itseäni yhtä Naiseksi. Hän muisti aina kehua ja kohteli hyvin. Kukkia ja pikku lahjoja. Jälkeen päin liiankin täydellinen. (Nykyään rakastan normaalia arkea ja normaalia tavallista miestä)

Mutta kun ryyppäys alkoi, ei tullut yöksi kotiin, ei vastannut puhelimeen. Kuinka monta kertaa soitin sairaalat läpi ja kaikki kaverit (niin noloakin), kuinka monet yöunet menetin!Kännissä huusi mulle suoraa huutoa niin ilkeitä pöyreitä asioita, etten edes kehtaa kirjottaa, ei käynyt kiinni, mutta pelkäsin aina kuitenkin. Piti kiinni käsivarsista niin että tuli mustelmia, selvin päin itkien katui. Kerran piti kiinni ja huusi niin että tärykalvoni vaurioitui. Krapulat hän katui ja pyysi anteeksi vuolaasti itkien ja kehui, kertoi ettei halua kuin minut, tekee mitä vaan. Joskus meni puolikin vuotta. Mutta muistutan, että kun alkoholiongelmainen on raittiina, silloin ei muutkaan juo. En siis juonut siskoni häissä samppanjaakaan, koska olin tukena miehelleni. (Mies oikein odotti että joisin, niin hänkin saisi juoda, lapsellinen!) Enkä siis käytä melkein yhtään alkoholia, mutta tuossa tilanteessa sitä ei voi käyttää vähääkään.

Kerran arkipäivänä hän tuli aamukuudelta kotiin. En ollut saanut mistään kiinni koko päivänä töiden jälkeen. Ei mitään ilmoitusta missä on. Sairaalat olin soittanut. Itkin välillä ja odotin. Itse menin klo 8 töihin, mutten tietenkään nukuttua saanut. Viimein kuului tuttua rapinaa eteisestä. Juoksin halaamaan ja sanoin että olen ollut huolissani. Mies oli mustelmilla ja jotenkuten pysyi pystyssä. Mies tönäisi minut pois tieltä, kaaduin. Mies huusi niin että rappukäytävä raikui, että olen hullu huora jota kukaan ei kestä. Haki pakastimesta viinapullon ja alkoi etsiä auton avaimia, koska tällaisen hullun luona kukaan voi olla. En antanut auton avaimia, mutta mies sai ne tietenkin. Siinä vaiheessa naapurit tulivat kysymään onko minulla hätä. Mies häipyi, autolla tietysti.

Mutta en luovuttanut. Hänellä oli alkoholiongelma, eli sairaus. Luulin että pystymme voittamaan sen. Eli luulin rakkauteni parantavan hänet. Yritin kaikkeni. Luettiin kaikki alan kirjallisuus. Terapiaan mies ei suostunut.

Lopulta mittani tuli täyteen, kun ymmärsin että suuria luulen itsestäni jos luulen, että ketään muuta kuin itseäni pystyn muuttamaan.

En enää ikinä katsele juoppoa miestä. Siinä alkaa epänormaali elämä vaikuttaa normaalilta. En tunnista itseäni kun mietin niitä aikoja. Onneksi sain voimia lähteä. Olen siitä todella ylpeä. Anteeksi pitkä kitjoitus, mutta tuntuu terapeuttiselta kirjoittaa, vaikka kokemukset noloja ja typeriä ovatkin. Onneksi elämäni ei ole enää sitä pelkoa ja miellyttämisen halua ja krapulan hajua.

JOS ET PIDÄ JALANJÄLJISTÄ KASVOILLASI, MIKSI MAKAAT LATTIALLA.
-kiinalainen sananlasku

Nyt kesällä sinkkuna miesten yleistä alkoholinkäyttöä seurattuani olen minäkin lähinnä järkyttynyt. Luulin, että exäni juo paljon (ja tiestysti joikin, pullon punkkua ja sixpackin illassa koska "viini nyt vaan on sivistyneiden ruokajuoma") kunnes olen tutustunut näihin "kesämiehiin"...
Perjantaina aloitetaan, rannalla/kaverilla/kotona vedetään pari mäyräkoira ja sitten baarissa lisää. Lauantaina raahaudutaan terassille heti kun on herätty ja korkattu aamiaiseksi se jääkaappiin jäänyt Koff. Illalla hurja meno baarissa ja sunnuntaina loivareita tyyliin sixpack tai kaksi.
Ja tämä ei ole mikään ihme vaan lähes kaikki miehet tekevät näin.

Olen tavannut miehiä baareissa, rannalla, urheilemassa, yliopistolla, missä vaan, you name it ja siviilisäätyyn, koulutukseen, ammattiin tai muuhun katsomatta läträys on aivan uskomatonta. Krapulaa kärsitään (jos kärsitään) loppuviikolle saakka ja sitten alkaa ralli alusta.

Tapasin alkukesästä todella kivanoloisen miehen ja pääsyimme viettämään juhannusta yhdessä. No, juhannusaattoiltana meinasin liftata kotiin kun mies oli imuroinut huiviinsa korin olutta, patterin lonkkutölkkejä, punaviinipullon ja puoli pulloa kuoharia. Seuraavana päivän hän totesi mykkäkouluuni: "Oli kiva olla pikku näkäräisissä!"
Lienee sanomattakin selvä, että loppujuhannus loivennettiin miehen taholta ja minä nukuin eri sängyssä. Sen koommin emme ole tavanneet.

Kyylä,

näkemyksesi tukee minun käsitystäni asiasta. Ympäristöäni tarkkailemalla olen tullut siihen tulokseen, että 7 miehellä 10:stä on isompi ongelma alkoholin kanssa tai he ovat ns. suurkäyttäjiä. Lopuista kolmesta yksi on täysin raitis, yhdelle alkoholi ei merkitse mitään (voi ottaa pullon olutta, lasin viiniä, drinkin silloin tällöin, ehkä kerran vuodessa, ei osta alkoholia kotiin jne.) ja yhden alkoholinkäyttö pysyy aisoissa siinä pelossa, että vaimo jättää. Juo kuitenkin aina tilaisuuden tullen kun on hyvä "tekosyy".

Ex-mieheni oli alkoholisti, otin eron, tapasin miehen joka kuuluu siihen ryhmään jolle alkoholi ei merkitse mitään suurempaa. Hänelle tärkeitä asioita ovat perhe, koti, yhdessä oleminen ja -tekeminen. Meillä ei kotona ole koskaan alkoholia paitsi kun tulee vieraita niin saatamme ostaa jotakin vierasvaraksi. Elämä on ihanaa raittiin miehen rinnalla!

Voi kuinka kiva, että jaatte kokemuksianne näin hyvin:)On tämä kyllä ihmeellistä näiden suomalaisten miesten viinan läträäminen. Sain taas kaveriltani kuulla, että olen nipo, etten tule koskaan löytämään yhtä hyvää miestä kuin nykyinen. Kuulemme KAIKKI miehet juo ja se pitää vain hyväksyä ja se siitä sitten. Tätä asiaa vatvon edes-takaisin: Mieheni juo kahden kk välein, ihan takapuolet olalle, sikailee, örveltää, huutaa ja makaa krapulassa. Tätä juomisreissua ennakoi todella kireä ilmapiiri, hän äkkäilee, hermoilee ja kiroilee, kaikki vituttaa kuten hän sanoo. Eihän minultakaan hyväksyttäisi tuollaista toimintaa, niin miksi minun olisi katsottava tätä hänen kohdaltaan? Mutta on miehiä jotka vetelevät persuukset rinnuksille kerran viikossa. Tähän nähden oma mieheni juonti on vähäistä, mutta minulle se on liikaa. Todella lapsellista aikuiselta mieheltä.

Miettikääpäs, kuinka moni mies katseli jos nainen häviäsi aina sillointällöin kotoa, ei vastaisi puhelimeen, sikailisi, kusisi vessanlattiat, oksentaisi sisälle, ärhentelisi ja olisi mustelmilla kotiin tultuaan. Milloin olisi hukassa rahapussi, milloin kännykkä. Kuinka monta kertaa mies soittaisi sairaalat ja putkat läpi itkien huolestuneena kotona. Montako kertaa lähtisi töihin valvottuaan huolestuneena koko pitkän yön? Miettikää ihan tosi. Ei naisilta hyväksytä tämmöistä ollenkaan, mies ottaisi, pakkaisi tavaransa ja toivottaisi hyvää loppuelämää. Naiset senkun itkeskelevät ja pilaavat oman elämänsä huolehtien ja hermoillen toisen takia.

Kauheaa miettiäkin, jos itse istuisin vielä kymmenen vuoden päästä keittiön pöydän ääressä itkemässä asian takia, tai jos edelleen yrittäisin puhua järkeä. Kauhea painajainen. Ei siinä kuulkaa auta nyt muu, kuin minun lähteminen. En vain tiedä olenko samaa mieltä vielä ensikuussa. Toivottavasti. Hitsiläinen kun asuntoja ei saa heti, vaan on jonot!

Hyvät kanssasisaret. Eiköhän olisi aika aloittaa kansanliike näitä sikailevia pikkupoikia vastaan ja ja järjestää massalemppaus kaikille örveltäjille. Kyllä tavat sivistyis kummasti jos naisensaaminen olisi kiinni örkkimisen loppumisesta. Päätetään että kukaan ei enää suostu sietämään silmissään krapulaisia ja akottelevia miekkosia, ja vot, sen näkee pian naamasta kun 90 prossaa Suomen miehistä lakkaa saamasta. Sillä siistillä 10 prossalla taas alkaa mennä tosi hyvin. Kerron pienen salaisuuden - miehet tarvitsee naisia paljon enemmän kuin naiset miehiä. Nyt ne ei välitä kun aina löytyy jostain uusi höynäytettävä joka uskoo että rakkaus parantaa lopulta kaljanhimon. Jos me pantais kova kovaa vastaan, niin kyllä tulis Suomipojalle hätä käteen (tai ainakin känsiä).

Aika huolestuttavaa, että miehesi kusee lattialle ollessaan kännissä. Kuulostaa rappioalkoholistilta. Asiat on mielestäni aika pahalla tolalla jos ei pysty aikuinen mies pidättämään tuon vertaa.

Ihanaa, ihan naurattaa! Totta se on, miehet tarttee naisia paljon enemmän kuin me miehiä. Eikä kukaan mies tosiaan suostuisi samanlaiseen rooliin, kuin ovat meidät pistäneet. (Ellei ole Mervi tai Matti, mutta kuka sellaista liittoa haluaisikaan!)

Älkää kukaan TYYTYKÖ juoppoon! Vaan vaatikaa kaikki itsellenne mies joka ei tarvitse viinaa jokaiseen iloon, suruun, kriisiin, ongelmaan, tylsyyteen jne.

Ei myöskään luulla liian suuria itsestämme! Eli että olisimme niin kaikkivoivia, että rakkautemme tosiaan parantaisi eikä kaljaa enää tekisi mieli.

Kyllä näin luulin, että rakkauteni parantaisi ja olisin niin ihana, että ei tarvitsisi viinaa. Että olisin niin paljon tärkeämpi viinaa, että tietenkin minä olisin ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä, mutta kun ei niin ei. Ajatella, että viina meni meillä ohi kodin, koirien ja yhteisen elämän, jota on rakennettu. Se kertoo jo siitä, että viinanhimo on totista totta tässävaiheessa tarinaa. Olen miettinyt niin paljon asioita, ikävä tulee, tottakai. Toinen muistuu mieleen varmaan joka laulusta ja televisiomainoksesta, mutta voi sitä onnea kun tulee viikonloppu ja vastaan vain itsestäni ja koirista. Voimme loikoilla sängyssä pitkään, kävellä ihania syyslenkkejä, eikä tarvitse pestä vessaa kuin harvoin, sillä en kuseksi edes laidoille. Enää ei ole huolta, ei murhetta tästä tekemällä tehdystä ongelmasta. Se on kuitattu elämästäni kertaheitolla. En enää koskaan joudu puhumaan aikuiselle ihmiselle, että viina vie, kun sille antaa pikkusormen. Ei tarvitse enää puhua järkeä itsestään selvistä asioista.

Tein asunnonhaku ilmoitukset. Nyt se on tehty! Enkä tyydy mihinkään vanhaan taloon, vaan laitoin kovat piippuun siinäkin asiasssa. Uudehko, saunallinen rivitalo, jossa saan saunoa vaikka joka ilta jos huvittaa. Mies ei ymmärrä lainkaaan. Sanoo jatkvasti kuinka vähän hän juo, vertailee itseään niihin joka viikonlopun juomareihin. Kyse ei ole edes siitä, hän juo liikaa minusta. Ja jos ei pysty yhtään hillitsemään kun se viinanhimo iskee, niin entä jos se alkaa iskemään kerran viikkoon tulevaisuudessa? Sitten olisi edessä kuitenkin lähtö. Luultavasti nin hänelle kävisi, koska näkee viinan niin kertakaikkisen mahtavana asiana ja isä kuoli siihen unelmaan pullo kädessä. Sen olisi pitänyt jo aukaista silmät aikanaan tai ainakin tässä vaiheessa kun olen lähdössä.

Voin vain arvailla millaista se meno on, kun en ole enää täällä. Se repsahtaa käsistä heti paikalla, varmasti jo samana iltana. Sekin kertoo jo paljon ihmisestä. Mieheni ei osaa käsitellä tunteitaan, ei osaa olla yksin yhtään kotona, joten voi mennä aika juodessa.

Kerran hän lupasi ihan itse, ilman minun painostustani, että hän ei juo enää. Meni viikko ja kerroin, miten hienon päätöksen hän teki. Hän esitti, ettei tiennyt mitä puhuin, katseli silmät soikeina, että en mä sellaista ole koskaan luvannut, ei musta absolutistia tule koskaan, aion aina ryypätä. Ajatella, olisi jo silloin pitänyt avata silmänsä ja sanoa, että herra on ystävällinen ja ryyppää vaikka loppuelämänsä. Silloin olisi pitänyt pistää pillit pussiin!

Tuollaistahan se on alkoholi ongelmaisen ihmisen puolisona. Jatkuvasti on pillit jo menossa pussiin, mutta jotenkin kummasti ne kuitenkin jätetään vielä eteisen lattialle, mutta pakattuna ne ovat kokoajan. Tätä voisi jatkaa vuosikymmeniä ja väsyttää itsensä totaalisesti. Tai sen voi lopettaa nyt tähän paikkaan ja kylmästi siirtää pillit pussukkaan ja todeta, että ei tämä mitään antanut, eikä tule antamaankaan. Voi, voi sentään.

Nyt unohdatte sen, että eivät KAIKKI miehet juo, ja on MYÖS naisia jotka bilettävät "rankasti"!

Ainakin näin nuorena reilu parikymppisenä pimuna esimerkiksi tuo "kyylän" kuvaama viikonloppu on aika normia näin kesällä myös useille pienikokoisillekin naisille. Mitä sitten, jos joskus vähän lipsahtaa pidemmän kaavan mukaan?

Tietty joku aivan holtiton kuseminen jne. on sitten oma lukunsa =/

Ja ikävä pilata ilonne etukäteen, mutta en ole mikään lähiöjuoppo verkkareissa =) Ja kokemusta on myös ihan OIKEAN alkkiksen kelkassa olosta. Ja se ei todellakaan ole hauskaa...

Te, joilla on ihan oikeasti juoppo ja väkivaltainen kumppani, käykää ihmeessä lukemassa www.narsistienuhrientuki.info

Olen ylpeä susta, Alkuperäinen kirjoittaja!!!

Tuli ihan pala kurkkuun, kun luin tekstiäsi, että aiot todellakin lähteä suhteesta. Teidän ettei se ole helppoa. Tulee itselle mieleen, kuinka surullinen olin kun lähdin. Koin, että luovutan, että "hävisin" kun en osannut tehdä suhteesta parempaa, että olin epäonnistuja. Itkin ja vatvoin ystäville väsyksiin asti asioita, iltaisin oli vaikeinta.

Mutta tulee se päivä, kun asiat on käsitelty ja alkaa katsella eteenpäin. Alkaa nauttia elämästä Usko ja tiedä se, siihen asti menet vain päivä kerrallaan. Pärjäät kyllä. Ja joku päivä (paljon aikaisemmin kuin luuletkaan!) katsot peiliin ja mietit, että mitä ihmettä siinä suhteessa teit ja mitä ihmettä siinä miehessä näit!

Mun mieleen jäi mitä terapeutti sanoi, kun kävin muutaman kerran juttelemassa eroni älkeen. Että suhteessa alkoholistin kanssa epänormaali alkaa tuntua normaalilta. Ja että läheltä on vaikea nähdä kokonaisuutta, kaukaa näkee kaiken selvemmin. Nykyään todellakin ihmettelen, mikä minua riivasi, kun sellaisessa suhteessa niin kauan olin. Ansaitsen parempaa.

Yhteistyössä