Mieheni ei luota minuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hae ihmeessä apua itsellesi. Et menetä mitään, jos miehesi laittaa sen takia avioeropaperit vetämään. Päinvastoin, tulet pelastamaan omasi ja lastesi elämän. Ei lastenkaan elämä ruusuiselta näytä, jos joutuvat elämään tuollaisen hirmuvaltiaan alaisuudessa. Kaiken lisäksi miehesi päähänpistot ovat täysin järjettömiä. Sekä sinä että lapsesi tarvitsette hyvät suhteet vanhempiisi ja ystäviisi. Ja bussilla matkustaminen on ihan turvallista. Mies yrittää vain eristää sinut muusta maailmasta, jotta saa sinut täysin aivopestyksi ja hallintaansa.

Puhu tilanteestanne rehellisesti ensin vaikkapa äidillesi ja ystävillesi ja kerro siitä ehdottomasti myös neuvolassa/sossussa tai jossakin muussa auttavassa instassissa. Ei tuollainen voi jatkua. Sinulta menee muuten terveys. Ensin henkinen ja myöhemmin myös fyysinen. Lapset tarvitsevat hyvinvoivan äidin.

Voimia sinulle!

Taitaa pieni psykopaatti asua teillä… Kokemusta samanlaisesta tilanteesta täällä. Alkoi juuri kuvailemallasi tavalla ja vuosien myötä vain paheni tilanne. Aloin myös uskoa omaan ”huonouteeni” ja siihen etten esim pärjäisi lasten kanssa taloudellisesti jos ottaisin eron. Nyt tosin huomaan että rahaa on käytössä lähes enemmän, koska ennen mieheni kontrolloi myös tiliäni ja osti kaikkea ”tarpeellista”. Muutama vuosi sitten mieheni teki jotain sellaista, jossa meillä kaikilla oli kuolema lähellä ja poliisien kautta joutui psykiatrin juttusille. Psykiatri soitti minulle kotiin ja kertoi että ikävä kyllä tälläista ihmistä ei voi muuttaa ja suosittelee eroa ja lähestymiskieltoa. Näin kävi ja nyt entinen mies löytänyt jo uuden naisen ja puhelut meille helpottaneet. Ja mies osasi pitää yllä tosi hyvää perhekulissia ja ihmiset tykkäsivät hänestä! Mutta voimia AP täältä! Muista että et voi toista muuttaa!!

Kiitos viesteistänne ja myötätunnosta, etenkin halauksesta! Itken kun luen viestejänne ja mietin mitä pitäisi tehdä. Se on selvää,ettei tilanne voi jatkua tällaisena, muttan en ihan oikeasti nyt halua/uskalla hakea ulkopuolista apua ellei mieheni suostu tuleemaan pariterapiaan kanssani. En ihan oikeasti halua eroa. Haluaisin vielä yrittää ja kokeilla vielä ennen kuin luovutan. Nyt tuntuu tosi pahalta mutta jos vain saisin miehen kanssa selvitettyä asian kahden kesken ettei tarvitsisi minun mennä ulkopuolisille puhumaan, joka siis miehelle on viesti että haluan eron. Kuulostaa ihan järkyttävältä ja sitähän se onkin! Olen todella tahdoton lapanen niin kuin puhuttiin kun en uskalla edes lähteä. Mutta haluan vielä uskoa että saisimme kaiken kuntoon.

Ihanaa myös kuulla ettei teidänkään mielestä bussissa matkustamisessa ole mitään pelättävää.
Juu, mieheni vauhkoaa myös H1N1:stä, tosin se on nyt pienempi murhe kuin tää kokonaistilanne ja sen suhteen mies jo tekeekin myönnytyksiä.

Tällä hetkellä meillä täysi riita päällä, koska yritin eilen näidenkin viestien innoittamana puhua tilanteestamme. Riitelyksihän se meni, ja pyysin anteeksi ja kohta taas puhuttiin ja taas hän hermostui ja sitten en enää edes pyytänyt anteeksi vaan menin vain nukkumaan. Hän lähti töihin puhumatta minulle mitään ja nyt odottelen iltaa kun hän tulee, että saisimmeko tänään asiaa selvitettyä. On vain niin vähän aikaa iltaisin edes puhua kun lapsen hereilläoloaikana ei viitsi näitä selvitellä. Sitten ollaankin molemmat jo aika kuitteja eikä ole paras aika keskustella, mutta silti pitäisi...

Mietin nyt kaikkia asioita ja vaihtoehtoja. En kuitenkaan ole nyt lähtemässä kotoa ja voi olla että olen väärässä muttan en vain usko että mieheni olisi psykopaatti. Hankala hän on, ja kova ja empatiakyvyön jne. Mutta uskon että hänellä on hyvä sydän kun vain saan sen esiin kun selvitämme ongelmamme.

Minun pitäisi kehittää omaa itsetuntoani, ja tein niin kuin joku kirjoitikin että katsoin peiliin ja sanoin että olen arvokas ihminen. Kuulostan varmaan ihan idiootilta. Itsekin neuvoisin varmasti samassa tilanteessa olevaa pakkaamaan laukkunsa ja häipymään lasten kanssa. Mutta kuin kuitenkin haluaisin yrittää vielä ensin puhua ja selvittää asiaa.

Tiedän ettei menneille mitään voi. Se, mitä mieheni sanoi kun yritettiin lasta, kaivelee kyllä vielä, mutta sekin nyt tuntuu pieneltä asialta siihen verrattuna mitä nyt on meneillään.

On hyvin ristiriitainen olo sen suhteen teenkö nyt taas väärin kun yritän ja yritän enkä lähde. Mutta yritän nyt vielä vähän aikaa.. ehkä viikonloppuna saisimme puhuttua kun on enemmän aikaa kun lapsikin nukkuu päiväunet ja mies silloin kotona myös. Kiitos tuestanne, se on ihan älyttömän tärkeää minulle! Olette ihania ja lämpimiä ihmisiä, kiitos että olette olemassa! Kerron kuinka tilanne edistyy...

Hienoja vastauksia olet saanut. Lue ne ajatuksella. Lue myös omat kirjoituksesi, miten neuvoisit itseäsi? Hienoa myös ettet pidä tilannettasi normaalina, vaan haet apua. Kaunista että haluaisit vielä yrittää miehesi kanssa, mutta surullinen totuus on, että vain itseään voi muuttaa. Sinä itse päätät miten valitset tämän yhden ainoan elämäsi viettää, ja millaisessa ilmapiirissä lapsesi kasvavat. Kuten täällä sanottiin, miehesi kontrolloi sinua koska on heikko. Pistämällä sinut alas, ja pitämällä siellä, hän nostaa itsensä. En ymmärrä miten hän on saanut sinut luulemaan että tarvitset hänen lupaansa tehdä asioita.... Sinä olet aikuinen ihminen, joka ei tarvitse kenenkään lupaa mennäkseen bussilla tai tavatakseen äitiään!

Olet arvokas ihminen ja nainen, ansaitset arvostusta juuri sellaisena kuin olet. Voimia sinulle.

Miten sä voisit muuttaa ihmistä joka ei halua muuttua. Sano mun sanoneen, viim viiden vuoden päästä on väkivalta kuvioissa eikä sulla sitten ole edes voimia lähteä, koska itsetuntosi on jo kellarissa.

Miehesi ei tule muuttumaan, ellei hän hae apua itselleen. Suhteenne ei myöskään muutu ilman ulkopuolista apua. Koska mies kieltäytyy avun hakemisesta, tilanne voi muuttua vain pahemmaksi! Olethan jo itsekin huomannut sen, että miehesi käytös on muuttunut aina vain älyttömämmäksi.

Älä annan miehesi pilata elämääsi. Hän ei voi kieltää eikä estää sinua hakemasta apua. Ota hyvä nainen tosissaan monien antamat hyvät neuvot ja soita vaikka neuvolaan.

Minä todella pelkään puolestasi. Henkinen väkivalta ja alistaminen ei varmasti kohta enää riitä miehellesi. Etkö pelkää syntymättömän ja toisen lapsesi puolesta? Ajattele heidän turvallisuuttaan, jos omastasi et välitä.

En sano tähän mitään muuta kuin, että aikuiset voivat itse päättää millaista kohtelua sietävät mutta minusta lasten takia ei pidä jäädä yhteen vaan lasten takia pitää erota huonosta liitosta.
Lapsi kärsii huonosta ilmapiiristä, tyttö saa huonon mallin alistuvasta äidistä ja poika ottaa mallia isästään.

Minusta sinä voisit harkita sitä, että puhuisit asiasta vanhemmillesi. He voisivat tukea sinua, sillä jos jossakin vaiheessa päätät erota, niin tulet tarvitsemaan kaikkea sitä tukea, mitä voit saada.

Miehesi kärsii itse selvästi huonosta itsetunnosta, koska hänellä on pakko lytätä sinua alaspäin. Juuri siksi hänen sanomiset sattuvat sinuun, koska hänessä ei muka ole mitään vikaa ja sinussa on kaikki viat. Miehesi saattaa olla narsisti, jonka elämä pyörii hänen itsensä ympärillä ja kaikki muut ovat alempiarvoisia kuin hän itse.

Sinun kannattaa miettiä, että millaisen kuvan sinä haluat, että lapsesi saavat parisuhteesta. Haluatko, että lapset oppivat, että naiset ovat alempaa kastia ja miehet ovat ylempää, jonka vuoksi vain miesten mielipiteillä on merkitystä? Jos haluat katkaista tämän ketjun (miehesi saattanut oppia narsistisen käytöksen esim. sovinistiselta isältä ja palvovalta curling-äidiltä), niin se vaatii joko eroa miehestä tai miehen täydellistä käytöksen muutosta.

Ihminen yleensä kaipaa arvostusta ja kunnioitusta. Et selvästikään saa niitä mieheltäsi. Kun tarpeeksi kauan mies jatkaa käytöstään, niin alat itsekin luulla, että olet huono ihminen ja arvoton. Jos vain väkisin siedät tilannetta, niin saattaa käydä niin, että miehen käytös pahenee entisestään ja hän asettaa sinulle koko ajan uusia ja uusia rajoituksia. Tuossa nykytilanteessa joudut rajoittamaan ystäväpiiriäsi, joudut miettimään, että mitä uskallat puhua miehen kanssa, joudut hyväksyttämään tekemäsi asiat miehellä jne. Sinunhan pitäisi olla aikuinen, itsenäinen nainen eikä mikään holhouksen alaisena oleva vähäjärkinen!

Sinä voit antaa itsellesi aikaa vaikkapa jouluun asti, että paraneeko miehen käytös vai onko ero tosiaan ainoa vaihtoehto. Voit yrittää itse opetella olemaan jämäkämpi ja seisomaan omilla jaloillasi mieheen nojaamisen sijasta.

Jos pelkäät eroa lasten vuoksi tai oman jaksamisesi vuoksi, niin ihan varmasti saisit apua vanhemmiltasi sekä yhteiskunnalta (esim. asumistukea ja hoitoapua). Jos pitkität eroa liikaa, niin voi käydä niin, että menetät mielenterveytesi, jolloin sen kasaaminen onkin sitten vuosikausien kovan työn takana.

Voi ap, älä läöhde tuolle tielle että "katsotaan vielä". Vuoden päästä sulla on kaksi lasta, ja miehen on PAKKO auttaa sua iltaisin kun tulee töistä, hän ei voi enää häärätä koneella ym. Miehesi ei varmasti ole tästä mielissään, mitäpä luulet? Silloin sua harmittaa, että otit tän esimmäisen askeleen, yritit hakea apua ja annoit sitten olla. Sun voimat puolustaa itseäsi ei toisen lapsen myötä lisäänny, vaan vähenee.

Susta nyt varmaan tuntuu, että oot pettänyt parisuhteesi ja miehesi kun kirjoitat tänne, ja just niin sun mies haluaa että sä tunnet. Tai mietit, että olet antanut miehestäsi liian karun kuvan, ja syytä on sussakin. En usko että kukaan miettii, että sä olet pelkästään uhri - vaikka sun mies on se, joka alistaa, niin sinä olet se, joka olet alistunut omasta vapaasta tahdostasi. Sulle olisi hyväksi miettiä, miksi haluat vierittää vastuun koko elämästäsi toisen harteille? Koska sitähän alistuminen on; et voi tehdä sitä tai tätä koska toinen kieltää, ja todennäköisesti kysyt nykyään kaikkeen luvan häneltä. Se ei ole aikuisen ihmisen käytöstä, vaan sellaisen lapsen käytöstä, joka elää autoritäärisen isän kanssa. MUTTA vaikka sä oletkin aivan tavallinen, inhimillisen heikko ihminen kuten me kaikki muutkin, niin se ei oikeuta tuollaiseen kohteluun miehesi taholta.Kaikessa mitä keskustelette, muistat että tämä teidän ongelma ei ole sinun syytäsi. Miehesi tehtävä on kontrolloida OMAA käytöstään, ei SUA.

Mun mielestä sun pitäisi puhua _isäsi_ kanssa tästä tilanteesta. Siis siitä, että onko toi sun miehes käytös normaalin isän ja aviopuolison käytöstä. Isäsi voi antaa sulle miesnäkökulman, jota sun mies ei voi mitätöidä vetoamalla siihen, että se on taas sun onnettoman äidin höpötyksiä. Sä tarvit miehen joka puolustaa sua ja takoo järkeä päähän.

PS. kauanko ootte olleet yhdessä, ja milloin miehen käytös muuttui? Oliko se erilaista kun olit töissä?

Mä olen kanssa samaa mieltä siitä, että keskustelu miehen kanssa ei auta. Hän ei kuule, mitä sanot - tai pahimmassa tapauksessa ottaa sanasi aseeksi sinua vastaan. Annat hänelle myös tilaisuuden perustella kaikki ajatuksesi vääriksi.

Hän uskoo olevansa oikeassa, tekevänsä oikein ja olevansa oikeutettu kaikkeen tähän. Mutta sinä et ole hänen jatkeensa. Lapsi katsoo isäänsä ihaillen, ja kaikkihan me haluamme että eläisimme onnellisena perheenä elämämme loppuun asti.

Miehesi ei tajua puhetta. HÄN YMMÄRTÄÄ TEKOJA. Kaikki puhe ja rakkaus ja yrittäminen on kuin kantaisi vettä onttoon tolppaan. Hän tulee suutumaan, mutta älä sitä säikähdä. Jos haluat, että hän muuttuu, hänen on itse tajuttava muuttua.

Sitten vielä... jos olet kertonut, että keskustelet netissä aiheesta, niin se on paha lyömäase itseäsi vastaan. Sivuhistoriasta voi tarkistaa, missä olet ollut ja tuollainen kotiterroristi loukkaantuu suunnattomasti, jos sisäisiä asioita mennään levittelemään julkisesti. Kato likapyykki pestään kotona.

Vaikka jäisitkin vielä, niin tee itsellesi se suunnitelma. Tai vaikka pari. Tiedät ainakin itse, että vaihtoehtoja on, kun päätät toimia. Ja puhu. Tee elämästäsi todellista. Selvitä, mikä on oikeasti normaalia.

Kirjoituksesi perusteella uskallan sanoa, että miehesi vaikuttaa narsistiselta. Ei nyt sentään psykopaattiselta, mutta narsistiselta kuitenkin. Valtaako sinut epämääräinen paha olo miehesi seurassa, mutta et ehkä osaa nimetä suoraan, mistä se johtuu? Syyttelet itseäsi? Mietit miten itse voisit tilanteen ratkaista? Joudut kulkemaan varpaillasi, jotta puolisosi ei suuttuisi/loukkaantuisi?

Narsistin parantaminen on todella vaikeaa, sillä kuten täälläkin on tullut jo ilmi, he eivät näe itsessään mitään vikaa. Ja jos näkevät, paranemisprosessi on heille yleensä liian tuskallinen, jotta se voisi onnistua. Älä siksi jää liian kauaksi aikaa odottamaan ja katsomaan, voisiko tilanne korjaantua. Minusta te tarvitsette ehdottomasti ainakin ulkopuolista apua.

Kuten joku muukin täällä jo sanoi, sinulla on vain tämä yksi elämä. Kuinka haluat sen käyttää?

Olen nähnyt juurikin samallaisia miehiä. Narsisteja, jotka haluavat hallita tilanteen kuin tilanteen. Äitini uusi mies esimerkiksi käyttäytyi juuri tuolla tavalla kun äitin odotti kaksosia. (olin itse muuttanu kotoa jo 19-vee) Lapsien synnyttyä tilanne paheni. Ei ystävillä käyntejä, ei harrastuksia. Vain ja ainoastaan kauppaan sai mennä ja apteekkiin. Kun vierailin useasti äitini luona niin minä en saanut tehdä mitään heillä. En edes leikkiä sisarpuolieni kanssa. Mies oli täysin seonnut. Äitini ei puhunut miehensä käytöksestä minulle. Pelkäsi niin paljon. Mutta huomasin itse mikä tilanne on. Kun sitten yksi ilta puolustin siskopuoltani, kun mies väitti hänen pissanneen housuun, vaikka tytön kanssa juuri käytiin pesemässä käsiä ja housut kastui, niin mies tönäisi minut seinään. Olin kuulemma väärässä. Kun mies yksi ilta tuli töistä kotiin ja äiti ja lapset eivät olleetkaan kotona, vaan lähteneen kävelylle, niin mies soitti poliisit ja väitti äidin pahoinpidelleen lapsia ja sitten ottanut heidät mukaansa ja lähtenyt karkuun. Poliisit selvittivät asiaa ja äiti sai vasta siinä vaiheessa kerrottua miehen narsismista. He erosivat ja äiti asuu nyt omassa uudessa kodissa lasten kanssa ja ovat onnellisia. Lasten isä käy katsomassa lapsia viikonloppuisin. Mies sai joa lääkityksen ongelmiinsa. Tuohan on sairaus. Nyt otat ap ohjat käsiisi. Tilanne saattaa kärvistyä joku ilta ja saatat olla kohde. Tai jopa lapset. Kun aivot ei toimi niin ei toimi. Ei häneen voi luottaa :/ Teet oman päätöksesi mutta muista, saatat katua vielä päivää kun päätit jäädä. Voimia <3

Niin kuin nyt on moneen kertaan jo sanottu, tuo ei ole normaalia! Jos et saa miestäsi pikaisesti lähtemään kanssasi minnekkään keskustelemaan, aloita vyyhdin purkamista tosiaan vaikka keskustelemalla vanhempiesi kanssa! Jos äitisi on ihan normaali ihminen, niin kuka haluaa riistää lapselta sitä rikkautta jota myös kolmas sukupolvi voi lapsen kehitykselle tarjota! Tuo on järjetöntä ja sitä henkireikää arkeen, jota ystäväsi voisivat tarjota. Mielekiintoni heräsi ja googletin naristeja ja psykopaatteja, kumpaankin kuvaelma tuntuu sopivan, paitsi että se psykopaatti haluaa hyötyvän sinusta myös esim taloudellisesti. Suuria voimia ja halauksia! Tee jotain asioille NYT!

On erittäin vastuutonta äidiltä pitää lasta tuollaisessa perheessä. Lähde! Tiedän mistä puhun ja onneksi järkiinnyin. Lapset todellakin kärsivät äitiin kohdistuvasta väkivallasta, myös henkisestä! Lähdön olet velkaa lapsillesi!

Eikö kannattaisi tehdä se ratkaiseva liike, eli lähteä, nyt kun vielä voit. Haluatko todellakin odottaa siihen asti, että miehesi kajoaa sinuun tai lapsiin. Ja ehkäpä sen jälkeen et voi enää lähteä....
En halua pelotella, mutta tuollaisen ihmisen toiminta pahenee vuosien myötä veikkaanpa että fyysinen väkivalta ei ole kaukana.

Tuollaisen ihmisen kanssa EI voi keskustella. Pakkaa kamasi ja lähde, ajattele lapsiasi.

Pitääkö aina odottaa sitä pahinta ratkaisua, sitten on jo liian myöhäistä....

Hyviä kommentteja, tuollainen ihminen ei muutu keskustelemalla, vaan vaatii tekoja.

Ei yhtään yllätä, että miehelläsi on 'kauheaa' töissä. Tuollaisella luonteella varmasti on.

me ollaan ajeltu bussilla melkein joka päivä vauvan kanssa yli vuoden ja jatketaan. Käydään vaikka missä, pyöräilläänkin. Ja ulkoillaan säällä kuin säällä. Pöpöjä ei pelätä ja terveitä ollaan oltu koko ajan. Näin siis normaalimiehen perheessä...

Jos et lähde itsesi takia, niin lähde edes lastesi takia. Vai haluatko että tyttölapsesi ottaa itselleen samanlaisen miehe kuin hänen isänsä on? Tai että poikalapsesi kasvaa isänsä kaltaiseksi ja olet hänenkin tossunsa alla viimeistään viidentoista vuoden kuluttua? Sen jälkeen et enää pääse tuosta kohtelusta eroon, koskaan.

Ja toisaalta ihmettelen miten aikuinen ihminen rarvitsee lupaa keneen pitää yhteyttä ja mitä puhuu ja kenelle. Ei tarvitse. Et sinäkään, miehesi ei ole holhoojasi, jos et itse siihen alistu.

En ymmärrä mitä ratkaisisi se, että menisit miehesi kanssa yhdessä parisuhdeterapiaan. Et kuitenkaan uskalla puhua miehestäsi suoraan hänenkuultensa terapeutille, vaan hymistelet miehesi vieressä ja kuntelet hänen valheitaan joita et uskalla korjata, ettei kotona suutuuta. Rehellisimmin ja aidoimmin puhuisit varmasti terapiassa jossa käyt yksin. Se on sinun ja lastesi parhaaksi.

Sinä koitat olla hajuton, mauton ja miellyttää, mutta tulet huomaamaan ettei mikään riitä, ikinä. Mikään ei ole miehellesi tarpeeksi. Koitat kaikin tavoin olla suututtamatta. Mitä järkeä tuollaisessa parisuhteessa on?

Luulen että mies kävisi sinuun kiinni, eli muuttuisi hetkessä väkivaltaiseksi jos näkisi tämän ketjun. Tarkoitan sitä, että hyvä ihminen puolustele miestäsi. Sanot ettei mies ole väkivaltainen (vielä). Kyllä hänen käytöksensä ennustaa vahvasti sitä, että se on hyvin lähellä. Sinun EI tarvitse miellyttää miestäsi. Mutta pelkään, että kun lopetat miellyttämisen ja sanot vastaan: Turpaan tulee ja kovaa. Eli lähde hyvä ihminen nyt kun vielä voit.

Sinä koitat olla hajuton, mauton ja miellyttää, mutta tulet huomaamaan ettei mikään riitä, ikinä. Mikään ei ole miehellesi tarpeeksi. Koitat kaikin tavoin olla suututtamatta. Mitä järkeä tuollaisessa parisuhteessa on?

Luulen että mies kävisi sinuun kiinni, eli muuttuisi hetkessä väkivaltaiseksi jos näkisi tämän ketjun. Tarkoitan sitä, että hyvä ihminen puolustele miestäsi. Sanot ettei mies ole väkivaltainen (vielä). Kyllä hänen käytöksensä ennustaa vahvasti sitä, että se on hyvin lähellä. Sinun EI tarvitse miellyttää miestäsi. Mutta pelkään, että kun lopetat miellyttämisen ja sanot vastaan: Turpaan tulee ja kovaa. Eli lähde hyvä ihminen nyt kun vielä voit.

hyvä alkuperäinen, kerää jostain voimiesi rippeet, ja... PAKENE.

Olen itse narstisen persoonallisuushäiriön omaavan isän lapsi, eli isäni oli samankaltainen kuin miehesi. Isällä iän myötä käytös paheni ja väkivalta tuli mukaan kuvioon (narsismi pahenee iän myötä). Nyt aikuisena kärsin lapsuudestani todella paljon ja suhteet kotiini ovat poikki. Isääni en suostu enää tapaamaan, ja äitiäni en voi tavata koska isä ei anna äidin nähdä minua. Näin myös äitini on menettänyt yhteyden minuun ja samalla minun lapsiini, siis omiin lapsenlapsiinsa.

Vihaan isääni, ja olen katkera äidilleni joka oli samanlainen lapanen kuin sinä: äiti jäi kotiin eikä puolustanut meitä lapsia hullulta isältä. Äidille oli tärkeämpää pitää kulissit pystyssä ja teeskennellä että perheessä kaikki on hyvin.

Isä jatkuvasti solvasi, haukkui, vähätteli ja mitätöi lapsiaan. Sain kuulla jatkuvasti mieten huono ja typerä olen, miten olen joutavanpäiväinen nainen ja miten naisista ei ole mihinkään muuhun kuin miesten palvelijaksi. Isä toitotti jatkuvasti että miten suuri pettymys on kun olen vain tyttölapsi. Isä vaati että hän on herra talossa, häntä palvellaan ja palvotaan ja yhtään vastakkaista mielipidettä ei saa esittää. Tässä aina kuvaan tuli väkivalta, eli jos uskalsi olla eri mieltä niin remmi paukkui.

Lapselle tämä on armotonta menoa, ja aiheuttaa persoonaan ja psyykeen pahat vauriot. Niitä nyt aikuisena, itse äitinä, terapiassa käyn purkamassa. Olen saanut lapsuudestani post-traumaattisen stressin eli vielä aikuisenakin olen koko ajan ylivalpas ja peloissani ja tunnen että joku hyökkää kimppuuni milloin tahansa (joko henkisesti tai fyysisesti niinkuin isäni teki). Tämä pelko on siis selkäytimessä, sillä lapsena aivot muodostavat tällaisia tunnetiloja joista ei pääse välttämättä koskaan eroon.

Mieti nyt hyvä nainen asiaa pidemmälle kuin viikko tai kaksi. Mieti miten miehesi aikanaan alkaa haukkumaan lapsiasi, ivaamaan heitä, musertamaan heidän itsetuntoaan ja vähättelemään heidän mielipiteitään. Miten pieni, viaton puolustuskyvytön lapsi tuleekaan pelkäämään ja ahdistumaan, ja toivoo että äiti häntä auttaisi. Mielestäni on äidin velvollisuus suojella lastaan, ja olla sen verran ryhdikäs että narsistista hankkiutuu eroon.

Narsisti ei parane koskaan, koska narsisti ei myönnä ikinä itsessään olevan mitään vikaa. Ainoa tapa narsistin kanssa toimeen tulemiseen on se, että ei tule toimeen vaan lähtee ja lujaa.

En toivoisi kenellekään sellaista tuskaa, pelkoa ja kauhua mitä oma lapsuuteni oli. Nämä asiat vaivaavat minua loppuelämäni, ja joka kerta itku tulee silmään kun kuulen että jonkun muut pienet lapset joutuvat kokemaan saman pelon, turhautumisen ja alistumisen, kun psykopaatti narsistia pitää mielistellä ja myötäillä samalla oma persoonallisuus, mielipiteet ja ihmisarvo tukahduttaen.

Mielestäni siis avainasemassa tässä kuviossa et ole sinä, vaan sinun viattomat lapsesi. Aiotko puolustaa lapsiasi vai annatko lastesi joutua samanlaisen kohtelun uhriksi mitä sinä itse nyt koet? Oletko todella varma että haluat lastesi kärsivän?

Anteeksi jo kuulostan ilkeältä, mutta mielestäni et ole oikein ymmärtänyt äitiyden peruslähtökohtaa, joka on se että lasta pitää suojella aina. Mikään aviopuoliso ei ole yhtään mitään sen rinnalla, että sinulla on pienet viattomat lapset, joiden ainoa turva maailmassa sinä olet. Älä petä lapsiasi, niinkuin oma äitini teki minua kohtaan. Haluatko, että lapsesi pitävät sinuun yhteyttä vielä aikuistuttuaankin??

AP: Muista, että lapsesi kasvavat isoiksi. He eivät ole ikuisesti pieniä vauvoja. Isä luultavasti jatkaa samaa linjaa kasvavien lastenne kanssa. Säästä lapset ikuiselta, vaikeasti parannettavalta traumalsta ja lähde pois. Pärjäätte kyllä hienosti! Sinulla on rakastavat vanhemmat ja ystäviä ympärilläsi! Et jää yksin.

Olet saanut hyviä vastauksia. Sekä sikainfluenssan pelkääjän puoliso että sinun miehesi tuntuvat olevan vain hieman salonkikelpoisempia versioita mediassa nähdyistä "karismaattisista" pöpipäistä, jotka eristäytyvät klaaneineen ja seuraajineen jonnekin maanalaiseen luolaan Venäjällä tai omaan compoundiinsa, kuten Teksasissa Wacossa ja luovat omat sääntönsä, joihin ei ulkopuoliset kuulu. Lopputulokset eivät ole olleet kovin hyvät kenellekään.

Ota esim. neuvolassa puheeksi ja hae apua perheneuvolasta tai suoraan poliisilta tai turvakodista. Jos miehesi on paranemiskelpoinen, hän suostuu perheterapiaan. Siitä kieltäytyminen osoittaa vain, ettei hänellä ole aikomustakaan huomioida muita tai edes pohtia oman muuttumisen mahdollisuutta. Voimia sinulle.

Yhteistyössä