Miehen sisko pyysi vain miestä kummiksi

  • Viestiketjun aloittaja Loddit
  • Ensimmäinen viesti
Loddit
Vaikka ollaan naimisissa ja meillä on 3 lasta ja miehen sisko on vanhimman kummi. Nyt 5 vuoden sisällä minä olen enemmän ollut tuon siskon kanssa tekemisissä kun mies on aina töissä. Koskaan ei mitään riitoja ole ollut vaan ihan hyvät välit. Olenko todella ainoa joka pahastuu siitä että vain mies pyydetään kummiksi?
 
"Liisa"
Ymmärrän täysin pahastumisesi. Todella törkeää tuollalinen sinua kohtaan.

Jos miehesi ei asiasta nosta metakkaa, niin anna asian olla ja muista, ettet jatkossa vahingossakaan erehdy ostamaan lapselle lahjoja. Anna kummin (miehesi) hoitaa oma leiviskänsä.
 
***
[QUOTE="veera";27169673]En kyllä ymmärrä miksi lähisukulaisia pyydetään kummeiksi. Kutsuuko ap:n lapsi äidin veljeään enoksi vai kummiksi?[/QUOTE]

Josko ihan nimellä?
 
"vieras"
No mun mielestä edelleenkin vakiintunutta pariskuntaa pyydetään yhdessä kummiksi. ap:n tapauksessa on kyse vielä siitä, että hän on enemmän tekemisissä noiden kanssa kuin kummiksi pyydetty. Ja tässä oli vain nyt kyse siitä, että pahastuisitko itse ko. tilanteessa. No kyllä pahastuisin!
 
---
[QUOTE="veera";27169673]En kyllä ymmärrä miksi lähisukulaisia pyydetään kummeiksi. Kutsuuko ap:n lapsi äidin veljeään enoksi vai kummiksi?[/QUOTE]

minulla ja miehellä yhteensä 6 kummilasta,eikä kukaan kutsu meitä kummeiksi tai enoiksi tai tädeiksi,vaan etunimellä! Tottakai lähisukulainen voi olla kummi ja usein onkin. Sitä en tosin itse ymmärrä että jotkut pyytää isovanhempia kummeiksi,mutta onhan niitäkin tapauksia.
 
Äipykkä
Mekin pyydettiin kummeiksi miehen siskot mutta ei heidän miehiään ja paras ystäväni, mutta ei hänen miestään.
Ensimmäisellä lapsella kummeina kakasi pariskuntaa jotka sitten myöhemmin erosivat, ei kiva juttu. Tutuissa löytyy muitakin vastaavia tapauksia. Nyttemmin olen huomannut että tutut ja sukulaiset ovat alkaneet harrastamaan tätä, että vain toinen (yleensä sukulainen) pyydetään kummiksi pariskunnasta. Kukaan ei katso sitä kieroon. Mielestäni ihan ok ja oikeastaan vain järkevääkin ja jotenkin tuntuu että nykyään aika moni ajattelee näin.
 
minä taas ymmärrän hyvin, että pyydetään lähisukulaisia kummeiksi. Niin me ollaan tehty lähes jokaisen lapsen kohdalla. Veljet ja heidän puolisot kummeiksi. Itse en ymmärrä jotain kaverin kaverien kummiksi pyytämistä. Kaverisuhteet kun voi mennä poikki tuosta noin vaan. Sukulaissuhteetkin voi, mutta harvemmin!

Ja lapset kutsuvat enoksi, kummiksi, sedäksi tai nimellä....
 
"määmää"
Totanoin, siis jos pyytää pariskuntaa kummeiksi ja ne jossain elämänsä vaiheessa eroaa, niin huono juttu. Ne yksittäisesti pyydetytkö ei koskaan ole kenenkään kanssa eikä näin ollen voi koskaan erotakaan? Vai pyydetäänkö sinne kummilapsen tykö pariskunnasta vierailulle vain se kummi-osapuoli??

:D
 
[QUOTE="määmää";27169801]Totanoin, siis jos pyytää pariskuntaa kummeiksi ja ne jossain elämänsä vaiheessa eroaa, niin huono juttu. Ne yksittäisesti pyydetytkö ei koskaan ole kenenkään kanssa eikä näin ollen voi koskaan erotakaan? Vai pyydetäänkö sinne kummilapsen tykö pariskunnasta vierailulle vain se kummi-osapuoli??

:D[/QUOTE]

Miksei molempiakin voi kutsua vaikka kummina olisi vai toinen pariskunnasta? Ainakin eron kohdalla asia helpottuu, koska sitä toista "ei-kummia" ei tietenkään enää kutsuta. Pikkusiskoni kummeina oli pariskunta, hienoisia kiusallisuuksia on ilmennyt eron jälkeen todellakin, eivät voi tulla samaan aikaan juhliin yms.
 
"määmää"
No ehkä mä pidän ystävistäni vähän eri perustein, kuin titteleiden mukaan. Meillä on eronneista ystäväpariskunnista edelleen ystävinä kumpikin osapuoli ... ;)
 
Sama täällä. Siis kummithan on ihan yksittäisiä ihmisiä, eikä mitään kummipariskuntia. En taida tuntea yhtäkään pariskuntaa, jotka olisivat kummeja samalle lapselle.
Mä en taas tiedä yhtään kaveripiirini lasta jolla ei olisi joku pariskunta kummeina (yleensä sylikummeina).

Yksittäisiä voidaan käyttää esim. veljenpoika, siskontyttö, paras kaveri (sinkku). Kaksi pariskuntaa taas on liikaa yhdelle lapselle.

Meidän muksuilla on toisella neljä ja toisella kolme kummia. Sylikummit ovat pariskuntia.
 
"xXx"
No huhhuh taas. Mikä kumman minäminä-asenne täällä joillain on??

Itse en kyllä ymmärrä noita pariskunta-kummeja, miksi pitäis valita lapselleen kummiksi "joku" joka vaan sattuu olemaan naimisissa sen kanssa jonka oikeasti kummiksi haluaa?? Eri asia tietty jos kokee että se toinenkin puolisko on yhtä läheinen.

Just aloin itse kummiksi sisareni lapselle, ei kyllä käynyt miehelläni mielessäkään pahastua vaikkei häntä tähän tehtävään valittukaan. Ja miksi olisikaan?? En tajua. Samoin sisareni on meidän lapsen kummi, miksi meidän olisi pitänyt hänen miehensäkin ottaa, joka siinä vaiheessa oli ollut kuvioissa vasta pari vuotta...
 
Ohoh, näin vilkasta keskustelua kummeudesta! Ja minä kun olen kuvitellut koko kummi-instituution kuuluvan enemmistön muodostavilla tapakristityilläkin jo menneeseen maailmaan ainakin sillä tavoin, että ketään kiinnostaisi kuka on tai ei ole kenenkin kummi. :D Meille uskonnottomillehan asia on ollut herttaisen yhdentekevä jo pitkään; jotkut ovat halunneet nimetä lapsilleen joitain nk. siviilikummeja, mutta suurin osa ei ole nähnyt tätä tarpeelliseksi.

Palsta pääsi taas yllättämään. :)
 
"sanna"
En minä ole tiennyt, että joku voisi pahastua, jos lapsen kummiksi pyydetään ystävä-/sukulaispariskunnasta vain se toinen???!!!??? Ei minullakaan ole pariskuntakummeja vain isäni veli ja sisko.. eikä kyllä ole tullut puheeksi tai selvinnyt, että kenelläkään minun kaverilla olisi pariskunta kummeina...
Minua ja miestäni pyydettiin miehen siskon lapsen kummiksi, mikä minusta oli enemmänkin hassua.. tosin kun itse en kuulu kirkkoon niin minä olen vain sellainen "epäkummi" eikä minun nimeäni ole missään kummitodistuksissa :D En olisi edes ymmmärtänyt pahastua, jos miestäni ainoastaan oltaisiin pyydetty kummiksi..
 

Yhteistyössä