Miehen rahat+kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ´´´´´´
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
´

´´´´´´

Vieras
Miten te olette järjestäneet ""rahatalouden"" kotihoidontuella.

Mies on AINA töissä mutta rahaa ei niinkään tule, koska aloittava yritystoiminta, ei vielä niin tuota. Nyt äippäraha loppuu ja mietin järjestelyjä.

Olen ajatellut että mies laittaisi tililleni rahaa, koska käytämme AINA korttia. Kotihoidontuki menee omiin menoihini ja laskuihin, koska maksan kaikki vauvan menot. Koska olen kotona ja hoidan siitä syystä myös rahaliikennettä. Itselläni on aikaa enemmän siihen.

Mietityttää miten te muut olette hoitaneet raha-asiat!?

Mies maksaa kaiken muun,paitsi ruuan ja vaipat. Lisäksi antaa silloin tällöin bensarahaa. Tämä on tämän hetkinen tilanne.Kun olen töissä,maksan puolet kaikesta. Ei kai kukaan pelkällä kh-tuella pysty olemaan kotona,ellei ole pakko.

Ei pelkällä kotihoidontuella varmaan kovin moni tulisi toimeen, mutta sitä varten perheessä on (toivottavasti) kaksi vanhempaa! Toinen työskentele perheen hyväksi kotona hoitamalla lapsia ja kotia, toinen kodin ulkopuolella josta saa rahaa.

En yhtään ymmärrä miten edes voisi pitää jotain mun rahat, sun rahat-systeemiä enää kun perheessä on lapsia ja joku joutuu niiden takia olemaan pois ansiotyöstä. Mä en totta vie alkaisi pyytää mieheltäni rahaa siihen ja tähän tai laskea kuka maksoi mitäkin.

Meillä on yhteinen tili johon rahat tulee ja yhteinen kirjanpito mihin ne meni. Siitä on helppo seurata onko meillä varaa esim. lähteä matkalle tai voinko olla vielä muutaman kuukauden kotona ilman että pankki käy kimppuun lainanlyhennysten takia. Molempien ""omat menot"" on yhtä tärkeitä, eli minä en nalkuta miehen kaljailloista eikä hän mun kampaajalaskuista, kunhan pysytään budjetissa :-)

Meillä myös aina kun yhdessä ollaan asuttu (kuulostipas hassulta, ei siis olla välillä erossa asuttu) siis siitä asti kun ollaan yhdessä asuttu niin rahat ovat olleet yhteisiä vaikka molemmilla omat tilit, sen tililtä laskuja ja lainoja maksetaan kellä on rahaa. Ja mieshän tuo sanoo että koko seurustelu ajan hänen rahansa ovat olleet yhteisiä mutta minun rahat minun rahoja paitsi nyt kun asutaan yhdessä. Tunnen perheen jossa ollaan seurustelu vuosia ja yksi lapsikin on mutta kaikki maksetaan puoliksi, tai siis vuokra ja sähköt ynnä muut, ruuat ostetaan myös vuorotellen sitten maksavat omat puhelinlaskut ja muut menonsa.

oli aikoinaan yhteinen tili, mutta, mutta... Miehellä oli sitä suuremmat menot, että hermot meni.
Eli nyt on molemmilla oma tili ja sit on yhteinen lainanhoito ja laskutili, jonne molemmat pistää oman kk maksunsa( olen vuosimaksut jaannut kuukausimaksuiksi, ettei tule isoa maksua yhtäkkiä). Nyt loput ylijäävät rahat molemmat voi sit pistää sinne minne haluaa, nykyään miehenkin rahat menee yhteiseen hyvään. Mutta näin en joudu pienistä tuloistani maksamaa mitään leffoja joita en koskaan kato ym. ym.
Sit mies maksaa ruokarahaa mulle, kun kerta teen talouden ostokset.
Nyt kun olen hoitovapaalla ja luonnolisesti tulot pieneni entisestään. Mies on ottanut suurmman vastuun menojen kattamiseksi.
Näin meillä ainakin mies oppi huolehtimaan menoistaan paremmin. ehkä joskus vielä on yhteinen tili.
Itse olen oikeen penninvenyttäjä tai nykyään sentin.
Välillä ihmettelen itsekkin. sentistä tulee euro, kun oikeen yrittää..

meillä on omat tilit ja laskut yms. hoidetaan niin, että se maksaa kummalla on rahaa, kaikki on siis yhteistä. Ei aleta laskemaan että maksetaan puoliksi sitä ja tätä, olisi liian hankalaa.

Meillä on miehen kanssa yhteinen tili, mihin tulee kummankin palkat (nyt mun vanhempainrahat) ja kaikki tilille tulevat rahat on yhteisiä.
Yhdessä on asuttu jo 6 vuotta, mut vasta tänä kesänä otettiin yhteinen tili, kun tuli asuntolaina ajankohtaiseksi. Sitä ennenkin rahat oli kyllä yhteisiä ja molemmilla oli automaattikortit toisen tiliin. Se, kummalla oli rahaa tilillä, maksoi laskut jne.
Musta ois todella outoa miettiä jokaisen laskun kohdalla, että maksanpa tästä puolet, tai pyytää mieheltä rahaa johonkin...

Meillä molemmilla omat tilit, puoliksi maksetaan asuntolainan lyhennykset, muut laskut maksaa se kumpi ehtii, täytyy myöntää, että mies on ehtinyt useammin, maksan aina omat kännylaskut, lehtilaskut yms. Pyrin kuitenkin maksamaan vuorotellen esim. sähkölaskun. En missään nimessä haluaisi yhteistä tiliä, haluan ehdottomasti säilyttää itsenäisyyden raha-asioissa. Olemme naimisissa ja meillä on yksi lapsi. Mutta jokainen ""taaplaa tavallaan "".

Yhteistyössä