Mikä miehillä (anteeksi yleistys) oikein ajatusmaailmassa mättää, kun luulevat että äitiysloma on LOMAA. Se ei sitä todellakaan ole, vaikka olisi vain vauva kotona. Saatika enemmän lapsia. Itse olen parhaillaan äitiyslomalla ja usein mieheni sanoo, että kyllähän sinä ehdit kattoa nauhoitetun leffan, kun olet kotona. Tai ehdit tehdä sitä sun tätä kun olet kotona. Siis perus kodinhoidon lisäksi. Olen itse todella väsynyt ja suivaantunut, kun meillä on iso huusholli ja se olen minä joka tekee kaiken siivouksen. Lapsemme ristiäisiin mieheni ei suostunut laittamaan tikkua ristiin, sillä kyllähän minä kuulema ehdin kun olen viikot kotona. Olin vielä viime hetken hankintoja menossa tekemään kaupunkiin ja annoin miehelleni ohjeita mitä voisi siivota. Imurointi ei vaadi ylenpalttista osaamista ja vessan pesukaan ei hankalaa ole. Ei voinut siivota, sillä minä en ollut kotona. Oli tarkoitus kuulema yhdessä puunata talo.
Lopputulos oli että illalla / yöllä laitoin itkevän vauvan rintareppuun ja aloin siivota huushollia. Seuraavana aamuna mies vain makaa sohvalla eikä liikuta evääkään. Kyse ei siis ole mistään parikymppisestä äijästä vaan puolet lisää siihen. Ei hän näe mitään pahaa käytöksessään. Hän olisi siivonnut kaverina jos minä olisin ollut kotona, mutta kun paha äiti lähti kaupunkiin ostamaan ristiäiskahvipöytään tarvikkeita.
Kyse on pohjimmiltaan varmasti siitä, ettei mieheni arvosta pätkän vertaa vaimon äitiyslomaa eikä näitä kotihommia. Historia toistaa itseään, sillä hänen kotikasvatuksensa on ollut tätä. Äiti kotona ja isä hommaa rahaa perheelleen. Mainittakoon vielä, että työelämässä ollessani ja sinne pian palaan takaisin, maksamme 50-50% elämiskustannuksistamme omista pusseistamme. Ei mieheni minua elätä, vaan ihan itse sen teen.
v¤#¤#¤tuttaa, kun viimeksi tänään taas sain kuulla, että "tee se X-juttu huomenna päiväällä, kun sinullahan on aikaa kun olet kotona".
Olen varmasti liian kiltti ja nöyrä kun teen kaikki kotihommat, mutta kun en halua sikolätissä elää. Tokihan voisin jättää äijän kalsarit pesemättä. Mieheni on niin musta-valkoinen ihminen. Hän sanoo todella helposti asioita, ja on tavallaan sovinisti, mitä naisen asemaan tulee.
Eikä mieheni osaa edes hävetä nuita sammakoita mitä suustaan päästelee. hän on vakavissaan sitä mieltä, että nainen ehtii äityslomalla varsinkin siivota ja puunata huushollia, sen lisäksi että hoitaa vauvaa 24 h/vrk. Viikot minä suostun kantamaan vauvaa jos vauva itkee öisin, mutta viikonloputkin minä kannan. Mieheni mieheni mielestä se on minun työtä, siitähän minä palkkaa (=vanhempain raha vai millä nimellä se kulkeekin) saan. On se eri asia olla 8 h ma-pe työaikaa, kun äitiyslomalla ja työaika 7 vrk viikossa ja 24 h/vrk. Onko kaikki miehet samanlaisia vai onko minun mieheni vain poikkeus?