miehen masennus ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt vaimo

Vieras
Meillä on miehen kanssa ollut pitkään ongelmia parisuhteessa, johtuen lähinnä tämän masennuksesta ja tämän valtavasta kaipuusta vastuusta vapaata elämää kohtaan. Tapasimme esikoiseni ollessa 2-vuotias,nyt meillä on 3 ja 1,5v lapset. Mies hoitaa masennustaan juomalla, koska kuulemma mikään muu ei auta. On kokeillut lääkkeitä muutaman kuukauden, mutta siinä se. Keskusteluapua ei huoli koska ei usko siitä olevan apua sillä "en usko että kukaan niistä lääkäreistä on minua fiksumpi".

Meillä on todella tiukkaa rahasta, se riittää juuri ruokaan, vuokraan ja laskuihin,muttei juuri muuhun. Silti mies ostaa laatikon kaljaa viikoittain, ja en voi olla olematta vihainen, kun sekin rahasumma olisi mahdollista käyttää parempaan tai laittaa säästöön. Miestä ei kiinnosta se, ettei meillä ole mitään pahanpäivän varalle, itse olen väsynyt kituuttamiseen ja haluaisin pitää tiukkaa säästölinjaa mutta se ei onnistu, sillä mies juo pihistämäni rahat kuitenkin.

Olen väsynyt olemaan yksin tässä suhteessa, mies laittoi suhteemme tauolla lasten synnyttyä, eikä halua elvyttää sitä lainkaan. Yhteisestä tulevaisuudesta juttelee ja väittää rakastavansa, mutta teot ja käytös ovat täysin päinvastaiset. Ilman lapsia olisin eronnut jo vuosia sitten. Mies on muuttunut aivan vieraaksi ja syyttää minua elämänsä pilaamisesta. Jos hän aamulla herää iloisena, pienikin itku lapsilta masentaa hänet, jataas täytyy juoda. Hän ei nuku eikä syö, ei kiinnosta,vaikka on tällä hetkellä kotonalasten kanssa tämän minun opiskellessani. Syksyllä lasten tulisi saada hoitopaikka päiväkodista.

Olemme molemmat loppu, mies lapsiperheen arkeen ja vastuulliseen aikuisen elämään, ja minä siihen että olen kaikesta lopulta yksin vastuussa, ansassa liitossa miehen kanssa jota ei kiinnosta. Tiedän kyllä mitä masennus on itsekin sen kokeneena edellisen suhteeni ongelmien tähden, ja olen yrittänyt tehdä parhaani, mutta hän ei vain halua nousta jaloilleen tai yrittää. Kaljaa, kaljaa, kaljaa, se on ainoa mistä hän välittää.

Haluaisin rakkautta elämääni, kumppanin arkeen. Nyt meillä ei ole mitään. En kelpaa hänelle, en mitenkään. Olen ok ulkonäöltäni, yritän laittautua miestäni varten ja yritän miellyttää. En vain kelpaa. Seksiä mieheni ei halua, tunnen itseni niin rumaksi ja mitättömäksi. Alkuun seksielämä oli hyvää, mutta kolmisen vuotta hän on vältellyt sitä enemmän ja enemmän, ei enää tule lähelle saati sitten huoli minua sänkyynsä. Itse kaipaisinmyös seksiä,ja mies suuttuu tästäkin. Silloin harvoin kun mies suostuu, seon mukavaa ja tämä halii ja huokailee että olisipatätä useammin. Sitten taas välttelee kuukauden, kaksi tai enemmän.

En tiedä onko meillä enää mitään pelastettavaa,en haluaisi erota, sillä tiedän että mies vääristelee asiat aina niin,että minä olen se paha ja ongelmat johtuvat minusta. Joskus aiemmin riidellessämme hän on uhkaillut erolla ja lasten viemisellä, vaikkei arkea jaksakaan niin luulen että kiusallaan silti hakisi lapsia itselleen ja valehtelisi ties mitä. En jaksa enää olla kynnysmattona, mutta omat tunteeni häntä kohtaan on vain revitty rikki ja kulutettu loppuun. Jatkuva valehtelu ajaa mut loppuun, usein kun on tulossa viikonloppu sovimme tekevämme jotain perheenä, mutta kalja rupeaa kutsumaan ja hän makaa krapulassa pitkälle päivään. Vihaan sitä, että lapset joutuvat pettymään ja oppivat ettei isä pidä lupauksiaan.

En vain tiedä, herääkö mieheni koskaan katsomaan asioita normaalisti, myös muiden näkökulmasta. Kaikki pyörii hänen ympärillään nykyisin. Minulle on opetettu, että perhe pitää aina yhtä, perhettä ajatellaa aina ensin, sitten vasta itseään. Haluaisin mieheni hakevan apua, muusta kuin alkoholista, haluaisin saada rakastamani miehen takaisin. Tuntuu, että puhun kuuroille korville. Olen pyytänyt apua tämän sisaruksilta, he tietävät tämän masennuksesta ja juomisesta, mutta ei heitä kiinnosta,kukaan ei koskaan tule käymään vaikka asuvat kohtuu lähellä. Oma sukuni on kaukana useamman sadan kilometrin päässä,eivätkä näe arkeamme tai tajua millaista se on, sanovat että mieheni tarvitsee vain tilaa.

En tiedä mitä hain aloituksellani, ehkä vain ajatusten purkua ja joitain puolueettomia kommentteja suurentelenko asiaa mielessäni.

Jatkoa vielä...

Mieheni on humalassa yllättävän räjähdysherkkä, kerran ollessamme baarissa, se oli ennen nuorinta lastamme ja jäi viimeiseksi kerraksi, lähdin yksin tanssimaan sillä mieheni ei halua tanssia, ja tämä tuli jonkinajan päästä perästä ja liittyi mukaan. Olin päässyt mukaan parin nuoren naisen kanssa ja juttelin heidän kanssaan niitä näitä mieheni tullessa. Seuraavassa hetkessä hän hyökkäsi näistä toisen kimppuun ja väänsi tätä niskasta kunnes tämä pääsi karkuun. Kahdesti hän on ottanut yhteen siskoni kanssa ja satuttanut tätä. Vikaa oli molemmissa riidan alkaessa ja molemmat olivat tällöin aivan selvinpäin, ei mitään humalassa sekoilua tms. Mies harrastaa/harrasti budolajia, enää ei käy kun ei jaksa, ja kehuu aina pärjäävänsä kelle vain ja tietävänsä kuinka satuttaa toista.

Minutkin on riidan päätteeksi usein runnonut huoneesta ulos kun en ole suostunut lähtemään, jos en tönimällä niin käsilukolla jolle ei mahda mitään. Tiedän tekeväni tyhmästi, mutta jos minulle huutaa että lehmänrähjä ulos tai heitän sut tai annan selkään, niin uhmaan sitä varmasti. Kerran kun mies oli juopotellut ja riitelimme asiasta seuraavana aamuna, kaadoin suutuspäissäni tämän oluen viemäriin, ja mies kiskaisiminut hiuksista polvilleni. Vanhempi lapsemme oli silloin n. 1,5v ja miehen sylissä. Samoin kun odottaessani nuorintamme itkin kerran väsymystäni ja se päättyi lopulta riitaan, lähdin keittiöön itkemään ja mies seurasi. Ei jättänut rauhaanvaan syytti minua hulluksi ja idiootiksi, ja lopulta kiljuin tätä jättämään minut rauhaan. Lapsemme heräsi kun läimäytin keittiön valon pois ja mies suuttui tästä niin, että uhkasi soittaa poliisiin, ja kun sanoin ettei vika ole minun, hän retuutti minua hiuksista. Kun en tästä suostunut nöyrtymään,löi kolmesti avokämmenellä kasvoihin. Kävi rauhoittamassa lapsen ja kävi uudestaan hiuksiini kiinni ja retuutti,ja väitti että jos soitan poliisit, niin se olen minä joka saa syyt niskoilleen.

Nuo ovat ainoat kerrat kun on käynyt käsiksi, tai itseasiassa kerran vielä kun olimme vanhempieni luona,ja mies taas juopotteli muiden mentyä jo nukkumaan ja tästä hermostuneena käskin häipyä. Silloinkin runnoi minut ovesta ja heitti lattiaan ja nukkui sitten tyytyväisenä aamuun. Lisäksi juuri tuota käsilukkoa harrastaa jos en muuten usko lähteä kun riitelemme.

Meillä oli ennen onnellista, en olisi voinut kuvitella että se menee tällaiseksi. Nykyisin en jaksa välittää, juokoon kunhan tekee sen muualla, etsiköön itselleen toisen jos haluaa. Alkuun kun seurustelimme pelkäsin kamalasti että hän jättää ja takerruin liikaakin ja mies halusi yhä vain enemmän tilaa. Nykyisin olen onnellinen vain kun tämä on poissa, sillä hymy ja onni eivät mahdu samaan taloon mieheni kanssa. Samoin lasten ollessa vauvoja pyysin ja vaadin olemaan enemmän kotona, sillä olin todella väsynyt ja loppuunkulutettu valvomisesta, mutta nyt mikään ei estäisi mieheni harrastusta iltana tai parina, mutta hän ei mene kun ei jaksa eikä viitsi ja syyttää siitäkin minua kun en päästä häntä mihinkään.

Luepa kirjoittamasi teksti ja mieti miten neuvoisit vastaavassa tilanteessa olevaa?

Lähde pois tuosta suhteesta heti. Tsemppiä, helppoa se ei ole, mutta pystyt siihen kyllä!

Ulkopuoliselle päätös siitä, mitä tehdä, on tekstisi perusteella helppo. Lähteä. Se ei kuitenkaan useinkaan ole sitä juuri siinä suhteessa elävälle. Koeta lukea tekstisi ulkopuolisen silmin, se on aika karua luettavaa.

Uskon, että miehesi pelkää sinun lähtevän, ja siitä syystä hän uhkailee ja kiristää (lapsilla), jotta jäisit.

Olen itsekin väsynyt, ja välillä kiljun lapsille ja miehelle ilkeästi. Jossain vaiheessa hänellä oli tapana nauhoittaa riitojamme kun oli ensin suututtanut minut. Suuttuessani liioittelen ja paisuttelen ja näitä mieheni on äänittänyt ja neovat todennäköisesti tallessa. Luultavasti niiden avulla haluaa todistaa minun olevan huono äiti. Riidat ovat siis koskeneet meitä kahta.

Hän ei myöskään jaksa esikoistani, tämä on erikoislapsi ja vaatii erikoishuomiota ja pitkää pinnaa, ja lapsen käytös aiheuttaa jatkuvaa riitaa meidän välillemme. Itsekin olen lapsen käytökseen välillä väsynyt ja suutahdan helposti ja saatan huutaa välillä pahastikin, tämän tähden olen mieheni mielestä huono äiti, ja sanoo että vie lapset kun eroamme. Omassa käytöksessään ei näe vikaa, vaikka omat sukulaisetkin ovat huomauttaneet kovasta kasvatuksesta esikoistai kohtaan. Ei minulla ole mitään todisteita väitteistäni, väkivallasta tai juomisesta, mutta miehelläni on äänitteet yms. Päiväkirja minulla on, mutta ei sitä viitsi ulkopuolisille näyttää, siihen puran tunteitani ja turhautumistani välillä kovastikin liioitellen niin ettei tarvitse ääneen huutaa.

Mikä takaisi ettei mies oikeasti saisi lapsiamme esim. viikko-viikko systeemillä tai itselleen. Neuvolankin päihdekyselyyn valehteli ja sai vain pisteen tai pari. Oikeasti siis juo vähintään kahdesti viikkoon 12 kaljaa, viime aikoina selviä iltoja on ollut korkeintaan neljä peräkkäin.

En usko että minusta on eroamaan vaikka siitä usein haaveilenkin. Mies on kostonhaluinen ja vääristelisi varmasti asioita mielinmäärin.

Suurin niitti miedän parisuhteen nykyiseen tilaan minun puoleltani oli se, että tulin loppukesästä raskaaksi ja jouduin tekemään abortin sillä en olisi millään kyennyt hoitamaan enää uutta vauvaa nykysessä elämäntilanteessa. Mies jätti koko homman minun vastuulleni, päätöksenteon, abortin hoitamisen, aivan kaiken. Itkin monta viikkoa iltaisin, olo oli aivan kuollut. Mitään apua tai tukea en mieheltä pahaan olooni saanut, vaikka järjellä tiesinkin että se oli ainoa oikea ratkaisu. Jos meille nyt syntyisi vauva en vain enää jaksaisi. Toisaalta jos mieheni ei olisi masentunut ja osallistuisi normaalin perheenisän tavoin arkeen olisin voinut pitää lapsen. Tämä painaa minua yhä, ja sn jälkeen en ole itsekään enää jaksanut yrittää piristää tai rohkaista miestäni.

Tuntuu ettei tulevaisuudella ole enää mitään annettavaa meille, ellei mies halua parantua masennuksestaan. Ennen hän aina uhkaili erolla, mutta nyt kun sanon, että mene vain, hän ei kuitenkaan lähde, valittaa, ryyppää ja syyttää perhe-elämän olevan liian raskasta. Tiedän, että selviäisin paremmin ilman häntä, lapsetkin olisivat varmasti onnellisempia pidemmän päälle. Haluaisin että mies lähtisi ja tulisi takaisin hoidettuaan itsensä kuntoon, muttei tämä suostu, kun vikahan ei ole hänessä vaan minussa ja lapsissa. Lasten itku tai normaali uhmaiän kiukku riittää siihen, että miehen on pakko ostaa laatikko kaljaa kestääkseen.

Mies sitä, Mies tätä, Miehen vika, Mies on paska.

Mitäs jos ITSE ottaisit vastuun omasta elämästäsi, lapsistasi ja jättäisit sen väkivaltaisen miehen?

Sä et pysty sitä miestä korjaamaan, niin on vastuutonta kasvattaa lapsia tuollaisessa ympäristössä.
Etsi ne nauhat, tuikkaa tuleen ja pakkaa tavarat.
Sun mies on masentunut/viinaanmenevä, ei sitä kiinnosta niistä lapsista alkaa taistella.

Enhän minä sanonut, että kaikki on miehen vika. Mielestäni olen vastuullinen, sillä haluan pelastaa liittomme jos se vielä pelastettavissa on. Siksi kysyinkin ensimmäisessä viestissä, paisuttelenko asiaa, onko asiat muiden mielestä yhtä huonosti kuin ne minusta tuntuvat olevan. Jos mies parantuu masennuksestaan, on suuri mahdollisuus että voimme olla taas onnellisia yhdessä. Masennus on miehestä tällaisen tehnyt. Asun kaukana kaikista tutuistani, tunnen täällä vain mieheni sukulaiset. Olen hiljainen ja ystäviä on lähes mahdoton saada, en vain enää kehtaa tuppautua vieraampien ihmisten elämään.

Yritän opiskella, että saisin kunnon työn, että lapsilla olisi taloudellisesti turvattu tulevaisuus, joten en todellakaan ole vastuuton. Itse huolehdin parhaani mukaan, jotta lasten arki on tasaista ja normaalia, heidän ei tarvitse isästään/isäpuolestaan kärsiä. Hoidan kaiken, lapset, koulun, kodin, usein kauppaostoksetkin. Kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt vaimo;29845437:
Enhän minä sanonut, että kaikki on miehen vika. Mielestäni olen vastuullinen, sillä haluan pelastaa liittomme jos se vielä pelastettavissa on. Siksi kysyinkin ensimmäisessä viestissä, paisuttelenko asiaa, onko asiat muiden mielestä yhtä huonosti kuin ne minusta tuntuvat olevan. Jos mies parantuu masennuksestaan, on suuri mahdollisuus että voimme olla taas onnellisia yhdessä. Masennus on miehestä tällaisen tehnyt. Asun kaukana kaikista tutuistani, tunnen täällä vain mieheni sukulaiset. Olen hiljainen ja ystäviä on lähes mahdoton saada, en vain enää kehtaa tuppautua vieraampien ihmisten elämään.

Yritän opiskella, että saisin kunnon työn, että lapsilla olisi taloudellisesti turvattu tulevaisuus, joten en todellakaan ole vastuuton. Itse huolehdin parhaani mukaan, jotta lasten arki on tasaista ja normaalia, heidän ei tarvitse isästään/isäpuolestaan kärsiä. Hoidan kaiken, lapset, koulun, kodin, usein kauppaostoksetkin. Kaiken.

Jos se parantuis, jos se olisi niinkuin ennen, jos se muuttuisi takaisin.

Mietis hetki, mitä se mies tekee parantuakseen? Juo kaljaa ja on väkivaltainen. Millä taikasauvan heilautuksella se parantuu? Kauanko odotat sitä keijua joka sen toteuttaa?

Onko vastuullista kasvattaa lapsia masentuneen, liikaa viinaa käyttävän, väkivaltaisen miehen kanssa, koska se voisi ehkä joskus parantua, vaikka ei mitään sen eteen teekkään?
- No ei ole.

Ja voihan se olla että sinä ja lapset olette syy miehen masennukseen, ehkä se ei kestä perhe-elämää nyt? Ehkä liian ison vastuun sai. Ehkä on keskenkasvuinen, eikä siitä ole isäksi. Nyt siitä ei ainakaan ole isäksi.

Lähde pois. Olkaa erillään ja hoitakaa itsenne kuntoon. Käske miehen etsiä apua, hoitaa itsestä ja sitten mietitte että onko teidän suhteessa enää mitään pelastettavaa. MUTTA vasta sitten kun mies voi paremmin.

Miehesi on juoppo, väkivaltainen ja masentunut eikä halua ottaa vastuuta perheestään. Onko lastesi hyvä kasvaa tuollaisen ihmisen lähellä? Mieti asiaa pitkään ja tarkkaan ja tee päätös. Tiedät varmasti itsein mikä on paras ratkaisu.

Mun elämä on hyvää, olen onnellinen kaikilla muilla elämän alueilla. Pois en nykyisestä asunnosta voi muuttaa, vanhimmalla lapsella on koulussaan erityinen tuki ja se on helpon matkan takana, oma kouluni on lähellä ja ympäristö on lapsille hyvä. Ties mistä saisimme asunnon, jos saisimme, mies taas ei suostu muuttamaan, ei kuuntele. Olen yrittänyt sanoa, että hoitaisi itsensä kuntoon jossain muualla, hankkisi sen asunnon millä aina riidellessä uhoaa. Me voimme odottaa häntä, mutta näin ei voi jatkua.

Sinuna tekisin niin, että muuttaisin lasten kanssa takaisin sinne, missä sinun sukulaisesi ovat. Tämän jälkeen elämä järjestyy. Tuo kuulostaa jo pelottavalta ja olen kuullut, että jos äiti "altistaa" lapset väkivaltaiseen/alkoholisoituneeseen perheeseen voidaan lapset huostaanottaa. Sinuna lähtisin pian, että lastenkin tulevaisuus ja kehitys olisi turvattua. Tsemppiä!

Ihan tosissaan lähde kotikonnuillesi pian. Elämä kyllä järjestyy ja sinun ei kuulu liikaa miehestä huolehtia!

Täältä en muuta ennen kuin nykyinen kouluni on käyty loppuun, muualla ei kyseistä koulutusta järjestetä. Amk-tutkinto ja työllistymismahdollisuudet ovat hyvät, enää 1,5v niin valmistun, mahdollisesti nopeamminkin.
Sen jälkeen muutamme, lähemmäs perhettäni ja pienemmälle paikkakunnalle.

Kirjoitus oli kuin kopio omasta elämästäni! En olisi koskaan uskonut että jollain muulla on noin samanlainen tilanne. Olen pahoillani että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Itsekin täällä mietin mitä tekisin.

Mieleeni tuli sellainen kysymys että voiko lapset viedä noin vain toiseen kaupunkiin asumaan? Eikö isän sana paina? Meillä mies haluaisi viikko- viikko systeemin jos erotaan, juo kuulema lapsettomalla viikolla...

Voi ei Mutsi, ikinä en haluais että joku muukin olis näin inhottavassa tilanteessa. En tiedä, jos sulla on selkeä todiste siitä ettei miehes kelpaa lähivanhemmaksi, niin sitten ei pitäis olla ongelma saada koko lähivanhemmuutta itselle. Meillä tosiaan kukaan ei tunnu näkevän tätä miehen käytöstä, ei käyttäydy näin kun joku on käymässä, mutta kun vierailu on ohi, niin sitten taas juo. Sukulaisensa taas eivät piittaa, vaikka viimeksi itkin väsymystäni suvun naisille ja sitä miten mies vain juo. Tämä on kuitenkin lasten kanssa kotona kun opiskelen, niin luultavasti vain luulevat että paisuttelen asioita. Luulisi, että sentään lapsista tai veljestään välittäisivät ja sanoisivat tälle jotain, vaatisivat hakemaan apua.

Siivosin keittiön, ja mies pyyhki suklaan jämät pöydältä lattialle. Sanoin että harmittaa kun ne sinne nakataan, ja ois kiva jos ne menis roskiin. Mies sanoi että häntä ei paljon hetkauta miltä musta tuntuu ja siitähän minä ärsyynnyin että todella epäkunnioittavaa. Puolusteli vaan että sillä ei ole väliä vaikka ne lattialle laitetaan ja haukkui vitun mulkuksi kun yritin pyytää ymmärrystä sanomiselleni. Lapset oli paikalla eikä tee elettäkään että pyytää anteeksi typerää käytöstään...että tällaista

Meillä mies on maannut koko päivän sängyssä, eilen illalla vielä suunnitteli, että mennään koko perhe tänään veljensä luokse grillaamaan. Noh, ei menty, ei. Mies ilmoitti ettei tulla koska hän otti illalla hieman kaljaa ja koska mä olen vihainen ei voida tulla. On niin mukamas niin masentunut ettei jaksa, paskat! Sitä ei vain kiinnosta lähteä, onneksi ei lapset tienneet suunnitelmasta, olis taas tullut itku. Samoin viime viikonloppuna oltiin sovittunettä lähdetään ulkoilemaan ja käydään puutarhalla yms. niin ei päässyt aamulla kymmenen aikoihin krapulaltaan ulos, vaan jäi makaamaan yli puolille päivin.

Ennen olin onnellinen miehen kanssa, nyt yritän olla onnellinen tästä huolimatta.

Hiljaseks vetää.. Aika dorka äijä sulla.
Narsistilta vaikuttaapi, eikä masentuneelta. Sekäettä?

Vaikka masentunut olisikin, niin kyllä pitäis löytyä ymmärrystä.

Olen pk-seudulta, suku itä-suomessa. Onhan se helpottavaa että edes joku tajuaa, siskolleni olen puhunut avoimesti, samoin miehen siskolle, kuuntelevat kyllä. Vaikeinta on, kun välillä on hyviäkin päiviä, kuten ennen ja uskaltaa jälleen hengittää vapaasti, ja yks kaks ilman syytä mies taas masentuu, ja sitähän jatkuu. Vaikea uskoa huomiseen, kun ikinä ei tiedä hymyileekö toinen päivän, kaksi vaiko vain muutaman hetken. Ihan kuin katkaisinta kääntäisi ja kaikki on taas paskaa.

Hiljaseks vetää.. Aika dorka äijä sulla.
Narsistilta vaikuttaapi, eikä masentuneelta. Sekäettä?

Vaikka masentunut olisikin, niin kyllä pitäis löytyä ymmärrystä.

Mä uskon että miehellä on jonkinlainen tunne elämän häiriö, ja varmasti masennusta. On todella epäkypsä isänä ja miehenä. Menee sieltä mistä aita on matalin ja pitää omia selvästi typeriä ratkaisuja oikeana. Keskustelu kyvytön, ei osaa keskustella erimielisyyksistä rakentavasti vaan haukkuu ja huutaa...ja nämä ovat tulleet parin viime vuoden aikana.

Fakta on, että lapset kärsivät. On julmaa että lapset eivät voi asialle mitään, eikä heidän pidäkään voida! Aikuisen on tehtävä aikuisten asiat. Lapsen tehtävänä on saada olla lapsi. Miehenne ovat vastuuttomia ja tunne-elämässä on jotain pahasti vialla. Jos olette jo vuosia katselleet menoa, ainut ratkaisu on ero.

Ota talteen sähköpostiisi nuo kirjoittamasi, erittäin hyvät selitykset mitä kotona tapahtuu. Voit näyttää tarpeen vaatiessa esim. lakimiehelle. On sairasta !! että miehesi on etukäteen nauhoitellut riitojanne. Minä olisin nostanut kytkintä jo siinä vaiheessa, kun tuollainen tulee vastaan.

Yhteistyössä