Miehen lapsi ja lapsen äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli äiti saa mustamaalata lapselle isää ja mahollisesti äitipuolta ja se ei kuulu sitte kellekkää muulle..Ei edes niille joita asia koskee.. Tämä selvä,,täytyy koittaa muistaa seuraavan kerran,ku itestä jauhetaan p****,että se ei vaan kuulu mulle,mitä muualla tapahtuu mun selän takana

Aivan. JUURI tätä tarkoitinkin. Kiitos kun käänsit sen selkokielelle. :headwall:

yh:t kävi ap:n kimppuun.
kurjaahan se on jos äiti ei hoida lastaan kunnolla.
te voitte ostaa niitä parempia vaatteita ja kivempia leluja sinne teille. laittakaan äidilleen niissä vaatteissa joissa sieltä tuleekin. harrastuksia ehkä isä joutuu maksamaan jos haluaa että lapsi saa harrastaa. liikunnalliset harrastukset on niin tärkeitä, että sen verran ehkä sitä ylimäärästä pitää panosta jos äitiä kiinnosta.
en oo eronnut niin en oikein tiedä miten nuo menee, mutta kuulostaa siltä että isän olisi paras hakea lähihuoltajuutta. lapsen etu ennen kaikkea

Jos huomasit niin kommentoin sinun kirjoittamaasi... " Joo, voihan asian ratkaista sitenkin, kuten täällä monet tuntuu haluavan eli maksetaan joo ja lopetetaan vaatteiden ym hankinta. Ei pidetä lasta meidän luona kuin vaan vähän. Lapsi varmasti nauttii."

Menee ihan vänkäämiseksi, mutta entä jos äiti ei osta koska isä ostaa niin paljon? Mullakin oli aika jolloin en ostanut lapsille yhtään lelua tai vaatetta (en edes talvipukuja) koska anoppi osti niin paljon/ehti aina ensin. Varoittamatta. Voin vain kuvitella mitä musta puhuttiin silloin...

Kokeilkaa sitä, että ostatte enemmän vaikka niitä vaatteita sinne teille ja vähemmän kuljetatte sinne äidille.. ? Jos miestä nimittäin rassaa se iänikuinen vbaatteiden ostaminen. Mä olin joskus taas raivonpartaalla kun mitään ei kannattanut lapsille iste ostaa. ANoppi kuitenkin osti aina hienompaa ja kalliimpaa... No säästyi toki "muutama ropo".

Aina ensin isä kehoittaa äitiä ostamaan, jolloin vastaus on juuri se "menee ihan hyvin vielä", "ei se tarvitse" ym. Haluttaisi kokeilla sitä, että otettais ne kaikki vaatteet meille niin äiti näkisi mitä itse onkaan hankkinut.. Mutta eihän lapsella saa alkaa leikkimään. Ne on lapsen vaatteita, ei mitään isän luona olo vaatteita.

Ja joo, sanoin että asian voisi ratkaista siten, ettei lapsi meillä olisi (se passaisi äidillä varmasti mitä parhaiten) paljonkaan, mutta näin ei kuitenkaan tule käymään, se oli vain vitsi.

[QUOTE="aapee";27129848]Aina ensin isä kehoittaa äitiä ostamaan, jolloin vastaus on juuri se "menee ihan hyvin vielä", "ei se tarvitse" ym. Haluttaisi kokeilla sitä, että otettais ne kaikki vaatteet meille niin äiti näkisi mitä itse onkaan hankkinut.. Mutta eihän lapsella saa alkaa leikkimään. Ne on lapsen vaatteita, ei mitään isän luona olo vaatteita.

Ja joo, sanoin että asian voisi ratkaista siten, ettei lapsi meillä olisi (se passaisi äidillä varmasti mitä parhaiten) paljonkaan, mutta näin ei kuitenkaan tule käymään, se oli vain vitsi.[/QUOTE]

Näinhän neovat. Lapsen vaatteita.

Asiaan on nopeasti ajateltuna kaksi pikaratkaisua...
1. Jatkatte samaan malliin.
2. Kokeilette sitä, että ostatte vain välttämättömiä vaatteita "yhteiseen" käyttöön ja enempi vaatteita siellä teillä pidettäväksi. Olen kuullut, että on aivan toimivaa sekin.

lisäys... vaateasia on jotenkin niinturha riidanaihe. Turhaan kiristää teidän kaikkien mieliä. Tuskin lapsestakaan mukavaa. Ostamalla vähemmän vaatetta lapselle jätätte vaateasiaa enemmän äidin hoidettavaksi. Hienotunteisesti. Voihan olla, että kun ette enää huomauttele vaatteista niin äiti alkaakin omatoimisemmaksi asiassa. Voihan se vastaanpaneminen olla ihan sitäkin, että ei vain halua olla teidän kanssa samaa mieltä tai loukkaantuu kun asiasta huomautellaan (vaikka olisikin aiheellista) Voi kokea, että sinä astut hänen reviirilleen kun puututte vaatteiden ostamiseen ja huomautatte lapsen vaatteiden tilasta.

Viimeksi muokattu:
Meillä oli aikoinaan vähän samanlainen tilanne. Tosin miehelläni 2 lasta. Lapset olivat meillä lähes joka viikonloppu ja usein pidennetyn viikonlopun. Eli käytännössä MELKEIN PUOLET viikosta. Isä maksoi elarit, ja huolehti lasten kuljetukset tapaamisiin (myöhemmin bussimaksut). Äiti kävi töissä, mutta oli aika pienipalkkainen, sai asumistukea, joten asumiskulut eivät päätä huimanneet ja hoitomaksuja ei ollut. Lapset olivat aina pienissä vaatteissa ja lisäksi äiti vaati, että isä hankkii luistimet, pyörät yms.

Ymmärrän sua ap. Tilanne ei tosiaan tuntunut reilulta. Lapsilla oli meilläkin oma huone, ja yhtä lailla tietysti ruoka- ym. menoja. Me annettiin aluksi ostamamme vaatteet lapsille mukaan kotiin, mutta vähitellen ne jätettiinkin sitten meille. No, lapset kasvaessaan niitä lainailivat mukaan kotiin ja toivat taas tullessaan... yleensä likaisina. Sitten miehen ex keksikin, että isä maksaa liian vähän. Eräs laki-ihminen neuvoi, että ei edes kannata lastenvalvojan luona kertoa, mitä kaikkea isä elareitten päälle maksaa, koska se voidaan tulkita niin, että isällä olisi varaa maksaa enemmänkin elareita! Joo, onneksi lastenvalvoja oli reilu ihminen ja puhui äidille järkeä.

On tää kyllä vähän ihme palsta, kukaan ei puuttunut siihen että äiti puhuu lapselle pahaa isästä. Ihan selvästi äitiä tympii, kun lapsikin haluaisi enemmän olla isänsä luona ym.

isältä 160€
äidiltä 160€
lapsilisä 100€ yhteensä 420€ tuosta summasta kyllä pystyy ostamaan vaatteita sekä lapselle ruokaa. jos ruokakulut on kuussa vaikka laskennallisesti 800€ ja ihmisiä tuolla asui ainakin 4 niin se on kuussa 200€ per henkilö.joka kuukausi ei tarvitse ostaa vaatteita. ja vaikka ostaiskin niin siihen vois laskee vaikka 50€ kuussa, jäljelle jäis vielä 170€ asumiskuluihin.

isän kuuluu toki maksaa lapsen elatuksesta, mutta äidin pitää myös panostaa. tuntuu, että se käyttää hyväkseen sitä kun miehesi ostaa kuitenkin vaatteet.

[QUOTE="aapee";27129921]On tää kyllä vähän ihme palsta, kukaan ei puuttunut siihen että äiti puhuu lapselle pahaa isästä. Ihan selvästi äitiä tympii, kun lapsikin haluaisi enemmän olla isänsä luona ym.[/QUOTE]

Hmm... äidistä taas voi tuntua, että lapsi ei mielellään edes lähde isän luo...? Mistäpä sitäkään tietää...

Vaikea tuota on kommentoida kun en lasta tunne. En voi tietää mitä oikeasti tuntee. Tai miten kokee asiat.

Mutta se on totta, että pahaa ei saa puhua. Sen kai ymmärtää vähä-älyinenkin. Luulisin.

enemmän sinä tunnut mustamaalaavan äitiä. Häpeä!!!!

ja jos isä vähänkään välittää lapsestaan,niin hän maksaa ILOMIELIN elarit. Hävetkää molemmat!!!!

onko lapsi päiväkodisa? jo päivähoitomaksu on vie suunnilleen sekä elarit että lapsilisän. lisäksi lapsi asuu, kuluttaa sähköä vettä, oman huoneen osuus vuokrasta/asuntolainasta tekee noin 200 euroa.

Vanhemmat ovat lapsen huoltajia, ei kait niistä vuokra/sähköosuuksia lasketa. Pienituloinen äiti saa asumistukea lapsimäärän mukaan.Kuin vuokralaisesta puhumista:(

Miks aina ajatellaan että se äitipuoli on paha ja selitetään että kyllä se lapsi kuluttaa niin ja niin paljon. Eikö kukaan osaa ajatella, että yhtä lailla siellä lapsen isän luonakin tulee niitä asumiskuluja. Ei se iskä voi vaihtaa pienempään/halvempaan kämppään silloin kun lapsi ei oo luona! Ja voi elämä kun ei se lapsen äiti nyt millään selviä lapsen kuluista kun siihen ei se 420e/kk riitä. Todellakin tuolla summalla pitää jo saada lapsi vaatetettua. Ja ap:lle, kannattaa jatkossa tehdä niin että ostatte lapselle jatkossakin mitä haluatte, mutta jätätte ni sitten odottamaan teille. Se sun miehen ex ei tosiaan oo ainoo, joka laittaa lapsensa risoissa/pienissä vaatteissa isälleen. Ja meidän tapauksessa myös mummolaan viikon reissulle ilman vaihtovaatteita talvella risoissa lenkkareissa... ja anoppi sitten soittaa meille että kun lapsi sanoo että siks ei oo vaatteita ku isi ei maksa. Eli äiskä takavarikoi aina meidän ostamat uudet vaatteet ja mustamaalasi iskää lapselleen.

[QUOTE="öutoa";27130038]Vanhemmat ovat lapsen huoltajia, ei kait niistä vuokra/sähköosuuksia lasketa. Pienituloinen äiti saa asumistukea lapsimäärän mukaan.Kuin vuokralaisesta puhumista:([/QUOTE]

tottakai lapsi kuluttaa sähköä ja vuokraa, jos hänellä on oma huone.

lapsen elättäminen on kallista. vaatteet ovat ne halvin juttu. eniten vie ruoka, siis kunnollinen ruoka, asuminen, vakuutukset, harrastukset, kunnolliset jalkineet, harrastusvälineet...

ei joku paita ja housut maksa paljon vaan ruoka, kaikki vapaa-ajan jutut, uimahalit, harrastukset, leffat...

ja kyllä niistä elareista kuuluu maksaa sähköä ja vettä ja niin poi päin.

miehesi maksaa todella pientä elaria. miksi kulutatte elämänne sen miettimiseen, miten huono äiti on? ja mustamaalaamiseen?

jos hänellä on rahavaikeuksia, eikä pysty ostaa aina vaatteita mutta on muute hyvä äiti lapselle, niin mitä kostut siitä että yrität hänestä puhua pahaa ja kieltää miestäsi maksamasta elareita?

Ap hyvä, ymmärrän sun pointin. Mutta tosiaan, tämä väärä palsta kirjoitella näitä. Paha äitipuoli myytti elää täällä niin vahvasti. Biologinen äiti on aina väärinymmärretty raukka, äitipuoli haluaa vain pahaa lapselle ja sille exä paralle. Suosittelen sivuja joissa keskustellaan uusperheen arjesta, rakentavasti, sekä ymmärretään asioita hieman laajemmin.

• Tykkää
Reactions: sariza82
yh:t kävi ap:n kimppuun.
kurjaahan se on jos äiti ei hoida lastaan kunnolla.
te voitte ostaa niitä parempia vaatteita ja kivempia leluja sinne teille. laittakaan äidilleen niissä vaatteissa joissa sieltä tuleekin. harrastuksia ehkä isä joutuu maksamaan jos haluaa että lapsi saa harrastaa. liikunnalliset harrastukset on niin tärkeitä, että sen verran ehkä sitä ylimäärästä pitää panosta jos äitiä kiinnosta.
en oo eronnut niin en oikein tiedä miten nuo menee, mutta kuulostaa siltä että isän olisi paras hakea lähihuoltajuutta. lapsen etu ennen kaikkea

Vaikka etäisä perheineen ostaisi lapselle kuun taivaalta, lapsi asuu silti äitinsä luona ja elatusmaksut on siksi maksettava.

Moni vänkää tästä asiasta tajuamatta että tuon elatusmaksun poistaminen ei olisi keneltäkään muulta pois kuin siltä lapselta joka nytkin ilmeisesti elää melko köyhissä oloissa jos lapselle ei äidillä ole rahaa kunnon vaatteisiin.

Elän itse ydinperheessä mutta kyllä minä ostan ensin lapsille kengät ja sitten vasta itselleni, ja niin tekee suurin osa muistakin äideistä.

[QUOTE="aapee";27129406]Ok, tämä on tullut selväksi että sinusta on oikein että isältä nyhjetään kaikki, eikä isällä ole mitään oikeuksia.[/QUOTE]

Huom! Isältä "nyhdetään" 160 euroa.
Se hujahtaa nopeasti, kun vähentää asumiskustannukset ja ruuan.

[QUOTE="aapee";27129921]On tää kyllä vähän ihme palsta, kukaan ei puuttunut siihen että äiti puhuu lapselle pahaa isästä. Ihan selvästi äitiä tympii, kun lapsikin haluaisi enemmän olla isänsä luona ym.[/QUOTE]

Ja kun se lapsi asuisi pääsääntöisesti isänsä luona, kaipaisi äidin luokse. Niin se menee.

[QUOTE="ehkäpä";27129435]Ehkäpä lapsen äiti tahallaan pukee lapsen pieniin vaatteisiin koska toivoo / tietää, että isä ostaa sitten uudet...?[/QUOTE]

Mieleeni tuli myös tämä ajatus. Onko lapsi valittanut, että kotonakaan ei ole sopivia vaatteita? Äiti on ehkä huomannut, että isä ostaa uutta hanakasti.

Minun mieheni ratkaisi asian niin että ehdotti eksälleen sitä että lapsi asuisi pääasiassa meillä ja hän vastaisi kaikista kuluista. Hänelle riittäisivät lapsilisät eikä tarvitisi mitään elatusmaksuja. Ei sekään kelvannut äidille.

Me aloimme vaas pitää kaikki ostamamme vaatteet ja tavarat meillä ja lapsi meni äidin luo takaisin niissä missä tulikin. Ja harrastukset maksoi isä mutta myös valitsi mitä lapsi harrastaa. Johan pieneni nekin kulut.

Se on kumma että äitipuolelle ei kuulu muka mitkään lapsen asiat. Mutta kelpaa kuitenkin sairaan lapsen hoitajaksi, ruoanlaittajaksi, pesijäksi, ystäväksi, lahjojen ostajaksi, harrastuksiin viejäksi, jälkien siivoajaksi, syntymäpäivien järjestäjäksi ja ihan miksi tahansa silloin kun äiti ei ole paikalla.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Oletteko ajatellut että äiti laittaa vaan teille huonot vaatteet mukaan?
Meillä miehen exä laittaa aina pienet ja huonot rikkinäiset vaatteet lapselle, kun lapsi tulee meille, mummulareissuille kyllä viimeisen päälle merkkivaatteet.
Me teimme sen ratkaisun, että ostimme lapselle vaatteita tänne meille, ne ei lähde lapsen mukana äidilleen. Eli teemme juuri niin, kun täällä kauhisteltiin.

Kaverin uusperheessä kävi niin, että kun lapsi meni etävanhemmalle niin tämä otti lapsen hyväkuntoisia vaatteita nuoremmalle lapselleen ja osan möi kirppiksellä. Juu ja tää etävanhempi oli äiti ja minä kuten kaverikin ollaan veemäisiä äitipuolia. Meillä ei moista ongelmaa oo kun lasten mutsi otti joku vuosi sitten ritolat vanhemmuudesta. On kyllä tavattu hänen seuraavasta suhteesta syntyneitä lapsia ja annettu meiltä pieneksi menneitä vaatteita (lapset haluavat antaa nuoremmille sisaruksilleen pieneksi jääneitä vaatteitaan). Joo ja minä veemäisyyttäni ostan suurimman osan lasten vaatteista vaikka lasten isällä eli ukolla on enempi omaisuutta ja tuloja. Nuorimmainen pentu ilmoittikin, että olen kaikkein paras varaäiti ja kiehnää kainalossa ja halaa koulun pihalla.

Eikös ne elarit lasketa elatuskyvyn mukaan, huomioiden kummankin vanhemman tulot...

Jos aapeellä +miehellään on varaa ostaa lapselle vaatteet, niin ostakaa. Ei kaikkee tartte uutena ostaa. Kurjaa se on lapselle liian kinkkanoissa kuteissa leikkiä ja liikkua. Pistätte vaan kuitit talteen ja jos joskus tulee lapsen äidin puolelta vänkäämistä elareista tai jostain niin lyödä faktoja tiskiin.

[QUOTE="aapee";27128906]Miehelläni on lapsi edellisestä suhteestaan. Lapsi asuu pääsääntöisesti äidillään, isällään on pidennettyjä viikonloppuja. Tosin mies haluaisi lapsen olevan vaikka kokoajan luonaan.. No, ongelmahan on siis raha. Äiti saa lapsilisät ja mies maksaa elatusmaksut. Lisäksi mies ostaa oikeastaan kaiken lapsen tarvitseman vaatetuksen+ tarvikkeet. Äiti pitäisi lasta rikkinäisissä ja liian pienissä vaatteissa. Kuitenkaan tämä äiti ei ole suostuvainen siihen, että lapsi olisi enemmänkin isällään. Nykyään lapsi (6v) on alkanut kertomaan juttuja mitä äitinsä hänelle kertoo. Näissä jutuissa ihan selvästi yrittää manipuloida lasta puhumalla tälle pahaa isästään. Lapsihan haluaisi itsekin olla enemmän isänsä luona, eli meillä. Äitiä ei ole oikeastaan koskaan ikävöinyt meidän luona. Mutta äidillähän on erilainen mielikuva.

Niin.. Onko siis oikein että nuo raha-asiat menee noin? Eikö niitä voisi sopia, ettei vaikka elatusmaksua joutuisi maksamaan kun kerran äiti ei näitä rahoja selvästikään lapseen laita vaan omiin harrastuksiin ym. kuluihin. Toinen juttu sitten tuo, että mitähän kaikkea lapselle isästä puhuu, jotta itse olisi parempi lapsensa silmissä?! :([/QUOTE]

Ei kuulu sulle ja helpommalla pääset.

Ei kuulu sulle ja helpommalla pääset.[/QUOTE

No kuule kyllä mulle kuuluu ainakin niin kauan kun olen meidän perheen ainoa työssäkäyvä ja pääasiallinen elättäjä. Miehen eksälle ei voi antaa mitään ylimääräistä vaan ostan kaikki heidän tarvitsemat vaatteet ja ihan kaikki harrastusvälineet ja muut mitä tarvitsevat. Ja ihan itse tienaamillani rahoilla.

Ja arvatkaa mitä... tekisi mieli heittää mieskin pihalle mutta säälin miten hänen lastensa kävisi. En halua katkaista välejä heidän kanssaan.

• Tykkää
Reactions: Carelia
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli myös;27131157:
Ei kuulu sulle ja helpommalla pääset.[/QUOTE

No kuule kyllä mulle kuuluu ainakin niin kauan kun olen meidän perheen ainoa työssäkäyvä ja pääasiallinen elättäjä. Miehen eksälle ei voi antaa mitään ylimääräistä vaan ostan kaikki heidän tarvitsemat vaatteet ja ihan kaikki harrastusvälineet ja muut mitä tarvitsevat. Ja ihan itse tienaamillani rahoilla.

Ja arvatkaa mitä... tekisi mieli heittää mieskin pihalle mutta säälin miten hänen lastensa kävisi. En halua katkaista välejä heidän kanssaan.

ja tässä esimerkki terveestä suhteesta. Abloodit sille! *taputaputapu*

Jotenkin tässä ei tajuta sitä, että isä toivoo lapsia luokseen ja tottakai silloin maksaa lasten ruoat, sähkön ja muun kulutuksen, kun lapsi on hänen luonaan. Tässä vain lasketaan sitä kuinka kalliiksi äidille tulee lapsen elättäminen. Kyllä etähemmallekin tulee elatusmaksun lisäksi paljon kuluja, jos pitää lapsia luonaan. Ruoka on kallista, lasten kuljetaminen, vaatteet ja lelut maksaa.

Itse olisi myös sitä mieltä, että jos etälapsi tulee vanhemman luoksen aina selvästi huonoissa vaatteissa niin etä hankkii muutaman vaatekerran kotiin, joita lapsi ei vie sitten pois.

Yhteistyössä