Miehen joka viikkoinen juominen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vuosia takana 5, lapsi, oktalo, kaikki pitäisi olla hyvin? Mieheni(27) juo jokaikinen viikonloppu, vapaat, pyhät, juhlat. Siis aina. Perus viikonloppuna menee koppa helposti. Tätä on jatkunut jo muutaman (2-3) vuoden, ja alkaa itsellä menemään usko tähän tilanteeseen. Tyhjiä lupauksia varmasti monia kymmeniä, mutta ei ymmärrystä. Olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa, mutta aina hän kääntää tilanteen niin että minä olen tässä se paha. Jeesustelen, en ymmärrä, olen väärässä, mitä viellä? Ahdistukseni kasvaa jo keskiviikon korvilla, ja itkunsekainen pelko alkaa. Hän ei suostu myöntämään ongelmaa, hänen mielestään tämä on vain ”normaalia suomalaisuutta, kyllähän näin kaikki tekee”. Miehen vanhemmat ovat samanlaisia, aina viinilasi kädessä, joten sieltäkään ei apua saa.

Olen hukassa. Onko tässä tilanteessa enää muuta vaihtoehtoa kuin ero?
 
Onko mies masentunut, eli 2 peruspilaria: meneekö töissä hyvin ja onko kavereita? Saako toteuttaa itseään?

Tajuaako hän itse noista määristä, että on alkoholisti, eli onko hän nähny mitään listaa riippuvuuden rajoista?
 
vierailija
Alkoholismi on sairaus, eikä tuon tyyppisessä usein vielä mielletä sitä alkoholismiksi kun ei päivittäistä ole. Muutoksen on lähdettävä miehestä, jokin herätys olisi paikallaan, monella se tapahtuu kun terveys alkaa vaatia muutosta. Ehkä miehellä on liikaa stressiä eikä muita keinoja käsitellä ja nollautua eikä omasta perheestä omaksutut mallit auta asiaa. Ehkä joku teidän perheen yhteinen minilomareissu vaikka kotimaassa jossa on miehelle kiinnostavaa tekemistä ja sovitte ettei juo siellä ja sitten heijastelette olisiko mahdollista nollautua muillakin tavoilla.
 
vierailija
Onko mies masentunut, eli 2 peruspilaria: meneekö töissä hyvin ja onko kavereita? Saako toteuttaa itseään?

Tajuaako hän itse noista määristä, että on alkoholisti, eli onko hän nähny mitään listaa riippuvuuden rajoista?
Töissä menee hyvin. Ollut aina vähän ”yksinäinen susi”, on kavereita kyllä useita, mutta näkee niitä harvakseltaan. Koitan suorastaan työntää toista tekemään asioita joista tykkää, mutta omien sanojensa mukaan tykkää olla kotona. Urheilee säännöllisesti.

Olen hänelle tehnyt audittia jne, näyttänyt kaikennäköistä netistä, kertonut omasta lasisesta lapsuudesta, mutta ei auta. Ei kuuntele. Kaikki on kuulemma vaan ”huuhaata”, ”eihän johonkin testiin voi uskoa”…
-ap
 
Töissä menee hyvin. Ollut aina vähän ”yksinäinen susi”, on kavereita kyllä useita, mutta näkee niitä harvakseltaan. Koitan suorastaan työntää toista tekemään asioita joista tykkää, mutta omien sanojensa mukaan tykkää olla kotona. Urheilee säännöllisesti.

Olen hänelle tehnyt audittia jne, näyttänyt kaikennäköistä netistä, kertonut omasta lasisesta lapsuudesta, mutta ei auta. Ei kuuntele. Kaikki on kuulemma vaan ”huuhaata”, ”eihän johonkin testiin voi uskoa”…
-ap
Eli kieltää...tuo on kuten äskeinen harmaa sanoi, että kun on "vain" viikonloppuisin, niin varmaan oikeesti kuvittelee että töissäkäyvä saa nollata tuolla tapaa.

Hmm, en tykkää erojutuista ja teillä on lapsikin, mutta sanoisin että "vieroitushoito/raitistuminen tai asumusero."
Mies tarttee herättelyä.
 
vierailija
Alkoholismi on sairaus, eikä tuon tyyppisessä usein vielä mielletä sitä alkoholismiksi kun ei päivittäistä ole. Muutoksen on lähdettävä miehestä, jokin herätys olisi paikallaan, monella se tapahtuu kun terveys alkaa vaatia muutosta. Ehkä miehellä on liikaa stressiä eikä muita keinoja käsitellä ja nollautua eikä omasta perheestä omaksutut mallit auta asiaa. Ehkä joku teidän perheen yhteinen minilomareissu vaikka kotimaassa jossa on miehelle kiinnostavaa tekemistä ja sovitte ettei juo siellä ja sitten heijastelette olisiko mahdollista nollautua muillakin tavoilla.
Olen koittanut ehdotella vaikka ja mitä, ei suostu, ei halua, kiukuttelee.
-ap
 
vierailija
Eli kieltää...tuo on kuten äskeinen harmaa sanoi, että kun on "vain" viikonloppuisin, niin varmaan oikeesti kuvittelee että töissäkäyvä saa nollata tuolla tapaa.

Hmm, en tykkää erojutuista ja teillä on lapsikin, mutta sanoisin että "vieroitushoito/raitistuminen tai asumusero."
Mies tarttee herättelyä.
En minäkään ole tässä heti eroamassa, olisin sen tehnyt jo vuosia sitten jos sitä haluaisin.
-ap
 
Olla vaikka perheensä kanssa läsnä? Tehdä kaikkea minun ja lapsen kanssa? En minäkään täysin absolutisti ole, mutta sentään säästän sen juomisen lapsivapaalle.
-ap

Niimut ehkä se just onkin tuo.

Jos mies haluaisi vaan olla. Ja tuijottaa vaiks metsään. Tai töllöön.

Sit ku on selvinpäin keksitään kaikkea mikä ois sun ja lapsen mielestä kivaa. Mennään sinne tai tänne ja ostetaan sitä ja tätä.. alkoholi on helppo ratkaisu saada olla itseksiin.
 
vierailija
Olen koittanut ehdotella vaikka ja mitä, ei suostu, ei halua, kiukuttelee.
-ap
Kuulostaa tyypilliseltä alkoholismilta, sinä tulet miehen ja hänen rakkaan ryyppynsä väliin.. Itse sain tarpeekseni kun miehen juominen meni aina siihen että joi aina tolkuttomia määriä (viinipullo ja puolet mun jägermaisterista ym) ja baarista ei päässy kotiin koska ei taksissa muistanu osoitetta ja jos pääsikin kotiin sammui eteiseen. Ei ensin ajatellut että olisi alkoholisti koska joi "niin harvoin". Lopulta sain sen suostumaan parin kuukauden juomataukoon (oli porkkanaa ja keppiä) ja raittiina näki sitten paremmin että oli siinä jotain ongelmaakin.
 
Mä tekisin ehkä niin että alkaisin viettää viikonloput lapsen kanssa muualla. Eli puolikas asumusero.
Onko sulla vanhempia lähellä?

Siinä olisi perusteena se, että lapsen ei tarvitse katella hönössä oleva vanhempaa.

Herättelyä ukolle.
 
vierailija
Niimut ehkä se just onkin tuo.

Jos mies haluaisi vaan olla. Ja tuijottaa vaiks metsään. Tai töllöön.

Sit ku on selvinpäin keksitään kaikkea mikä ois sun ja lapsen mielestä kivaa. Mennään sinne tai tänne ja ostetaan sitä ja tätä.. alkoholi on helppo ratkaisu saada olla itseksiin.
Emme ole kokoajan menossa. Ei ole siitä kiinni, tykätään myös löhöttää vaikka koko päivä sohvalla. Jos on edellämainittu ”tylsä” päivä, juo koska on tylsää. Jos ollaan esim. menoissa lapsen kanssa kahdestaan lauantaina, lähdetään aamulla ja tullaan päivällä kotiin jossa toinen on juonut koko tämän ajan.
-ap
 
Emme ole kokoajan menossa. Ei ole siitä kiinni, tykätään myös löhöttää vaikka koko päivä sohvalla. Jos on edellämainittu ”tylsä” päivä, juo koska on tylsää. Jos ollaan esim. menoissa lapsen kanssa kahdestaan lauantaina, lähdetään aamulla ja tullaan päivällä kotiin jossa toinen on juonut koko tämän ajan.
-ap

Menetetty tapaus. Niinko mun faija. Joi aina vapaalla. Ja nyssit miuruttaa jossain vuodeosastolla ku ei käydä katsomassa.
 

Yhteistyössä