Miehen avuttomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Että ottaa päähän - jos se lievenisi kun saa jonnekin purnata. Olen 25v ja mieheni 30v, mutta tuntuu kuin olisin hänen äitinsä. Olemme matkalle lähdössä ja olen huolehtinut kaikesta (matka, lentoliput, kohde, vakuutus, retket..) tänään pyysin viemään kirjanston kirjat ja laitoin hänen tavaroidensa viereen, joten varmasti ne huomasia ja lupasi viedä - mutta ei kun ei. Siihen unohtuivat, ja tämä vain yksi esimerkki niin unohtuu kaikki muukin, hyvä kun ei pyllyä pyydä pyyhkimään. ehkä olisi vain aika lähteä matkalla yksin ja jättää mies oman onnensa nojaan ja jäädäkin sinne matkalle. Kiire kotiin ei kyllä olisi!

Tiedän että valitan pienessä, mutta haluaisin olla vaimo en ÄITI!

Kyllä tuo minuakin ärsyttäisi. Oma mieheni ei ole avuton, mutta laiskuus tuppaa usein pakkaamaan päälle... Esim reissuun lähtiessä hän saattaa pyytää minua pakkaamaan hänenkin vaatteensa (kun minä nyt kuitenkin pakkaan, eikä hän tarvi niin paljoa). No en ole pakannut vaikka olisi ollut yhden yön reissusta kyse. En myöskään korjaa miehen jälkiä enkä tee mitään hänen unohtamiaan asioita, koska muuten hän olettaa että minä jatkossakin hoidan kaiken.

Miehille ei koskaan saisi olla äiti, muuten he heittäytyvät ihan lapsiksi. Niin ja me olemme molemmat kolmekymppisiä.

Tietysti ihmiset ovat erilaisia, tottuneet elämään eritavoilla. Ja mitä ilmeisemmin kotoa opittuja kaavoja noudattaen, niin miehet kuin naisetkin.
Noista naisten viesteistä herää kysymys että ovatko miehet eläneet omaakin elämää ennen kuin olette alkaneet suhteeseen heidän kanssaan? Vai onko eletty kotona vanhempien kanssa, jossa huolto on pelannut?
Nimittäin mies on siitä merkillinen otus että se oppii tekemättömäksi yllättävänkin nopeasti. Jos sitä ruokitaan, puetaan ja annetaan lämmin huusholli asumiseen niin sehän on tyytyväinen oloonsa.

Tilanne on elämän kanssa yleensä sama kuin kumppaneiden valinnassa, pitää olla tasapainossa itsensä ja ympäröivän maailman kanssa. Muuten tökkii.
Ja ostotilanteessa noin niinkuin yleensä saa sitä mitä tilaa. Meissä miehissä, eikä kait naisissakaan ole takuuvaihto-oikeutta. Pitää laittaa se epäkurantti vaan syrjään, kengät jalkaan ja lähteä uusille kaupoille. Ja tarkkana pitää olla, muuten saa taas sitä mitä tilaa :)

Exäni oli täysin samanlainen. Annoin hänen sössiä rauhassa opiskelunsa koska hän ei jaksanut nousta aikaisin aamulla eikä viitsinyt lukea tentteihin. Töissä käynti kyllä sujui ilman ongelmia. Veikkaanpa että miehiä ei juuri akkojen tunteet kiinnosta, vaan ainoastaan sellaiset velvoitteet, joista joutuu oikeasti vastuuseen. Eli ei töitä -> ei rahaa, ei kivoja juttuja. Sen sijaan jos emäntä purskahtaa itkuun kun on saanut tiskattua astiat, ei asia haittaa, koska tekeehän se akka ne työt kumminkin, itkunsa jälkeen. Kuinka moni nainen oikeasti pystyy elämään saastan keskellä.

Ja jos nyt joku ihmettelee miksen lähtenyt aikaisemmin, kaikki ystävättäreni katosivat miestensä keittiöihin palvelemaan ja lapsia hoitamaan. Sinkkuystäväni ei suostunut tekemään muuta kuin istumaan baareissa kännissä. Lisäksi exäni "masentui" eli ruikutti kuinka vaikeaa hänellä ja koko hänen perheellään on aina ollut. Minulla oli itseasiassa vielä vaikeampi perhetausta, mutta en silti haluaisi olla mikään ruikuttava luuseri.

Kun kannoin muuttolaattikoita ulos asunnostamme, ryntäsi exä keittiöön tiskaamaan ja puunaamaan. Kun hain viimeiset tavarat viikon päästä hän esitteli ylpeänä kuinka oli ihan itse siivonnut koko kämpän. Ihan kuin nyt siinä vaiheessa olisin enää muuttanut päätöstäni!

Miksi teet kaiken? Opettele itse avuttomaksi niin miehen on pakko tehdä.

Nyt kun minä olen töissä ja mies kotona, en tee mitään! Hän laittaa eväätkin minulle, mielestäni se on oikein, koska minä olen se enemmän tienaava ja elätän meitä. En myöskään koskaan siivoa, oleilen vain ja luen kirjoja!

Miehen ollessa töissä teimme kaiken yhdessä, mutta matkoille lähtiessä oli vähän samanlaista kuin teilläkin, no täytyy sanoa että on vieläkin, minä hoidan paperityöt ja pakkaan omat tavarani, mies viimeisessä hädässä sitten etsii omia vaatteitaan. Taitaa kaikki miehet olla avuttomia pakkaushommissa.

Noista naisten viesteistä herää kysymys että ovatko miehet eläneet omaakin elämää ennen kuin olette alkaneet suhteeseen heidän kanssaan? Vai onko eletty kotona vanhempien kanssa, jossa huolto on pelannut?

Minun mieheni exällä oli yksi lapsi, joten hoiti mieheni samoin kuin sen lapsen. Ei kuulemma saanut laittaa ruokaa tai muutenkaan edes tulla keittiöön, se oli naisen valtakuntaa. Joten helppo kai siinä oli olla. Toisaalta mieheni olisi ollut kiinnostunut kokkaamaan muttei koskaan saanut sitä tehdä. Nyt sitten minun kanssani on alkanut opetella ruuanlaittamisen saloja, itse kun en niin siitä pidä että saa mielellään mies sen hoitaa.

Ikävää on kyllä että jotkut naiset (ensin äiti ja sitten tyttöystävät) tekevät oikeasti kaiken miehen puolesta, ei kai siinä tosiaan mies mitään sitten opikaan. Joskus myös tyttöystävät alussa haluavat hemmotella miestä ja siksi tekevät kaiken, suhteen muututtua arjeksi naisia alkaa sitten ärsyttää kun he joutuvat tekemään kaiken. Niin makaa kuin petaa siis.

Viimeksi muokattu:
Tekeekö mies mitään yhteisiä asioita? Tuli vaan mieleen, että joskus tuntuu, että minäkin teen kaikki pikkuasiat, mutta eihän se oikeasti mene niin. En vaan enää huomaa kaikkia vähäpätöisen oloisia juttuja, kun ei niistä tarvitse koskaan huolehtia. Meillä mm netin hoito on miehen homma, osaan kyllä itsekin, mutta en viitsi. Samoin auton huolto ja tankkaus. En edes muista koska olisin viimeksi tankannut, laitellut vesiä tai muita nesteitä autoon. Nooh, toissatalvena oli pakko viedä ihan itse auto huoltoon, kun akku sano morjens ihan yllättäin. Muitakin arjen pikkuasioita on -en nyt vaan muista mitä ;)

Minua ärsyttää se, että usein jos miestä yrittää patistaa kotitöihin hän sanoo että hänhän hoitaa auton. Niin, vaihtaa renkaat kaksi kertaa vuodessa. Minusta se ei ole yhtä suuri panos kuin tiskaaminen päivittäin, pyykkääminen viikottain, ja muutenkin kodin siivous sekä ruuan laitto. Niin, täytyyhän sitä tuulilasin pesunestettä joskus laittaa lisää myös autoon... Ulkotöitä meillä taas on todella vähän (pieni piha), ja niissäkin minä olen mukana (ruohon leikkuu, haravointi, lumityöt).

Meillä mies huolehtii että kaikki kodinkoneet ja muut laitteet toimivat. Silloin tällöin myös imuroi ja tyhjentää tiskikonetta. Ruokaa laitamme viikonloppuisin yhdessä. Mutta kuitenkin valtaosan taloustöistä hoidan minä. Makuuhuoneen siisteydestä hän pitää huolen, pölyallergikko kun on.

Jos tuntuu nyt tuolta, niin odotahan kun pääsette kohteeseen. Tai riippuu tietenkin siitä, miten kokenut reissaaja mies on. Vai uskotko päätyväsi vastuulliseksi matkanohjaajaksi/mamiksi? Ärsyttää varmasti, kun toisen pitäisi olla jo aikuinen. Ei se siitä muutu, kannattaa oikeasti vaihtaa sitä miestä, vaikka sitten reissunpäällä, nautit matkasta enemmän ja vapaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä66;10355888:
Meillä mies huolehtii että kaikki kodinkoneet ja muut laitteet toimivat. Silloin tällöin myös imuroi ja tyhjentää tiskikonetta. Ruokaa laitamme viikonloppuisin yhdessä. Mutta kuitenkin valtaosan taloustöistä hoidan minä. Makuuhuoneen siisteydestä hän pitää huolen, pölyallergikko kun on.

Jos "kodinkoneet ja muut laitteet" eivät toimi niille kaiketi hankitaan korjaaja tai ostetaan uusi laite ellei takuu ole enää voimassa. Ei liene suuri vaiva todeta, että ai jaa vaimokullan täyttämä pesu- tai tiskikone näyttääkin toimivan, ohhoh sentään.

Ai niin mutta kun hän jopa tyhjentää tiskikoneen silloin tällöin kuten imuroikin. Mikä on silloin tällöin - kerran vuodessa? Tai kun pitää "makuuhuoneen siisteydestä huolen" niin eikö samalla kun imuroi sen hoida muita huoneita - olettaen tietenkin ettei teillä ihan kartanon kokoinen kämppä ole.

Tämä on suora lainaus Seura-lehden Titulointia, no. 33, 1988.- On se mahdotonta tämä nykyaika, mies pahoinpiteli vaimonsa Nokialla, mies mukiloi avovaimonsa Pöytyällä, mies hakkasi vaimoaan Hämeenlinnassa, mies kuritti vaimoaan Kuopiossa, mies pieksi vaimonsa Porissa.
Nämä ovat jokapäiväistä luettavaa. Tilanne on murheellinen. Tämä on sairasta ja levotonta aikaa.
Minä en ymmärrä, mikä tätä maailmaa oikein riivaa.....

Ei ole enää millään väliä. Mitenkä ne naiset nyt ovat tälla lailla ihan kokonansa villiintyneet ja vauhkoontuneet, kun miehen pitää heitä yhtenään ojentaa ja kurittaa.

Istuu nykyaikaan just passelisti, mutta myös naisten vastaavanlainen käytös on tullut esiin lisääntyvässä määrin.

Ja mikä vitun vikinä toi on, että "nykyaikana" sitä ja tätä. Aina on ollut väkivaltaa. Ero vanhaan on se, ettää media on globalisoitunu.

Ainoo mikä on muuttunu, on se, että te vitun vellihousut ootte vinkumassa aina päällikköä' apuun ku paskat on housus.

Miksi teet kaiken? Opettele itse avuttomaksi niin miehen on pakko tehdä.

Nyt kun minä olen töissä ja mies kotona, en tee mitään! Hän laittaa eväätkin minulle, mielestäni se on oikein, koska minä olen se enemmän tienaava ja elätän meitä. En myöskään koskaan siivoa, oleilen vain ja luen kirjoja!

Miehen ollessa töissä teimme kaiken yhdessä, mutta matkoille lähtiessä oli vähän samanlaista kuin teilläkin, no täytyy sanoa että on vieläkin, minä hoidan paperityöt ja pakkaan omat tavarani, mies viimeisessä hädässä sitten etsii omia vaatteitaan. Taitaa kaikki miehet olla avuttomia pakkaushommissa.

Jos mies olisi kirjoittanut tämän viestin, niin olisi jo monta naista ilmaissut kyseisen miehen olevan täysi sika joka pitäisi jättää. Ilmeisesti sama käytös on kuitenkin ihan ok näin päin.

Viimeksi muokattu:
Hoitaa netin ja tankkaa auton, tuossa näkee osallistuvan miehen vain silmät kiinni, tai sitten positiivari.

Minusta se tutkimus, missä todettiin yhdessä tiskaamisen olevan merkki hyvästä parisuhteesta, pitää paikkansa. Ei siinä ole tiskaaminen se pointti, vaan se, että pystyy ja haluaa olla lähekkäin työssä kuin työssä, on halu auttaa ja rakastaa. Oikein lämmin mieli tuli siitä, että on ihmisiä, jotka haluavat olla toistensa lähellä niin, että kumpikaan ei tunne itseään ylimääräiseksi tai pakotetuksi.

Hän, jonka mies siivosi vaimon lähdön hetkellä, oli hyvä mies ja hänestä joku toinen nainen saa mainion miehen, sellainen nainen , joka osaa antaa anteeksi ja ei ole katkera.

Alkuperäinen kirjoittaja Liikkistä;10357841:
Jos "kodinkoneet ja muut laitteet" eivät toimi niille kaiketi hankitaan korjaaja tai ostetaan uusi laite ellei takuu ole enää voimassa. Ei liene suuri vaiva todeta nykyään on kodeissa aika paljon kaikenlaisia koneita ja laitteita joihin tulee kaikenlaista isompaa ja pinempää vikaa joista naiset ja monet miehet eivät ymmärrä mitään jos aina ostetaan uusi tai kutsutaan huoltomies kyllä tulee kalliiksi pitää olla rutkasti rahaa, jos taas mies pystyy vaihtamaan esim. jääkaapin pakastimen termostaatin itse, mitä tietysti ei saisi tehdä jos ei ole sähköalan koulutusta mutta kun on itse opiskellut ja tekee, eihän tässä maassa itse saisi tehdä mitään aina vain pitäis kutsua ammattimies mutta se maksaa, samoin auton kanssa kyllä siinä on paljon muutakin kuin renkaiden ja öljyn vaihtoa, on jarrut on kaiken moiset nivelet pakoputket sähköviat ynnä muuta, et silleen.

Sehän on ihanteellinen tilanne, että vaimo on tyytyväinen, jos mies tarkkailee autoa. Kyllä se on sellainen juttu, että naisillakin on autoja ja jopa paremmin kunnossa, kuin miehen huoltamat. Eli kyllä se parisuhteen salaisuus on edelleen yhdessätiskaaminen ja kodin hoitotyöt. Kannattaa vähän laskea ajankulua eri töihin ja miettiä , mikä on tärkeää. Auton voi viedä huoltoon kerran pari vuodessa ja osallistua muut ajat tärkeimpiin töihin. Kodin rutiinien pyörittäminen on kaiken alku ja loppu.

Itselläni on ongelmana se, ettei mieheni tee minusta kotitöitä läheskään yhtä kunnollisesti kuin itse teen. Enkä nyt ole mikään tyhjästä nipottaja! Mutta miehen siivouksen jälkeen tilanne on se, että tiskipöytää ei ole pyyhitty, tuoleja laitettu paikoilleen nätisti syömisen jälkeen, sohvatyynyt jää lyttyyn jonnekin hujan hajan sohvalle, sänky petataan rumasti muhkuraiseksi, kaukosäätimet on aina sohvapöydällä, jossa entuudestaan on lehtiä hujanhajan, kylppärissä on vesiroiskeita sen pesun jälkeen vähän joka puolella ja mitään ei järjestellä nätteihin pinoihin, esim. lehtiä jne. Itsellä hommat hoituu niin, että kotia on kaunis katsella. Miehellä ei. Eli jos moittisin miestä, en voisi moittia osallistumattomuudesta vaan osaamattomuudesta. Olenko ainoa? Kohtalotovereita??

Taas kerran näitä juttuja lukiessa onnittelen itseäni siitä että asumme mieheni kanssa omissa asunnoissamme ja huolehdimme ne, autot ja muut härpäkkeet itse omien taitojen ja mieltymysten mukaisesti. Ei tarvitse vikistä siitä mitä toinen ei tee tai tekee tai tekee väärin tai oikein. Ihanaa elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja ei äiti;10355543:
Kyllä tuo minuakin ärsyttäisi. Oma mieheni ei ole avuton, mutta laiskuus tuppaa usein pakkaamaan päälle... Esim reissuun lähtiessä hän saattaa pyytää minua pakkaamaan hänenkin vaatteensa (kun minä nyt kuitenkin pakkaan, eikä hän tarvi niin paljoa). No en ole pakannut vaikka olisi ollut yhden yön reissusta kyse. En myöskään korjaa miehen jälkiä enkä tee mitään hänen unohtamiaan asioita, koska muuten hän olettaa että minä jatkossakin hoidan kaiken.

Miehille ei koskaan saisi olla äiti, muuten he heittäytyvät ihan lapsiksi. Niin ja me olemme molemmat kolmekymppisiä.

Jep, tarkka saa olla. Pakkausasiat meillä hoitaa mies itse, (siis omat vehkeensä) mutta saan kyllä katsoa vähän vaatteiden perään ettei tule pelkkää verkkaria ja tuulipukua ja jussipaitaa pakaasiin... Tietty ensin on pitänyt hoitaa ajat sitten että niitä ostetaan, eihän niitä pakkauspäivänä kaappiin mistään putkahda.

ollaan jo oltu kauan yksissä, mutta alkuun sai kyllä hienovaraisesti laittaa koko miehen vaatekaapin uusiksi. Oli sellaista isoisän retkua kaappi täynnä että ei hyvä päivä..

Yhteistyössä