miehen alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku Anne

Vieras
miten saisin mieheni viikonloppujuomisen loppumaan? Olemme seurustelleet n.16 vuotta ja menimme vuosi sitten naimisiin tiesin hänen taipumuksensa alkoholiin eikä se ennen liikaa häirinnyt mutta nyt se on ruvennut häiritsemään hän juo joka viikonloppu itsensä sammuksiin viikolla hän ei juo kuin yhden tai kaksi olutta, mutta viikonloppu ryöstäytyy käsistä. Asuimme ennen kaupungissa jossa ei ollut näin paha ongelma. Nyt kun hän tekee talomme remonttia maaseudulla veljensä kanssa ja auttaa veljeään hänen pelto/remonttihommissa tulee juotua olut poikineen ja illalla jatkaa kirkkaalla. Olen yrittänyt puhua aiheesta mutta hän vaihtaa huonetta kun puhe siirtyy alkoholin käyttöön muutakin on yritetty jota en tässä nyt sano, nyt on keinot vähissä. Rakastan miestäni hänen laistaan ei ole toista, mutta mittani alkaa olla täysi!
MITÄ TEEN!

No voi hitsi - kun vielä menit avioonkin hänen kanssaan - niin on se vaan vaikemapaa siitä lähteä minnekään. Juotko itse myös?
Mites se ryyppääminen on miehlläsi aina sitä, että pitää sammua - eikö hän tunne rajojaan?

En nyt pitäisi sitä kovinkaan vakavana, jos kerran viikossa ottaa runsaammin. Aika moni ottaa tolla lailla, vaikkei se mikään tekosyy ole. Vakavampana pitäisin sitä, että hän ottaisi muutaman joka pv. Jos tuo nyt kovinkin huolestuttaa sinua, niin ei mulla ole kyllä parempaa neuvoa kuin tuo keskustelu... Joka ei näytä tepsivän. Jos nyt toivoisit, että edes vähentäisi, niin koita ensin ehdottaa, että hän rajoittaisi juopottelun edes 2 kertaan kuussa.

Ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Mieheni juominen alkoi myös tuollaisista viikonloppukänneistä. Älä luovuta, älä anna viinan voittaa - sano miehellesi suoraan että hänen tulee valita joko pullo tai aika sinun kanssasi. Viina on kova vastus - sen tiedän ihan omasta kokemuksesta. Tsemppiä sinulle, pidä huolta itsestäsi !

Sinun ei tarvitse sietää tilannetta. Jos miehesi haluaa kännätä joka viikonloppu, niin on aina niitä ymmärtäjiä, joiden mielestä totaalinollaus kerran viikossa on ihan okei. Kuitenkin esimerkiksi koko lauantain kipottelu tarkoittaa sitä, että lauantaisin jää aina kaikki kotiasiat tekemättä, sillä nyt sunnuntaiaukiolojen loputtua lauantai on monelle viikon ainoa päivä, jolloin ehtii hoitamaan rauhassa asioita. Vaikka juo vain lauantaina, niin yleensä sunnuntai menee krapulaa hoitaessa eikä esim. voi lähteä sukuloimaan tai autolla ajelemaan. Silloinhan siis on käytännössä mennyt koko viikonloppu miehen "harrastuksen" ehdoilla.

On helppoa lisätä alkoholin käyttöä, mutta on tosi vaikeaa vähentää sitä. Minusta sinun täytyy sanoa selvästi, mikä on se määrä, minkä siedät. Ex-mieheni oli rakennusalalla töissä ja hän joi vain yhden saunaoluen. Se oli hänen ainoa alkoholiannoksensa viikossa, joten on niitäkin (tosin vähemmistönä), jotka alkoholia osaavat käyttää sivistyneesti.

Valitettavasti moni parisuhde on rikkoutunut pelkästään puolison alkoholin liikakäytön vuoksi. Sinun täytyy miettiä, mitä olet valmis sietämään. Haluatko olla miehellesi elämässä ykkönen vai tyydytkö olemaan kakkossijalla viinan jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja alkkisen avovaimo:
Sinun ei tarvitse sietää tilannetta. Jos miehesi haluaa kännätä joka viikonloppu, niin on aina niitä ymmärtäjiä, joiden mielestä totaalinollaus kerran viikossa on ihan okei. Kuitenkin esimerkiksi koko lauantain kipottelu tarkoittaa sitä, että lauantaisin jää aina kaikki kotiasiat tekemättä, sillä nyt sunnuntaiaukiolojen loputtua lauantai on monelle viikon ainoa päivä, jolloin ehtii hoitamaan rauhassa asioita. Vaikka juo vain lauantaina, niin yleensä sunnuntai menee krapulaa hoitaessa eikä esim. voi lähteä sukuloimaan tai autolla ajelemaan. Silloinhan siis on käytännössä mennyt koko viikonloppu miehen "harrastuksen" ehdoilla.

Alkoholi on kova kaveri. Kuukaudessa on 20 työpäivää ja 10 viikonlopun päivää. Jos elämä menee jaetaan töissäoloon, nukkumiseen ja kännissä olemiseen... No, tehkää itse päätelmät.

Et sinä oikeasti pysty miehen alkoholinkäyttöön vaikuttamaan. Jäät kakkoseksi. Tai ehkä kakkossijakin on liian hyvä, koska arjet kuitenkin tehdään töitä.

Hmm.... 16 vuoden seurustelun jälkeen naimisiin ja vaikka näit miehesi ongelman. Et voi olla pelastava enkeli ellei miehesi sitä itse halua. Hänen on tahdottava itse vähentää juomistaan, se olisi ensimmäinen askel. Ellei hän itse näe asiassa mitään ongelmaa tilanne on varsin huono kannaltasi. Voit toki asettaa ehdon viina tai sinä mutta hän voi hyvinkin valita sen ensimmäisen - ikävää mutta totta. Tiedän mistä puhun sillä olen miesystäväni kakkonen kun se A on se ykkönen.

Viina on pirulllinen kaveri. Ei sitä tule ajatelleeksi aina, kun otetaan. Pitää olla selväjärkinen- ja tahtoinen, kuka pystyy olemaan nykyään ihan ilman. Minä join lähes joka päivä muutaman oluen ja jotain muuta, kunnes olin kännissä. Se oli kivaa.....kunnes, vaimo lähti. Ilmoitti vaan, ettei jaksa enää juopon kanssa. Minulla oli perhana vieköön mennyt 4 vuotta humalassa. JAKSAISITKO SINÄ NIINKÄÄN KAUAN.

Meidät n. viiskymppiset valtio aikanaan lähes pakotti opettelemaan juomaan känniin. Nuoret ei edes tiedä, mitä oli mennä viinakauppaan 70 luvulla. Sait parhaassa tapauksessa 2 pulloa koskenkorvaa, tai uloshäädön. Ei kai kukaan tuhlannut viinaa nautiskeluun. Rahalle pitää saada jotain vastinetta, sama sääntö on nykyäänkin. Maaseudulla saattoi olla talossa 2-4 veljeä taloa pitämässä ja jos kerran kuukaudessa joku kävi kaupungissa, ei 2-4 pulloa kauaa riittänyt. Itsekin join tosi paljon pontikkaa, jota oli siihen aikaan saatavilla paremmin, kuin valtion viinaa. Lisäksi se ponu oli paljon vahvempaa, kuin nämä valtion keitokset. Lisäksi se, että viina oli tosi kallista, teki siitä ARVOTAVARAA. Nykyään, kun viinaa saa aika halvalla, en itse enää jaksa ulkomailla käydessäni, tuoda tippaakaan viinaa. Ajattelen, ...miksi mennä merta edemmäs kalaan. Nyt lokakuussa tuleva viinan hinnan korotus on naula Suomen Valtion arkkuun. Itse en enää osta ALKOSTA mitään. Käyn virossa lomalla, omalla autolla ja tuon takakontin täynnä viinaa, mielellään 80%. Seuratkaa esimerkkiä. Pakotetaan valtio muuttamaan alkoholipolitiikaansa. Hemmettiin kaikka kristilliset, joilla saattaa ollaihan omia lepakoita luolassa.

Olen onnellinen. sinun miehesi juo viikonloppuisin. minun mieheni juo viikossa vähintään sen 4kertaa. 2päivänä viikolla ja koko viikonlopun. ei oo helppoo! niin: itse en juo.

Olemme olleet yhdessä 36 onnellista vuotta, meillä on aikuiset lapset ja ihanat lapsenlapset. Mieheni on kohta vuoden kaäyttänyt alkoholia runsaasti, viikolla joka ilta menee 4-5 tölkkiä olutta, nukkuminen kauhiaa rohinaa. Viikonlopulla sama homma ja hiukan väkevämpääkin lisäksi. Ensimmäinen olut kun mennyt persoona muuttuu nekatiiviseksi jä mä oon ihan tyhmä paska kun en ymmärrä mitään, muistuttelee vanhoista tekemisistä, mitä itsekkin kadun mitä on tulllut tehtyä, tekemiset kulkee näköjään peikkona mukana jatkuvasti, mieheni ottaa ne puheeksi kännissä silloin tällöin. Ravintolaan en uslkalla lähteä hänen kanssan sielläkin hän on alkanut räyhäämään ja olen lähtenyt kesken illan kotiin. Kärsin hirvittävästi hänen alkohoolin käytöstä ja käyttäytymisestä . En kyllä tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Rakastan miestäni kun hän on selvinpäin ja hän on aivan ihana silloin. Onko samanlaisia kokemuksia haluaisin kuulla niitä, jos niistä ois jotain apua.

Ei kannata panna valitsemaan "joko minä tai pullo", voi kysästä, missä sulla se pullo on??
Joku haluaa juoda, niin hän juo, puhutteli häntä rumasti tai kauniisti, siihen ei ns. järkipuhe auta, hetkeksi voi lopettaa, mutta jatkaa suuremman myrskyn laannuttua.
Olin alkoholistin akka, mies joi kuutena päivänä viikossa, silloin ei sunnuntaina saanut mistään mitään, aloitti illalla puoli viiden maissa ja lopetti joskus aamuyöstä, ryskäen, tapellen tai sammui, nukkui iltapäivälle ja taas jaksoi.
Minä osaan kaikki alkoholistin syyt juoda, jopa ne tekosyytkin, aiheet juhlaan ja murheeseen. Tiedän senkin ettei juominen ole vittumaisen akankaan syytä, ei haukkuvan anopin, eikä rahanpuutteen, eikä kaveritkaan ikuisesti tarjoile, alkoholisti on niin viinapirun nöyrä orja, että juo, ihan itsensä takia!
Alkoholisit voi lopettaa juomisen jos itse haluaa, mutta hänen on todella itsensä sitä haluttava, ei viinakaan niin taikajuoma ole, että itsestään kenenkään suuhun tulee, itse se sinne yleensä kaadetaan.
Se kuinka kauan pitää katsoa toisen ihmisen juomista on jokaisen omista hermoista kiinni, itse en katsoisi hyvin pitkää, sillä alkoholismi on sairaus, joka sairastuttaa koko lähipiirin, oikeastaan se juova pääsee kaikkein helpommalla!

Kysyisin mieheltäni mikä mättää, mikä on pielessä kun hänellä ei selvästikään ole hyvä olla.
Onko rahahuolia, tressiä rakentamisesta vai mitä. Yrittäisin kaikin keinoin puhua.
Jos hän ei suostu sanomaan mikä on vialla, niin sitten ei suostu.

Itse sinä teet valintasi mihin suuntaan jatkat sen jälkeen yhteistä taivalta.
Minä en pystyisi elämään, jos puoliso olisi joka viikonloppu kännissä. En vaan kertakaikkiaan pystyisi.