Alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalkuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nalkuttaja

Vieras
Kertokaas miten teillä käytetään alkoholia ja mikä on normaalia ja mikä ei. Kyselen kun en minä alkoholistin lapsena taida sitä hahmottaa oikein. Minun mielestähän viinaahan ei melkeinpä tarvitsisi käyttää ollenkaan, juon kyllä itsekin ja käyn baarissakin ehkä kerran kaksi kuukaudessa mutta saattaa mennä muutama kuukausi etten juo ollenkaan. Eli kotona en siis tissuttele laisinkaan "turhaan" vaan aina on jokin "syy", oli se sitten vain vaikka tyttöjen ilta.
Mikä siis on ongelma. No, tuon toisen puoliskon alkon käyttö. Kun tavattiin puolisen vuotta sitten, sitä alkoa ei kauheasti mennyt kun hän harrastuksensa takia ei voinut juoda, kun sitä ei voi harrastella kuin vesiselvänä. Minähän tietenkin olin onnessani, että tässäpä mies joka juo sopivasti. Nyt ovat harrastukset talviteloilla ja vapaapäivät näkyy menevän kaljotellessa ja sitten rapulassa, minun mielestä liikaa, ei nyt ihan joka ikinen viikonloppu mutta minun mielestä liikaa.

Niin onko tuo nyt sitten normaalia vai ei. Minulla tietenkin kauhistuttaa, että miten sitten jatkossa. Saanko minä leikkiä yh:ta kun mies juo ja seuraavana päivänä rapulassa makaa kun aina pitää juoda se tajuton kooma. Mies juo kuulemma omien sanojensa mukaan, silloin kun haluttaa. Entä jos se haluttaakin joka päivä? Ääh. Varmaankin ylireagoin, vai reagoinko. :) Enpä tiedä enää itsekään. Toisaalta kun muuten niin hyvä mies niin tähänkö se tyssää sitten vai suljenko kitinät sisälleni ja antaa sen sitten vetää ne "saunakaljat". Mulla kun jo ällöttää nähdä se kännissä ja varsinkin rapulassa.
Antakaa jotain perspektiiviä, että olen napiseva ämmä tai jotain. :)

No mun mies juo joka päivä vähintään ne pakolliset muutamat isot. Yleensä enemmänkin, baarissa kaverien kanssa. Se ei enää mene mun jakeluun, mutta tuo sun tapaukses kyllä menis vielä läpi. Tosin jos se siitä helposti alkaa luisumaan jokapäiväiseen humalahakuiseen juomiseen, sitten alkaisi hälytyskellot kilkattaa.

Olen toivonutkin että olispa mies joka ottais vain esim. viikonloppuisin. Mutta sitten mietin onko sekään sitten niin hyvä asia jos vetää kumarat pe-la ja jopa su ja sitten maanantaina viinanhajuisena töihin... Ärsyttää kun alkoholi on meilläkin saanut suurimman huomion eikä taida olla toivoa että tämä menisi tästä parempaan suuntaan.. mutta seuraa tilannetta ja jos alkaa "lähteä käsistä" niin sitten puutut. Mutta silloin tällöin juominen ei oo niin paha asia mun mielestä. Parasta olis jos osais ottaa vaikka juuri sen saunakaljan ja lopettais siihen. Mutta se ei ainakaan näissä piireissä onnistu.

Eli nalkuta vaan jos on aihetta, mutta älä "liian pienestä". Jos alkaa olemaan enemmän kännissä kuin selvinpäin (niinkuin mun mies) niin sitten on eri asia. Tosin olen huomannut ettei sillä nalkutuksella ole mitään vaikutusta. Ennemminkin ajaa kahta kauheammin juomaan sinne baariin.

En ole vielä sortunut nalkuttamaan oikeastaan mutta kohta alkaa purkautua. :) Kaipa tässä ongelman tekee, että miehen vanhemmat ovat jo aika alkkiksia ja muutenkin kaveripiirissä viina virtaa ja se, että sitä pitää AINA juoda tolkuttomasti. En tiedä, ehkä tässä pitää seurata jonkun aikaa. Paitsi jos se pahenee sitten kun on ne kakarat väännetty??
Voi olla, että maalailen tässä piruja seinille. Pahimpia pelkojahan tässä näin alkkiksen lapsena on vielä joutua semmoisen puolisoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttaja:
En ole vielä sortunut nalkuttamaan oikeastaan mutta kohta alkaa purkautua. :) Kaipa tässä ongelman tekee, että miehen vanhemmat ovat jo aika alkkiksia ja muutenkin kaveripiirissä viina virtaa ja se, että sitä pitää AINA juoda tolkuttomasti. En tiedä, ehkä tässä pitää seurata jonkun aikaa. Paitsi jos se pahenee sitten kun on ne kakarat väännetty??
Voi olla, että maalailen tässä piruja seinille. Pahimpia pelkojahan tässä näin alkkiksen lapsena on vielä joutua semmoisen puolisoksi.

Meillä käytetään alkoholia, humalassa ollaan joskus mutta varsinaisesti juominen ei ole humalahakuista. Lähinnä selvähakuista, jos näin voi sanoa. Eli kumpikaan ei halua olla niin koomassa, että menee seuraava päivä pipariksi. En edes muista milloin viimeksi jompi kumpi ei olisi ollut viimeistään puoleenpäivään mennessä ajokunnossa (ei toki silti ajeta, jos on otettu, vaikka tietäisikin) Molemmilla on taito myös jättää "yhteen"olueen, jos vaikkapa tuleekin muutos suunnitelmiin kesken aiotun juomaillan. se ei tuota ongelmia.

Jos minun mieheni kuitenkin alkaisi huomautella, että juon liikaa, niin kai minun häntä silloin pitäisi kuunnella, vaikka en itse asiaa tiedostaisikaan.

Viina ei saa koskaan olla ihmissuhteen edellä. Minusta on hälyttävää, jos et voi sanoa miehellesi mitä ajattelet juomisesta, tai jos et koe voivasi esim. pyytää häneltä että olisi jonain viikonloppuna selvinpäin. jos viinasta ei saa avoimesti puhua muuta kuin hyväksyvästi, se on jo yksi merkki.

Kyllä minä voin miehelleni sanoa, että äläpä ota tänään olutta, ei siitä tule mitään nalkutussyytettä.

Minusta ihmisellä pitää olla oikeus vaikka vaatia, ettei viinaa tai olutta juoda kuin kerran vuodessa. Alkoholittomaan kotiin on oikeus. Jos ihminen ei ole valmis päästämään pulloa kädestään vaikka kompromissi olisi kuinka hyvä, niin silloin on kyse alkoholismista tai siitä ettei vain välitä toisesta tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkkisnainen:
Viina ei saa koskaan olla ihmissuhteen edellä. Minusta on hälyttävää, jos et voi sanoa miehellesi mitä ajattelet juomisesta, tai jos et koe voivasi esim. pyytää häneltä että olisi jonain viikonloppuna selvinpäin. jos viinasta ei saa avoimesti puhua muuta kuin hyväksyvästi, se on jo yksi merkki.

Kyllä minä voin miehelleni sanoa, että äläpä ota tänään olutta, ei siitä tule mitään nalkutussyytettä.

Minusta ihmisellä pitää olla oikeus vaikka vaatia, ettei viinaa tai olutta juoda kuin kerran vuodessa. Alkoholittomaan kotiin on oikeus. Jos ihminen ei ole valmis päästämään pulloa kädestään vaikka kompromissi olisi kuinka hyvä, niin silloin on kyse alkoholismista tai siitä ettei vain välitä toisesta tarpeeksi.

Onhan se oikeus alkoholittomaan kotiin, varsinkin lapsilla pitäisi mutta... Toisaalta onko minulla oikeutta vaatia miestä muuttamaan tapaa jolla hän haluaa vapaa-aikansa viettää. Niin emme siis asu vielä yhdessä. Kai hänelläkin oikeus ja sitten kai se pitäisi hyväksyä tai minun palata taasen sinkkuelämään.
Sen kerran kun tästä on puhuttu, on miehen puolelta noussut niin kiivas puolustuslinja, että asia on jäänyt sikseen. Niin tuo viimeinen lause on kyllä varmaan totta, pitäisi sitten vain toimia sen mukaan jos tilanne menee tuohon.

Jos ei itse juo, toisen juominen ärsyttää on se sitten yksi lasi tai pullo kossua.

Minulla on semmonen onni käynyt, että kaverini ottaa yhtä vähän kuin minä. Käytämme alkoholia pari kertaa kuussa ja yleensä minulle riittää pari isoa siideriä ja kaverille viiniä tai pari rinksua.

Itselleni ei alkoholi tahdo oikein sopia ja pidä huolen siitä, että en mene nukkumaan humalassa eli määrät eivät voi olla isoja.

Se ei mene minulla jakeluun, että arkena juodaan. Sitä en ole koskaan harrastanut, vaikka nuorempana tuli otettua useammin kuin nyt. Sunnuntai on myös minulle tabu, silloin ei oteta, jos nyt ei satu olemaan lomamatka tms.

Ei joka viikonloppu tarvitse kännejä vetää ja öristä krapulassa. Vähän ajan päästä täytyy olla viikonloputkin kännissä ja veikkaan että et jaksa katsella ukkoasi kauan sen jälkeen jos perhetaustat ovat nuo mitä ovat.

Miehesi kyllä vaikuttaa juuri tuuri juopolta.. Juopolla meinaan on aina ongelmana se että on otettava överiksi.
tuo että viinan otto on noin voimakkaan reaktion takana kertoo kyllä että miehelläsi on ongelma jota et vain 6kk aikana vielä ole tiedostanut..

Sitten kun on lapsia laitatko itsesi ja lapset mäkeen kun mies pitää örvellys viikkonsa ?
Minusta tapa millä juo kertoo onko juoppo vai ei..
Alkoholistilta tuokin vaikuttaa jos ollaan ihan tarkkoja määritelmissä..

Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttaja:
Onhan se oikeus alkoholittomaan kotiin, varsinkin lapsilla pitäisi mutta... Toisaalta onko minulla oikeutta vaatia miestä muuttamaan tapaa jolla hän haluaa vapaa-aikansa viettää. Niin emme siis asu vielä yhdessä. Kai hänelläkin oikeus ja sitten kai se pitäisi hyväksyä tai minun palata taasen sinkkuelämään.
Sen kerran kun tästä on puhuttu, on miehen puolelta noussut niin kiivas puolustuslinja, että asia on jäänyt sikseen. Niin tuo viimeinen lause on kyllä varmaan totta, pitäisi sitten vain toimia sen mukaan jos tilanne menee tuohon.

Oikeus ja oikeus. oikeus ja kohtuus. Näitä kliseitähän riittää.

Vaikka itse käytän alkoholia sisäisesti nautittuna voin sanoa silti sulle muutaman jutun:

Jos ihminen suhtautuu voimakkaan puoustautuvasti siihen, kun puhutaan alkoholin käytöstä, on kyseessä alkoholismi. Toki on rajatapauksia, kuten jos vaikkapa sinulle tulisi joku sanomaan,että juopottelet liikaa, niin ärähtäisit varmaan kun haluaisit puolustaa mainettasi, koska et juo.

Mutta ajattelepa: mitä ihmeen vapaa-ajan viettoa juominen on? Aivosolujen tuhoamista, jonkin asian turruttamista.

Minusta on typerää, että joku väittää alkoholin olevan "ajanviettotapa" siinä missä muukin. Toivottavasti miehesi ei niin sano. Ei se ole. Ei sitä voi verrata ainakaan mihinkään oikeaan harrastukseen.

Minusta sinun kannattaa miettiä, mihin olet pääsi pistämässä. jos sinulle itsellesi ei tuota mitään vaikeuksia olla selvinpäin, etkä "tarvitse " viinaa mihinkään, niin kannattaako alkaa riippuvaisen ihmisen kanssa?

Minä tiedän, että ihminen joka puolustaa alkoholia niin kovasti, että siitä ei saa edes parisuhteessa puhua avoimesti, on monella tapaa poikkeava terveestä.

Ei sillä, että tämmöinen ihminen ei voisi käydä töissä tai perustaa perhettä- näinkin he muunmuassa tekevät kuten ollaan huomattu- vaan että hänen taustansa ja ongelmansa voivat olla niin syvällä ja niin kummallisia, että alkoholi ei ole ehkä se ainoa asia josta suhteessa ei saa puhua. luulisi sinun tietävän mikäli olet itsekin alkoholiperheen kasvatti.

En kyllä haluaisi joutua raittiin ihmisen nenän eteen humalassa. Jos miehesi ylittää senkin kynnyksen, että juo sinun läsnäollessasi vaikka sinä et, esim yhteisen elokuvaillan tms aikana, niin huono juttu. Alkoholi on seurustelujuoma, eikä kuulu edes hyviin tapoihin vetää änkyröitä jos toinen ei ota. Tämän tietää jokainen ihminen, mutta vain alkoholisti tarvitsee niin palavasti viinaa että hänen on kehdattava tehdä se selvien ihmisten edessä.

No hyvä kuulla, että tekin ajattelette, että jotain voisi olla pielessä. Etten vain taustani takia ajattele tämmöisiä. Toisaalta oli hänellä ongelmia tai ei niin kaipa se riittää, että se on minulle ongelma.
Eihän minun nähteni ryyppää, ellen itsekin ota, juon kyllä todellakin kohtuudella. Jos hän sanoo ottavansa, minä keksin itselleni jotain muuta tekemistä tai sitten lähden baariin tyttöystävieni kanssa koska miestä en jaksa katsoa kovin pitkään kun on liian kännissä.
Ehkä tässä alkaa ymmärtää äitiäni kun isääni ei jättänyt kuin vasta liian myöhään. Ilman tätä alko-ongelmaa tämä mies on kyllä ollut paras tähänastisista. On ollut enemmän tukena ja apuna kuin entinen (raitis) mieheni oli kymmenessä vuodessa.
Kaipa se täytyy jokin itsensä kovettaminen alkaa, että pääsee eroon. Ja antaa biologisen kellon tikittää :)
Niin siis arkena hän ei siis juo tai jos on jotain menoa, ettei kärsi rapuloida mutta ilmeisestä meikäläinen kuuluu jo niin kalustoon, että sama vaikka rapuloisi..

Jos miehen juominen on ongelma sinullle, niin silloin se on ongelma, joipa mies miten usein tai harvoin tahansa. Alkon kanssa on oltava varovainen, totuus kun on viina vie aina vaimosta voiton. Mieti tarkkaan kannattaako ennemmin olla alkkiksen tympiytynyt puoliso vai rauhallinen sinkku.

Valitettavasti en usko, että sinä voisit miehesi juomatapoja muuttaa. Et nalkuttamalla, etkä nalkuttamatta. Miehesi juominen, joi hän sitten paljon tai vähän, on hänen oma päätöksensä, voit vain katsoa vierestä ja ehkä kertoa miehelle, miltä se sinusta tuntuu, mutta loppujen lopuksi miehesi sen päätöksen tekee.

Minulla on vähän saman suuntainen ongelma oman mieheni kanssa. Hän ei tosin juo, juuri lainkaan, mutta polttelee pilveä päivittäin. Se on sinänsä eri asia, kuin kännääminen, koska hän ei vedä päätään sekaisin pilvellä, mutta kyllä se kuitenkin vaikuttaa. Polttelu takee mihestäni passiivisemman, mikä on ärsyttävää ja oikeastaan se on vaan ärsyttävää, että miksi hitossa toisen täytyy joka päivä polttaa?? Mielummin katson polttelevaa, kuin kännäävää miestä, mutta miksi joka ikininen päivä? Se ärsyttää. Olen tajunnut, etten voi asialle mitään. Joko hyväksyn tämän miehen sellaisena polttelijana, kuin hän on, tai sitten etsin uuden miehen. En usko, että hän koskaan lopettaa. Tai edes vähentää. Kai se on vähän sairasta.:(

Yhteistyössä