Miehen aikuinen sisko "terrorisoi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Linus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Linus"

Vieras
Asumme ulkomailla ja käymme Suomessa joitakin kertoja vuodessa, jolloin viivymme kussakin kyläpaikassa muutaman päivän kerrallaan. Taas sain muistutuksen siitä, miksi miehen vanhempien luokse ei ole kovin mukava mennä.. ja se on KURJAA! Miehen aikuinen sisar (25v) on siellä aina kun menemme ja käyttäytyy todella kummallisesti, jopa vihamielisesti ja terrorisoi käytöksellään vierailujamme?! Enkä ymmärrä miksi. Mieskään ei tätä osaa selittää mitenkään. Muutama esimerkki:

Olemme matkustaneet kotimaasta Suomeen noin kahdeksan tuntia. Perille päästyämme sitä on vähän uupunut matkasta. Miehen vanhempien luona tämän sisar alkaa komennella ja sättiä "kun ette TEE MITÄÄN". Anoppi kokkailee ja laittelee juhlaillallista sen kunniaksi, että olemme vierailulla - sisar tölvii todella töykeästi ja viime kerralla sanoi mm. "te vaan tulette PALVELTAVIKSI". En tiedä mitä pitäisi oikein tehdä - vierailun alkajaisiksi suursiivousko?

Istumme rupattelemassa appivanhempien kanssa niitä näitä, kuulumisia lähinnä, kun miehen sisar äkkiarvaamatta suuttuu ja painelee ulos - syy selviää myöhemmin: häntä ei ole "huomioitu keskustelussa". Keskusteluissa ylipäätään hän on koko ajan äänessä, mölisee lapsellisia "vitsejä" jos ei muuta sanottavaa keksi. Itselle tulee kiusaantunut olo kun pitäisi nauraa kohteliaasti, mutta kun ei naurata. Jutut ovat 17-vuotiaan tasolla.

Jos siskon käytös todella on tuota tasoa, niin mun mielestä on selvää, ettei se ihan täysillä käy ja silloin olisi parempi jättää sen sanomiset ja tekemiset täysin omaan arvoonsa.

Sisko taitaa olla kateellinen teidän saamasta huomiosta. Äiti ei varmaan häntä varten koskaan laita juhlaillallisia, hän kun on lähistöllä. Te kaukaa tulevat arvovieraat saatte erityiskohtelua ja se sitten sapettaa siskoa. Tai sitten hän on tottunut olemaan huomion keskipisteenä, kun velipoika ei ole maisemissa ja joutuminen toiselle sijalle on kestämätöntä.

Oli miten oli, huonoa käytöstä kuitenkin.

Jos siskon käytös todella on tuota tasoa, niin mun mielestä on selvää, ettei se ihan täysillä käy ja silloin olisi parempi jättää sen sanomiset ja tekemiset täysin omaan arvoonsa.

Samoin ajattelen minäkin. Antakaa mesota rauhassa, ja tarvittaessa sanokaa napakasti takaisin.
Miehesi siskolta tuntuu puuttuvan kyky asettua toisen asemaan, esim. juuri tuon matkustamisen osalta. Jokainen ns. täysijärkinen tietää ja ymmärtää ettei 8h matkustamisen jälkeen ole mikään paras jaksaminen päällä.

Samaa mieltä edellisen kanssa. Ihan terveilläkin ihmisillä voi olla (aika useinkin) jokin persoonallisuushäiriö, joka sitten aiheuttaa jos minkälaista käytöstä. Persoonallisuushäiriöitä harvoin diagnosoidaan kuitenkaan. Tuo siskon käytös tuntuu tosiaan oudolta ja epäkohteliaalta, ei ole normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23921959:
Samaa mieltä edellisen kanssa. Ihan terveilläkin ihmisillä voi olla (aika useinkin) jokin persoonallisuushäiriö, joka sitten aiheuttaa jos minkälaista käytöstä. Persoonallisuushäiriöitä harvoin diagnosoidaan kuitenkaan. Tuo siskon käytös tuntuu tosiaan oudolta ja epäkohteliaalta, ei ole normaalia.

No, itse olen "arvaillut" että jonkin sortin persoonallisuushäiriöstä voisi olla kyse... Tuntuu, että vuosi vuodelta käytös pahenee ja muuttuu aina vain räikeämmäksi. Edellisellä vierailulla sisar huusi automme takapenkillä kuin 13-vuotias pahimmasta murrosiästä kärsivä, kun työpaikaltaan soitettiin ja pyydettiin tekemään ekstravuoroa. Hän ei osannut sanoa ei ja mieheni ihmetteli tätä tyyliin mikset vain sanonut että nyt ei sovi. Sisar sai hepulin takapenkillä ja alkoi huutaa suoraa huutoa meille/veljelleen.

[QUOTE="Linus";23922018]Asuu kaikki lomat ja viikonloput - hän on opiskelija ja matkustaa aina mahdollisuuden tullen takaisin kotiin.[/QUOTE]

Jos sitä jotenkin kaivelee se että teitä odotetaan kovasti, passataan parhaan mukaan, hän taas on vielä niin paljon kotona että pidetään talonväkenä ja joutuu siivoamaan ym (teitäkin varten). On myös tottunut saamaan vanhempien koko huomion osakseen ja nyt häneen ei kiinnitetä (erityis)huomiota.
Tosin tuo autossa huuto (viesti 7) oli aika hurjaa :O

Onko siskolla joku diagnoosi? Ei kuulosta ihan 25-vuotiaan käytökseltä :P
Minä jättäisin moiset hölmöilyt omaan arvoonsa enkä kyllä edes väkinäisesti nauraisi moisille vitseille. Ikävä tilanne, mutta onneksi appivanhempasi kuulostavat sentään ihanilta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!;23922196:
Onko siskolla joku diagnoosi? Ei kuulosta ihan 25-vuotiaan käytökseltä :P
Minä jättäisin moiset hölmöilyt omaan arvoonsa enkä kyllä edes väkinäisesti nauraisi moisille vitseille. Ikävä tilanne, mutta onneksi appivanhempasi kuulostavat sentään ihanilta :)

Aika pitkälti näin olen toiminutkin. Tähän saakka olen kohteliaisuudesta yrittänyt kommentoida/nauraa hänen jutuilleen, mutta viime kerralla en edes yrittänyt peittää vaivautuneisuuttani kun hän sai outoja raivokohtauksiaan. Jos en tietäisi paremmin niin arvaisin iäksi maks. 18 vuotta. Ja silti mielestäni kyseessä olisi ikäistään lapsellisempi 18-vuotias.

Mun 17-vuotias pikkusisko käyttäytyy just noin ja käytös on pahentunut nyt kun mä oon raskaana. Pistin välit poikki kun alkoi loukata todella pahasti.

Onko miehesi sisko nuorin?

onhan noita nähty. ihmisiä jotka jäävät alakoululaisen tasolle käytöksen suhteen tai sitten jäänyt teini-ikä kiukuttelut tekemättä niin sitten aikuisena pitää käydä nekin läpi!

[QUOTE="vieras";23922275]Mun 17-vuotias pikkusisko käyttäytyy just noin ja käytös on pahentunut nyt kun mä oon raskaana. Pistin välit poikki kun alkoi loukata todella pahasti.

Onko miehesi sisko nuorin?[/QUOTE]

On kyllä, nuorin sisarusparvesta. Miehellä on yksi vanhempi sisko hänen lisäkseen.

Äärettömän huomionkipeä ainakin on. Onkohan hän aikoinaan tottunut olemaan huomion keksipiste perheessä ja nyt sitten ei osaa suhtautua ollenkaan, kun huomio onkin muualla...?

[QUOTE="vieras";23922361]Äärettömän huomionkipeä ainakin on. Onkohan hän aikoinaan tottunut olemaan huomion keksipiste perheessä ja nyt sitten ei osaa suhtautua ollenkaan, kun huomio onkin muualla...?[/QUOTE]

Siis KESKIpiste tietenkin :D

Jotenkin voisin ymmärtää siskoa sen verran, että hänelle ehkä veli on todella rakas, ei osaa tuoda hienosti esille eikä veli välttämättä koe siskoaan niin rakkaaksi koska onhan hänellä ap ja he asuvat kaukana. Sisko ei osaa käsitellä tunteitaan eikä tuoda niitä esille vaan pyrkii olemaan "viilipytty" mutta välillä itsehillintä pettää ja seuraukset ovat nuo raivokohtaukset. En tiedä, mutta vaikuttaa silti siltä että oma äiti ei passaa tytärtään koskaan joten hän kokee olevansa "pohjasakkaa" eikä yhtään tärkeä vanhemmilleen. Ei äiti varmaan sitä tarkoita, mutta tyttäriään kohdellaan erilailla kuin poikia ja miniöitä.

Mä olen sisarusparvesta nuorin ja olen ainoa tyttö ja asun lähimpänä vanhempiani. Mä olen huomannut sen, että äitini panostaa enemmän aina veljieni ja heidän vaimojen vierailuihin ja mä olen vähän "omaa sakkia" joka ei erityistä kohtelua kaipaa. Itse joudun lakanat hakee ja laittamaan kun taas äitini laittaa kaiken valmiiksi veljilleni ja heidän vaimoilleen.
Kyllä kismittää välillä. Mutta nielin ja edelleen nielen asian. enkä saa tuollaisia raivareita joita tämä sisko saa.
Silti tuntuu aina pahalta, kun on jotain yllätystä kehitelty (synttärit, hääpäivät ym) vanhemmilleni niin he arvuuttelevat aina että kuka sen idean takana on, niin ei koskaan arvuutella että olisin minä vaan aina ideoiden takana on miniät... eikä me niitä paljasteta koska se ei ole relevanttia siinä vaiheessa, mutta jotenkin pahalta tuntuu kun vanhemmat eivät ajattele ollenkaan että se voisin olla minä. Ehkä se on kohteliaisuutta miniöitä kohtaan, jotta he saadaan tuntemaan itsensä tärkeiksi mutta vanhempani eivät ota huomioon että heidän omalla tyttärellään on kanssa tunteet.

[QUOTE="vieras";23922361]Äärettömän huomionkipeä ainakin on. Onkohan hän aikoinaan tottunut olemaan huomion keksipiste perheessä ja nyt sitten ei osaa suhtautua ollenkaan, kun huomio onkin muualla...?[/QUOTE]

Varmasti tätäkin, tosin lapsuudessa on joutunut jakamaan huomion kahden muun lapsen kanssa.

Yhteistyössä