Metformiinista

Heippa!

Takana lapsettomuushoitoja 3 vuotta, 2ivf:ää tehtynä ilman tulosta ja ilman yhtään pakastettavaa.
Elokuussa tehdyn ivf:n jälkeen olen syönyt metformen depot valmistetta vaikka varsinaista pco:ta ei ole todettu. Voiko kyseinen lääke venyttää kiertoa?
Kuukautiset nyt 11 päivää myöhässä, mutta en halua vielä testata. Yleensä kierto aika tarkalleen 28-32 päivää. Osaatko kertoa muuta lääkkeestä?
 
Nyt sitten jo uutta kysymystä pukkaa: voiko metformiini vääristää raskaustestin plussan. Siis ettei olisikaan raskaana vaikka testi näyttääkin vahvan plussan?
Ainakin kaksi testiä väittää meidän raskautuneen muuten luomusti mutta siis tätä lääkettä käyttäen!
 
Metformiini normalisoi myös kuukautiskiertoa ja lisää munasolun irtoamisen todennäköisyyttä. Munasolun irtoamista voidaan edesauttaa myös klomifeenisitraatilla, jota voi käyttää metformiinin rinnalla. Ymmärtääkseni kuitenkin normaalisti yritetään ensin metuilla ja sitten vasta muita mukaan :)

En siis lääkäri tai mikään hoitsu ole, mutta oon paljon gyneni kanssa tästä jutellut kun itsellä ollut pco ja metuja oon syönyt. Auttoi painon pudotukseen myös ja siihen oli tarvettakin :)
 
Hei "Sarah85"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja isot onnittelut plussasta! :)
Ja pahoittelut vielä, että vastaus on näin viivästynyt!

Kyseisen lääkkeen ei pitäisi vaikuttaa kiertoon eikä vääristää raskaustestin tulosta. Lääke olisi kuitenkin syytä lopettaa nyt kun olet raskaana, joten jos et nyt ole sitä jo lopettanut, ota yhteyttä lääkärisi jatko-ohjeiden saamiseksi.
Metformin (Glucophage tms) on diabeteslääkitys, jota joskus voidaan käyttää juuri pco:ssa tai samantapaisessa tilanteessa, jossa voi olla insuliinin tuotantoon liittyviä ongelmia. Nämä voivat vaikuttaa myös munasarjojen toimintaan.

Onnea odotukselle!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä