Metformiini...

Onko jollain kokemusta kyseisestä lääkkeestä lapsettomuuden hoidossa?
Nyt lueskellut lehdistä ja netissä kyseisestä lääkkeestä ja sen vaikutuksista.
Lääkärini lähetti tiedot minusta jotta kutsuttaisiin Naistenklinikalle.
Jos vaikka siitä apua saisin kun minulla ei nuo terot ja clomit auttaneet.

Esikoinen syntyi 18 vuotta sitten luomuna,kuopus vajaa 3 vuotta sitten laparoskopiassa tehdyn "putsauksen" ansiosta(toinen täysin tukossa,toinen osittain jo tukossa)pari vuotta söin teroja ja clomeja tuota ennen.
Kolmatta yritetty nyt vuosi.
 
RouvaHuldaHuoleton
No pcon hoidossa mulla on käytössä metformiini, todennäköisesti syön lopun elämääni vaikka päättäisinkin ehkäisyä käyttää. Varsinainen lapsettomuuslääkehän se ei ole, eli ei kypsytä munasolua tms suoraan. Metformiini mulla menee annoksella 2000mg/päivä. Samalla syön clomifeenia ja terolutia, nyt ekaa kiertoa clomit käytössä (tällä kertaa) mutta olen aika epäilevän niiden toiminnan suhteen. Toivotaan että tuo metformiini sen verran parantaisi maaperää jotta clomit kuitenkin parin kuukauden sisään antaisivat toimimisen merkkejä.

Mitä haluat tietää metformiinista, on helpompi vastata kysymyksiin kuin tarinoida vapaasti :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 14:39 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
No pcon hoidossa mulla on käytössä metformiini, todennäköisesti syön lopun elämääni vaikka päättäisinkin ehkäisyä käyttää. Varsinainen lapsettomuuslääkehän se ei ole, eli ei kypsytä munasolua tms suoraan. Metformiini mulla menee annoksella 2000mg/päivä. Samalla syön clomifeenia ja terolutia, nyt ekaa kiertoa clomit käytössä (tällä kertaa) mutta olen aika epäilevän niiden toiminnan suhteen. Toivotaan että tuo metformiini sen verran parantaisi maaperää jotta clomit kuitenkin parin kuukauden sisään antaisivat toimimisen merkkejä.

Mitä haluat tietää metformiinista, on helpompi vastata kysymyksiin kuin tarinoida vapaasti :)

En nyt ihan fiksusti osaa kysyä,mutta jotain yritän.

Niin sen tiesin ettei ole lapsettomuuslääke,sitä en odota.
Onko sinulla ollut jotain sivuoireita lääkkeestä?
Minulla clomit kyllä sen verran auttoivat että raskaaksi tulin useita kertoja,mutta kaikki kesken.
Miten auttaa maaperää,estääkö jotenkin rakkuloiden muodostumista?
On kuitenkin täysin outo minulle vaikka yritän netissä imuroira kaiken mahdollisen tiedon,aika lyhyesti siitä kuitenkin kerrotaan.
Kirjoitit että todennäköisesti syöt sitä lopun elämää vaikka ehkäisyä käytät.Onko siihen jokin syy(diabetes) vai onko vain todettu paremmaksi muutenkin?
Onko clomit pakollisia samalla vai kenties metformiinia yksinkin?
Kyselen lisää kun tulee mieleen jotain uutta ja askarruttavaa.
 
RouvaHuldaHuoleton
En nyt ihan fiksusti osaa kysyä,mutta jotain yritän.

Niin sen tiesin ettei ole lapsettomuuslääke,sitä en odota.
Onko sinulla ollut jotain sivuoireita lääkkeestä?
Minulla clomit kyllä sen verran auttoivat että raskaaksi tulin useita kertoja,mutta kaikki kesken.
Miten auttaa maaperää,estääkö jotenkin rakkuloiden muodostumista?
On kuitenkin täysin outo minulle vaikka yritän netissä imuroira kaiken mahdollisen tiedon,aika lyhyesti siitä kuitenkin kerrotaan.
Kirjoitit että todennäköisesti syöt sitä lopun elämää vaikka ehkäisyä käytät.Onko siihen jokin syy(diabetes) vai onko vain todettu paremmaksi muutenkin?
Onko clomit pakollisia samalla vai kenties metformiinia yksinkin?
Kyselen lisää kun tulee mieleen jotain uutta ja askarruttavaa.

[/quote]

Mulla ei ole tullut mitään sivuoireita vaan olo on ollut hyvä. Aluksi tosin piti huolehtia että söi tarpeeksi usein ettei tullut heikko olo. Mie en ole ihan täysin perillä siitä, mihin pco:n hoidossa metformiinin käyttö perustuu, mutta se ilmeisesti parantaa kudosten sokeriaineenvaihduntaa ja sitä kautta parantaa myös munadarjojen ja limakalvon tilannetta. On sillä muutakin mekanismeja, ne on vaan vähän hankalia käsittää kun jos farmakologia itsessään on tuntemattomanpi aihepiiri.

Lääkärin mukaan mulla on niin huonossa kunnossa tilanne pcon suhteen, että loppuelämäksi hän suositteli metformiinia. Ja pco myös lisää insuliiniresistenssiä muutenkin, joten senkin vuoksi metformiini on hyvä ennaltaehkäisyssä. Koska pco itsessään lisää huomattavasti tyypin 2 diabetesriskiä.

Metformiinia söinkin ilman clomia helmikuusta, mulla ne ei ole palauttanu ovista. Joten kokeillaan nyt muutama kuukausi clomeja tässä mukana.

Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen metformiiniin, mutta minä en sitä raskautumisen takia syökkään vaan ihan hoitomuotona pcossa.

Kysy ihmeessä lisää, jos en tiedä niin lunttaa farmakafennikasta tms.
 
:wave:
:wave:
Mie kävin tänään vuosironkkimistarkastuksessa ja sain metformiinilääkityksen PCO:hon. Saapa nähdä auttaako se tähän ylipaino riesaan.
Eli kysymyksiä satelee täältä, jos Hulda viitsit vastata..
Ootko ylipainoinen? (Anteeksi näin henkilökohtainen kysymys) Jos, niin auttoiko valmiste ylipainoon?
Osaisitko kertoa, kuinka kauan kyseistä lääkettä yleensä syödään? Unohdin lahopää kysyä sitä..
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 19:58 Ihaa77 kirjoitti:
:wave:
:wave:
Mie kävin tänään vuosironkkimistarkastuksessa ja sain metformiinilääkityksen PCO:hon. Saapa nähdä auttaako se tähän ylipaino riesaan.
Eli kysymyksiä satelee täältä, jos Hulda viitsit vastata..
Ootko ylipainoinen? (Anteeksi näin henkilökohtainen kysymys) Jos, niin auttoiko valmiste ylipainoon?
Osaisitko kertoa, kuinka kauan kyseistä lääkettä yleensä syödään? Unohdin lahopää kysyä sitä..
Juu, olen ylipainoinen. Ollut siitä asti kun pco paukahti päälle, ennen raskautta sain melkein 30kg pois ja nyt on se sama melkein taas laihdutettavaa. Nyt olen 10kg laihtunut sen jälkeen kun aloitin syömään metformiinia (mun valmiste on glukophage 100mg jota siis syön 2tbl/pv). Helmikuussa aloitin syömään. Eli on auttanut painonpudotuksessa, auttaisi varmaan paremminkin jos en haluaisi laihdutella hitaasti mutta varmasti.

Mie kysyin lääkäriltä sitä syöntiaikaa niin se tuumasi siihen tuon loppuelämän, tai sanoi että periaatteessa loppuelämän jos ei tule mitään syytä lopettaa. Raskausaikana SUOMESSA ei suositella syömään kuin ehkä korkeintaan alkuraskaudessa mutta esim yhdysvalloissa suositellaan koko raskausajaksi. Ystäväni joutui suomen synnärin painostuksesta raskaana lopettamaan vaikka on pääasiassa hoidossa jenkeissä jossa asuu toisena kotinaan.

Kysyä saa, yritän parhaani mukaan vastailla ja jos en tiiä niin otan selvää!
 
\Juu, olen ylipainoinen. Ollut siitä asti kun pco paukahti päälle, ennen raskautta sain melkein 30kg pois ja nyt on se sama melkein taas laihdutettavaa. Nyt olen 10kg laihtunut sen jälkeen kun aloitin syömään metformiinia (mun valmiste on glukophage 100mg jota siis syön 2tbl/pv). Helmikuussa aloitin syömään. Eli on auttanut painonpudotuksessa, auttaisi varmaan paremminkin jos en haluaisi laihdutella hitaasti mutta varmasti.


Tuosta painonpudotuksesta sen verran että oletko muuten laihdutellut vai vain lääke saanut aikaan?
Siis en nyt tarkoita että lääke yksinään kaikkea tekisi vaan esim.erityisellä dieetillä ollut?
Kun tuon painonpudotushan yleensäkin parantaa mahdollisuuksia pco:ssa.
Minä sain ennen kolmannella kuulla noin ollutta raskautta pois 14kg ja lääkäri sanoi että tod.näk.se oli auttanut raskaaksi tulemiseen.
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.06.2006 klo 09:49 Micosa kirjoitti:
\Juu, olen ylipainoinen. Ollut siitä asti kun pco paukahti päälle, ennen raskautta sain melkein 30kg pois ja nyt on se sama melkein taas laihdutettavaa. Nyt olen 10kg laihtunut sen jälkeen kun aloitin syömään metformiinia (mun valmiste on glukophage 100mg jota siis syön 2tbl/pv). Helmikuussa aloitin syömään. Eli on auttanut painonpudotuksessa, auttaisi varmaan paremminkin jos en haluaisi laihdutella hitaasti mutta varmasti.


Tuosta painonpudotuksesta sen verran että oletko muuten laihdutellut vai vain lääke saanut aikaan?
Siis en nyt tarkoita että lääke yksinään kaikkea tekisi vaan esim.erityisellä dieetillä ollut?
Kun tuon painonpudotushan yleensäkin parantaa mahdollisuuksia pco:ssa.
Minä sain ennen kolmannella kuulla noin ollutta raskautta pois 14kg ja lääkäri sanoi että tod.näk.se oli auttanut raskaaksi tulemiseen.
No kilot on lähteneet aika normaalilla ruualla, joka on tosin meillä aika kevyttä muutenkin. Vähärasvaisimmat vaihtoehdot jne. Ja olen syönyt lyhkäisiä hiilareita enemmän eli valkoista pastaa, vehnäleipää jne (lääkäri suositteli). Mutta annoskokoihin olen vähän kiinnittänyt huomiota mutta yleisesti ottaen ihan kotiruualla mennään.
 
Huomenta taas Hulda,

Googletin ja lueskelin eri tahojen kirjoituksia.Sieltä tuli ilmi että hyvin proteiinipitoinen ruoka olisi pahempaa kuin hiilihydraatit.
Olen tässä jonkun aikaa proteiinipitoisempaa ruokaa syönyt ja sillä sain muutaman kilon pois sekä kiinteytettyä.

Onko sinulla tietoa mikä siinä proteiinissa on sitä "pahaa" tuossa lääkityksessä?
 
Poimittua
Metformiinin tarkkaa vaikutusmekanismia ei tiedetä. Lääkkeen tärkeimpiä vaikutusmekanismeja ovat insuliinin vaikutuksen (insuliiniherkkyyden) parantaminen solutasolla, maksan glukoosituotannon vähentäminen ja glukoosin imeytymisen hidastuminen suolistosta. Joidenkin tutkimusten mukaan se vähentää painoa, etupäässä keskivartalolihavuutta, ja sen seurauksena vapaiden rasvahappojen vapautuminen viskeraalisesta rasvakudoksesta verenkiertoon vähenee ja insuliiniherkkyys paranee. In vitro -tutkimuksissa metformiini näyttää lisäksi vähentävän suoraan androgeenituotantoa munasarjan teekasoluissa, mutta tätä vaikutusta ei ole pystytty vahvistamaan in vivo. Metformiini ei stimuloi insuliinieritystä ja näin ollen ei aiheuta vaarallisia hypoglykemiakohtauksia.
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 12:03 Krisse kirjoitti:
Proteiineista.... (tosta lääkkeestä en osaapi sanoa mitään)

Proteiinipitoinen ruokavalio "laiduttaa". Siis liha, kala, äyriäiset, kana. Hiilikset "lihottaa". Toi on perussääntö. Sit täytyy katsoo tarkemmin hiilismäärää ruuassa =hiilihydraattigrammoja. Esim kasviksissa on hiilareita, mutta verrattuna vehnäleipään, pastaan , huh mikä ero.

Ilman hiilareita ihminen kuihtuu ja kuolee pois. Esim. amerikan uudiusraivaajat söivät yllin kyllin proteiinipitoista ruokaa, riistaa, mutta kaverit kuolivat pois. Kirjoittivat kirjeitä kotiin "Syömme riistaa niin paljon kuin jaksamme. Olemme kylläitä. Mutta silti laihdumme." Intiaanit elivät samoilla mailla ja voivat mainiosti. Söivät samaa riistaa. Arvaatteko miksi intiaanit eivät laihtuneet ja kuolleet? He söivät riistasta kaiken; sisäelimet ja aivot =hiilihydraatit.

Pari vuotta sitten laihduin 10kg vähentämällä hiilarit pois rankalla kädellä (leivokset, leivän, pastan, namin, karjalanpiirakat, pasteijat, murot, jugurtin...) Pidin dieettiä 3 kk. Paino on pysynyt poissa (max. 2 kg tullut takaisin, jonka saan pois hieman kontrolloimalla syömistä).

Tsemppiä kaikille ylipainoisille! Saatte kiloja pois aivan takuuvarmasti kun vaan päätätte laihduttaa! Se on vaikeaa, tiedän, mutta kannattaa!!!

:hug:
Metformiini kun vaikuttaa hiilareihin(siitä siis sokereihin) niin siihen perustuen käsitin että hiilareita saa ruokavaliossa olla, nimenomaan niitä "epäterveellisiä" eli lyhkäisiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 12:03 Krisse kirjoitti:
Proteiineista.... (tosta lääkkeestä en osaapi sanoa mitään)

Proteiinipitoinen ruokavalio "laiduttaa". Siis liha, kala, äyriäiset, kana. Hiilikset "lihottaa". Toi on perussääntö. Sit täytyy katsoo tarkemmin hiilismäärää ruuassa =hiilihydraattigrammoja. Esim kasviksissa on hiilareita, mutta verrattuna vehnäleipään, pastaan , huh mikä ero.

Ilman hiilareita ihminen kuihtuu ja kuolee pois. Esim. amerikan uudiusraivaajat söivät yllin kyllin proteiinipitoista ruokaa, riistaa, mutta kaverit kuolivat pois. Kirjoittivat kirjeitä kotiin "Syömme riistaa niin paljon kuin jaksamme. Olemme kylläitä. Mutta silti laihdumme." Intiaanit elivät samoilla mailla ja voivat mainiosti. Söivät samaa riistaa. Arvaatteko miksi intiaanit eivät laihtuneet ja kuolleet? He söivät riistasta kaiken; sisäelimet ja aivot =hiilihydraatit.

Pari vuotta sitten laihduin 10kg vähentämällä hiilarit pois rankalla kädellä (leivokset, leivän, pastan, namin, karjalanpiirakat, pasteijat, murot, jugurtin...) Pidin dieettiä 3 kk. Paino on pysynyt poissa (max. 2 kg tullut takaisin, jonka saan pois hieman kontrolloimalla syömistä).

Tsemppiä kaikille ylipainoisille! Saatte kiloja pois aivan takuuvarmasti kun vaan päätätte laihduttaa! Se on vaikeaa, tiedän, mutta kannattaa!!!

:hug:

En nyt pahalla,mutta eikö tämä kuitenkin enemmän kuuluisi tuonne laihdutus puolelle.Sivuaa aihetta,kun monella meistä haittana ylipaino.
Aiheena kuitenkin on lääke(josta sanoit ettet tiedä mitään) ja lapsettomuus.
Vinkkinä ihan hyvä,kiitos siitä vaikka tuon kaiken jo tiesinkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 19:02 Krisse kirjoitti:
Anteeksi, jos loukkasin! Itsellänikin lapsettomuus. Vaikka teillä lääkitys onkin, eipä siitä laihdutuksesta haittaakaan ole. Päinvastoin.

Tsemppiä kuitenkin kaikille! :flower:

Ei et loukannut,vain alunperin halusin että tämä ketju pysyisi tuon lääkkeen ympärillä.
Se on minulle outo asia ja kohta varmaan ajankohtainen.
Laihdutus taasen ei ole eikä proteiini.
Vaikka tuossa aiemmin viittasin laihtumiseen niin enemmän hain vastausta juuri siihen miksi proteiini on pahempi luin hiilihydraatti tässä metformiinissa.
Haen vastausta siihen lähinnä onko proteiinilla ratkaisevaa haittaa.
Niinkuin aiemmin vinkit ovat aina tarpeen,ei niistä haittaa. =)
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:53 miina kirjoitti:
Moikka.

Kävittekö sokeriverikokeissa (Gluc) ennen Metojen määräämistä? Mä sain ne eilen ihan ilman verikokeita ja vähän oudoksuttaa...
Mulla ei ole koskaan ollut sokereissa vikaa, aina pikemminkin alakanttiin (ja siis syön 2g/pv). Ne ei aiheuta hypoglykemiaa (liian alh. verensokeria) joten sillä ei sinänsä ole merkitystäkään jos lääke määrätään pco hoitoon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 12:06 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 11:53 miina kirjoitti:
Moikka.

Kävittekö sokeriverikokeissa (Gluc) ennen Metojen määräämistä? Mä sain ne eilen ihan ilman verikokeita ja vähän oudoksuttaa...
Mulla ei ole koskaan ollut sokereissa vikaa, aina pikemminkin alakanttiin (ja siis syön 2g/pv). Ne ei aiheuta hypoglykemiaa (liian alh. verensokeria) joten sillä ei sinänsä ole merkitystäkään jos lääke määrätään pco hoitoon.
Kiitos nopeesta vastauksesta!!! Söin just lounaan ja taidan siis ottaa ekan Meto-tabuni nyt. :)
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 13:18 Micosa kirjoitti:
Tuossa yllä olikin vastaus toiseen mitä piti kysyä,mutta toinen tässä.

Minkä perusteella lääkäri annostuksen määrää?
Voisin kuvitella että se perustuu pco:n vaikeusasteeseen.... Joillakin on aloitettu pienellä annoksella mutta myöhemmin jouduttu suurentamaan. Mun pco on ollut vaikea jo kymmenen vuotta, luulen että siksi mulla on aika iso annostus.

Mitään varmaa en kyllä osaa sanoa, nää on päätelmiä ja rivienvälistä lukemisia. :/
 
Hulda,

auttoiko tai poistiko lääke sellaista turhan napostelun tarvetta?
Kun usein tämän painon kanssa pahinta on juuri sellainen mielitekoihin perustuva syöpöttely.
Veikö pois esim.makeanhimoa?

Minulla kyllä helpommin pysyy aisoissa tuo makean syömättömyys kuin selkeästi hyvän ruuan.Eli syön ruokaa liikaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 13:18 Micosa kirjoitti:
Tuossa yllä olikin vastaus toiseen mitä piti kysyä,mutta toinen tässä.

Minkä perusteella lääkäri annostuksen määrää?
Mulla on "polykystisyyteen viittaavat munasarjat", mutta mitään varsinaista diagnoosia en ole saanut. Mun annostus on 1 tabl aamuin illoin.
 
RouvaHuldaHuoleton
Mulla ei kokonaan ole makeanhimoa poistanut mutta vähempään tyydyn kuin ennen. Ja nykyään kun otan aamulla veden kanssa lääkkeen niin ei maistuisi mikään enää. Mulla siis menee 1tbl aamuin ja illoin.

Miina, kuinka vahvoja sun tabletit on? Mulla on 1000mg. On varmaan hyvä jos sulla ei ole ihan täysi pco, silloin lääke varmaan toimii hyvänä ennaltaehkäisynäkin!<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 15:21 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
Miina, kuinka vahvoja sun tabletit on? Mulla on 1000mg. On varmaan hyvä jos sulla ei ole ihan täysi pco, silloin lääke varmaan toimii hyvänä ennaltaehkäisynäkin!
Mulla on 500mg eli yhteensä siis tuo 1000mg/vrk. Toivottavasti nämä tepsivät.
 
Nyt tuli kutsu hedelmättömyystutkimuksiin Tyksiin ja miehelle lähete sperma-analyysiin(tämä tuli myös kuopusta ennen muttei sitten kuitenkaan tarvinnut)
Kuukautta ennen pitää verikokeissa jne käydä.
Postin kun hain hyppäsi sydän,luulin saavani odottaa kutsua kauan.
Miehelle kun sanoin että nyt joutuu sperma-analyysin sitten tekemään(viimeeksi kun jäi)niin eipä tuo muuta kuin että sitten sellainen tehdää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2006 klo 19:24 Micosa kirjoitti:
Nyt tuli kutsu hedelmättömyystutkimuksiin Tyksiin ja miehelle lähete sperma-analyysiin(tämä tuli myös kuopusta ennen muttei sitten kuitenkaan tarvinnut)
Kuukautta ennen pitää verikokeissa jne käydä.
Postin kun hain hyppäsi sydän,luulin saavani odottaa kutsua kauan.
Miehelle kun sanoin että nyt joutuu sperma-analyysin sitten tekemään(viimeeksi kun jäi)niin eipä tuo muuta kuin että sitten sellainen tehdää.
Moi Micosa! Kauanko ehditte olla jonossa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.06.2006 klo 08:31 miina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2006 klo 19:24 Micosa kirjoitti:
Nyt tuli kutsu hedelmättömyystutkimuksiin Tyksiin ja miehelle lähete sperma-analyysiin(tämä tuli myös kuopusta ennen muttei sitten kuitenkaan tarvinnut)
Kuukautta ennen pitää verikokeissa jne käydä.
Postin kun hain hyppäsi sydän,luulin saavani odottaa kutsua kauan.
Miehelle kun sanoin että nyt joutuu sperma-analyysin sitten tekemään(viimeeksi kun jäi)niin eipä tuo muuta kuin että sitten sellainen tehdää.
Moi Micosa! Kauanko ehditte olla jonossa?

17.5 kävin lääkärillä,joka laittoi tiedot eteenpäin eli todella nopeasti tuli kutsu.Aika on 7.9 että tuleehan siihen 4kk mutta odotin että kauemmin menee.
 

Yhteistyössä